Tijd om nog wat rond te toeren, voornamelijk in het Vlaamse land vandaag.
1. Halle - Antwerpen-Centraal 7574/3308 7:51 8:54 +10 (2159 - 51508)
2. Antwerpen-Centraal - Lier 3209 9:13 9:28 + 5 (4194)
3. Lier - Mechelen 3430 9:39 9:55 +2 (2740 - 61009)
4. Mechelen - Gent-Sint-Pieters 4131 10:23 11:07 +1 (2127 - 58052)
5. Gent-Sint-Pieters - Eeklo 761 11:42 12:17 stipt (4125)
6. Eeklo - Gent-Sint-Pieters 782 12:42 13:19 +1 (4125)
7. Gent-Sint-Pieters - Brussel-Noord 2214 14:08 15:15 +1 (2733 - 61048)
8. Brussel-Noord - Poperinge 8001 15:47 17:48 +1 (2141 - 11703)
9. Poperinge - Brussel-Zuid 2318 18:31 20:19 +4 (363)
10. Brussel-Zuid - Halle 1591 20:26 20:37 stipt (607)
De commentaren:
1. Het gaat goed tot Brussel-Zuid; de3308 vertrekt zelfs stipt richting Antwerpen. Maar dan beginnen de problemen: Brussel-Noord +5 - Mechelen +11. De IC naar Amsterdam kan het niet geweest zijn, want die is afgeschaft. Daardoor heb je plots een ander publiek in deze trein, dat het traject met binnenlandse treinen moet afleggen, en uiteindelijk toch in Antwerpen op de volgende moeten wachten. Toch bejubelen twee Duitsers de voordelen van de trein, zonder ironie.
2. Gisteren merkten we nog dat er niet gekoppeld/ontkoppeld werd in Mol, maar op weekdagen kan dat blijkbaar wel. Op R67 rekken bijkomende stilstanden tussen Lier en Herentals de rittijden tot Mol, zodat er te weinig tijd overblijft, op N67 is dat niet het geval. Bovenop het gewone lawaai in een mw 41 lijkt hier ook nog het wandpaneel tussen eerste en tweede klas niet helemaal vast te zitten. Het is er wel aangenaam warm. We rijden via lijn 27A, en daardoor maken we nog wat extra vertraging; maar met 5 minuten blijft die binnen de perken.
3. Door de problemen in Herentals is de verbinding Turnhout - Brussel nog altijd geamputeerd. Een stel M6 staat klaar in Lier. De rit verloopt zonder veel problemen.
4. Van Mechelen naar Gent spoort op dit ogenblik nog een dubbel stel M4, 10 rijtuigen in totaal; onnodig te zeggen dat dit meer dan voldoende is. Maar dat in de ochtendspits extra ingezette stel moet natuurlijk op zijn plaats raken, en kan dat beter dan met een reguliere trein? Ondanks de aanzienlijke lengte komt er toch controle.
Het station van Wetteren wordt grondig onder handen genomen: meer dan een ruwbouw met dak staat er niet meer. Hopelijk heeft men bij de vernieuwing respect voor het verleden.
De rit verloopt vlot: er is alleen wat hinder in Schellebelle, waar ik nog even hectometerpaal 40/12 kan bewonderen en in Merelbeke. Maar de eindbalans (+1) is rooskleurig.
5-6: het ritje heen en weer naar Eeklo verloopt zonder veel geschiedenis.Ik merk dat de seinen langs deze enkelsporige lijn telkens links van de rijrichting staan, dus aan beide zijden van het spoor. De tendens leek nochtans te zijn om ze langs dezelfde zijde te plaatsen. Misschien is dat alleen het geval bij spoorlijnen die oorspronkelijk dubbelsporig waren (42, 43, 97...)
7. In recente berichten werd gemeld dat het beter gaat met de graffitiplaag. Voor de breaks is dat onmiskenbaar zo, maar het probleem lijkt gewoon verschoven naar ander materiaal, tweeledige stellen en M6 op kop. Nu en dan zie je zelfs al eens een elektrische locomotief rondrijden met wat extra decoratie.
In Merelbeke hebben ze nu ook hoge perrons. Brussel-Zuid rijden we binnen langs lijn 50A/1. De werken voor het GEN hebben nauwelijks invloed op de loop van de treinen, en dus is de reserve groot. Alleen in de NZV wordt een minuutje vertraging gemaakt.
8. Deze P-trein naar Poperinge heb ik wel vaker opgenomen in mijn schema. Het is dan ook een schitterende trein met I10. Vandaag verloopt de rit tot Poperinge zo goed als stipt (maximaal 2 minuten vertraging). Een pluim trouwens voor de TBG (die bovendien ook frequent controleert) en de TB, die er geen gras over laten groeien. En blijkbaar is ook de 2141 een goede locomotief. In Gent-Sint-Pieters moeten we eerst de IC naar Eupen laten vertrekken, maar zelfs dan komen we nog enkele minuten te vroeg aan het perron.
In Gent-Sint-Pieters zie ik de 1184 staan. Misschien is haar carrière op de Benelux dus wel achter de rug.
Tussen Kortrijk en Bissegem komen scholieren tonen dat ze branie hebben, maar voorbij Bissegem groeit de twijfel en de vrees voor een boete, en gaan ze dus maar op het platform lawaai maken.
9. En dan moeten we natuurlijk van Poperinge nog terugkeren. Met de gewone IC gebeurt dat langs lijn 89, zodat het overlappende deel met de 8001 niet al te groot is. In Poperinge heeft men nu ook een afsluiting geplaatst om spuiters weg te houden. Of dat efficiënt is, durf ik betwijfelen.
We vertrekken zonder de aankomst van IC 2338 af te wachten. Diens vertraging moet dus aanzienlijk zijn. De kruising gebeurt dan ook in Ieper, waar de IC uit Brussel met 18 minuten vertraging aankomt. De schade voor onze IC blijft beperkt: 2 minuten.
In Kortrijk is het even wachten op de IC uit Oostende, maar de vertraging blijft beperkt tot 2 minuten. Vanaf Denderleeuw rijdt de trein op tijd, tot in de buurt van de kanaalbrug in Anderlecht. Daar gaan we na een tijdje op tegenspoor, en ik zie iemand van Infrabel tussen de sporen lopen. Wat er aan de hand is, komen we niet te weten. De vertraging blijft beperkt tot 4 minuten.
10. Dat is veel, als je maar 6 minuten aansluitingstijd hebt, maar gelukkig vertrekt de CR naar Geraardsbergen van hetzelfde perron. En geloof het of niet, we passeren Lot zonder afremmen, en precies om 20:37 brengt de TB zijn trein tot stilstand aan perron 3 in Halle, perron waar ik vanmorgen ook vertrokken ben...



