Bah! Dat is toch zielig egoisme!?Steven schreef:velen willen een bank voor zich alleen, zo gaat dat nu eenmaal.
Treinen zitten steeds voller
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: steeds meer volle treinen
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 sep 2009, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: steeds meer volle treinen
Vergeet ook het plooifietske niet! Bah.elriverslide schreef:Of mensen die het begrip "bagagerek" nog niet kennen. en dus met hun koffer, handtas en laptoptas een volledige 4-zit moeten innemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: steeds meer volle treinen
Daar kan ik je absoluut mee eens zijn. Toen ik in Elverdinge woonde, ging ik van mijn huis naar school met de bus (want er rijden daar geen treinen). De bus zat vol. Een man zat op een bank met daarnaast zijn tas. Een bejaarde man vroeg of hij daar kon zitten, de man wou geen plaats vrij maken. Uiteindelijk heeft de chauffeur ervoor gezorgd dat de man mocht revcht staan als een soort straf. Ik kon niet geloven dat een bejaarde man geen plaats kreeg. Ik zeg altijd, doe hen een plezier en geef hen plaats, want later kom je het wellicht ook tegen. En als je zo beleeft bent, geef je aan iedereen plaats. Maar helaas, onze wereld bestaat eenmaal uit gierigaards.Steven schreef:dat is een feit, maar vele willen een bank voor zich alleen, zo gaat dat nu eenmaal.Shrek schreef:Misschien is het ook wel de bedoeling dat je in een trein naast andere mensen gaat zittenTreinenman schreef:Het is vaker zoeken naar een zitplaats in de trein (of je moet naast andere mensen gaan zitten).
Re: steeds meer volle treinen
Man wat ben ik die doodoener toch beu gehoord.celtjan schreef:Eh. Blijkt dat een treinticket vooral een vervoersbewijs is. & geen zitplaatsbewijs![]()
Als er op een bepaalde lijn structureel te weinig capaciteit is, is het de plicht van de NMBS om daar iets aan te doen.
En niet te antwoorden a la "er zijn nog genoeg staanplaatsen"
Het overgrote deel van de treinen is NIET gemaakt om in recht te staan, omdat je je niet kan vasthouden in de gangen. Bovendien is uit een overvolle trein geraken een grote sinecure dan in een volzette trein waar enkel de zitplaatsen allemaal volzet zijn.
Ik ben het echt beu om die onnozeligheid te horen dat mensen betalen om vervoerd te worden en niet om te zitten. Dan kunnen we binnenkort ook wel en masse vrachtwagens van varkensvervoer inleggen tussen de grootsteden of enkele oude Auschwitz baraktreinen gaan lenen in Polen.
Meestal zijn het dan nog mensen die zelf de trein of bus niet gebruiken die zulke zaken zeggen, of enkel gebruik maken van het openbaar vervoer buiten de spitsuren.
Re: steeds meer volle treinen
Ik bied dat soort mensen altijd aan om zelf de bagage even snel in het rek te leggen...elriverslide schreef:Of mensen die het begrip "bagagerek" nog niet kennen. en dus met hun koffer, handtas en laptoptas een volledige 4-zit moeten innemen.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: steeds meer volle treinen
Blijkbaar zijn er nog mensen die het bagagerek van een M6 nog niet goed bekeken hebbenK V B schreef:Ik bied dat soort mensen altijd aan om zelf de bagage even snel in het rek te leggen...elriverslide schreef:Of mensen die het begrip "bagagerek" nog niet kennen. en dus met hun koffer, handtas en laptoptas een volledige 4-zit moeten innemen.

Idem voor de nieuwe M5, maar daar heb je langs de zijkant nog plaats (handig!)
Re: steeds meer volle treinen
Ik ben het er volkomen mee eens dat de NMBS voor voldoende capaciteit moet zorgen, al zijn bepaalde reizigersstromen niet correct vooraf in te schatten en al kan een uitgevallen trein voor een groot tekort aan plaatsen zorgen op de volgende trein.Kristofke schreef:Man wat ben ik die dooddoener toch beu gehoord.celtjan schreef:Eh. Blijkt dat een treinticket vooral een vervoersbewijs is. & geen zitplaatsbewijs![]()
Als er op een bepaalde lijn structureel te weinig capaciteit is, is het de plicht van de NMBS om daar iets aan te doen.
En niet te antwoorden a la "er zijn nog genoeg staanplaatsen"
Het overgrote deel van de treinen is NIET gemaakt om in recht te staan, omdat je je niet kan vasthouden in de gangen. Bovendien is uit een overvolle trein geraken geen sinecure .
Maar toch is dat begrip "voldoende plaats" erg rekbaar. Je ziet soms passagiers van kleine wagentjes met 4 en 5 samengepakt zitten, en dat wordt plots een gezellige boel. En 20 minuten rechtstaan in een volle stadsbus of -tram wordt als een normale zaak beschouwd, terwijl 10 minuten in een trein rechtstaan voor velen een ramp is, terwijl dat laatste nog stukken comfortabeler is dan het eerste. Bovendien verkiezen ze vaak om recht te staan omdat ze dan dichter bij hun auto of de bakker of het lief kunnen uitstappen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: steeds meer volle treinen
Ik inspireerde me op de MW41 waar ik altijd op zat (Neerpelt - Geel, vandaar). Maar ik begrijp wel wat je wil zeggen. en je hebt daar best een goed punt.trainfreak schreef:Blijkbaar zijn er nog mensen die het bagagerek van een M6 nog niet goed bekeken hebbenK V B schreef:Ik bied dat soort mensen altijd aan om zelf de bagage even snel in het rek te leggen...elriverslide schreef:Of mensen die het begrip "bagagerek" nog niet kennen. en dus met hun koffer, handtas en laptoptas een volledige 4-zit moeten innemen.![]()
Idem voor de nieuwe M5, maar daar heb je langs de zijkant nog plaats (handig!)
Re: steeds meer volle treinen
Niet als het de schuld is van enkele mensen die weigeren naast iemand anders te gaan zittenKristofke schreef: Als er op een bepaalde lijn structureel te weinig capaciteit is, is het de plicht van de NMBS om daar iets aan te doen.

Re: steeds meer volle treinen
Soms sta ik nog liever recht dan naast een persoon te gaa zitten die vies ruikt of er onverzorgd uitziet..
Ikn heb al enkele keren meegemaakt dat ik een rotte kebab geur heb geroken en meteen ben gaan rechtstaan in de andere coupé. Er bestaan deo's voor iets...
En inderdaad de treinen zitten voller. Net nu de treinen voller gaan zitten, heeft de NMBS geen dubbeldekstreinen besteld, maar gewone desiro's met veel staanplaats...
Ikn heb al enkele keren meegemaakt dat ik een rotte kebab geur heb geroken en meteen ben gaan rechtstaan in de andere coupé. Er bestaan deo's voor iets...
En inderdaad de treinen zitten voller. Net nu de treinen voller gaan zitten, heeft de NMBS geen dubbeldekstreinen besteld, maar gewone desiro's met veel staanplaats...
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: steeds meer volle treinen
Het is toch leuker om in een trein te zitten bij familieleden, vrienden/kennissen dan mensen die je helemaal niet kent. En er zijn ook soms vieze, lawaaierige en zure mensen bij. Maar af en toe zijn er ook nog vriendelijke mensen.
Niet alle treinen zitten vol tot overvol, soms zijn er delen waar bijna niemand zit. Het hangt vaak ook af van het weer, bij mooi weer zitten de treinen naar de Belgische Kust sowiso voller.
Niet alle treinen zitten vol tot overvol, soms zijn er delen waar bijna niemand zit. Het hangt vaak ook af van het weer, bij mooi weer zitten de treinen naar de Belgische Kust sowiso voller.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 08 dec 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: steeds meer volle treinen
Ook op de tram zie ik het gedurig gebeuren dat mensen alleen op een 2P-zetel gaan zitten terwijl er nog genoeg 1P's beschikbaar zijn. Als er dan een koppel of duo opstapt moeten die zich gaan spreiden over heel het voertuigjan_olieslagers schreef:Bah! Dat is toch zielig egoisme!?

Dat valt mij ook telkens op in de trein. Hoe nieuwer het treinstel/wagon, hoe minder bagageplaats je hebt.trainfreak schreef: Blijkbaar zijn er nog mensen die het bagagerek van een M6 nog niet goed bekeken hebben![]()
Idem voor de nieuwe M5, maar daar heb je langs de zijkant nog plaats (handig!)
Klassiekje & Varken => oceaan van plaats (een hele garderobe aan iedere zetel!)
Break & MW41 => genoeg plaats voor een rugzak, trolleykoffer, vouwbuggy
Deense neus => dat begint al nipt te worden hé
M6 => een smalle goot van van een 10tal CM. Wat krijg je daar nou in? Ik ben er ooit in geslaagd er een plooibuggy, paraplu
en regenjas in te wringen.
En in zo'n nieuwe Hollandse VIRM gewoon NIKS.
Anderzijds is deze bezuiniging mogelijk ook te verklaren omdat ne mens al eens gemakkelijk iets vergeet in zo'n bagagerek...
Re: steeds meer volle treinen
dat is normaal voor een voorstadsnetwerk, net zoals de nieuwe metro's in Brussel ook meer ruimte hebben voor te staanmelle schreef:
En inderdaad de treinen zitten voller. Net nu de treinen voller gaan zitten, heeft de NMBS geen dubbeldekstreinen besteld, maar gewone desiro's met veel staanplaats...
Re: steeds meer volle treinen
De reizigersstromen bij het in-& uitstappen bij dubbeldekkers gaat trager dan bij normale rijtuigen, wat nadelig is bij druk bereden lijnen in het voorstadsnet. Al blijkt dit toch in onze buurlanden te werken?Kristofke schreef:dat is normaal voor een voorstadsnetwerk, net zoals de nieuwe metro's in Brussel ook meer ruimte hebben voor te staanmelle schreef:
En inderdaad de treinen zitten voller. Net nu de treinen voller gaan zitten, heeft de NMBS geen dubbeldekstreinen besteld, maar gewone desiro's met veel staanplaats...
Een deel van die Desiro's zijn wel degelijk voorzien om ook elders op het NMBS & zelfs SNCF net (een reeks 2 Spanningsstellen werden besteld) ingezet te worden.
In veel treinen willen de reizigers zo kort mogelijk bij de trappen/uitgang plaats nemen, terwijl er bij de langere treinsamenstellingen nog plaats vrij is vooraan of achteraan de trein. (tjah. 2x 125 m stappen kan al ver zijn.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: steeds meer volle treinen
in de RER van parijs gaat dit nog redelijk snel hoorDe reizigersstromen bij het in-& uitstappen bij dubbeldekkers gaat trager dan bij normale rijtuigen, wat nadelig is bij druk bereden lijnen in het voorstadsnet. Al blijkt dit toch in onze buurlanden te werken?

