En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

Wat zou daarin een tegen eu regels zijn? Zwitserland Oostenrijk, Duitsland doen al jaren zoiets. Bepaalde alpenpassen zijn haast een compleet verboden gebied voor bepaalde vrachtwagens. Deze zijn dan ook verplicht de speciale treinen te nemen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Wat zou daarin een tegen eu regels zijn? Zwitserland Oostenrijk, Duitsland doen al jaren zoiets. Bepaalde alpenpassen zijn haast een compleet verboden gebied voor bepaalde vrachtwagens. Deze zijn dan ook verplicht de speciale treinen te nemen.
Er is een verschil tussen "bepaalde alpenpassen" en een heel land.
Steven

Bericht door Steven »

tja wat is een heel land. De afstand dat die bepaalde treinen maken los door de alpen zijn ook meestal groter dan 300 km hoor. Of denk je dat ze die vrachtwagens voor amper 20 km op een trein zwieren? Moet je dringend eens naar ginder rijden en die treinen (rola's) gaan bewonderen. Je zal merken dat die meestal afstanden afleggen waarbij je België of Vlaanderen volledig kan doorkruisen.
Trammist

Bericht door Trammist »

Steven schreef:Wat zou daarin een tegen eu regels zijn? Zwitserland Oostenrijk, Duitsland doen al jaren zoiets. Bepaalde alpenpassen zijn haast een compleet verboden gebied voor bepaalde vrachtwagens. Deze zijn dan ook verplicht de speciale treinen te nemen.
Oh, waar in Duitsland?

Jouw vergelijking met Zwitserland en Oostenrijk is compleet scheefgetrokken, zie dat alstublieft in. Hier in België heb je geen 1x1 smalle tunneltjes van 100à150 jaar oud, gebouwd om met paard en kar door te rijden, die nu echter dienst doen in Internationale Hoofdverkeersassen.

Ik weet zeker dat iedere verkeersdeskundige brandhout maakt van jullie argumentering. Je creëert dan files aan de laadstations. Ons snelwegennet is ook veel te complex om zomaar effe alle transitverkeer op treinen te dwingen. Hoe denken jullie het op te lossen met de E313 en de E34 ? De eerste spoorlijn die je komende van Eindhoven tegenkomt (op belgisch grondgebied) is L.29, het verkeer komende van de E40 Aachen zou je evt. in de buurt van Luik kunnen opladen, maar wat dan? Je zit daar met de splitsing E42 Namur-Charleroi; E40 Brussel, en E313 Antwerpen. Welke services zou je van hieruit willen laten rijden?

Je zit al snel met een 12-tal van die camiontreinen doorheen België (ik bekijk het federaal), die dikwijls over nu-al zwaar belaste lijnen rijden. Reken maar dat dit weerslag gaat hebben, als die camiontreindiensten minstens om het uur gaan beginnen rijden.

Dream on, Steven.

Je mag natuurlijk ook proberen om mij te overtuigen, maar doe het dan met minstens 5 (VIJF!) argumenten en zonder het buitenland erbij te betrekken (dus geen "in Zwitserland is dat allemaal geen probleem...")
Steven

Bericht door Steven »

Het gaat hem ook niet om alle vrachtwagens he. Het gaat om een grote groep. Als je voldoende pendeltreinen gaat aanbieden zoals in het voorbeeld aangegeven kan zoiets perfect. Als je nog nooit dergelijke installaties gezien hebt mag je het ook niet gaan veroordelen.

Voorbeelden komen altijd uit het buitenland aangezien er in België totaal geen voorbeelden zijn op dat vlak kortweg je wil er niets van weten. Als je de wegen wat wil ontlasten zijn er mogelijkheden zoals deze of scheepvaart. Het argument dat jij 5 punten eist daar doe ik niet aan mee. Je wil toch alles van tafel vegen.

trouwens beter drie of vier van die degelijke verbindingen dan 12 stuks die elkaar voor de voeten rijden.
Trammist

Bericht door Trammist »

Maar aan welke assen denk je dan, waar je denkt dat camiontreinen het best mogelijk én het nuttigst zouden kunnen zijn?
Steven

Bericht door Steven »

Trammist schreef:Maar aan welke assen denk je dan, waar je denkt dat camiontreinen het best mogelijk én het nuttigst zouden kunnen zijn?
ik vraag me af of je wel blijft volgen bij het voorbeeld dat bart w al gegeven had en ik citeer

begin citaat
Trein A rijdt van Noorderkempen naar Stockem (voor vrachtwagens met bestemming Luxemburg/Frankrijk via E411)
Trein B rijdt van Noorderkempen naar Saint-Ghislain (voor vrachtwagens met bestemming Frankrijk via E19)
Trein C rijdt van Noorderkempen naar De Panne (voor vrachtwagens met bestemming UK via E40 & Chunnel)
einde citaat

en dat is dan maar effe brainstormen.

Noorderkempen kan je eventueel aanpassen naar Antwerpen noord of een ander punt om geen gebruik te hoeven maken van de hsl.
Trammist

Bericht door Trammist »

En hoe zou je de camions in die treinen willen dwingen (een ander woord is er niet voor) ?;
Zou je er geld voor vragen, en/of taks heffen op het wegdek?;
Hoe moet het verkeer naar de laadstations geraken (Antw-Noord, dan ga je de trafiek vooral over de A12 rammen, en dat vraagt ook aanpassingen in NL);
Waarom alleen in België;
enzovoort...

Stuk voor stuk interessante brainstorm-onderwerpen.
K V B

Bericht door K V B »

Trammist schreef: Hier in België heb je geen 1x1 smalle tunneltjes van 100à150 jaar oud, gebouwd om met paard en kar door te rijden, die nu echter dienst doen in Internationale Hoofdverkeersassen.
In Zwitserland heb je die ook niet hoor...
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,

Om even wat beter te weten waarover we spreken heb ik wat cijfers opgezocht :

Uit http://www.mobilit.fgov.be/data/mobil/R ... nt2008.pdf (pag.7) leren we dat er per 24u 15621 vrachtwagens over de grens B/NL rijden (12146 over de E19, 3475 over de A12). Dat zijn er 7810 per richting.

Daarnaast leren we uit http://www.febetra.be/uploads/Imagocamp ... omplet.pdf (pag.13) dat 16,8% van alle vrachtwagens op de Belgische wegen vrachtwagens in transit zijn.

Mijn inschatting is bijgevolg dat er per 24u 1312 vrachtwagens in transit ons land binnenkomen vanuit NL, langs de E19 en de A12.
We komen dus op 55 "zekere" klanten per uur voor onze treinverbindingen vanuit Noorderkempen of Antwerpen Noord.

Groeten,
Bart W.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

denk dat de EU er niet echt mee akkoord gaat gaan, er is namelijk een recht op vrij vervoer van goederen in de gehele EU
Portbou
Contacteer:

Re: Rola voor België

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef:Ik denk niet dat goederentreinen op de HSL zo een goed idee is.
Ik dacht dat de HSL onderbenut was ? Anyway, ergens langs de A12 is ook goed...
K V B schreef:Maar ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel transit verkeer er voor dergelijke treinen in aanmerking zou komen.
Je bedoelt "overschat" ?
K V B schreef:Ik denk dat je de vrachtauto's beter eerder opvangt. Bij Lage Zwaluwe, bijvoorbeeld. Ik denk zelf dat het maar zinvol is als we vrachtauto's in een ruk direct naar Zuid Frankrijk brengen of zo...
In afwachting van grotere Europese routes zou het toch niet slecht zijn om alvast in België te beginnen ? Waar we slechts rekening moeten houden met één wetgeving, één netbeheerder, één operator,... Wat is er verkeerd met klein beginnen ?
K V B schreef:Er zijn al transportondernemers die volop gebruik maken van treinen. Maar dan niet "van grens to grens", maar van ene logistieke "hub" naar de andere. Ik zie hier in Zwitserland regelmatig hele bloktreinen met trailers van dezelfde transportfirma voorbij komen. Dat is eigenlijk de toekomst. Maar dat betekent natuurlijk ook een toekomst waar de vervoersmarkt door grote logistieke ondernemingen gedomineerd wordt.
OK, dat is wellicht (hopelijk) de toekomst. Maar het zal nog heel lang duren en erg veel moeite vergen om het vrachtwagentransport in jouw model hierboven te persen. En ondertussen verstikken we hier in België alle dagen onder de overlast van de vrachtwagens.

Voor de korte termijn moeten we dus op zoek naar een oplossing die past in de manier waarop het vrachtwagentransport vandaag werkt... een oplossing die implementeerbaar is zonder dat de transportondernemer iets moet veranderen aan zijn werkwijze.

Want voor de transportondernemer maakt het niet uit of zijn chauffeur België nu via de autosnelweg dan wel op een trein doorkruist... Dit uiteraard voor zover de reistijd en de kosten voor hem gelijk blijven... een dwingende voorwaarde die ik in mijn eerste post reeds vermeldde en die me ook haalbaar lijkt.

Groeten,
Bart W.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

misschien is het interessant om nog eens enkele artikels op te zoeken in Google over die mijnheer daar die in België het containervervoer ondergronds wil laten verlopen

zeer duur, maar volgens mij wel de toekomst
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Trammist schreef: Jouw vergelijking met Zwitserland en Oostenrijk is compleet scheefgetrokken, zie dat alstublieft in. Hier in België heb je geen 1x1 smalle tunneltjes van 100à150 jaar oud, gebouwd om met paard en kar door te rijden, die nu echter dienst doen in Internationale Hoofdverkeersassen.
Trammist, dit is volgens mij totaal naast de kwestie.
Ook al lag België vol met autosnelwegen van 10 rijstroken per richting en was er nergens file, dan nog zou ik er voor pleiten om de vrachtwagens te verplichten om de trein te nemen... omdat dat gewoon beter is voor het milieu...

Daarnaast nodig ik je uit van toch eens naar de Alpenlanden op reis te gaan, voor één keertje met de auto, en die smalle tunneltjes waar je zo smalend over doet eens van nabij te gaan bekijken.

De autosnelwegen doorheen de Alpen zijn stuk voor stuk bouwkundige kunstwerken, die tientallen kilometers lang enkel over viaducten en door tunnels lopen, voor 95% op 2x2 (of meer) rijstroken. 1x1 is zeldzaam en komt enkel voor op de moeilijkste/hoogste punten, zoals bvb. de 17 km lange Gotthardtunnel. Dat is wel iets anders dan ons Craeybeckxtunneltje...

Jouw verwijzingen naar 100 à 150 jaar geleden en paard en kar zijn totaal niet van toepassing op de werkelijkheid.

Als de vrachtwagens in deze landen vandaag op de trein gezet worden is dit niet enkel om overbelasting van het wegennet tegen te gaan, maar ook uit ecologische motieven... Bescherming van de bevolking van de valleien waardoor de verkeersassen lopen...
Ik weet zeker dat iedere verkeersdeskundige brandhout maakt van jullie argumentering. Je creëert dan files aan de laadstations. Ons snelwegennet is ook veel te complex om zomaar effe alle transitverkeer op treinen te dwingen. Hoe denken jullie het op te lossen met de E313 en de E34 ? De eerste spoorlijn die je komende van Eindhoven tegenkomt (op belgisch grondgebied) is L.29, het verkeer komende van de E40 Aachen zou je evt. in de buurt van Luik kunnen opladen, maar wat dan? Je zit daar met de splitsing E42 Namur-Charleroi; E40 Brussel, en E313 Antwerpen. Welke services zou je van hieruit willen laten rijden?
Kijk, ik heb een job die me 40u of meer per week bezighoudt, ik heb ook nog een huishouden en enkele hobbys...
Verwacht dus niet van mij dat ik me ga bezighouden met een totaal uitgewerkt plan voor alle verbindingen en alle situaties, daar heb ik echt geen tijd voor. Maar ik weet wel zeker dat er oplossingen kunnen gevonden worden als er een beetje voluntaristisch nagedacht wordt.

Groeten,
Bart W.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

bw494674 schreef:Hallo,
Trammist schreef: Jouw vergelijking met Zwitserland en Oostenrijk is compleet scheefgetrokken, zie dat alstublieft in. Hier in België heb je geen 1x1 smalle tunneltjes van 100à150 jaar oud, gebouwd om met paard en kar door te rijden, die nu echter dienst doen in Internationale Hoofdverkeersassen.
Trammist, dit is volgens mij totaal naast de kwestie.
Ook al lag België vol met autosnelwegen van 10 rijstroken per richting en was er nergens file, dan nog zou ik er voor pleiten om de vrachtwagens te verplichten om de trein te nemen... omdat dat gewoon beter is voor het milieu...

Daarnaast nodig ik je uit van toch eens naar de Alpenlanden op reis te gaan, voor één keertje met de auto, en die smalle tunneltjes waar je zo smalend over doet eens van nabij te gaan bekijken.

De autosnelwegen doorheen de Alpen zijn stuk voor stuk bouwkundige kunstwerken, die tientallen kilometers lang enkel over viaducten en door tunnels lopen, voor 95% op 2x2 (of meer) rijstroken. 1x1 is zeldzaam en komt enkel voor op de moeilijkste/hoogste punten, zoals bvb. de 17 km lange Gotthardtunnel. Dat is wel iets anders dan ons Craeybeckxtunneltje...

Jouw verwijzingen naar 100 à 150 jaar geleden en paard en kar zijn totaal niet van toepassing op de werkelijkheid.

Als de vrachtwagens in deze landen vandaag op de trein gezet worden is dit niet enkel om overbelasting van het wegennet tegen te gaan, maar ook uit ecologische motieven... Bescherming van de bevolking van de valleien waardoor de verkeersassen lopen...
Kijk, ik heb een job die me 40u of meer per week bezighoudt, ik heb ook nog een huishouden en enkele hobbys...
Verwacht dus niet van mij dat ik me ga bezighouden met een totaal uitgewerkt plan voor alle verbindingen en alle situaties, daar heb ik echt geen tijd voor. Maar ik weet wel zeker dat er oplossingen kunnen gevonden worden als er een beetje voluntaristisch nagedacht wordt.

Groeten,
Bart W.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 07 nov 2009, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie