Hallo iedereen,
Ik heb wat rond zitten surfen en ik merkte dat een vliegticket brussel-geneve zo ongeveer op 60 euro uitkomt. Nu vroeg ik me af of dit niet goedkoper kan via de trein, ik ben niet erg bekend met het Belgische openbaar vervoer en al helemaal niet met het Zwitserse, maar ik kwam op +/- 100 euro uit met de trein, dit leek me erg sterk, dus zie ik iets over het hoofd, of is het vliegtuig gewoon een stuk goedkoper? (de vliegtuigprijs is Easyjet-geneve-brussel trouwens). Ik zou eigenlijk op 26 september vanuit Geneve naar Belgie willen reizen (het liefst naar Antwerpen).
Groetjes en bedankt voor het lezen in ieder geval.
Geneve - Antwerpen?
Re: Geneve - Antwerpen?
je zal voor dat vliegtuig altijd goedkoper kunnen vinden. Dit komt door de taks (accijnzen) die bij vliegtuigen veel lager zijn (op energie hun energie, kerosine, diesel, elektriciteit) dan bij treinen. Er is dus een soort oneerlijke concurrentie tussen die twee maar daar doet Europa momenteel niet veel aan.
-
Als ge de totale kost vergelijkt van voor de deur tot voor de deur denk ik dat het vliegtuig al minder goedkoop wordt. Eenzelfde vergelijking zou men ook voor de reistijd moeten maken, trouwens.
Wat Steven vertelt over de taxatie van de energie klopt helemaal: vanuit Europa heeft men ooit willen de taks op de vliegtuigbrandstoffen gelijkstellen met de andere maar op slag kwam Uncle Sam reclameren en toen gebeurde er niks meer.
Wat Steven vertelt over de taxatie van de energie klopt helemaal: vanuit Europa heeft men ooit willen de taks op de vliegtuigbrandstoffen gelijkstellen met de andere maar op slag kwam Uncle Sam reclameren en toen gebeurde er niks meer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
waarom hebben ze eigenlijk het omgekeerde niet uitgevoerd? De energie voor treinen even goedkoop maken als voor de vliegtuigen. Dat wat Jan komt te zeggen moet je inderdaad ook uitvoeren. De kostprijs van uw voor en natransport telt ook mee.
-
Dan komen toch direct de camionneurs en autocaristen óók goedkopere brandstof eisen, en dan komen er weer wegblokkades van!Steven schreef:waarom hebben ze eigenlijk het omgekeerde niet uitgevoerd? De energie voor treinen even goedkoop maken als voor de vliegtuigen.
Twee keer fout.jan_olieslagers schreef:Als ge de totale kost vergelijkt van voor de deur tot voor de deur denk ik dat het vliegtuig al minder goedkoop wordt. Eenzelfde vergelijking zou men ook voor de reistijd moeten maken, trouwens.
1) De spoorwegen betalen op hun energie ook geen accijnzen. En op internationale treinkaartjes betaal je geen BTW. Wat dit betreft genieten de vliegtuigmaatschappijen geen voorkeursbehandeling. (De Lijn betaalt ook geen accijns op haar Diesel...)
2) Dat "uncle sam" zich tegen een "gelijkstelling" van de brandstoffen verzet zou hebben is gewoon verzonnen. Zoals hierboven aangegeven: Die gelijkstelling bestaat al. Maar het is tegenwoordig natuurlijk heel erg "in" om de VS met alle zonden van de wereld op te zadelen...
Dat vliegreizen soms goedkoeper zijn dan treinreizen heeft alles te maken met prijzenpolitiek. Gemiddeld genomen zijn de prijzen voor vliegtuigtickets hoger dan voor treintickets. Echter de prijsvariatie is groter. Als je een "fexible fare" koopt bij Easyjet betaal je al snel 200,- Euro. Die 60,- daar moet je toch een beetje geluk voor hebben.
Het probleem is niet dat de vliegtuigmaatschappijen de spoorwegen oneerlijke concurrentie aan doen. Het probleem is eerder dat de spoorwegen nog steeds achterlopen wat commercieel inzicht betreft...
-
Kan dit aub wat onderbouwd worden? Het lijkt mij nl. 'erg onwaarschijnlijk, maar ik heb zelf geen manier om het na te trekken. 't Lijkt me vooral vreemd omwille van de priv'e-onderaannemers: zouden die volgens u dan ook rode mazout mogen gebruiken? In hun lijnbussen wel en in hun touringcars niet?K V B schreef:De Lijn betaalt ook geen accijns op haar Diesel...
Wel graag met u akkoord v.w.b. het verchil in commercieel inzicht tussen spoor- en vliegtuiguitbaters. Wat de een te weinig heeft heeft de ander teveel...
Wat de Lijn betreft heb ik geen echte bevestiging kunnen vinden, behalve dat er een terugbetaalregeling zou bestaan voor de pachters. Een beetje zoeken op Fiscobel leverde echter wel het volgende op:jan_olieslagers schreef:Kan dit aub wat onderbouwd worden? Het lijkt mij nl. 'erg onwaarschijnlijk, maar ik heb zelf geen manier om het na te trekken. 't Lijkt me vooral vreemd omwille van de priv'e-onderaannemers: zouden die volgens u dan ook rode mazout mogen gebruiken? In hun lijnbussen wel en in hun touringcars niet?K V B schreef:De Lijn betaalt ook geen accijns op haar Diesel...
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
(Hopelijk doet die link het over een paar minuten nog...)
Daar staat oa:
Wat bevestigt wat ik al wist: Het spoor betaalt ook geen accijns op zijn energie...§ 2. Onverminderd de toepassing van andere communautaire bepalingen wordt vrijstelling van accijnzen verleend voor de volgende producten die onder fiscaal toezicht worden gebruikt:
(...)
f) gasolie en kerosine evenals elektriciteit die worden gebruikt voor het vervoer van personen en goederen per spoor;