ma 02.11.09

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.

ma 02.11.09

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Begin november brengen we naar goede gewoonte een namiddag door op de Antwerpse Boekenbeurs. Duizenden boekenwurmen halen hier twaalf dagen lang hun hartje op, om vervolgens een zware keuze te moeten maken uit een aanbod van pakweg 60.000 titels. Traditioneel zijn er ook weer tientallen signeersessies voorzien van personen door/over wie geschreven wordt, al heeft men vandaag met Wendy van Wanten toch een eerder belabberde hoofdvogel afgeschoten. Laat ons hopen dat dit prachtige evenement, dat al toe is aan de 73ste editie, in de toekomst niet nóg meer verwordt tot louter een commerciële BV-parade (onder het mom van hun zogezegde biografieën), waarbij lunchstandjes geld in het laatje moeten brengen.

Dit is de voorziene verplaatsing:

2231 Genk 09:12 – Leuven 10:22
2610 Leuven 10:35 – Berchem 11:15
1833 Berchem 11:26 – Antwerpen-Zuid 11:30

2687 Antwerpen-Zuid 17:17 – Berchem 17:22
8281 Berchem 17:24 – Aarschot 18:05
8307 Aarschot 18:16 – Hasselt 18:44
8302 Hasselt 19:08 – Genk 19:25

We vertrekken dus voor de verandering nog eens vanuit Genk, al zitten daar natuurlijk wel een aantal tactische redenen achter. Zo mogen we nu via Leuven reizen, wat ons vervolgens toelaat om met de IC Q verbindingsbocht 27B (die sinds enige tijd opnieuw bereden wordt door reizigerstreinen) voor het eerst te verkennen. De terugreis wil ik dan weer afronden in een I6bc-ligrijtuig, dat de laatste maanden een vaste plek veroverd heeft in de samenstelling van de P-trein naar Genk. Als ik nu tussendoor ook nog het eerste gerenoveerde AM B-motorstel kan spotten, dan is de dag helemaal geslaagd. Helaas zal niet alleen dat laatste me niet gegund zijn.

Het is vandaag geen officiële feest- of brugdag, zodat de treinen volgens de gewone weekdienstregeling rijden. De lege parking rond het station doet echter vermoeden dat veel pendelaars hun ‘verloren’ vrije dag van gisteren inhalen. Ook in onze IC K 2231 (Genk 09:12 – Leuven 10:22) is het zeker niet druk: we zijn de enige reizigers in het eerste van acht M6-rijtuigen, net achter HLE 2717. In Tienen is men ijverig bezig met de heraanleg van perron 3, waardoor we naar spoor 5 gestuurd worden, al is dat waarschijnlijk niet de oorzaak van onze lichte vertraging. Ik kan me immers niet van de indruk ontdoen dat een IR i naar De Panne ons nog voor de voeten rijdt. We arriveren een dikke minuut te laat in Leuven, maar dat brengt onze overstap natuurlijk niet in het gedrang.

Voor IC Q 2610 (Leuven 10:35 – Berchem 11:15) is vandaag AM B 414 voorzien, die op tijd doch zwaar gehavend komt binnengereden. Eén van de koplampen is gedeukt en defect, en dat laatste kan ook vermoed worden van de kuisinstallatie. Op deze eerste vakantiedag trekken blijkbaar veel jonge gezinnen richting zoo, en dat mogen sommigen door plaatsgebrek zelfs rechtstaande doen. De infrastructuur van verbindingsbocht 27B is erg verouderd, maar brengt ons natuurlijk wel zonder frontwissel op weg naar Antwerpen. Het is opvallend hoe weinig volk in- en uitstapt te Nekkerspoel. Eigenlijk heb ik de indruk dat deze relatie minstens evenveel meerwaarde zou bieden als het via lijn 16 ging, zeker met het oog op een potentiële IR c door de bocht van Aarschot. Trager zou de rit nauwelijks worden, want ook nu verliest men nog relatief veel tijd door het gezigzag over lijn 27. De trein wisselt immers niet naar lijn 25, zoals de erg ruime rittijd al laat vermoeden. We bereiken Antwerpen-Berchem stipt.

Ik hoop zelfs nog de L-trein van 11:15 te halen, ware het niet dat deze vandaag uitzonderlijk vóór de vertraagde IC C rijdt en daarom stipt kan vertrekken. Blijkbaar is men na al die jaren van sneeuwbaleffecten hiervoor toch wat attenter geworden. We houden het dus maar bij IC G 1833 (Berchem 11:26 – Antwerpen-Zuid 11:30), die uit 3 AM 96’s is samengesteld, waaronder onze 569. De korte rit verloopt voorspoedig.

Bij ons in Limburg duidt BP op de Hasseltse boulevardlijn, maar hier staat deze afkorting uiteraard voor BoekenPendel. Volgens een eerder gerucht zou het Zuidstation dit jaar niet meer bediend worden, maar dat bleek voorbarig. Een Jonckheere Transit 2000G (4959) staat immers al vertrekkensklaar, om ons een vijftal minuutjes later af te zetten aan voor de Expo.

Het is meteen duidelijk dat de flauwe opkomst van het voorbije weekend ruimschoots gecompenseerd zal worden. Wij hebben gelukkig al inkomtickets in ons bezit, waardoor we de erg lange rijen aan de kassa gewoon mogen passeren. Binnen zou je gerust letterlijk over de koppen kunnen lopen. Het verbaast me jaar na jaar hoe de Boekenbeurs er in slaagt om zo populair te blijven, vooral bij jongeren. Toegegeven: zelf heb ik ook nog geen enkele editie overgeslagen. Helaas is de recentste Dan Brown nog niet in het Nederlands te koop op de beurs; hij ligt nochtans wel al in de gewone boekhandel. Ik hou het dus maar bij een nieuwe voorraad Dimitri Verhulst, kwestie van de depressieve novemberdagen goed door te komen.

Net op het moment dat we ’s avonds buitenkomen rijdt er een pendelbus naar Antwerpen-Zuid weg. We vatten het traject dan maar te voet aan, omdat we nogal opzien tegen 20 minuten wachten op de volgende. De wandeling duurt langer dan de website wil laten geloven, maar dankzij de Ricola-bonbons die men ons aan de uitgang van de beurs meegeeft snuiven we tussen alle uitlaatgassen toch nog een heerlijk brokje natuur op.

De eerstvolgende trein die ons op weg kan zetten, is L 2687 (Antwerpen-Zuid 17:17 – Berchem 17:22). Omdat deze boemel veelal erg stipt rijdt door de ruime buffertijd, maken we ons op voor een korte, onofficiële overstap in Berchem. Mijn vermoeden wordt alvast bevestigd: AM Q 806 doet het zelfs nog een minuutje te vroeg. Ik kom in het algemeen weinig in contact met deze vierledige stellen, al merk ik toch elke keer dat ze (voor hun gevorderde leeftijd) erg comfortabel zijn op ieder vlak. Jammer van die levensgevaarlijke klapdeuren.

Met gemak halen we nog P 8281 (Berchem 17:24 – Aarschot 18:05), die uit 4 goed gevulde M4-rijtuigen bestaat. Vooraan probeert een kranige HLE 2329 de krappe dienstregeling aan te houden, maar dat lijkt toch te veel gevraagd. De zoemer van één van de deuren is defect, of beter: hij laat zich juist te pas en te onpas horen en wekt zo bij sommige reizigers enige nervositeit op. In het halfduister zie ik ook nog net dat de perrons in de meeste kleine stopplaatsen recent helemaal vernieuwd zijn. Vanaf Heist-op-den-Berg is er wat reserve voorzien in de rittijd, maar nu is het een kort oponthoud aan de inrit van Aarschot dat resulteert in een minuutje vertraging.

Er is hier keuze zat om tijdig in Hasselt te raken, en dus gaan we maar voor het comfort van de I10-rijtuigen in P 8307 (Aarschot 18:16 – Hasselt 18:44). Op een gewone werkdag zouden we op zoek moeten naar een plaatsje tussen alle ambtenaren, maar vandaag kunnen we probleemloos aanspraak maken op een volledig rijtuig. Toch houden we in de voetsporen van een vertraagde IR c niet stipt. Bij aankomst in Hasselt noteer ik 4 minuten vertraging voor HLE 2331.

We hebben echter nog ruim voldoende overstaptijd op P 8302 (Hasselt 19:08 – Genk 19:25), zodat we helemaal achteraan op het perron kunnen postvatten. Tevergeefs, zo blijkt, want de trein bestaat verdorie gewoon uit 10 M4-rijtuigen! Ik heb er het raden naar waar dat veelbesproken I6bc-rijtuig nu ineens weer opdoken is. De snelle 8308 uit Brussel wordt blijkbaar opgehouden door een defecte M6-stam op lijn 35, en we wachten op aansluiting. Ook deze piekuurtrein is ineens van samenstelling veranderd: ik tel 3 AM B’s. Blijkbaar gaat het om een definitieve verlenging, want de omroeper in Hasselt weet dat hij reizigers naar Diepenbeek moet waarschuwen om vooraan in te stappen. De perronoverstap verloopt vlot, zodat we uiteindelijk met 6 minuutjes vertraging koers zetten richting Genk. We worden getrokken door HLE 2740, die zich na aankomst meteen aan het rangeren zet. Vanop de parking zie ik een reiziger in eerste klas (geen personeelslid) nog steeds rustig zijn krant lezen, onwetend dat hem straks misschien een nachtelijk uitzicht op het depot van Hasselt te wachten staat.

Groeten,
Molenbruch Y.

Re: ma 02.11.09

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Naar goede gewoonte voeg ik nog wat fotomateriaal toe:
DSCN3017b.JPG
IC K 2231, klaar voor vertrek te Genk.
DSCN3020b.JPG
L 2681 verlaat Antwerpen-Berchem.

Groeten,
Plaats reactie