vr 18/09/2009 - 19:13 Wie met de trein van en naar Brussels Airport reist, zal vanaf 1 november 2,05 euro extra moeten betalen voor zijn treinticket. Dat heeft de ministerraad beslist. Het geld dient voor de financiering van de spoorontsluiting van Brussels Airport.
De luchthaven is nu al via de trein bereikbaar vanuit het oosten en het westen van het land. Er zijn nog grote werken bezig om Brussels Airport ook langs het noorden te ontsluiten. Wie in Mechelen of Antwerpen woont, zal vanaf 2012 ook rechtstreeks naar de luchthaven kunnen sporen. Daarvoor wordt nu een spoorwegtunnel onder de luchthaven gegraven en zijn werken op de middenberm van de E19 aan de gang.
Die werken kosten enorm veel geld. De duurdere treinkaartjes moeten de kosten helpen financieren.
en wat gaat men dan doen met een keycard, gopass en railpass?
waarschijnlijk gewoon omdat buitenlandse luchtreizigers het meestal toch niet kan schelen dat ze een paar euro meer moeten betalen, maar dat belgen toch nog goedkoper kunnen reizen, zoals al in veel landen gebeurt
zelfs dan nog is de belgische luchthaventrein nog goedkoop, in zweden, noorwegen en londen kost een ritje met de trein naar de luchthaven soms meer als 20€, ook in rome is het iets van een 12€
Volgens het artikel zullen abonnementen de meerkost niet moeten betalen. Voor Go-Passen, Campuskaarten, en Keycard-en zal er dus weinig veranderen.
Ik vind het trouwens schandalig dat de reiziger moet moeten omdat de overheid een privépartner de sporen laat aanleggen (PPS-constructies blijken als puntje bij paaltje komt bijna altijd nadelig). Dit had een taak voor Infrabel moeten geweest zijn. Verder is het ook hypocriet dat reizigers die niet van de Diabolo-infrastructuur gebruik zullen maken (zoals mensen uit Brussel komen) óók moeten meebetalen.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 sep 2009, 02:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Trammist schreef:Ook na de opening van de Diabolo gaat dit waarschijnlijk zo blijven, aangezien de bouw van de spoorlijn een PPS is.
Alleen de lijn die nu gebouwd wordt. Voor de al bestaande lijnen naar de luchthaven is er geen PPS-constructie. Het ligt er overigens niet aan dat het een PPS is, maar aan de overeenkomst bij deze specifieke PPS.
Maar je kunt natuurlijk ook een ticket naar 1 station verder kopen (Zaventem of Nossegem). Dat scheelt zeker geen 2,05.
Hogersluys schreef:
Ik vind het trouwens schandalig dat de reiziger moet moeten omdat de overheid een privépartner de sporen laat aanleggen (PPS-constructies blijken als puntje bij paaltje komt bijna altijd nadelig). Dit had een taak voor Infrabel moeten geweest zijn. Verder is het ook hypocriet dat reizigers die niet van de Diabolo-infrastructuur gebruik zullen maken (zoals mensen uit Brussel komen) óók moeten meebetalen.
Dankzij die PPS constructie komt de lijn er jaren vroeger te liggen. Dat lijkt me een goede zaak. Dat men die lijn financieert door dat segment van de reizigers dat bereid is meer te betalen ook meer te laten betalen is eigenlijk ook een goede zaak.
Want wie zou het anders moeten betalen? De Belgische staat heeft op dit moment genoeg geld om 40% van de lopende uitgaven te financieren.
Er is niets nieuws onder de zon.
In de tijd van de blauwe Sabena treintjes was er ook een speciaal tarief op de verbinding naar de luchthaven.
Als ik me nog goed herinner kostte een enkel biljet Brussel - Luchthaven op een bepaald moment 80 frank wat in die tijd enorm duur was voor die afstand.
Enkel die blauwe treintjes, die vertrokken van kopspoor 1A in Brussel-Centraal, mochten trouwens naar de luchthaven rijden omdat die speciaal ontstoord waren om de radioverbindingen met de vliegtuigen niet te storen.
Ik spreek wel van de tijd van de Sabena treintjes.
Op die verbinding was toen niet het algemeen tarief van toepassing dat op het gewoon binnenlands net werd toegepast.
De huidige lijnen naar de luchthaven (zowel die van Brussel als de boog van Nossegem) zijn aangelegd met publieke middelen. Dan vind ik het niet correct dat de gebruikers van die lijnen moeten meebetalen aan de PPS-constructie.
Dat de "Diabolotaks" er ooit zou komen was bekend, wel was ik verrast door het tijdstip van ingang.
Ik dacht dat men met de priveinvesteerders een overeenkomst had gesloten dat zij de verbinding 40 jaar mochten uitbaten en daarna het weer in handen van infrabel zou komen
rvdborgt schreef:
Maar je kunt natuurlijk ook een ticket naar 1 station verder kopen (Zaventem of Nossegem). Dat scheelt zeker geen 2,05.
Brussel-Nationaal-Luchthaven is zoals iedereen weet een kopstation. Een biljet naar een station verder kopen is hier dus geen oplossing.
In het weekend stopt de IR trein Leuven-Quievrain via de luchthaven in Zaventem (en Diegem) dus kan je vanuit Leuven een ticket naar Zaventem kopen zonder toeslag.
Tijdens de week rijden er twee IR treinen via de luchthaven tussen Brussel en Leuven. Deze stoppen echter allebei niet in Zaventem dus daar is het trucje niet mogelijk. Hier moet je dus eventueel een biljet naar Leuven of Brussel kopen en verlies je een deel van het voordeel, en valt het wellicht ook iets meer op.
De vraag is of we van die nieuwe verbinding gebruik kunnen gaan maken. De meeste vluchten vertrekken om 6u, dat wil zeggen er om 5u zijn en dus om 4u vertrekken. Denk niet dat er om 4u 's nachts treinen rijden.
Al dat geld had men beter in de luchthaven van Antwerpen gestoken, er loopt ginds immers reeds een spoor 5 meter voor de voordeur!
rds schreef:De vraag is of we van die nieuwe verbinding gebruik kunnen gaan maken. De meeste vluchten vertrekken om 6u, dat wil zeggen er om 5u zijn en dus om 4u vertrekken. Denk niet dat er om 4u 's nachts treinen rijden.
Al dat geld had men beter in de luchthaven van Antwerpen gestoken, er loopt ginds immers reeds een spoor 5 meter voor de voordeur!
ja het spoor ligt er maar vliegtuigen hebben ze daar bijna niet meer.