BENELUX

Steven

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ik betwijfel ook sterk of er veel loktypes zijn die in een zelfde periode evenveel km's op de teller gekregen hebben als de reeks 11 tot nu toe deed. In dat opzicht kan je stellen dat ze dubbel zoveel afzien (sleet verzamelen) dan wat hun collega's te verduren krijgen. Een loc die je eens zo intens laat afzien krijgt bijgevolg ook een kortere levensduur voorgeschoteld.
Bart

Bericht door Bart »

rvdborgt schreef: Je bedoelt dat de 11 maar gemaakt was voor 8 jaar in de Beneluxdienst? Dat lijkt me wel erg sterk.
Niet voor 8 jaar, maar ook niet om 20 uur per dag al 25 jaar lang, heen en weer te rijden tussen Brussel & Amsterdam.
Deze loc's hebben nooit afkoeling, en in de beginjaren heeft de NS (al dan niet met toestemming van de NMBS) tijdens de nacht de HLE 11 nog eens intensief gebruikt voor HKM treinen te slepen.
Bibke

Bericht door Bibke »

Dat laatste van die HKM heb ik ooit op een forum weten weerleggen.
Wel heb ik gehoord van TB's dat men in de Nederlandse stations de koeling moet afzetten wegens geluidsoverlast en dat zou de reden zijn van het vele falen van de 11jes.
Sommige TB's denken dan ook dat wanneer ze enkel nog in België zullen rijden, ze minder storingsgevoelig zullen zijn.

Nu, de nabije toekomst zal het uitwijzen en dan weten we het.

Wat mij persoonlijk betreft, mag men ze nog lange tijd in dienst houden en dat in de huidige livrei. Ze heeft toch wel wat.
Kevin1144

Bericht door Kevin1144 »

Bibke schreef:Sommige TB's denken dan ook dat wanneer ze enkel nog in België zullen rijden, ze minder storingsgevoelig zullen zijn.

Nu, de nabije toekomst zal het uitwijzen en dan weten we het.
Dat zullen we idd moeten afwachten maar uit ervaring weet ik wel dat het regelmatig wel eens voorviel dat je op 3kV met vanalles en nog wat uitschakelingen kreeg en eens dat je op 1,5kV aan het rijden was, die problemen ineens van de baan waren. Het omgekeerde gebeurde natuurlijk ook maar naar mijn mening beduidend minder.

En de T11 staat in rust altijd geschakeld op 1,5kV dus als je hem in dienst zet op 3kV moeten er al 3 scheidingsmessen verschuiven dus daar kan ook al wel eens iets misgaan als die messen lang in de 1,5kV stand gestaan hebben.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bart schreef:
rvdborgt schreef:Je bedoelt dat de 11 maar gemaakt was voor 8 jaar in de Beneluxdienst? Dat lijkt me wel erg sterk.
Niet voor 8 jaar, maar ook niet om 20 uur per dag al 25 jaar lang, heen en weer te rijden tussen Brussel & Amsterdam.
Maar waar was die loc dan wel voor gebouwd? Je zegt nu eigenlijk dat hij niet gebouwd is voor de diensten die hij rijdt en heeft gereden. Nochtans is reeks 11 er specifiek voor de Benelux-dienst gekomen. Ik neem toch aan dat er dan rekening is gehouden met de diensten die daarbij horen. Mocht dat laatste niet zo zijn, dan zou dat een behoorlijke misser zijn.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

De reeks 11 is een loc uit de jaren 80. Net zoals zoveel andere producten uit die tijd is die gebouwd met minimale kosten (zie naar de M5 die ook uit die tijd komen). Eigenlijk reden die diensten ook altijd in overlast (je hebt theoretisch toegestane last en werkelijke last om de dienstregeling te kunnen volgen.) Kortweg die loc heeft al zijn diensten gedaan met het water aan de lippen vanaf de eerste dag. Kortweg een loc gebouwd met een bestelling op zijn Hollands, ( :mrgreen: :lol: ) gierigheid dus.
hadden al deze locs nog maar hetzelfde vermogen gehad van een reeks 27 dan had de situatie er al lichtjes anders uitgezien (zover ik weet hebben de 11, 12 en 21 hetzelfde vermogen ongeveer).
Speedy

Bericht door Speedy »

Bart schreef:
rvdborgt schreef: Je bedoelt dat de 11 maar gemaakt was voor 8 jaar in de Beneluxdienst? Dat lijkt me wel erg sterk.
Deze loc's hebben nooit afkoeling, en in de beginjaren heeft de NS (al dan niet met toestemming van de NMBS) tijdens de nacht de HLE 11 nog eens intensief gebruikt voor HKM treinen te slepen.
Dat van die HKM's slepen in Holland zonder dat de NMBS er van wist...Is een 'hardnekkig broodje-aap-verhaal'. Denk dat menig treinspotter in Nederland er dan wel een foto van zou hebben gemaakt...ook s'nachts...
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Bart schreef:
rvdborgt schreef:Je bedoelt dat de 11 maar gemaakt was voor 8 jaar in de Beneluxdienst? Dat lijkt me wel erg sterk.
Maar waar was die loc dan wel voor gebouwd? Je zegt nu eigenlijk dat hij niet gebouwd is voor de diensten die hij rijdt en heeft gereden. Nochtans is reeks 11 er specifiek voor de Benelux-dienst gekomen. Ik neem toch aan dat er dan rekening is gehouden met de diensten die daarbij horen. Mocht dat laatste niet zo zijn, dan zou dat een behoorlijke misser zijn.

Men wist inderdaad perfekt, van de 25.5, wat er dagelijks van deze loks verwacht werd.
Serie 11 is echter nooit een klapper geweest, reeds vanaf de begin maanden-jaren waren er problemen, mengsel van kinderziektes en ontwerpzwakheden.
Daarvoor is er zelfs ooit een taskforce opgericht om de lok getuned te krijgen... met alle communicatieproblemen tussen NS en ACEC en NMBS erbij....
Volgens mijn geheugen uit die tijd is Antwerpen zelfs gaan bemiddelen (vertalen ?) want het kwam niet goed tussen NS en NMBS... (toen al TC !)

Mij interesseert ook wat er op al die jaren aan de lok verbeterd is .... iemand een idee ?
Na al die jaren moet er toch wel iemand bij de NMBS een goed idee gehad hebben van de zwakke punten....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef:
Kris schreef:
Terminus schreef:Ik had net deze rijtuigen op de IC 9237.
LOC 1182 + 2 I10 eerste klasse + I6 tweede klasse met afdeling voor fietsen en treinpersoneel + 4 I 10 tweede klasse airco
9201/9232/9237/9268 is de omloop
Volgens een andere bron is het 9201-9232-9237-9264. 's Avonds wordt er in Amsterdam kennelijk een paar keer kort gekeerd om een stam in onderhoud te nemen.
En in het weekend is de omloop: 9205-9236-9241-9268.

Groetjes,
Rian
trainman

Bericht door trainman »

Vanaf volgende week zijn er opleidingen voorzien. Bij het vrijkomen vanuit de Benelux-diensten, is het blijkbaar de bedoeling om ze te 'herbenuttigen' in P-trein diensten.

Depot Oudenaarde & Gent hebben de eer om de type 11 te leren.
Ik zag gisteren omstreeks 11 uur de 1184 in een losse rit voorbijkomen in Herzele op lijn 89 (in de richting naar Denderleeuw).
TB in opleiding ?
celtjan

Bericht door celtjan »

Naar mijn weten zijn er ook opleidingen voorzien op zaterdag, maar niet op zondag.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Vanochtend gezien: 11-- + 7*I + 2802
Er is een uitleg, ik weet het wel, mar het blijfteen koddig zicht...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wilson
Contacteer:

Bericht door Wilson »

Ik heb 'm ook gezien.
1183 + I + 2802
Reden :
De aanrijding bij Barendrecht waardoor er kort gekeerd moet worden op Amsterdam
Laatst gewijzigd door Wilson op 26 sep 2009, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
am62

Bericht door am62 »

En nu ook al met een röbeltrein...

http://spoorwegknooppuntfgra.be/1191_ro ... 2sep09.htm
260689

Bericht door 260689 »

de reeks 11 gaan we nog overal zien hoor.
Plaats reactie