Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4603
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Adler » 18 nov 2009, 09:13

groentje schreef:Het is bovendien echt niet uniek voor België dat IC's op de uiteinden vaker stoppen, meestal bij gebrek aan een 'echte' L-trein. In Denemarken stoppen de Lyntogs ook vaker naarmate ze verderaf van Kopenhagen komen. Vergelijkbare verhalen zijn te vertellen in Frankrijk, Duitsland...
De vraag is of het in een miniland als het onze veel zin heeft om onderscheid te maken tussen IC- en IR-treinen.
Het aantal echt grote steden kan je op 1 hand tellen : Brussel, Gent, Antwerpen, Brugge, Hasselt, Mechelen, Leuven, Luik, Namen, Bergen en dat is het zo wat.
En zoals Molenbruch als zei, soms stoppen IC-treinen zelfs waar IR-treinen niet stoppen.
En qua maximum snelheid, materieel en comfort is er eigenlijk ook geen onderscheid.


Paul
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Paul » 18 nov 2009, 11:27

Volgens mij zijn er in de huidige dienstregeling maar enkele lijnen meer over waarop nog treinen rijden die de naam IC waard zijn:

12 (Antwerpen - Roosendaal)
25 (Brussel - Mechelen - Antwerpen)
36 (Brussel - [Leuven] - Luik)
50a (Brussel - Gent - Brugge - Oostende)
75 (Gent - Kortrijk)
78 (Bergen - Doornik)

En lijn 75 mag binnenkort al geschrapt worden, met de nieuwe stop in Waregem...

Paul

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6068
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door groentje » 18 nov 2009, 12:02

Over Waregem kan je discussiëren, maar de stad die erachter zit en zijn hinterland is groot en belangrijk genoeg om een IC te verantwoorden.
Naar Duitse normen is enkel de IC-A (Oostende-Eupen) en IC-B (Brussel-Zuid - Amsterdam Centraal) een IC. Je moet natuurlijk wel de schaal in België in het oog houden. De IC-C is voor ons genoeg IC, zelfs met een stop in Waregem. Al denk ik wel dat Waregem even goed of zelfs beter bediend zou kunnen worden met een tweede IR en een L.

Stef
Berichten: 1429
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Stef » 18 nov 2009, 12:57

Paul schreef:Volgens mij zijn er in de huidige dienstregeling maar enkele lijnen meer over waarop nog treinen rijden die de naam IC waard zijn:

12 (Antwerpen - Roosendaal)
25 (Brussel - Mechelen - Antwerpen)
36 (Brussel - [Leuven] - Luik)
50a (Brussel - Gent - Brugge - Oostende)
75 (Gent - Kortrijk)
78 (Bergen - Doornik)

En lijn 75 mag binnenkort al geschrapt worden, met de nieuwe stop in Waregem...

Paul
Lijn 59 mag daar toch ook bij, niet? (toch voor de IC C) Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 521
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Bart » 18 nov 2009, 13:39

Stef schreef: Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
Dan kan je Aalter ook schrappen uit de IC G relatie.
Ik denk zelf dat Antwerpen-Zuid meer reizigers telt, dan Aalter.
Maar in Aalter woont een zekere Pieter De Crem van de CD&V, en het zou wel heel toevallig zijn, dat het niet mede dankzij hem is, dat Aalter al een aantal jaar een IC heeft richting Kust & Antwerpen.
Waarom denk je dat er in Liedekere zoveel treinen stoppen :wink:

Stef
Berichten: 1429
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Stef » 18 nov 2009, 14:02

Bart schreef:
Stef schreef: Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
Dan kan je Aalter ook schrappen uit de IC G relatie.
Ik denk zelf dat Antwerpen-Zuid meer reizigers telt, dan Aalter.
Maar in Aalter woont een zekere Pieter De Crem van de CD&V, en het zou wel heel toevallig zijn, dat het niet mede dankzij hem is, dat Aalter al een aantal jaar een IC heeft richting Kust & Antwerpen.
Waarom denk je dat er in Liedekere zoveel treinen stoppen :wink:
Waarom stopt er nu in Beveren-Waas een IC-trein/uur? :wink: In de nieuwe dienstregeling wordt dat zelfs nog meer uitgebreid. De IC G neemt het dan over van de IC P vanaf 20u...

Een feit: die hele IC/IR moet herzien worden, alleen de L-trein is nog duidelijk 8)


Concreet voor lijn 59 zou ik het zo aanpakken:

IC C stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort (lijkt mij toch belangrijk genoeg), Gent-Sint-Pieters, Kortrijk en dan verder naar Lille Flandres
IC G stopt in: Idem IC C, na Gent-Sint-Pieters stopt deze in Brugge en Oostende
Dan een IR die de IC P vervangt en stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Antwerpen Zuid, Beveren-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, desnoods dat deze doorrijdt naar Blankenberge? (zoals de ICT in de zomermaanden) Ik zou deze dan laten stoppen in Aalter, Brugge en Blankenberge
L-trein die overal stopt tussen Antwerpen en Gent (zoals het nu is).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dcr
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door dcr » 18 nov 2009, 14:12

Stef schreef: Waarom denk je dat er in Liedekere zoveel treinen stoppen :wink:
Ik vraag me af wie er in Haacht woont? :)

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Shrek » 18 nov 2009, 14:56

dcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont? :)
In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor :wink: Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zitten :)

Paul
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Paul » 18 nov 2009, 15:20

Stef schreef:
Paul schreef:Volgens mij zijn er in de huidige dienstregeling maar enkele lijnen meer over waarop nog treinen rijden die de naam IC waard zijn:

12 (Antwerpen - Roosendaal)
25 (Brussel - Mechelen - Antwerpen)
36 (Brussel - [Leuven] - Luik)
50a (Brussel - Gent - Brugge - Oostende)
75 (Gent - Kortrijk)
78 (Bergen - Doornik)

En lijn 75 mag binnenkort al geschrapt worden, met de nieuwe stop in Waregem...

Paul
Lijn 59 mag daar toch ook bij, niet? (toch voor de IC C) Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
Ik vind een trein Antwerpen - Gent, die stopt in Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren en Dampoort, en rijdt met een commerciële snelheid van 80 km/u, zoals de "IC C" nu, geen IC maar een IR.
Tussen Gent en Kortrijk daarentegen rijdt diezelfde IC C non stop met een commerciële snelheid van 126 km/u. Dat is iets helemaal anders.

Paul

Trammist

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Trammist » 18 nov 2009, 15:40

Molenbruch Y. schreef: * Verder kan het niet dat, op eenzelfde verbinding, een IR een halte overslaat die wel door een IC bediend wordt. Tot enkele jaren geleden stopte de IR g (Turnhout - Brussel) bv. niet in Vilvoorde, terwijl de IC I dat toen wel nog deed.
IRg is Turnhout-Antwerpen; IC R is Turnhout-Brussel.

Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Patrick » 18 nov 2009, 16:28

Huidige IC Gent - Kortrijk is dan weer een ICE :lol:

Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Molenbruch Y. » 18 nov 2009, 20:39

Molenbruch Y. schreef:
* Verder kan het niet dat, op eenzelfde verbinding, een IR een halte overslaat die wel door een IC bediend wordt. Tot enkele jaren geleden stopte de IR g (Turnhout - Brussel) bv. niet in Vilvoorde, terwijl de IC I dat toen wel nog deed.
IRg is Turnhout-Antwerpen; IC R is Turnhout-Brussel.
Trammist, lees toch eens eerst even met aandacht hetgeen ik schrijf. Ik heb het over de dienstregeling van voor 2006, toen er van een verbinding Turnhout - Antwerpen nog lang geen sprake was, en al evenmin van een IC R. De toenmalige IR g reed het traject Turnhout - Brussel, met verlenging naar Manage als stoptrein.

Groeten,

ronny
Berichten: 380
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door ronny » 18 nov 2009, 21:28

Stef schreef: Een feit: die hele IC/IR moet herzien worden, alleen de L-trein is nog duidelijk 8)
Je zou 2 soorten treinen moeten krijgen : L-treinen en treinen die stoppen in vervoersknooppunten. Deze laatste zie ik dan om de 10 à 15 minuten stoppen.

Gebruikersavatar
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Hogersluys » 18 nov 2009, 21:49

stefanic schreef: Een IR kan dus een L-trein zijn die in één halte niet stopt. De reiziger moet eens even kijken of die wel in zijn station stopt. Zie bv. de IRb van u23 in Brussel Zuid.
In Oost-Vlaanderen gaat deze regel niet op: de L-trein Mechelen-Brugge slaat Kwatrecht over. De IR-Brussel-L-Nationaal - Gent-St-P doet deze stopplaats wel aan en stopt dus werkelijk óveral.

Dietrich

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Dietrich » 18 nov 2009, 22:14

Van mij zouden er gerust wat meer regionale treinen mogen zijn, dus IR's die plaatselijk rijden en die zich ook niet gaan mengen in de "nest" van de NZV. Op dit moment zijn de meeste relaties van het westen naar het oosten of omgekeerd. De reden is dat iedereen zonder overstap of op zijn maximum één in Brussel-Zuid of -Centraal wilt staan.

Woon maar eens in Geraardsbergen en werk/studeer in Gent, het enige dat je kan op rekenen op L122 zijn de L-treinen en enkele P-treinen in de spits. Langs L90 en 50 moet je ook al geen IR verwachten, daar net hetzelfde probleem. De treinplanner geeft op sommige momenten zelfs aan langs Brussel te gaan. :roll: Wat juist is dat men moet proberen te vermijden. Kortste tijd buiten de spits is 51 minuten (L122). Van Zottegem naar Brussel gaat echter op 33 min. En de afstand van dat laatste traject is groter.

Plaats reactie