Tijd voor een nieuwe marathon. Een echte structuur zit er vandaag niet in, maar dat komt gewoon door de manier waarop ik deze ritten opstel. Soms is het aangewezen om binnen een bepaalde (ruime) regio te blijven, maar als het kaartje geleidelijk gevuld raakt, is het logisch om de overblijvende stukjes met elkaar te verbinden. Daarbij probeer ik 's avonds als kers op de taart voor een P-trein te zorgen, waar je anders toch niet aan toe komt. Vandaar.
Het overzicht:
1. Halle - Brussel-Zuid 7574 7:51 8:01 +3 (2126 - 51508 - ja Steven (DH), ik weet dat dit niet echt klopt...)
2. Brussel-Zuid - Sint-Niklaas 2306 8:21 9:30 +10 (2717 - 61061)
3. Sint-Niklaas - Puurs 2730 9:42 9:57 +2 (420)
4. Puurs - Antwerpen-Centraal 2580 10:11 10:50 +3 (833)
5. Antwerpen-Centraal - Essen 2761 11:35 12:16 +3 (810)
6. Essen - Antwerpen-Centraal 2783 12:45 13:26 +4 (810)
7. Antwerpen-Centraal - Leuven 2633 13:40 14:25 stipt (331)
8. Leuven - Liège-Guillemins 1713 14:57 15:51 stipt (2711 - 61027)
9. Liège-Guillemins - Gouvy 4016 16:17 17:40 stipt (476)
10. Gouvy - Liège-Guillemins 118 18:26 19:42 +10 (3011 - 11607)
11. Liège-Guillemins - Brussel-Noord 542 20:00 20:54 +1 (1346 - 11815)
12. Brussel-Noord - Halle 1592 21:17 21:36 +3 (966)
De commentaar:
2. Deze IC bestaat uit M6-rijtuigen; van de 2 eersteklasrijtuigen is er een gedeclasseerd. Ook rijtuig 61061 is al eens gedeclasseerd geweest; blijkbaar lukt het niet altijd om de zelfklevers weer te verwijderen. Hier is op een van de stickers 2de klasse doorgestreept en overschreven met een kogelpen: 1ste klasse: het is niet altijd eenvoudig, wel verwarrend...
IC 2306 vertrekt met 5 minuten vertraging, en dan wordt geleidelijk een vertraging opgebouwd, zonder echt duidelijke reden. Wel gebeurt het aanzetten telkens opnieuw traag; ik denk even aan adhesieproblemen, maar het seizoen is nog niet echt begonnen, en dan is een andere mogelijkheid natuurlijk een tractieprobleem. Alhoewel, kun je van tractie spreken als de loc duwt?
De vertraging evolueert als volgt: Brussel-Zuid + 5 - Brussel-Centraal + 6 - Dendermonde +7 (bij vertrek en aankomst) - Zele +8 - Sinaai + 9 - Sint-Niklaas + 10.
Van de ruime 12 minuten overstaptijd blijven er dus uiteindelijk amper 2 over. De trein naar Mechelen vertrekt bovendien van spoor A, en dat is alweer enkele tientallen meter meer.
3. Maar IR 2730 lijkt te wachten, ook op IC 729 uit Lille-Flandres, die vermoedelijk vertraagd is door de IC uit Brussel. Al vraag ik me af of de vertraging van IC 729 al niet vroeger bestond; ik kan me nauwelijks voorstellen dat men die in Lokeren geen voorrang zou geven, mocht die op tijd geweest zijn. Twee minuten vertraging zijn het gevolg, ook nog in Puurs. De tegenliggende IR bestaat uit een duikbril.
4. L 2580 slaagt er ook niet in om zonder vertraging Antwerpen-Centraal te bereiken. In Antwerpen-Zuid staat in de tegenrichting een IC naar Gent (3 ms 96) opvallend lang stil. Een goederentrein en een vierledig stel staan ook al aan te schuiven.
5. L 2761 doet het ongeveer stipt tot Y. Luchtbal. Daar wordt voorrang gegeven aan de IC naar Amsterdam, uiteraard in vertraging. Dat levert 7 minuten vertraging op voor de L-trein. Maar TB en TBG hebben er zin in: In Essen is de vertraging al gekrompen tot 3 minuten. Naast het spoor wordt her en der al gewerkt, en op een aantal plaatsen liggen borden voor snelheidsbeperkingen klaar: lijn 12 wordt onder handen genomen. Een reiziger wil een dagretour Wildert - Roosendaal; dat lukt niet zo meteen. Ik weet niet eens hoe het afloopt, want in Essen is de transactie nog altijd bezig.
6. L 2783 is uiteraard de terugrit van L2761. Ik had er nog even op gehoopt in Essen de Benelux te kunnen fotograferen, met het imposante station op de achtergrond, maar van deze vertragingskampioen is nog geen sprake. De L-trein komt wel ongeveer stipt aangereden. Het gaat vlot tot net voor Kapellen: daar gaan we opzij, en even later snelt de IC Amsterdam - Brussel voorbij. Dat levert een beperkte vertraging op van 4 minuten, en daar gaat geen minuut meer af.
7. De vertraging van de vorige trein is te groot om mijn schema te volgen: IR naar Aarschot, IC naar Leuven: in Antwerpen kom je er niet meer met 1 minuut. Gelukkig is er een goed (zelfs sneller) alternatief: IR 2633 zal me van Antwerpen naar Leuven brengen, en voor het eerst sinds lang zal ik over lijn 27 B rijden. Bij Y. Duffel staan we even stil (IC 3434??), maar toch zal dit de eerste trein zijn die me vandaag stipt op mijn bestemming zal brengen.
8. Voor de IC naar Liège via lijn 36 had ik op 2 breaks gerekend, maar ik wist al dat op deze verbinding nu ook een M6-stel rijdt, en ja hoor: wereldkampioen 2711 duwt het stel naar Liège. Ook deze rit verloopt stipt. In Vertrijk wordt gewerkt naast het spoor (ik zie dat er zelfs boringen gebeuren) maar de vertragingszone heeft nauwelijks invloed op de stiptheid. In Landen is men bezig met de vernieuwing van de perrons. De oude waren er dan ook wel bijzonder laag.
Onderweg rijden we ook door enkele fikse regenbuien. Ik maak me de bedenking dat je bij dergelijk weer maar beter onderaan kunt gaan zitten, want boven stroomt de regen langs de ramen in een nauwelijks doorzichtig schild naar beneden.
9. IR 4016 heeft wel vaker in mijn rondritten gezeten: het is de ideale trein om het wachten in Gouvy wat in te korten. Eerst bestond deze trein uit een 55 met M2, dan was het een 15 met I6, maar sinds verleden jaar maakt een ms 96 de dienst uit. Dat maakt het allemaal wat minder speciaal, maar het is nog altijd een prettige trein, langs de mooiste lijn van het land.
Zes jongeren met echte racefietsen (de raspaarden onder de fietsen) moeten ook mee. Ze willen zo dicht mogelijk bij hun fietsen zitten, en zo komen ze natuurlijk in eerste klasse terecht. Echt lawaaierig zijn ze niet, maar het valt toch op dat deze generatie nooit meer geleerd heeft om te fluisteren of zacht te praten. Geluidsoverlast is niet voor niets het zwaarste probleem in kleuterklassen, en ik vind dit niet uit. Net voorbij Angleur is het liedje al uit: ze worden vriendelijk naar 2de doorverwezen. "En onze fietsen dan?" - "Die zullen niet gaan vliegen..." Het Luikse heeft een patent op laconieke TBG's.
Tussen Angleur en Tilff wordt gewerkt; in Tilff staat een verdwaalde goederentrein op onze doortocht te wachten. De kruising in Stoumont verloopt vlot; we staan er nauwelijks 2 minuten stil, en de trein zal mooi op tijd blijven. In Vielsalm moeten de fietsen eruit, en ook dat gaat erg vlot. Deze jongens weten van wanten.
Even gaat het trager net voorbij Salmchâteau: daar wordt een brug gebouwd ter vervanging van OW14.
10. IR 118 rijdt met 2 minuutjes vertraging, maar vanaf Poulseur lijkt het stipt te zullen gaan. Maar dat is zonder de werf tussen Tilff en Angleur gerekend. We moeten wachten op de kruising met IR 123, en dat levert 9 minuten vertraging op. Het duurt wel lang voor het sein na de doortocht van de IR opengaat; ik vrees zelfs even dat we nog een 2de trein moeten laten passeren. De TBG komt nog even langs om me te vragen of ik nog een aansluiting neem, en maant me vriendelijk aan tot enige spoed, omdat we 10 minuten vertraging zullen hebben. Net voor Liège-Guillemins staan we nog stil omdat 3 breaks zo nodig voor ons in de bundel moeten. Maar bij het uitstappen stelt de TBG me gerust: ik zal de aansluiting naar Brussel zonder problemen halen.
12. CR 1592 rijdt op tijd... tot Lot. Ik zit vooraan in het stel en zie nog net het dubbele geel onder de brug van Lot. Ik begin me nu stilaan toch af te vragen of hier niet iets structureels fout gaat. Dit kan toch niet, temeer daar de trein even later weer voluit gaat. Het lijkt er op dat men de treinen in Halle te laat "ziet komen", zodat het sein altijd weer iets te laat opengaat. Het resultaat: 3 minuten vertraging, alweer...
Foto's heb ik ook genomen: je vindt ze allemaal hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ep%202009/
Geniet alvast van de volgende: