
Modernisering Breaks
Re: Modernisering Breaks
Tjah Kristofke, bij de modernisatie van de M5'en heeft men eveneens de kans laten schieten om airco te installeren. Men vond het schijnbaar teveel werk om de elektrische installaties te vervangen... Blijkbaar kunnen ze in zo'n rijtuig of treinstel àlles veranderen en vervangen, maar niet de elektrische installaties
.

Re: Modernisering Breaks
Het kan wel, maar het kost gewoon onverantwoord veel. Liever geen airco in de breaks dan wel airco en pakweg 10 desiro's minder 

Re: Modernisering Breaks
Dag
Ik heb enkele jaren geleden de vraag i.v.m. airco in te renoveren materieel aan de NMBS gesteld. Het antwoord was vrij duidelijk: soms is de mogelijkheid er gewoon niet (o.a. door plaatsgebrek), vaak zou het plaatsen van airco onevenredig veel kosten, t.o.v. de voordelen. Want laat ons eerlijk zijn: als een zomer 30 dagen boven de 25° telt, dan is dat al een zeer goede zomer. Als je dus alleen daarvoor airco moet plaatsen, dan is dat wel een hele kost voor een minimaal voordeel.
Let wel: ik apprecieer airco ook wel, maar we moeten redelijk blijven. Plaatsen als het kan, maar zotte kosten moet je er niet voor doen.
Ik heb enkele jaren geleden de vraag i.v.m. airco in te renoveren materieel aan de NMBS gesteld. Het antwoord was vrij duidelijk: soms is de mogelijkheid er gewoon niet (o.a. door plaatsgebrek), vaak zou het plaatsen van airco onevenredig veel kosten, t.o.v. de voordelen. Want laat ons eerlijk zijn: als een zomer 30 dagen boven de 25° telt, dan is dat al een zeer goede zomer. Als je dus alleen daarvoor airco moet plaatsen, dan is dat wel een hele kost voor een minimaal voordeel.
Let wel: ik apprecieer airco ook wel, maar we moeten redelijk blijven. Plaatsen als het kan, maar zotte kosten moet je er niet voor doen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Modernisering Breaks
met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco
:p

Re: Modernisering Breaks
van een beetje warmte ontplof je niet hé ...Kristofke schreef:met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco:p
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Modernisering Breaks
ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Re: Modernisering Breaks
Dat is natuurlijk allemaal erg relatief: in de jaren 1950 moesten de treinwachters bijvoorbeeld hun uniform respecteren, het is pas sinds de jaren 1970 dat ze er iets luchtigers gekleed mochten bij lopen op hete zomerdagen. Idem voor ambtenaren, die in pak (kostuum) moesten werken mét das, en die er niet zouden aan denken om die wegens de hitte uit te trekken. Mensen stierven toen niet vaker aan een hitteslag dan vandaag, integendeel, vandaag worden die hitteslagen het vaakst op vakantie opgelopen. Maar het is een feit dat het behoorlijk warm kan zijn in de trein.Kristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Nog even relativeren: toen de breaks pas reden, reden er ook nog M1, M2, M3, L en K-rijtuigen. Daar was het zo mogelijk nog vele keren warmer op dan in de breaks die tenminste al speciale beglazing en een vrij performante luchtverversing hadden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Modernisering Breaks
Ik heb al eens in een break gezeten (Herentals-Turnhout) waar in mijn compartiment (waar echter bijna niemand meer inzat) ALLE schuifraampjes openstonden
Ook op de Antwerpse Hermelijntram zie je dikwijls alle raampjes openstaan, hoewel die airco hebben (aan het plafond, naast de verlichting).

Re: Modernisering Breaks
In veel gevallen doet de airco niet veel goeds... mensen hebben de neiging van als ze die hebben deze te laag te zetten. Met als gevolg dat door de grote temperatuurschommelingen uw weerstand juist naar beneden gaat en je minder goed aan de temperatuur gewoon wordt.
Ik heb maar een paar keer het te warm gehad en dit telkens in bordeauxkleurig materieel... wat dus aan het verdwijnen is.
Ik heb maar een paar keer het te warm gehad en dit telkens in bordeauxkleurig materieel... wat dus aan het verdwijnen is.
Re: Modernisering Breaks
zo erg is het ook niet hoor ... van de zomer er ook opgezeten bij 30 graden ... vond dat het best wel meeviel hoor, ruitje open en tis al direct frisserKristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Modernisering Breaks
en daar zit je er serieus naast ...Kristofke schreef:ze schilderen het gewoon modern grijs
dat is nog veel bedriegelijker
de stellen die VERNIEUWD worden (dus niet gewoon overschilderd !) zijn slechts de nieuwste (met thyristoren en de eerste 600ers nog met JH)
de oudste JH stellen gaan er dus uit ... geen andere liverei of dergelijke
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Modernisering Breaks
Nog altijd geen foto's over de gemoderniseerde Breaks?
Wat is het verschil tussen de 1se en 2de klas in de Breaks?
Enkel een zetelbekleding die een andere kleur heeft?
Wat is het verschil tussen de 1se en 2de klas in de Breaks?
Enkel een zetelbekleding die een andere kleur heeft?
Re: Modernisering Breaks
de eerste break is af
, wel zonder nummer dus ik weet niet over welke het gaat maar deze stond gistere in Mechelen met de 3 kasten aan elkaar gekoppeld onder de hoogspanning. Zetels staan er ook in na lange tijd 




