Klopt, Herentals-Neerpelt zou idd beter zijn voor mensen die van/naar Brussel moeten. Kan het dan niet beter zijn om er een L Herentals-Mol-Neerpelt/Hasselt van te maken met exact om het half uur een trein tussen Herentals en Mol (IR + L), met (ont)koppeling in Mol?Shrek schreef:Ik zou de L-trein naar Neerpelt verlengen naar Herentals, Brussel moet toch met 1 overstap bereikbaar blijvenLML schreef: Mijn suggesties (idd ja... suggesties, GEEN eisen):
* IR-trein Antwerpen-Mol (elektrisch).
* Ter aanvulling op de IR: een L-trein Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt (diesel). Die treinen kunnen in Mol gerust aan hetzelfde perron aankomen/vertrekken. Uiteraard met interessante overstaptijden.
* De L-trein Mol-Herentals terug verlengen naar Antwerpen-Centraal (volledig elektrisch).
Tijdens de spits:
* Dubbeldeksrijtuigen.
* 's morgens P-treinen Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol (elektrisch).
Electrificatie Herentals-Mol
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Klopt, Herentals-Neerpelt zou idd beter zijn voor mensen die van/naar Brussel moeten. Kan het dan niet beter zijn om er een L Herentals-Mol-Neerpelt/Hasselt van te maken met exact om het half uur een trein tussen Herentals en Mol (IR + L)?[/quote]LML schreef:Ik zou de L-trein naar Neerpelt verlengen naar Herentals, Brussel moet toch met 1 overstap bereikbaar blijven
Dan moet ofwel de IC naar brussel ofwel de IR een half uur verschuiven

Dan moet ofwel de IC naar brussel ofwel de IR een half uur verschuivenShrek schreef:Klopt, Herentals-Neerpelt zou idd beter zijn voor mensen die van/naar Brussel moeten. Kan het dan niet beter zijn om er een L Herentals-Mol-Neerpelt/Hasselt van te maken met exact om het half uur een trein tussen Herentals en Mol (IR + L)?LML schreef:Ik zou de L-trein naar Neerpelt verlengen naar Herentals, Brussel moet toch met 1 overstap bereikbaar blijven

Dan opteer ik voor de IC naar Brussel (terug de dienstregeling hoe het vroeger was), want toen die IC een nieuwe dienstregeling kreeg (lees: een half uur verschoven werd), waren er massa's klachten van reizigers uit Turnhout-Tielen-Herentals-Lier.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Denk jij echt dat dat zomaar mogelijk is?LML schreef: Dan opteer ik voor de IC naar Brussel (terug de dienstregeling hoe het vroeger was), want toen die IC een nieuwe dienstregeling kreeg (lees: een half uur verschoven werd), waren er massa's klachten van reizigers uit Turnhout-Tielen-Herentals-Lier.
Ze hebben die verschuiving niet zomaar gedaan, om de mensen wat te pesten
Zoals vele zijn er hier een hoop mensen die enkel naar HUN lijn kijken, wat de invloed is op andere lijnen bezien ze niet, of er mogelijkheden zijn met materiaal (keertijden, hergebruiken voor andere relaties, ....) zien ze ook niet. Indien het kon (wat jammer genoeg enkel een denkpiste is) zou ik ze is met stefanic hier meesturen en die mensen zelf laten zien wat het betekend om dergelijke grafieken sluitend te maken.
Was dat niet om een aansluiting te geven op de IR in herentals?pietje schreef:Ze hebben die verschuiving niet zomaar gedaan, om de mensen wat te pesten
Neen:Shrek schreef:Was dat niet om een aansluiting te geven op de IR in herentals?pietje schreef:Ze hebben die verschuiving niet zomaar gedaan, om de mensen wat te pesten
in stapjes wat er gebeurde (nog voor mijn tijd hier, maar al genoeg moeten uitleggen):
1) IC-B verschoof een halfuur (natuurlijk net op het rijpad van de IC-R in Brussel)
2) DUS IC-R moest verschuiven, en de enige mogelijkheid was 'een halfuur'
3) de NIEUWE (op dat moment) IRg werd dan ingepast op L29 Turnhout-Herentals op de enige mogelijke wijze.
voila, niets meer, niets minder. Geen hidden agenda's, geen reizigertje pesten. Sorry voor degenen die daarin nu telleurgesteld zijn...
spoorwegrealist
het zijn heus niet alleen de grote stations waar men aan moet denken hoor. En na die lange tijd van problemen is dat wel een van de minste dingen die ze kunnen doen...Steven schreef:Melle is weer in zijn element en denkt dat er maar 1 plaats op de spoorweg is waar er iets moet gebeuren. De spoorweg is nog steeds een firma met geld te weinig. Zit met een historische achterstand aan infra met dank aan de jaren 80 en twee wereldoorlogen. Als je denkt dat alles van vandaag op morgen ok kan zijn dat een wisseltje spotgoedkoop is. Dat neemt niet weg dat de administratie wel wat sneller kan natuurlijk maar er zijn andere projecten en prioriteiten die hoger op de lijst staan dan die ene wissel.
Ik heb het niet noodzakelijk over grote stations. Gewoon de lijnen aanpakken zoals vernieuwen van sporen en dwarsliggers, nieuwe seinen plaatsen om ebp in te voeren samen met TBL1+ waardoor de veiligheid kan verhogen. Ik noem maar een paar projecten op. Dat zijn allemaal werken die gespreid lopen over het hele net en dus al is meer van belang kunnen zijn dan op een plaats een extra wissel toe te voegen van vandaag op morgen. Al eens aan gedacht dat ze voor het uitvoeren van die werken (de wissel dus) ook andere zaken er ineens bij betrekken. Zoals de seinen in het station, dwarsliggers. Kortweg men kan er een grotere werf van maken. Je hebt misschien liever dat ze morgen die wissel al steken en dan binnen zes maand is wat seinen komen plaatsen en het jaar nadien nog is de helft opbreken om er sporen te vernieuwen.
Steven schreef:Ik heb het niet noodzakelijk over grote stations. Gewoon de lijnen aanpakken zoals vernieuwen van sporen en dwarsliggers, nieuwe seinen plaatsen om ebp in te voeren samen met TBL1+ waardoor de veiligheid kan verhogen. Ik noem maar een paar projecten op. Dat zijn allemaal werken die gespreid lopen over het hele net en dus al is meer van belang kunnen zijn dan op een plaats een extra wissel toe te voegen van vandaag op morgen. Al eens aan gedacht dat ze voor het uitvoeren van die werken (de wissel dus) ook andere zaken er ineens bij betrekken. Zoals de seinen in het station, dwarsliggers. Kortweg men kan er een grotere werf van maken. Je hebt misschien liever dat ze morgen die wissel al steken en dan binnen zes maand is wat seinen komen plaatsen en het jaar nadien nog is de helft opbreken om er sporen te vernieuwen.
Station Herentals is een serieuze "bottleneck" geworden: als één trein wat vertraging heeft, hebben gelijk 2-3 treinen ook vertraging. De wisseltoevoeging is dus wel dringend. Vergeet niet dat de treinen uit Turnhout (met vertraging) ook op lijn 25/27 en de NCZ-as komen.
Er zijn op zoveel plaatsen flessenhalzen in gebruik, het probleem is dat infrabel ze niet allemaal tegelijk kan aanpakken. De grootste flessenhals zal Brussel wel zijn. Als daar 1 trein vertraging heeft zal je dat onmiddellijk merken aan 7 tot 10 treinen. Welk probleem prioritair is, is moeilijk te bepalen, iedereen vindt de problemen in zijn regio altijd de belangrijkste (logische reactie) maar daarom is dat ook niet zo.
Nog jaren wachten op elektrische trein (Mol - Hamont)
Zaterdag 12 december 2009
Tegen 2014 zullen er elektrische treinen kunnen rijden tussen Mol en Herentals. Dat heeft Luc Vansteenkiste gezegd, de directeur-generaal bij spoorbeheerder Infrabel gezegd in Geel, op een vergadering van Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité Kempen. "De eerste spadesteek wordt verwacht tegen eind 2010, de ingebruikname van de lijn is gepland voor 2014", zei hij. Infrabel zal in totaal ongeveer 24 miljoen euro investeren in het project. Er zal vooral 's nachts worden gewerkt, a rato van acht tot tien kilometer dubbelspoor per jaar. In het station van Mol moeten er nog bijkomende werkzaamheden worden uitgevoerd.
De verdere elektrificatie naar Neerpelt zou er pas in een (veel) later stadium komen.
Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=15293
Zaterdag 12 december 2009
Tegen 2014 zullen er elektrische treinen kunnen rijden tussen Mol en Herentals. Dat heeft Luc Vansteenkiste gezegd, de directeur-generaal bij spoorbeheerder Infrabel gezegd in Geel, op een vergadering van Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité Kempen. "De eerste spadesteek wordt verwacht tegen eind 2010, de ingebruikname van de lijn is gepland voor 2014", zei hij. Infrabel zal in totaal ongeveer 24 miljoen euro investeren in het project. Er zal vooral 's nachts worden gewerkt, a rato van acht tot tien kilometer dubbelspoor per jaar. In het station van Mol moeten er nog bijkomende werkzaamheden worden uitgevoerd.
De verdere elektrificatie naar Neerpelt zou er pas in een (veel) later stadium komen.
Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=15293
En weer wordt Limburg stiefmoederlijk behandeld.
Zou regionalisering van de NMBS niet stilaan noodzakelijk worden?
Zou regionalisering van de NMBS niet stilaan noodzakelijk worden?
-
Iedere provincie zijn spoorwegmaatschappij bedoel je? Dat lijkt me geen goed idee. Dat Limburg minder middelen krijgt dan ander provincies is gezien het inwonersaantal verdedigbaar. Waarin schieten de huidige dieseltreinen overigens te kort? "Mijn" spoorlijn 58 is ook niet geëlektrificeerd maar ik ga daar ook geen complotten in de zin van "de NMBS is tegen het Meetsjeland" achter zoeken. Ik zou zeggen, geduld. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer de leidingen doorgetrokken worden tot Hamont.
Ik bedoel niet per provincie maar per gewest.
Die MW41ers zijn voor mij goed genoeg maar ik denk dan aan het grote probleem dat zich voordoet.
Sommige treinen zitten na Overpelt al vol, ik denk hierbij in het bijzonder aan de trein op zondagavond naar Leuven. De Lommelaars klagen steen en been. Ook in de zomer moeten de mensen van Lommel al serieus beginnen zoeken naar een zitplaats en zijn ze met meerdere (5 à 8 personen) kunnen ze het vergeten om samen te zitten.
Wanneer de elektrificatie door getrokken zou worden naar Hamont zou men over enkele jaren met dubbeldekkers kunnen gaan rijden.
Wat ik bedoelde met mijn tussen komst, is dat we hier in Noord-Limburg gegijzeld blijven qua mobiliteit.
Geen deftige verbinding naar Hasselt of Brussel met de trein. Vanuit deze streek moeten we altijd naar Antwerpen om naar Brussel te sporen. Via Mol om in Hasselt te geraken.
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.
Die MW41ers zijn voor mij goed genoeg maar ik denk dan aan het grote probleem dat zich voordoet.
Sommige treinen zitten na Overpelt al vol, ik denk hierbij in het bijzonder aan de trein op zondagavond naar Leuven. De Lommelaars klagen steen en been. Ook in de zomer moeten de mensen van Lommel al serieus beginnen zoeken naar een zitplaats en zijn ze met meerdere (5 à 8 personen) kunnen ze het vergeten om samen te zitten.
Wanneer de elektrificatie door getrokken zou worden naar Hamont zou men over enkele jaren met dubbeldekkers kunnen gaan rijden.
Wat ik bedoelde met mijn tussen komst, is dat we hier in Noord-Limburg gegijzeld blijven qua mobiliteit.
Geen deftige verbinding naar Hasselt of Brussel met de trein. Vanuit deze streek moeten we altijd naar Antwerpen om naar Brussel te sporen. Via Mol om in Hasselt te geraken.
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.