Miljaarde schreef: Omdat dan andere arbeidsvoorwaarden gaan gelden en dat wil men niet. Mag het even dat we daar voor opkomen ja? Of moeten we ons als makke schapen naar de slachtbank laten leiden? Iets wat jullie in ons positie ongetwijfeld zouden doen zeker? direkt van ja baas knikken laat me niet lachen zeg
Het is niet omdat je iets wil dat je er recht op hebt. Ik geef je gelijk dat opkomen voor je arbeidsvoorwaarden mag, maar als werknemers voorwaarden eissen die als gevolg hebben dat een bedrijf onrendabel wordt en vervolgens belastinggeld nodig heeft stel ik daar zo mijn vragen bij.
De hoge belastingen in België zijn er mee de oorzaak van dat velen nu om hun job vrezen. Allemaal werknemers die niet statutair zijn. Dat men dan bij de NMBS staakt voor het behoud van privileges die per saldo ten koste gaan van de werkzekerheid voor de rest van de bevolking vind ik eigenlijk toch wel een beetje egoïstisch. Waar is de solidariteit hier?
Hoeveel mensen verliezen er hun job door een NMBS staking? Zou ik ook wel eens willen weten.
Miljaarde schreef: Omdat dan andere arbeidsvoorwaarden gaan gelden en dat wil men niet. Mag het even dat we daar voor opkomen ja? Of moeten we ons als makke schapen naar de slachtbank laten leiden? Iets wat jullie in ons positie ongetwijfeld zouden doen zeker? direkt van ja baas knikken laat me niet lachen zeg
Het is niet omdat je iets wil dat je er recht op hebt. Ik geef je gelijk dat opkomen voor je arbeidsvoorwaarden mag, maar als werknemers voorwaarden eissen die als gevolg hebben dat een bedrijf onrendabel wordt en vervolgens belastinggeld nodig heeft stel ik daar zo mijn vragen bij.
De hoge belastingen in België zijn er mee de oorzaak van dat velen nu om hun job vrezen. Allemaal werknemers die niet statutair zijn. Dat men dan bij de NMBS staakt voor het behoud van privileges die per saldo ten koste gaan van de werkzekerheid voor de rest van de bevolking vind ik eigenlijk toch wel een beetje egoïstisch. Waar is de solidariteit hier?
Hoeveel mensen verliezen er hun job door een NMBS staking? Zou ik ook wel eens willen weten.
Wij willen niets, het is de directie die van ons extra zaken vraagt. Je mag de zaak niet omdraaien hoor. Ik stel dan tegelijk voor om van ALLE ambtenaren, alsook het lerarenkorps en alle provinciale en regionale overheden bepaalde verworvenheden af te pakken, want alleen het Statuut van het spoorwegpersoneel gaan viseren, is toch wat egoistisch en at rondom, niet? Neem dan van iedereen iets af, pas dan heb je solidariteit, is het niet? akkoord?
Je lijkt behept met het voor alles willen afnemen van zaken van het spoorwegpersoneel en je vergeet hierbij toch dat wij mensen van vlees en bloed zijn. , welnu,dat zal nooit gebeuren en de mensen weten heus ook wel dat niemand zich zomaar de kaas van het brood laat jatten, ook wij niet.
Miljaarde schreef:
Je lijkt behept met het voor alles willen afnemen van zaken van het spoorwegpersoneel en je vergeet hierbij toch dat wij mensen van vlees en bloed zijn. , welnu,dat zal nooit gebeuren en de mensen weten heus ook wel dat niemand zich zomaar de kaas van het brood laat jatten, ook wij niet.
Ik heb dan een voorstel voor jou: We vragen niks meer van het NMBS personeel. En we geven alleen geen enkele cent belastingeld meer aan de NMBS. Iedereen tevreden toch?
Het gaat me eigenlijk totaal niet om "afnemen". Ik zou graag over tien jaar nog steeds een spoorwegbedrijf willen zien in België. Ik heb de indruk dat de spoorwegvakbonden met alles behalve de toekomst van de NMBS bezig zijn.
Wat men, en zeker de vakbonden vergeet is dat er nog zo iets bestaat als de wet van 1963(er gekomen na de grote rode staking van 1960) op de vitale sectoren, die men zou kunnen toepassen, zo er politieke moed voor is, om verplicht treinen te laten rijden en seinhuizen te bemannen. Maar ja vermits vele onzer politiekers eten uit de korf van de vakbonden is dit wat teveel gevraagd.
Kan het alleen blijven herhalen: geef de vakbonden rechtspersoonlijkheid zodat zij ook in betalen schadevergoeding kunnen geroepen worden (en verplicht worden belastingen te betalen!)
Miljaarde schreef:
Wij willen niets, het is de directie die van ons extra zaken vraagt. Je mag de zaak niet omdraaien hoor. Ik stel dan tegelijk voor om van ALLE ambtenaren, alsook het lerarenkorps en alle provinciale en regionale overheden bepaalde verworvenheden af te pakken, want alleen het Statuut van het spoorwegpersoneel gaan viseren, is toch wat egoistisch en at rondom, niet? Neem dan van iedereen iets af, pas dan heb je solidariteit, is het niet? akkoord?
Wees maar gerust dat ze daar ook mee bezig zijn, zij gaan het ook niet met volle goesting afgeven, maar het zal er hoe dan ook van komen.
In het onderwijs is men ermee bezig en bij Belgacom, bij de intercommunales en andere (ex-)overheidsbedrijven wordt ook al jaren niemand meer statutair meer aangeworven.
Die laatsten hebben daar ook eens een paar dagen tegen gestaakt, maar daar hebben de vakbonden (gelukkig) bakzeil gehaald.
pietje schreef:
Wees maar gerust dat ze daar ook mee bezig zijn, zij gaan het ook niet met volle goesting afgeven, maar het zal er hoe dan ook van komen.
In het onderwijs is men ermee bezig en bij Belgacom, bij de intercommunales en andere (ex-)overheidsbedrijven wordt ook al jaren niemand meer statutair meer aangeworven.
Die laatsten hebben daar ook eens een paar dagen tegen gestaakt, maar daar hebben de vakbonden (gelukkig) bakzeil gehaald.
Het probleem is niet het statuut maar eerder het gebrek aan sociale verkiezingen bij de overheid. Hierdoor kunnen vakbondsafgevaardigden niet afgestraft worden als ze partij trekken voor de "rotte appels" in de mand.
Miljaarde schreef:
Ik heb dan een voorstel voor jou: We vragen niks meer van het NMBS personeel. En we geven alleen geen enkele cent belastingeld meer aan de NMBS. Iedereen tevreden toch?
Het gaat me eigenlijk totaal niet om "afnemen". Ik zou graag over tien jaar nog steeds een spoorwegbedrijf willen zien in België. Ik heb de indruk dat de spoorwegvakbonden met alles behalve de toekomst van de NMBS bezig zijn.
De afgevaardigden zijn dikwijls mensen die binnen dit en enkele jaren op pensioen mogen gaan.
Kan het hen schelen dat de jongere generatie slechtere werkomstandigheden kent door hun geknoei...
Men probeert ons wijs te maken dat de directie op dit eigenste ogenblik bezig is met het personeelsstatuut in heel de holding te herzien en uiteraard ook af te pakken.
Daarover is er NIKS gezegd, maar wel over B-Cargo!
Met graagte wat mist spuien en de zaak naar hun hand zetten dus.
Infrabel kan trouwens niet staken want zij moeten instaan voor het verkeer van andere operatoren.
Onze vrienden van de bonden komen ook niet op straat als er ergens een werkzone onderbemand is en waarom zouden wij dan op straat komen voor een afdeling die hoe dan ook tenonder gaat!
Hou er rekening mee dat wanneer de mayonaise van MDS pakt bij B-Cargo, hij hetzelfde zal doen met de andere eenheden. Binnen hetzelfde bedrijf (NMBS, Infrabel, Holding) met twee verschillende statuten functioneren maakt de zaak alleen maar ingewikkelder. Ofwel blijft het statuut onaangeroerd voor iedereen ofwel verdwijnt het statuut in de prullenmand voor iedereen.
De structuur van de NMBS en de slechte resultaten zijn al jaren een probleem, maar het management (MDS en Cie) hebben de voorbije jaren nog steeds statutairen aangeworven om in 2009 tot de vaststelling te komen dat, bij een economische crisis, het statuut een serieuze hinderpaal is. Moraal van het verhaal : de TOP van de NMBS is een FLOP. Ondertussen heeft de TOP en SUBTOP wel gezorgd dat aan hun bevorderingen niet geraakt werd.
iedereen zou moeten mee staken volgens cargo. sorry, de mensen die van nmbs naar carco overgestapt zijn hebben ook niet moeilijk gedaan toen ze meer betaalt werden. bv een rangeerder bij cargo verdient gemiddeld 200euro meer als een rangeerder van nmbs. één bedrijf noemen ze het dan.
En het fijt van contractuelen bij nmbs ontslaan, dan zullen er nog meer treinen afgelast worden. kijk maar in de werkplaatsen naar statutair personeel. ik doe dit niet en dat niet, zij worden toch niet ontslaan. en een contractuelen zegt gewoon JA BAAS. anders vliegen ze buiten. nu komen wagenschouwers van cargo als mechanicie werken in de werkplaatsen en zeggen 'dat kan ik niet', ze zijn statutair en mogen dus blijven. maak de contactuelen eerst statutair die al jaren hun werk goen doen.
groetjes
Tim schreef:
Zelf aan- en afkoppelen, wissels draaien, remproef uitvoeren, dienst aanvatten of eindigen in andere plaats dan depot,... zijn enkele voorbeelden die reeds in de privé toegepast worden
Is het inderdaad zo dat machinisten bij de NMBS niet zelf moeten aan- en afkoppelen, wissels draaien en een remproef uitvoeren? Dat lijkt mij toch overdreven.
Voor het protest tegen het aanvatten of eindigen van een dienst in een andere plaats dan het depot kan ik wel begrip opbrengen.
dat is niet de voornaamste reden van staking. Is niet de manier om B-cargo terug degelijk op de sporen te krijgen. Daarvoor moet je dieper kijken dan 1 simpele functie bij de firma.
RAILTIME :Lijn 36 Brussel-Zuid - Leuven - Luik-Guillemins : Sociale actie
Door een bezetting van de sporen door betogers in Ans is het treinverkeer op lijn 36 verstoord.
De treinen rijden met een vertraging van 10 tot 15 minuten.
Niet elke betoger is een spoorse betoger hoor. Het kan best zijn dat er daar een andere firma in de industrie plat ligt of zo. Dergelijke berichten zijn dus meestal vaag. Ik zou de krantenberichten online is opzoeken om te zien of er effectief al door het spoor zelf gestaakt is.