rondrit 12 (5 oktober 2009)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
overweg13

rondrit 12 (5 oktober 2009)

Bericht door overweg13 »

Dag

Dit wordt dag 12 van mijn verkenning van het reizigersnet. Hier en daar blijft er misschien nog wel een stukje over (Thulin - Quiévrain, "de" boog in Leuven, de stukjes tussen het laatste Belgische station en de grenspunten). Op 12 dagen kun je deze doelstelling gemakkelijk realiseren.

De treinen:

1. Halle - Brussel-Zuid 3705 6:47 6:57 stipt (2721 - 61027)
2. Brussel-Zuid - Dendermonde 5307 7:12 8:03 stipt (220)
3. Dendermonde - Leuven 4107 8:14 9:13 +4 (2155 - 58053)
4. Leuven - Louvain-la-Neuve-Université 6459 9:33 10:30 +1 (218)
5. Louvain-la-Neuve-Université - Ottignies 3932 10:41 10:50 +4 (832)
6. Ottignies - Namur 2110 11:15 11:39 stipt (519)
7. Namur - Tournai 934 12:29 13:57 stipt (447)
8. Tournai - Antwerpen-Berchem 3114 14:22 16:19 stipt (402)
9. Antwerpen-Berchem - Aarschot 8280 16:23 17:05 +2 (2344 - 58008)
10. Aarschot - Leuven 2487 17:12 17:26 stipt (769)
11. Leuven - Brussel-Noord 539 17:37 17:54 +2 (1349 - 11814)
12. Brussel-Noord - Halle 18:02 18:29 +2 (703)

De commentaar:

2. Langs lijn 60 wordt blijkbaar gewerkt aan de vernieuwing van de seinen en de bediening van de OW. In Opwijk staan nog enkele keten te wachten op plaatsing, her en der staan de nieuwe al langs de lijn.
Dit treintje rijdt langs lijn 28; vanaf december zou deze bediening gecadanceerd worden, nu blijft ze beperkt tot enkele P-treinen, die trouwens geen halten tussen Brussel-Zuid en Jette bedienen.
In Opwijk gaat deze P-trein even opzij om de IC 2305 door te laten. Die ent zijn beperkte vertraging op onze trein: 3 minuten, die in Dendermonde alweer ingelopen zijn.
Voorbij Opwijk kleeft de TBG declasseringsbriefjes op de ramen van mijn coupé. Die gelden voor de terugrit (5327), maar het kan wel verwarrend zijn voor reizigers die na Opwijk instappen en die niet meteen weten dat de declassering niet voor deze trein maar voor de daaropvolgende geldt.
Heizijde en Lebbeke zagen hun perrons vernieuwd. Het is me tijdens al mijn ritten opgevallen dat Infrabel echt wel werk maakt van de verbetering van de halten, bijna altijd volgens hetzelfde stramien: hogere perrons, nieuwe, schuin geplaatste halteborden, gestandaardiseerde info.

3. Deze IR bestaat uit 2 gekoppelde TD-stellen van Kortrijk. Er wordt omgeroepen dat het eersteklasserijtuig vooraan de trein hangt: bij zo'n lange trein is dat echt geen luxe, al gaat men eraan voorbij dat ook halfweg nog een tweedeklasrijtuig hangt.
We vertrekken in Dendermonde met 5 minuten vertraging, en ondanks oponthoud voor Mechelen, komen me we met maar 3 minuten vertraging in Mechelen aan.
Op de tv-schermen staan heel wat treinen in het rood. Ik denk dan ook dat we wachten op een aansluiting, waardoor we toch nog met 2 minuten vertraging vertrekken, ondanks de verlengde stilstand.

4. Deze trein vertrekt met 6 minuten vertraging: die komt van L 6479, die met 8 minuten vertraging in Leuven aankomt.
Onderweg merk ik dat nu ook voorbij Sint-Joris-Weert nieuwe seinen geplaatst worden. Tussen Heverlee en Sint-Joris-Weert is het spoor dan weer onlangs vernieuwd.
Deze trein zit tussen 2 belangrijke aansluitingsstations, en om dat alvast in theorie mogelijk te maken, is de dienstregeling vrij strak. Er gaat nauwelijks een minuutje af: Ottignies ziet deze trein met 5 minuten vertraging binnenrijden. Dat zou de aansluiting met de IC naar Luxemburg in gevaar kunnen brengen, maar IR3908 heeft 7 minuten vertraging, en daar zit de IC 2109 vlak achter. Als alle treinen met vertraging rijden, komen de aansluitingen vanzelf in orde.
De 2110 komt inderdaad snel na de IR het station binnenrijden, en wat je hoort is niet alleen het geknerp van de remmen, er is ook flink wat knarsetanden te horen. De trein bestaat namelijk maar uit 1 stel, en daar heeft men ook nog een kleine 100 plaatsen op gereserveerd. Ook na Ottignies reizen nog veel reizigers staande.
Doordat we wachten op de aansluiting, hebben we nog altijd 3 minuten vertraging bij het buitenrijden van Ottignies; in LLN is daar maar een minuut meer van over.

5. De IR 3908 staat ondertussen al klaar als 3932. Bij de Y.Louvain-la-Neuve is het wachten op de doorrit van de 2131. Ook die bestaat uit slechts een stel. Is er nu ook al Deense griep in het land? Met 4 minuten vertraging komen we in Ottignies aan.

6. IC 2110 heeft ook wat vertraging, doordat hij achter de IR naar Louvain-la-Neuve hangt. Drie minuten, die vlot verdwijnen, zodat we Namur op tijd bereiken.
Tijd voor een wat ruimere overstap en een krant. Dan word ik in het Nederlands aangesproken door een lieve juffrouw, die wat vraagjes wil stellen. Ze spreekt me meteen in het Nederlands aan; "De Standaard" verraadt mijn moedertaal. Ze is trouwens zelf Vlaamse, met een enquête over de campagne "Het Station" onder de arm. Ze komt al van Liège; het zijn de typische vragen; wie dat wil kan tegenwoordig om de 2 dagen een enquête invullen op het internet, deze lijkt er wat op. Herken je dit? Wat betekent het volgens jou? Wat vind je ervan?

7. Ook tijdens deze rit valt het op dat enkele halten een betere infrastructuur gekregen hebben: Aiseau, Farciennes, Le Campinaire. In Farciennes zijn alle halteborden onleesbaar; want verknoeid door tags. Het meest van al vallen nog de werken in Tamines op, waar men nieuwe perrons en een voetbrug bouwt, die spijtig genoeg verder van het stationsgebouw zullen liggen.
In Charleroi-Sud wordt het plots erg druk in eerste. Acht reizigers in totaal hebben zich "vergist"; ze mogen al snel een rijtuig opschuiven.
Deze trein rijdt opvallend stipt tot Tournai.

8. Volgt dan nog een lange rit naar Antwerpen-Berchem. Ook deze trein doet het goed, met maximaal 3 minuten vertraging onderweg, en een stipte aankomst in Antwerpen-Berchem, waar ik maar 4 minuten aansluitingstijd heb.
In Vilvoorde stapt een scholier in langs de deur van de eersteklassecoupé, in de hoop zo wat sneller een zitje in tweede te bemachtigen, maar het instappen gaat ook daar vlot, zodat hij te laat komt. Hij mompelt shit, en ploft zich dan maar neer in eerste. "Als je niet als eerste je zitje kunt kiezen, in tweede, mag je zonder bijbetalen in eerste," zal zijn argument wel zijn. De TBG is net gepasseerd en zal nu wel aan het controleren zijn in het andere stel.
In Mechelen staat IC 9240 Amsterdam - Brussel-Zuid nog, met 42 minuten vertraging. De Benelux blijft een zorgenkind, met welk materieel men ook rijdt. Een IR en een IC delen alvast in zijn vertraging…

9. Deze P-trein bestaat uit 4 M4-rijtuigen. Rijtuig 58008 heeft geen versierde wandplaten. Ook hier is men druk bezig met het vernieuwen van perrons in Berlaar; Melkouwen en Begijnendijk zijn al opgefrist. Een juffrouw betaalt een klasverhoging omdat ze tegen de verhuis opziet. Het zal haar ongetwijfeld verbazen dat dit al kan voor 1.60 EURO, al ziet de TBG het maakloon door de vingers.

11. IC 539 doet het erg goed, maar hij blijft tot Brussel-Noord over lijn 36N rijden. Ik vermoed dat men dit doet om hem uit het vaarwater van de IR naar Quévy te houden, maar wat ik al eerder heb meegemaakt, gebeurt ook vandaag: het mag dan allemaal wat sneller gaan over lijn 36N, maar als men de trein dan in Brussel-Noord wil binnennemen op zijn gewone spoor, moet die zoveel andere treinen kruisen, dat het allemaal nog trager gaat. Twee minuten vertraging is niet bepaald veel, natuurlijk.

12. CR 3688 mag mijn netverkenning afsluiten. Zijn vertraging bedraagt maximaal 5 minuten (in Brussel-Centraal), in Halle komen we met 2 minuten vertraging aan.

Ik heb niet zo veel foto's, want het regende een goed deel van de dag. De foto van de 8280 heb ik nog maar eens opgevist van een eerdere fotosessie eerder dit jaar.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie