AVG
- e49memling
De witte lichtjes geven de toelating om te vertrekken (als het sein open staat natuurlijk, in principe kunnen alleen dan de witte lichtjes branden)Patrick schreef:Wat gebeurt er als de TBG in die 10 (7) seconden struikelt en valt en dus de trein niet meer bereikt? Wellicht ziet de TB dan dat de nog ene openstaande deur niet gesloten is?
Dus als intussentijd de treinbegeleider niet op zijn trein geraakt, om welke reden dan ook, vertrekt de trein.
Alleen bij motorstellen heeft men controle op de deuren, door middel van een lampje. En is de bestuurder verplicht na een aantal meter te stoppen als het lampje niet aangaat.
Op een plaats waar geen 'AVG' is, is het aangaan van het lampje de toelating om te vertrekken.
Op de plaats waar wel AVG is, is het lampje alleen info.
Klopt thomsten.ThomSten schreef:Op die plaatsen kijkt een TB altijd uit het raamke en moet de TBG na het sluiten van de deuren zijn hand opsteken (zodat de TB dat ziet) dacht ik

Als het donker is moet de tbg zijn zaklamp gebruiken ipv. armzwaai.
Bij de trek en duwstellen met M4 rijtuigen, gaat de tbg na het sluiten van de deuren even op de zwarte drukknop duwen. (Enkel in stations zonder AVG) Hierdoor gaat in de stp van de loc of het stuurrijtuig even de lamp wielslip branden.
Het branden van de lamp wielslip is dan de toelating tot vertrek (als het sein open staat natuurlijk).
- e49memling
Nu Quote ik even mijzelf:e49memling schreef: Op een plaats waar geen 'AVG' is, is het aangaan van het lampje de toelating om te vertrekken.
Het vertrekken met het lampje houdt een zeker gevaar in, omdat het niets zegt over het sein dat volgt.
Als je vóór het perron een beperkend seinbeeld hebt gehad is het gevaar dat na de stilstand te vergeten, je krijgt de toelating om te vertrekken terwijl het sein dat volgt nog rood kan staan, terwijl de AVG, in principe, geen witte lichtjes kan vertonen als het volgende sein dicht is.
Dat is niet altijd zo hée49memling schreef:De AVG kan in principe geen witte lichtjes vertonen als het volgende sein dicht is.e49memling schreef: Op een plaats waar geen 'AVG' is, is het aangaan van het lampje de toelating om te vertrekken.

1) Als de avg open komt mag je nooit 100% zeker zijn dat je sein open staat.
2) In Brussel Congres, Brussel Kapellekerk kan de AVG open komen met het sein op rood. Daar zijn de avg's niet gekoppeld aan het sein.
Dus als je voordat je aan een perron komt 2gele hebt gehad, kan je best zien dat je gele lamp brandt (bij systeem memor), bij systeem gong fluit zet ik steeds mijn knop controle af (hierdoor kan je geen tractie geven) en dan weet je dat je een beperking hebt gehad...
Dat klopt niet helemaal hoor!Bart schreef:Klopt thomsten.ThomSten schreef:Op die plaatsen kijkt een TB altijd uit het raamke en moet de TBG na het sluiten van de deuren zijn hand opsteken (zodat de TB dat ziet) dacht ikEen lange fluittoon + armzwaai.
Als het donker is moet de tbg zijn zaklamp gebruiken ipv. armzwaai.
Bij de trek en duwstellen met M4 rijtuigen, gaat de tbg na het sluiten van de deuren even op de zwarte drukknop duwen. (Enkel in stations zonder AVG) Hierdoor gaat in de stp van de loc of het stuurrijtuig even de lamp wielslip branden.
Het branden van de lamp wielslip is dan de toelating tot vertrek (als het sein open staat natuurlijk).
Een M4 (oud/nieuw) heeft geen zwarte knop. De lamp antislip kunnen wij doen opichten (trek en duw) door de sleutel uit sluitstand te halen en in ruststand te plaatsen. Bij M5 is dat juist hetzelfde principe.
Bij M6 is er een zwarte knop, deze is niet in dienst
Idem voor I11, alles is verzien, echter niet in dienst, zelfs niet bij T&D
Bij MW41 werkt het weer anders. De zwarte knop geeft een "ding dong". Dit is het vertreksignaal voor de TB indien er geen AVG is. De treinchef kan direct een stilstand bevelen door meer dan 1 "ding dong" te geven. De TB is verplicht om dan te stoppen!
Bij AVG zal de TB steeds vertrekken, al lig je op het perron. Na 5km/h sluiten alle deuren automatisch (ook je laatste deur)
Indien de lamp deuren aanflitst tijdens volle baan is de bestuurder verplicht te stoppen (bij MW41 is het omgekeerd, de lamp moet uit zijn, in plaats van aan.
Bij MS96/MS86/MS80/MS75/MS KLassiek geeft de zwarte knop geen geluidssignaal maar zal de 'lamp deuren' in de SP oplichten. Dit is het vertrekbevel indien er geen AVG is. Hier kan je wel geen stilstand bevelen door bevoorbeeld meerdere malen die lamp te geven.
Bij AVG zal de TB steeds vertrekken, al lig je op het perron. Na 5km/h sluiten alle deuren automatisch (ook je laatste deur) bij MS96!
Ook bij de vernieuwde M4 zit de 5km/h veiligheid
Persoonlijk is voor mij MW41 het fijnste om mee te werken, omdat je direct de TB het bevel kan geven om te stoppen indier er nog iemand wil opspringen, of er iemand valt,...
- e49memling
Daarom ook schrijf ik in principe. inderdaad, je mag er nooit van uitgaan dat het sein openstaat.Bart schreef:Dat is niet altijd zo hée49memling schreef:De AVG kan in principe geen witte lichtjes vertonen als het volgende sein dicht is.e49memling schreef: Op een plaats waar geen 'AVG' is, is het aangaan van het lampje de toelating om te vertrekken..
1) Als de avg open komt mag je nooit 100% zeker zijn dat je sein open staat.
2) In Brussel Congres, Brussel Kapellekerk kan de AVG open komen met het sein op rood. Daar zijn de avg's niet gekoppeld aan het sein.
Dus als je voordat je aan een perron komt 2gele hebt gehad, kan je best zien dat je gele lamp brandt (bij systeem memor), bij systeem gong fluit zet ik steeds mijn knop controle af (hierdoor kan je geen tractie geven) en dan weet je dat je een beperking hebt gehad...
Bijvoorbeeld: in Frankrijk is dat anders, degene die het vertrek geeft (met het pallet) mag dat alleen doen als het vertreksein open staat, en is daar ook verantwoordelijk voor.
Maar ja, als bestuurder doe je er toch verstandig aan om het sein goed in het oog te houden.
Davy schreef:Bij AVG zal de TB steeds vertrekken, al lig je op het perron. Na 5km/h sluiten alle deuren automatisch (ook je laatste deur) bij MS96!
Je laatste deur blijft openstaan als de trein zonder je vertrekt, omdat je je sleutel op de deur moet laten steken, is in principe zo bij elk materieel behalve de MW41, M6 en de I-6/10/11 rijtuigen (omdat je daar je sleutel niet kan laten steken).
Dat is ook het grote verschil tussen bvb. Frankrijk/Nederland en België... daar wordt er immers een vertrekbevel gegeven (waarvoor het sein in principe open moet staan), hier wordt er gewoon een 'verrichtingen gedaan' gegeven aan de bestuurder die dan zelf oordeelt of hij kan vertrekken.
Bij MW41 kan je sleutel wel blijven steken hoor. De sleutel kan je daar volledig 90° in wijzerzin draaien, ze blijft ze dan ook steken. Of de deuren dicht gaan bij 5Km/h als de sleutel erop zit weet ik niet zeker, ik ga het zeker niet proberenMoi schreef:Davy schreef:Bij AVG zal de TB steeds vertrekken, al lig je op het perron. Na 5km/h sluiten alle deuren automatisch (ook je laatste deur) bij MS96!
Je laatste deur blijft openstaan als de trein zonder je vertrekt, omdat je je sleutel op de deur moet laten steken, is in principe zo bij elk materieel behalve de MW41, M6 en de I-6/10/11 rijtuigen (omdat je daar je sleutel niet kan laten steken).
Dat is ook het grote verschil tussen bvb. Frankrijk/Nederland en België... daar wordt er immers een vertrekbevel gegeven (waarvoor het sein in principe open moet staan), hier wordt er gewoon een 'verrichtingen gedaan' gegeven aan de bestuurder die dan zelf oordeelt of hij kan vertrekken.

Ahzo, ik dacht dat het hetzelfde principe was dan bij de moterstellen.Davy schreef:Davy schreef:Dat klopt niet helemaal hoor!Davy schreef:
Een M4 (oud/nieuw) heeft geen zwarte knop. De lamp antislip kunnen wij doen opichten (trek en duw) door de sleutel uit sluitstand te halen en in ruststand te plaatsen. Bij M5 is dat juist hetzelfde principe.
Allé weer al iets bijgeleerd.
Ik heb dat eens gehoord van een TBG die in Charleroi-Sud die daar gestruikeld was en toen heeft een reiziger aan de noodrem getrokken. Dat is toch wel het grootste nadeel aan AVG. Je kan hem niet ongedaan maken en als je hem draait sta je nog altijd uit de trein. Ze zouden misschien beter maken dat je als treinbegeleider AVG of zoiets kunt geven in de trein.Patrick schreef:Wat gebeurt er als de TBG in die 10 (7) seconden struikelt en valt en dus de trein niet meer bereikt? Wellicht ziet de TB dan dat de nog ene openstaande deur niet gesloten is?