Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Re: Studeren in Nederland, Goedkoopste oplossing?
Maar je hebt geen (recht op een) SOV-kaart, dus gelden voor jou de regels die voor elke 'gewone' reiziger gelden, wat dus wil zeggen: om te kunnen genieten van de voordeelurenkorting, heb je een voordeelurenkaart nodig.
Maar dat lijkt me wel een goede investering in jouw geval.
Maar dat lijkt me wel een goede investering in jouw geval.
Mits je een voordeelurenabonnement hebt.Marijn512 schreef:Die kaartjes zijn dan toch gewoon geldig vanaf 9u 's morgens in de daluren?
Het helpt echt als je mijn posts leest. Dit is een voordeelurenabonnement: http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/reg ... abonnementMarijn512 schreef: voordelenkaart is dan een OV-kaart als ik het goed begrijp?
En dit is trouwens een OV-jaarkaart: http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/reg ... nnement-id
En die moet je niet verwarren met een OV-studentenkaart: http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/reg ... entenkaart
Dan heb je een probleem. Of je student bent, doet niet ter zake. Kaartjes met voordeelurenkorting gelden alleen als je een voordeelurenabonnement hebt. Of meereist met iemand die er een heeft.Marijn512 schreef:dat heb ik niet.. maar daar zullen ze toch geen probleem van maken aangezien ik student ben..?
Een kaartje met korting kun je kopen zonder iets te laten zien. Maar in de trein heb je wel degelijk een Voordeelurenabonnement nodig.Marijn512 schreef:Ik heb vorige week ook een ticketje gekocht aan de balie tijdens de daluren en toen heeft zei me ook aan voordeelkaartje aangeboden zonder ik iets moest tonen..
Pas met een voordeelurenabonnement reis heb je recht op 40% korting. En die OV-studentenkaart is echt niet gratis. Ik weet nog dan mijn studiebeurs omlaag ging toen hij verplicht werd ingevoerd (en ik reisde minder dan de korting op de beurs). Die kaart is ingevoerd als bezuinigingsmaatregel. De kortingen op de beurzen en het afvoeren van de reiskostenbijdrage voor studenten leverde meer geld op dan het contract voor de OV-studentenkaart aan de minister kostte.Marijn512 schreef:Wat is het nu dan het nut van die voordelenkaart, als je een OV hebt reis je toch volledig gratis..
Groetjes,
Rian
Thx, ik ga mij inschrijven voor die Kortingskaart dan..
Een jaar OV-kaart kopen is gewoon helemaal niet nodig, ik moet 4x / week naar Rotterdam dus da's veel te duur voor die aantal keer dat ik naar R. moet.
De Daluren is toch van 9u 's morgens tot 4u 's morgens de dag erna hé?
Zouden ze er een probleem van maken als je bv. op de trein van 8u zit die om half 9 pas over de grens in Nederland is?
Een jaar OV-kaart kopen is gewoon helemaal niet nodig, ik moet 4x / week naar Rotterdam dus da's veel te duur voor die aantal keer dat ik naar R. moet.
De Daluren is toch van 9u 's morgens tot 4u 's morgens de dag erna hé?
Zouden ze er een probleem van maken als je bv. op de trein van 8u zit die om half 9 pas over de grens in Nederland is?
Dat klopt. Veder de hele dag tussen Kerstmis en oudjaar, vrijdags na Hemelvaart en in juli en augustus. En in de weekends natuurlijk.Marijn512 schreef:De Daluren is toch van 9u 's morgens tot 4u 's morgens de dag erna hé?
Ja, dat is een probleem. Je hebt in die trein pas vanaf Rotterdam (!) recht op voordeelurenkorting. Als ik jou was, zou ik bij je Voordeelurenabonnement meteen een Railpluskaart (15 euro) kopen; daarmee heb je nog steeds 25% korting op internationale tickets (ook buiten Nederland), ook in de spits. Die heb je er na een paar reisjes ook wel uit.Marijn512 schreef:Zouden ze er een probleem van maken als je bv. op de trein van 8u zit die om half 9 pas over de grens in Nederland is?
Als je je Voordeelurenabonnement aan het NS-loket koopt, kun je meteen een voorlopig abonnement meekrijgen, zodat je meteen van de korting kunt genieten.
Groetjes,
Rian
Hallo,
Railplus is toch niet nodig? aangezien ik een NMBS abbonement heb Puurs-Roosendaal grens..
Ik heb nu 4 ticketjes aangekocht, zouden ze die mij terug betalen of eventueel nieuwe geven zonder die korting (zodat ik bijbetaal van mijn kant)? er staat geen datum op..
Mvg
Railplus is toch niet nodig? aangezien ik een NMBS abbonement heb Puurs-Roosendaal grens..
Ik heb nu 4 ticketjes aangekocht, zouden ze die mij terug betalen of eventueel nieuwe geven zonder die korting (zodat ik bijbetaal van mijn kant)? er staat geen datum op..
Mvg
Zonder Railplus betaal je voor 9 uur in Nederland vol tarief. Met Railplus heb je dan nog 25% korting (wel een kaartje vanaf de grens kopen). Of reis je nooit voor 9 uur?Marijn512 schreef:Railplus is toch niet nodig? aangezien ik een NMBS abbonement heb Puurs-Roosendaal grens..
Terugbetaling van ongedateerde tickets is mogelijk, maar dat moet via de klantenservice. Formulier is aan het loket verkrijgbaar. Na een paar weken krijg je dan je geld terug op je bankrekening. Wel BIC en IBAN opgeven. Of een Nederlands rekeningnummer natuurlijk.Marijn512 schreef:Ik heb nu 4 ticketjes aangekocht, zouden ze die mij terug betalen of eventueel nieuwe geven zonder die korting (zodat ik bijbetaal van mijn kant)? er staat geen datum op..
Groetjes,
Rian
Hey,
Het probleem is dat ik in Belgie geen kaartjes kan kopen voor Roosendaal - Rotterdam, en als ik deze 's morgens op de trein koop kost mij dit 15 euro (en dan heb ik al 25 procent korting) en dat is onbetaalbaar, dus ga ik nu ticketjes zonder datum op voorhand kopen in die automaten in Rotterdam station, enkele van Roosendaal-Rotterdam voor 's morgens en enkele Rotterdam-Roosendaal voor 's avonds ('s morgens vertrek ik meestal al voor 9u dus heb ik met die dalurenkaart niet veel voordeel)
Zonder die Railpass kan ik dus geen korting krijgen en moet ik deze aan volle prijs betalen ?!
Als ik een ticketje koop in Centraal vragen ze of ik student ben en dan zeg ik gewoon ja, en dan krijg ik ook 25 procent korting.. kan dit? als ik een ticketje met 25 procent korting heb moet ik dan iets laten zien van studentenkaart?
Hopelijk begrijpen jullie het een beetje..
Thx!
Marijn
Het probleem is dat ik in Belgie geen kaartjes kan kopen voor Roosendaal - Rotterdam, en als ik deze 's morgens op de trein koop kost mij dit 15 euro (en dan heb ik al 25 procent korting) en dat is onbetaalbaar, dus ga ik nu ticketjes zonder datum op voorhand kopen in die automaten in Rotterdam station, enkele van Roosendaal-Rotterdam voor 's morgens en enkele Rotterdam-Roosendaal voor 's avonds ('s morgens vertrek ik meestal al voor 9u dus heb ik met die dalurenkaart niet veel voordeel)
Zonder die Railpass kan ik dus geen korting krijgen en moet ik deze aan volle prijs betalen ?!
Als ik een ticketje koop in Centraal vragen ze of ik student ben en dan zeg ik gewoon ja, en dan krijg ik ook 25 procent korting.. kan dit? als ik een ticketje met 25 procent korting heb moet ik dan iets laten zien van studentenkaart?
Hopelijk begrijpen jullie het een beetje..
Thx!
Marijn
Het helpt echt als je mijn posts lees. Ik blijf me herhalen.Marijn512 schreef:Het probleem is dat ik in Belgie geen kaartjes kan kopen voor Roosendaal - Rotterdam, en als ik deze 's morgens op de trein koop kost mij dit 15 euro (en dan heb ik al 25 procent korting) en dat is onbetaalbaar, dus ga ik nu ticketjes zonder datum op voorhand kopen in die automaten in Rotterdam station, enkele van Roosendaal-Rotterdam voor 's morgens en enkele Rotterdam-Roosendaal voor 's avonds ('s morgens vertrek ik meestal al voor 9u dus heb ik met die dalurenkaart niet veel voordeel)
Je schreef dat je een abonnement hebt tot de grens. Je hebt dan een aanvullend kaartje vanaf de grens nodig, anders moet je alsnog een kaartje Roosendaal grens - Roosendaal in de trein kopen.
Ik schreef al dat de NMBS kaartjes vanaf de grens verkoopt. Bij de NMBS kost dat 12,20+1,20=13,40 vol tarief of 9,20+1,20=10,40 met Railplus. In de trein worden bij mijn weten alleen tickets tegen vol tarief en met voordeelurenkorting verkocht en alleen met boordtoeslag en alleen vanaf de grens. Binnenlandse tickets worden in de trein bij mijn weten niet verkocht.
Zonder Railplus-kaart betaal je in de spits vol tarief. Dat schreef ik al. Studenten hebben geen recht op een speciale korting. Wel bestaat er 35% jongerenkorting als je nog geen 26 bent, maar die geldt in Nederland niet voor 9 uur. Dat zou dan ook op je kaartje moeten staan. De NMBS verkoopt jongerenkorting ook niet vanaf de grens, wel van/naar Essen. Rotterdam - Essen met jongerenkorting kost 9,70 en is ook te koop bij de NS-automaat. NS verkoopt jongerenkorting wel van/naar de grens (zou 7,90 moeten zijn), maar alleen aan het loket en wil bij het loket 3,50 lokettoeslag...Marijn512 schreef:Zonder die Railpass kan ik dus geen korting krijgen en moet ik deze aan volle prijs betalen ?!
Ter vergelijking: Met voordeelurenkorting kost Roosendaal Grens - Rotterdam bij de NMBS 7,30+1,20=8,50 en bij NS 7,30 plus 3,50 lokettoeslag (Rotterdam - Essen met Voordeeluren+Railplus is aan de automaat dan goedkoper: 9,40).
Maar voor de reis in de spits is er inderdaad alleen de keuze tussen Railplus-korting (met Railplus-kaart) en vol tarief. Je kunt eventueel ook geen voordeelurenabonnement kopen en voor de terugreis kaartjes met jongerenkorting Rotterdam - Essen kopen (9,70). Voor de heenreis kun je dan bij de NMBS een losse Railplus-kaart voor 20 euro kopen met daarbij kaartjes met Railplus-korting Roosendaal Grens - Rotterdam (10,40 bij de NMBS).
Groetjes,
Rian
Oké,
Kan je bij de NMBS in bv. Antwerpen dan ook kaartjes zonder datum kopen voor vanaf de grens te reizen NAAR Rotterdam? (en dan in Rotterdam ticketjes zonder datum kopen en -25 procent kopen voor de terugreis(als ik een railplus-kaart aanschaf in Rotterdam dan)
Ik heb hiernet 2 ticketjes bezien die ik in Rotterdam vorige week heb gekocht:
1) enkele reis, Rotterdam-Essen (via Roosendaal gr), prijs 9,70euro, korting: Jongeren (2 maand geldig)
2) enkele reis, Rotterdam-Essen (via Roosendaal gr), prijs 7,50euro, korting: Interrail (2 maand geldig)
Het 2e is dus eigenlijk het goedkoopst en beste voor mij (zonder railpas en voordeeluren abo)?
Mvg
Kan je bij de NMBS in bv. Antwerpen dan ook kaartjes zonder datum kopen voor vanaf de grens te reizen NAAR Rotterdam? (en dan in Rotterdam ticketjes zonder datum kopen en -25 procent kopen voor de terugreis(als ik een railplus-kaart aanschaf in Rotterdam dan)
Ik heb hiernet 2 ticketjes bezien die ik in Rotterdam vorige week heb gekocht:
1) enkele reis, Rotterdam-Essen (via Roosendaal gr), prijs 9,70euro, korting: Jongeren (2 maand geldig)
2) enkele reis, Rotterdam-Essen (via Roosendaal gr), prijs 7,50euro, korting: Interrail (2 maand geldig)
Het 2e is dus eigenlijk het goedkoopst en beste voor mij (zonder railpas en voordeeluren abo)?
Mvg
Internationale tickets zijn niet zonder datum te koop, maar zijn wel 2 maanden geldig. Je kunt verder de eerste dag van geldigheid kiezen. Tickets vanaf de grens verkoopt de NMBS zonder problemen, maar wel met 1,20 toeslag wegens geen Belgisch traject. Voor de terugweg van Rotterdam naar de grens is overigens jongerenkorting goedkoper dan Railpluskorting.Marijn512 schreef:Kan je bij de NMBS in bv. Antwerpen dan ook kaartjes zonder datum kopen voor vanaf de grens te reizen NAAR Rotterdam? (en dan in Rotterdam ticketjes zonder datum kopen en -25 procent kopen voor de terugreis(als ik een railplus-kaart aanschaf in Rotterdam dan)
De korting Interrail is alleen geldig als je een interrailkaart hebt. Dit ticket was bedoeld voor iemand die in Nederland woont en een globale Interrail heeft. Voor het land waar je woont geldt die niet, maar krijg je meestal en kortin van 50%. Is voor jou dus geen optie.Marijn512 schreef:Ik heb hiernet 2 ticketjes bezien die ik in Rotterdam vorige week heb gekocht:
Heb je in Rotterdam overigens geen 3,50 lokettoeslag moeten betalen? Ik wist niet dat er nog lokettisten waren die daar niet om vroegen. Was dat bij de binnenlandse of de internationale balie? (Tickets naar België kun je bij beide kopen.)
Groetjes,
Rian
PS: Railplus is iets anders Rail Pass.
Eventjes offtopic: daar in Rotterdam CS moet je als je dat zaaltje binnenkomt eerst een gesofistikeerd "nummerbriefje" vragen op een al even gecompliceerd aanraakscherpje, waarna een Pakistaan (ofzoiets) in slecht Engels het nummer van de next client afroept

1)Ja, ik heb die 2 ticketjes in dat zaaltje gekocht als je de trap oploopt links..
Dus in Belgie kan ik dus best voor morgen als ik naar Rotterdam ga een ticketje Essen-Rotterdam best kopen dan? (zonder enige voordeel kaarten)
2)Dus met interrail korting moet ik geen kaart laten zien en kan ik daarvan profiteren?
Wat een warboel, kan je mij dan even zeggen hoe ik het goedkoopst morgen van Belgie naar Rotterdam en 's avonds terugreis ZONDER voordeelkaarten,railpluskaarten en weetikwatallemaal kaarten?
Ik heb een trein abbonement tot Roosendaal grens..
Gr
Dus in Belgie kan ik dus best voor morgen als ik naar Rotterdam ga een ticketje Essen-Rotterdam best kopen dan? (zonder enige voordeel kaarten)
2)Dus met interrail korting moet ik geen kaart laten zien en kan ik daarvan profiteren?
Wat een warboel, kan je mij dan even zeggen hoe ik het goedkoopst morgen van Belgie naar Rotterdam en 's avonds terugreis ZONDER voordeelkaarten,railpluskaarten en weetikwatallemaal kaarten?
Ik heb een trein abbonement tot Roosendaal grens..
Gr
-
interrail?
railpluskaart moet je soms tonen, maar meestal vragen ze er niet om
je kunt denk ik best proberen een campus naar roosendaal (B) aan te vragen, vanaf daar kun je gewone nederlandse kaartjes kopen

railpluskaart moet je soms tonen, maar meestal vragen ze er niet om

je kunt denk ik best proberen een campus naar roosendaal (B) aan te vragen, vanaf daar kun je gewone nederlandse kaartjes kopen

Met interrailkorting heb je een interrailkaart nodig. En die heb je niet.Marijn512 schreef:2)Dus met interrail korting moet ik geen kaart laten zien en kan ik daarvan profiteren?
Heenreis voor 9 uur: enkele reis van Roosendaal grens naar Rotterdam (12,20+1,20=13,40 bij de NMBS). Terugreis: in principe enkele reis met Jongerenkorting tot de grens. Is alleen bij NS te koop en dan alleen aan het loket. Kost in principe 7,90. Als ze daar 3,50 toeslag voor vragen (waardoor het totaal op 11,40 zou komen), dan kun je dat beleefd weigeren en aan de NS-automaat Rotterdam - Essen met jongerenkorting kopen voor 9,70.Marijn512 schreef:Wat een warboel, kan je mij dan even zeggen hoe ik het goedkoopst morgen van Belgie naar Rotterdam en 's avonds terugreis ZONDER voordeelkaarten,railpluskaarten en weetikwatallemaal kaarten?
Ik heb een trein abbonement tot Roosendaal grens.
Groetjes,
Rian
Oké bedankt!
Als ik in Rotterdam ben kan ik dan beter ineens enkele tickets van Roosendaal grens-Rotterdam kopen voor de volgende dagen dat ik ga, dat is toch goedkoper dan ze in het station in België te kopen(voor de heenreis)..
Mvg,
Marijn
Als ik in Rotterdam ben kan ik dan beter ineens enkele tickets van Roosendaal grens-Rotterdam kopen voor de volgende dagen dat ik ga, dat is toch goedkoper dan ze in het station in België te kopen(voor de heenreis)..
Mvg,
Marijn