En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

Miljaarde schreef: Niet helemaal, de priveoperatoren bieden gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Het zit hem in het feit dat er teveel randactiviteiten en bureaus op de boekhouding van cargo wegen. Die kosten zouden volgens mijzelf naar de holding moeten. (persoonlijke mening)
Wat is dan het probleem met van B-Cargo een prive-operator te maken? (wat het als onafhankelijk filiaal ongeveer wordt).
Voor het hardwerkende personeel zal er minder veranderen dan voor het management hoor :wink:
En die randactiviteiten moeten niet naar de holding maar gewoon ferm uitgedund worden :)
Wordt er eigenlijk gewerkt aan solidariteit onder de vrachtvervoerders onderling?
pietje

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door pietje »

Miljaarde schreef:
K V B schreef:
Miljaarde schreef:
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Waarom dat statuut dan niet aan alle werkgevers in België geven?
Helemaal akkoord. Dat zou voor velen een grotere verbetering zijn.
Het is toch erg gemakkelijk als je gewoon wat vakbondsgeleuter kunt verkondigen, zonder dat je met economische realiteit moet rekening houden.

Voor de duidelijkheid: als alle loontrekkenden dezelfde bescherming moesten krijgen als de statutaire ambtenaren, dan zouden alle privé bedrijven het snel voor bekeken houden en dan zou er van onze welvaart niet veel over schieten.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door odul »

Miljaarde schreef:
Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
En hoe zou dat komen denk je? :evil:
De laatste stakingen waren steeds 'wilde' stakingen vanuit bepaalde treinwachters- of machinisten depots.
Gevolg, zowel de klanten als de collega's werknemers konden niet of veel te laat naar huis.
Andere die moesten beginnen werden genoodzaakt om met eigen vervoer naar het werk te komen.
Zonder enige vergoeding.
De Directie kon niet anders dan plooien om haar klanten niet te verliezen.

Maar wat als bijvoorbeeld spoorleggers, loketbedienden, of arbeiders in de ateliers met zware werkdruk te maken krijgen.
Die kunnen geen wilde stakingen uitlokken, laat staan dat de Directie er voor zou plooien.
En de media zou er geen oog voor hebben, omdat het treinverkeer er niet onmiddellijk hinder van vind.

Sorry hoor, maar je zou voor minder zeggen...trekt uwen plan nu ook maar!
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

Ja jongens, zoveel frustratie , ik heb gewoon mijn mening gezegd gezegd. Blijkbaar moet mijne kop eraf. Ik ga dan ook niet meer reageren.

Groeten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

Ateliers kunnen niet staken volgens u? Als ze niet werken gebeurd er geen onderhoud en zijn er ook niet voldoende treinen ter beschikking. Hoe staken ze in andere werkplaatsen en fabrieken in de privé?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door odul »

Miljaarde schreef:Ja jongens, zoveel frustratie , ik heb gewoon mijn mening gezegd gezegd. Blijkbaar moet mijne kop eraf. Ik ga dan ook niet meer reageren.

Groeten
Je moet het natuurlijk niet 'persoonlijk' nemen.
Maar je raakte wel een gevoelige snaar.
Bepaalde werknemers hebben nu eenmaal meer macht door hun functie, om hun eisen kracht bij te zetten.
Terwijl andere gewoon op hun kin kunnen kloppen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door odul »

Steven schreef:Ateliers kunnen niet staken volgens u? Als ze niet werken gebeurd er geen onderhoud en zijn er ook niet voldoende treinen ter beschikking. Hoe staken ze in andere werkplaatsen en fabrieken in de privé?
Zij kunnen zeker staken, maar het haalt de pers niet, en het treinverkeer wordt er niet meteen door verstoord.

Dus de druk op de Directie is veel kleiner.
Alle werknemers kunnen niet met 'gelijke wapens' vechten tegen hun onrecht.
eagleheart
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door eagleheart »

elke donderdag staken, gaat dat realistisch zijn? want ik denk dat dat uiteindelijk wel eens kan escaleren bij de reizigers..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

odul schreef:
Steven schreef:Ateliers kunnen niet staken volgens u? Als ze niet werken gebeurd er geen onderhoud en zijn er ook niet voldoende treinen ter beschikking. Hoe staken ze in andere werkplaatsen en fabrieken in de privé?
Zij kunnen zeker staken, maar het haalt de pers niet, en het treinverkeer wordt er niet meteen door verstoord.

Dus de druk op de Directie is veel kleiner.
Alle werknemers kunnen niet met 'gelijke wapens' vechten tegen hun onrecht.
dat is in alle lagen van de bevolking zo, in alle bedrijven. Noem mij een groot bedrijf waar alles mooi eerlijk verdeeld is. Je mag dan allemaal hetzelfde statuut hebben, verschillen zullen er altijd zijn, hoe je het ook draait of keert.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: dat is in alle lagen van de bevolking zo, in alle bedrijven. Noem mij een groot bedrijf waar alles mooi eerlijk verdeeld is. Je mag dan allemaal hetzelfde statuut hebben, verschillen zullen er altijd zijn, hoe je het ook draait of keert.
En dat snappen de vakbonden precies niet met het steeds maar willen gelijkstellen van B-Cargo werknemers met B-mobility werknemers :roll:
Hopelijk levert hun staking juist niets op en hebben ze het dan misschien door...
K V B
Berichten: 3386
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

Steven schreef:Daaruit volgt dat ook het personeel het slachtoffer gaat zijn om iets recht te trekken wat haast niet meer kan worden rechtgetrokken. Het statuut is daar een onderdeel van. Indien het een afzonderlijk bedrijf zou worden zal niet echt nog iemand volgens dat statuut werken. Men vreest voor de uitholling van een aantal beroepen. Dit ten voordele van de bazen.
Waarom zou er niemand meer voor een onafhankelijk B-Cargo willen werken? Voor de andere spooroperatoren werken toch ook mensen?
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Steven schreef:Daaruit volgt dat ook het personeel het slachtoffer gaat zijn om iets recht te trekken wat haast niet meer kan worden rechtgetrokken. Het statuut is daar een onderdeel van. Indien het een afzonderlijk bedrijf zou worden zal niet echt nog iemand volgens dat statuut werken. Men vreest voor de uitholling van een aantal beroepen. Dit ten voordele van de bazen.
Waarom zou er niemand meer voor een onafhankelijk B-Cargo willen werken? Voor de andere spooroperatoren werken toch ook mensen?
Waarom moet er per se van het Statuut afgestapt worden? De meeste mensen willen dit behouden en voelen zich er goed bij, waarom moet er per se zaken opgelegd worden die de mensen niet zien zitten?
Tom1970

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Tom1970 »

Toont nog maar eens welke profiteurs de vakbonden zijn. Als een onderneming meer dan 120 miljoen euro verlies maakt dan moet er worden ingegrepen. En wel op een zeer drastische manier!

- kijken in welke directie van de NMBS-groep de statutairen van B-Cargo evt. kunnen ondergebracht worden en ze evt. bijscholen;

- mensen op leeftijd wat vroeger op pensioen zetten zonder dat ze er iets aan gaan verliezen;

- contractuelen ja het is spijtig maar soms moet dat ook evt. ontslaan zo wordt er gesaneerd in personeel.

- nieuw toekomst en financieel plan voor de vrachtdivisie voorleggen

Het is nu niet de tijd om terreurspelletjes te spellen door op een donderdag in de herfstvakantie het treinverkeer volledig lam te leggen. De vakbonden moeten eens gaan beseffen dat we in een liberale wereld leven en ze moeten eens uit hun bekrompen socialistische cocon kruipen.

Mijn broer is treinbestuurder en mijn schoonzus werkt op de directie als administratief secretaresse. Deze mensen zijn wel bereid om te werken en volgens hem zijn er weinig personeelsleden die begrip kunnen opbrengen voor die actie. Sommige personeelsleden hebben niet altijd een eigen wagen en zijn ook afhankelijk van de trein om naar hun werkzetel te sporen. Sommigen worden dus gedwongen om te staken! Een regelrechte schande dat is het!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

Miljaarde schreef:Waarom moet er per se zaken opgelegd worden die de mensen niet zien zitten?
Om het bedrijf B-Cargo competitief te kunnen houden in de vrije markt. Het vast statuut kost bakken geld aan B-Cargo, dat is iets wat ze zich niet kunnen veroorloven als het bij de concurrentie niet bestaat.
Maar dat is niet het enige hoor, er zal ook flink bezuinigd moeten worden op het gehele management en de administratie (lees: mensen overgeplaatst).
Als men niet snel en drastisch ingrijpt gaat B-Cargo ten onder. Dan wordt het ook gewoon allemaal verkocht en zal de overnemer een deel van de mensen en enkel onder zijn voorwaarde terug willen aannemen. En dat zullen dan net dezelfde voorwaarden zijn als bij alle andere vervoerders, zonder statuut.
Ik snap dan niet dat de vakbonden niet proberen dit laatste te vermijden door gewoon mee te stappen in de modernisering van B-Cargo :roll:
pietje

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door pietje »

De statuten hebben zo hun tijd gehad, het is een systeem dat men er op verschillende plaatsen probeert uit te krijgen.
De hoofdreden is dat de bescherming te groot is, waardoor iemand die van slecht wil is, toch niet kan terecht gewezen worden, je kan ze toch immers niet ontslaan.

Als je het een beetje volgt zie je dat de statuten in vele (ex-) overheidsbedrijven al aan het verdwijnen zijn:
VRT, Belgacom, Intercommunales nemen niemand meer statutair aan en zelfs in het onderwijs worden de directeurs van de scholen niet meer vast benoemd, en de leerkrachten zullen vroeg of laat ook volgen.
Plaats reactie