En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...Adler schreef:De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
Zetelindeling op treinen
Re: Zetelindeling op treinen
Re: Zetelindeling op treinen
Bij de ICE 1 heeft men naderhand dat systeem afgeschaft.K V B schreef:En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...Adler schreef:De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
Bij die IC rijtuigen eerste klas is het volgens mij nog steeds zo, maar het is al jaren geleden dat ik nog in zo een wagon heb gezeten.
Zelfs die dubbele zetels kon je draaien.
Re: Zetelindeling op treinen
Hoi K. V. B.K V B schreef:Heeft de NMBS eindelijk materieel dat een beetje komfort bied, willen sommigen terug naar de M2vasonline schreef: - Veel te veel rumte verspilling: ik ben _voor_ banken en tegen aparte zitjes![]()
![]()
Het is niet mijn bedoeling om te flamen o.i.d, maar zoveel was er met die M2 rijtuigen toch ook niet mee mis?
Ik bedoel een klassiekje schokte en daverde een heel stuk meer dan die oude M2s. Van interieur waren ze ook kwasi
hetzelfde. Alleen de deuren waren probematsich te openen voor vele reizigers. Ik zeg nu niet dat me ze terug op
de rails moet gaan zetten (er zullen nog wel andere technische redenen geweest zijn zeker), maar....om een recent voorbeeld te geven:
M4 rijtuigen: rijden goed & hebben ook een goede indeling
Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening hé

op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé

De tafeltjes achter de stoelen is dan weer wel een goed idee
Nu geen tijd meer om verder te schrijven,
Greetz
Bye




Re: Zetelindeling op treinen
Als je kijkt naar andere spoorwegmaatschappijen dan zie je dat de NMBS met zijn M4 eigenlijk behoorlijk op de rest van Europa achterliep. Een M4 komt in Duitsland mischien nog in aanmerking voor een S-Bahn. De NMBS rijd er IC's mee... Geen wonder dat de NMBS haar product bijna voor niets moet weggeven...vasonline schreef: Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening héIk heb liever banken als er veel volk
op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé![]()
Geef mij maar goede zetels. Als er meer volk de trein wil nemen dan leg je toch gewoon meer treinen in, of gebruik je dubbeldekkers. 3+2 voor langeafstandsverkeer is iets voor een derdewereldland.
Ik pendel dagelijks van Bern naar Zürich. In een M4 zou ik dit niet uithouden. In een IC2000 is dat echter te doen...
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Zetelindeling op treinen
ook de SZ, ZFBH en misschien nog wat meer spoorwegmaatschappijen in oost europa heeft van die stoelenK V B schreef:En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...Adler schreef:De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.

Re: Zetelindeling op treinen
Op welke treinen vind je die? Ik binnenkort weer die richting uit.treinbruno schreef:
ook de SZ, ZFBH en misschien nog wat meer spoorwegmaatschappijen in oost europa heeft van die stoelen
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Zetelindeling op treinen
in slovenie soms op de IC naar pula
in bosnie in de zweedse rijtuigen, veel van die hendels zijn wel kapot
in bosnie in de zweedse rijtuigen, veel van die hendels zijn wel kapot

Re: Zetelindeling op treinen
Hoi Kvd,K V B schreef:Als je kijkt naar andere spoorwegmaatschappijen dan zie je dat de NMBS met zijn M4 eigenlijk behoorlijk op de rest van Europa achterliep. Een M4 komt in Duitsland mischien nog in aanmerking voor een S-Bahn. De NMBS rijd er IC's mee... Geen wonder dat de NMBS haar product bijna voor niets moet weggeven...vasonline schreef: Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening héIk heb liever banken als er veel volk
op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé![]()
Geef mij maar goede zetels. Als er meer volk de trein wil nemen dan leg je toch gewoon meer treinen in, of gebruik je dubbeldekkers. 3+2 voor langeafstandsverkeer is iets voor een derdewereldland.
Ik pendel dagelijks van Bern naar Zürich. In een M4 zou ik dit niet uithouden. In een IC2000 is dat echter te doen...
Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn.
Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Zeker voor massavervoer, studenten die naar school moeten, ... enz
Derdewereldland zou ik het nu niet echt noemen

Meer treinen is een oplossing, maar of dat altijd kan?
Of om iets anders te zeggen: het middenrijtuig van een break heeft ook aparte zitjes, maar toch staan die op een veel praktischer manier opgesteld, dan wat men er van maakt in een AM96...
That's it for now,
Greetz




Re: Zetelindeling op treinen
Voor 10 minuten ok. Maar voor alles met meer dan 20 minuten tussen stops mag men wel beter materieel gebruiken.vasonline schreef: Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn.
Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Zetelindeling op treinen
Wat noem je "korte ritten"? Een reis Kortrijk - Antwerpen duurt een uur en een kwartier, Brussel - Aarlen meer dan tweeënhalf uur. Dat noem ik toch geen "korte ritten" meer. Voor zulke afstanden zijn afzonderlijke zetels veel aangenamer. Ik vind de Deense Neus véél beter dan de M4 in tweede klasse, die 2 + 3 banken zitten niet zo lekker en als het rijtuig een beetje schudt, verschuif je nog wel eens of dreigt er zelfs van te glijden.vasonline schreef:Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn. Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Zetelindeling op treinen
De M4 maakt ook verschrikkelijk veel lawaai wanneer de raampjes open staan en de trein tegen 160km/u voorbij raast. Ik denk dat je dit ook onder de noemer 'comfort' kan plaatsen..
Re: Zetelindeling op treinen
Ooit al eens door de Kennedytunnel gereden met open ramen? Man dat is pas erg... (het geluid van de trein in de bocht, daar doen je oren van pijn) en dan rijdt die nog maar 90 erdoor...




Re: Zetelindeling op treinen
Oei, oud topic vanonder het stof ineensDieselfreak schreef:Wat noem je "korte ritten"? Een reis Kortrijk - Antwerpen duurt een uur en een kwartier, Brussel - Aarlen meer dan tweeënhalf uur. Dat noem ik toch geen "korte ritten" meer. Voor zulke afstanden zijn afzonderlijke zetels veel aangenamer. Ik vind de Deense Neus véél beter dan de M4 in tweede klasse, die 2 + 3 banken zitten niet zo lekker en als het rijtuig een beetje schudt, verschuif je nog wel eens of dreigt er zelfs van te glijden.vasonline schreef:Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn. Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.

Ghoh, er valt inderdaad iets voor te zeggen. De zetels van een MS-96 zitten goed.
Samengevat voor mij persoonlijk: Alleen jammer van de opstelling & de smalle deurtjes
Wat raampjes en airco betreft heb ik een ander standpunt: ik hou er absoluut niet van om een in
hermetisch afgesloten "kooi" van een aircotrein te zitten...
Dan nog liever een warme trein, en zélf de keuze te hebben om een raampje open of dicht te doen...
Maar ik versta dat velen graag airco hebben...dus voel je niet teveel op je teen getrapt

(Wat ik me wel afvraag: Men noemt zich graag "groen" dezer dagen? maar meerverbruik elektriciteit door airco?
Is dit veel/weinig? In het algemeen hoor je wel dat airco energievreters zijn.)
Groetjes,
S.




Re: Zetelindeling op treinen
Rijden met open ramen kost ook extra energie. De luchtweerstand wordt erdoor vergroot. Het is daardoor nog maar de vraag of een trein met airco ook echt meer energie gebruikt.vasonline schreef:Wat raampjes en airco betreft heb ik een ander standpunt: ik hou er absoluut niet van om een in
hermetisch afgesloten "kooi" van een aircotrein te zitten...
Dan nog liever een warme trein, en zélf de keuze te hebben om een raampje open of dicht te doen...
Maar ik versta dat velen graag airco hebben...dus voel je niet teveel op je teen getrapt
(Wat ik me wel afvraag: Men noemt zich graag "groen" dezer dagen? maar meerverbruik elektriciteit door airco?
Is dit veel/weinig? In het algemeen hoor je wel dat airco energievreters zijn.)
Groetjes,
Rian
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Zetelindeling op treinen
De spijker op de kop. Daar komt nog wat bij. Doordat de ramen niet geopend kunnen worden, gaat er in de winter ook minder warmte verloren, want zo'n schuifraam is niet altijd goed gesloten, en hier en daar zie je er wel eens een in volle winter helemaal open staan. De automatische binnendeuren en de kleine buitendeuren zorgen er ook voor dat in een Deense Neus minder warmte verloren gaat dan in een M4.rvdborgt schreef:Rijden met open ramen kost ook extra energie. De luchtweerstand wordt erdoor vergroot. Het is daardoor nog maar de vraag of een trein met airco ook echt meer energie gebruikt.
Ik geef de MS96 8 op 10: min één punt omdat hij, afgezien van het kleine compartimentje aan het begin/einde, helemaal uit grote ruimtes bestaat, en nog een punt eraf omdat sommige zitplaatsen een slecht buitenzicht hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.