Routeplanner NMBS verbeterd

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys

Routeplanner NMBS verbeterd

Bericht door Hogersluys »

Zopas heb ik opgemerkt dat de NMBS routeplanner veel verbeterd is. Men heeft eindelijk de mogelijkheid 'fiets' ontdekt. Ook korte autoreizen (tot het station) behoren tot de gegeven suggesties. Ik denk dat de routeplanner voortaan veel realistischere reiswegen 'aanraad'.
melle

Re: Routeplanner NMBS verbeterd

Bericht door melle »

Zolang de onduidelijke interface met veel te kleine lettertypen niet wordt aangepast, zal er voor mij niet veel verbetering zijn...

Zelfs de Italiaanse treinplanner is beter; en ik spreek GEEN WOORD Italiaans :mrgreen:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat van fiets en auto was al mogelijk als je dit inschakelde bij de uitgebreide opties. Je kan zelfs zeggen tot hoeveel km dit als optie mag gegeven worden.

Belangrijker is dat My Train Info nu gelanceerd is... dus de gratis SMS-dienst voor treinkaarthouders. En een betalende SMS-treinplanner.
stefke

Bericht door stefke »

HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

stefke schreef:Ik gebruik enkel http://www.bahn.de of http://fahrplan.oebb.at
zet dat dan op een duits/oostenrijks forum ... hier zijn we in belgië :?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
tomdg

Bericht door tomdg »

de laatste tijd is mij opgevallen dat er precies nieuwe icoontjes voor bepaalde treinen zijn zoals Afbeelding, Afbeelding en Afbeelding. Spijtig dat ze niet overeen komen met het werkelijke type trein. Vertragingen worden nu ook in details weergegeven.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

de internationale planner van DB is wel zeer handig hoor, kan ook in het nederlands en heeft zeer veel mogelijkheden
die van de oebb is maar niks aan, kan bijna niks meer als de belgische, en veel slechter als die van de DB

de 'proffessionele' routeplanner van de NMBS is ook wel handig http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=profi
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:de internationale planner van DB is wel zeer handig hoor, kan ook in het nederlands en heeft zeer veel mogelijkheden
Ik gebruik de tekstversie van de DB-planner: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dl
Is zeer snel en je kunt de resultaten goed in een mail of een tekstbestand kopiëren. En dat is weer handig om een reis te plannen.

Groetjes,
Rian
treinbruno

Bericht door treinbruno »

hee, die kende ik nog niet, zelfs beter als m.bahn.de, wel lelijkere lay out
jammer dat het bij geen van de 2 mogelijk is om tussentijen bij via stations en nog wat handige dingen
er zou zo'n mobiele planner moeten komen die bijna alles kan als de gewone planner, alleen minder dataverbruik :)
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:hee, die kende ik nog niet, zelfs beter als m.bahn.de, wel lelijkere lay out
jammer dat het bij geen van de 2 mogelijk is om tussentijen bij via stations en nog wat handige dingen
er zou zo'n mobiele planner moeten komen die bijna alles kan als de gewone planner, alleen minder dataverbruik :)
Probeer dan eens http://home.arcor.de/e.lauterbach/auskunft/fplanx.html

Groetjes,
Rian
celtjan

Bericht door celtjan »

HLE 2302 schreef:
stefke schreef:Ik gebruik enkel http://www.bahn.de of http://fahrplan.oebb.at
zet dat dan op een duits/oostenrijks forum ... hier zijn we in belgië :?
Het Belgische HAFAS = een beperkter systeem dan dat van onze Oosterburen.
Ik wil hierbij Treinbruno, Stefke & Rvtborgt bijtreden dat ik ook verkies om te werken met de webstekjes van de DB.
Je krijgt zowieso meer gegevens ivm je reistraject.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Bovenstaande links zijn wel handig als je je reis van station naar station plant. De gewone man zal echter meer hebben aan een adres-naar-adres-routeplanner. In dat opzicht is de NMBS-routeplanner superieur aan de andere.
melle

Bericht door melle »

Superieur?

Bijna iedereen uit mijn klas komt mijn hulp vragen omdat ze niets van al die info op de nmbs site snappen...
Trammist

Bericht door Trammist »

Tjah, hoe maak je een idiot-proof routeplanner? Bij het maken v.e. routeplanner dien je er (sorry hoor) vanuit te gaan dat de gebruikers ervan nog nooit een computer gezien hebben, nog nooit in een trein, tram of bus gezeten hebben, en niet eens weten dat de "Belgische spoorwegen" 'NMBS' heten, laat staan dat ze het verschil weten tussen IC, IR, L, P en CR.
Hetzelfde kan ik zeggen van De Lijn. Ik heb al meermaals mensen moeten zeggen dat de tram niet of anders reed dan gewoonlijk, hoewel er wel flashy briefjes aan de haltepaal hingen. Geen kat die ernaar kijkt. Zo heb ik eens een keer een koppel Franstaligen verder geholpen, en die waren dankbaar. Een geel/oranje briefje werkt niet. En al zéker niet voor omleidingen van 1 dag, die dikwijls al op voorhand bekend zijn. Bvb. in de Deurnese Herentalsebaan, waar regelmatig een omleiding plaatsvind van lijn 24 en een chronische omleiding van de bussen 42.x, moet ik dikwijls mensen verder helpen. Zo plakken er na een jaar (EEN JAAR!) nog altijd vrolijk de stickertjes aan de haltepalen van bussen die er al lang niet meer stoppen. Er hangt wel een verbleekt geel briefje in de DR-houder, met een dikke laag vuiligheid erover.

Ik heb zelfs ooit eens vrijwillig een uur vrije tijd uitgetrokken om zonder enige vergoeding mensen te gaan informeren aan de niet-bediende haltes. Jongens toch, ik kan er een boek over schrijven.

Aan de ex-haltes hangt nu dus een geel piertje met een boodschap in de stijl van "Bussen 242-420-421-423-429 blijven rondrijden via de Boterlaarbaan. De vervanghaltes bevinden zich op 30m van de..., 30m van de... 30m van de... en 30m van de..." , maar het is nog een stuk langer.

Dit is duidelijk:
HIER STOPT GEEN BUS MEER
GA NAAR DE BOTERLAARBAAN

en wat vind je op de B-baan? Tijdelijke haltepalen op autovelgen... Steek die dan toch in de grond en plak er de juiste stickers op, nee, da's te moeilijk.
FireSea

Bericht door FireSea »

Ik geef toch de voorkeur aan de Internationale Treinplanner van NS Hispeed, maar niet omdat ie Nederlands is, maar wel zeer overzichtelijk. Ook voor reizen in België vind ik het veruit de beste. En als je meer informatie over de route van een bepaalde trein uit je reisadvies wilt, klik je op het treinnummer en je krijgt een scherm met daarop de volledige rit van die trein met alle stopstations en tijden.
Plaats reactie