Zetelindeling op treinen
-
Zetelindeling op treinen
Regelmatig hoor je hier zeggen dat de MS96 het beste is wat momenteel rondrijdt. Ik ben het hier niet mee eens omwille van de zetelindeling. Die zijn zo ergerlijk geplaatst dat vrijwel geen enkele zitplaats een mooi buitenzicht biedt.
Waarom is dit en zijn er nog treinen waar de zetels zo slecht staan?
Re: Zetelindeling op treinen
MS96 heeft simpelweg ramen die in al de rijtuigen even groot zijn, wat bij klassiek materieel niet zo is. Zie bvb maar naar Breaks, M4, etc waar de ramen van 1ste klas breder zijn en eventueel verder uiteen staan.
Tenzij dat men de beenruimte van 1ste en 2de gelijk houdt (bvb M5).
De zetelindeling à la AM96 en I11-rijtuigen vind ik best o.k. Zetels in groepjes van 2 en 4. Alleen is het idd jammer dat je in een AM96 op sommige plaatsen uizicht hebt op een stuk(je) muur tussen de ramen. Die zetels konden evengoed ingebouwd worden zoals in de I11-rijtuigen. Waar je ook zit, je hebt zicht naar buiten, èn door een raam...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
en toch heb ik het niet zo voor de ms96, de stoelen zijn er appart ingesmeten wat maakt dat je kan tegenkomen dat je gewoon op een wand uit kijkt ... plezant is andersDietrich schreef:MS96 heeft simpelweg ramen die in al de rijtuigen even groot zijn, wat bij klassiek materieel niet zo is. Zie bvb maar naar Breaks, M4, etc waar de ramen van 1ste klas breder zijn en eventueel verder uiteen staan.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ik heb er deze vakantie eens mee naar de zee mee gereden en ik vind:Hogersluys schreef:Regelmatig hoor je hier zeggen dat de MS96 het beste is wat momenteel rondrijdt. Ik ben het hier niet mee eens omwille van de zetelindeling. Die zijn zo ergerlijk geplaatst dat vrijwel geen enkele zitplaats een mooi buitenzicht biedt.
+ Absoluut: geweldig goed rijgedrag!
+ Koeling werkte goed
+ Airo, maar eerlijk gezegd ben ik niet zo voor airco...(als de MS96 lang stopt, word het lekker heet, bij een rit naar de kust)
+ Oogt modern, mooi, maar....
- O zo slechte indeling van zitplaatsen
- Veel te veel rumte verspilling: ik ben _voor_ banken en tegen aparte zitjes

- Deuren veel te klein voor massavervoer. (Ok voor 'gewoon' vervoer)
- Stoelen per twee: dan kan je nog niet eens bij je familie zitten als er wat meer volk op de trein zit...
- Uitzicht op het raam zoals gezegd problematisch
- Verplicht 'tegen' de rijrichting in te zitten op sommige zitjes (je kan niet kiezen)
In short: de rijprestaties/kwaliteit vond ik subliem, de indeling iets minder...voor een massa volk te vervoern vind ik ze niet geschikt.
Je mag me elke dag een Break, een klassiekske, of een M4 geven. Zelfs een M2
rijtuig vond ik zelfs nog heel fijn rijden. (en het had in ieder geval een véél zinnerige
indeling - eerlijk gezegd snap ik niet waarom daar nu zoveel kritiek op was, het enige dat problematisch was,was het openen van de deuren i.i.g ).
Van het de huidige rijtuigen, kunnen de M4 me het meest bekoren:
+ Goede indeling
+ Grote deuren in 2e kl
+ Rijden goed
+ Goede banken
+ Overal goed uitzicht op een raampje
- Geen airco, but I do not care...
Greetz

MS96 is niet heel geschikt voor de spits, bijna een derde van de zitplaatsen is eerste klas, steeds 1/3de van alle rijtuigen.
In de WC van MS96/I11 is ook niet te veel ruimte vergeleken met een M4. De zetelindeling trekt idd op nie veel en er is nogal weinig ruimte in de middengang als die vol volk staat is het constant duwen en trekken als er iemand moet afstappen.
Het voornaamste probleem van de AM96 op vlak van massatransport zijn de verschrikkelijk smalle deurtjes.
Enne, niet dat ik het een probleem vind hoor (gewoon een vaststelling) is dat de motoren bij het optrekken nogal wat geluid maken, wat mij meer aan een dieselmotor dan aan een elektro doet denken.
Enne, niet dat ik het een probleem vind hoor (gewoon een vaststelling) is dat de motoren bij het optrekken nogal wat geluid maken, wat mij meer aan een dieselmotor dan aan een elektro doet denken.
Hallo Trammist,Trammist schreef:Het voornaamste probleem van de AM96 op vlak van massatransport zijn de verschrikkelijk smalle deurtjes.
Dat van die kleine deuren viel me in Blankenberge ook enorm op.
Het duurde ontzettend lang eer iedereen van de AM96 was gestapt, en het duurde nog veel langer eer er iedereen op was.
Wat denk ik ook niet helpt is het feit dat de deuren aan beide uiteinden staan, en er in het midden niets is.
Ter vergelijking was het 'lossen' en het 'laden' van een Break & een klassiekske zoveel vlotter en aangenamer in Blankenberge.
(de mensen zaten ook iets minder op elkaar gedrukt) Een propvolle AM96 kwam mij meer claustrofobisch over dan een provolle Break of klassiekske

Van rij eigenschappen vind ik ze prima.
Op de motoren ga ik eens letten

Greetz

Ja maar niet heel dat rijtuig is er voor gebruikt, je geeft een vertekend beeld door te zeggen dat 1/3 van de rijtuigen gebruikt is voor eerste klasse. In dat rijtuig zit ook nog een mindervalide wc, een pakwagen. Hierdoor is niet de volwaardige lengte van dat rijtuig in gebruik voor eerste klasse. Enkel het middelste rijtuig is volwaardig gebruikt voor zitplaatsen en dat is tweede klasse. Als je het gaat bekijken tov de totale lengte van de trein in meters uitgedrukt zal je merken dat het aantal meters dat naar eerste klasse gaat al bij al nog meevalt. Het is vrij groot maar geen totaal rijtuig.Dietrich schreef:MS96 is niet heel geschikt voor de spits, bijna een derde van de zitplaatsen is eerste klas, steeds 1/3de van alle rijtuigen.
ik vind het prima treinstellen ... zolang ik maar in de bx achter de sp kan gaan zitten 
dan zijn ze prima, goeie sounds ... en carré's
verder vind ik de indeling echt erg ambetant met die 2 zit's waarvan er zelfs zijn dat je gewoon op een dooie wand zit te gapen ... je zit tenslotte op de trein voor ook van het uitzicht te genieten, anders gaat de reis echt niet voorruit ...
greetz 2302

dan zijn ze prima, goeie sounds ... en carré's
verder vind ik de indeling echt erg ambetant met die 2 zit's waarvan er zelfs zijn dat je gewoon op een dooie wand zit te gapen ... je zit tenslotte op de trein voor ook van het uitzicht te genieten, anders gaat de reis echt niet voorruit ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Heeft de NMBS eindelijk materieel dat een beetje komfort bied, willen sommigen terug naar de M2vasonline schreef: - Veel te veel rumte verspilling: ik ben _voor_ banken en tegen aparte zitjes![]()

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een dergelijke opstelling. Zeker omdat de NMBS tenminste voor bruikbare klaptafeltjes gezorgd heeft. Hadden ze nu maar (net als bij de DB) ook bij elke zitplaats een stopcontact voorzien...- Stoelen per twee: dan kan je nog niet eens bij je familie zitten als er wat meer volk op de trein zit...
Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.Verplicht 'tegen' de rijrichting in te zitten op sommige zitjes (je kan niet kiezen)
De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
- Bijlagen
-
- Grossraum.jpg (48.19 KiB) 4748 keer bekeken