incident noord-zuid verbinding.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
eagleheart
Contacteer:

incident noord-zuid verbinding.

Bericht door eagleheart »

hoi,

vanavond stond een trein stil met een technisch defect net voor het inrijden van het station Brussel-Noord. het betrof de IC-trein landen-hasselt-genk( vertrek 17.18 in brussel-noord).

Door dit probleem hadden zowat alle treinen last van vrij lange vertragingen vermits spoor 1,2 en 3 versperd waren gedurende ongeveer 2 uur.

Weet er iemand wat met de reizigers gebeurd is? want ik denk dat die trein daar toch wel een uur of 2 heeft stilgestaan, en indien die reizigers dan nog in de trein zouden zitten zou dat vrij onaangenaam geweest zijn denk ik^^

weet misschien ook iemand wat voor een defect het was?

mvg
Domien
Tim

Re: incident noord-zuid verbinding.

Bericht door Tim »

Heeft die daar 2u gestaan? Er zal in Schaarbeek of Vorst toch wel een loc vrij geweest zijn om die wat sneller te evacueren...
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Zelf was ik rond 17u25 in FBC op P8402 (13 met M4) gestapt. We zijn ongeveer tot halverwege Congres geraakt, daar hebben we ruim een uur stilgestaan. Toen werden we door een 73 naar de Midi gesleept, zonder stop op Centraal. Uiteindelijk +120 in Leuven geraakt. Deze IC-K had ook de reizigers van de gestrande trein van 17.18 van Noord mee. Communicatie aan boord was goed.
eagleheart
Contacteer:

FLV-FGSP schreef:Zelf was ik rond 17u25 in FBC op P8402 (13 met M4) gestapt. We zijn ongeveer tot halverwege Congres geraakt, daar hebben we ruim een uur stilgestaan. Toen werden we door een 73 naar de Midi gesleept, zonder stop op Centraal. Uiteindelijk +120 in Leuven geraakt. Deze IC-K had ook de reizigers van de gestrande trein van 17.18 van Noord mee. Communicatie aan boord was goed.

gelukkig dat dat goed was. maar ik denk da het uiteindelijk toch niet zo leuk was om 2 uur later op bestemming aan te komen:)
hoe zijn die reizigers van de IC-K dan uiteindelijk op jullie trein geraakt?
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

eagleheart schreef:hoe zijn die reizigers van de IC-K dan uiteindelijk op jullie trein geraakt?
Tegen de tijd (19u25) dat ik eindelijk op Brussel-Noord was , stond de probleemtrein al aan een perronspoor.

Belga/De Standaard online maakt er dit van:
Defecte trein in Brussel-Noord stuurt treinverkeer in de war

Een defecte trein in het station Brussel-Noord stuurt het treinverkeer woensdagavond grondig in de war. Er zijn heel wat vertragingen en sommige treinen zijn geschrapt. Dat heeft een woordvoerster van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel gemeld.
Door de defecte trein zijn drie sporen in het Noordstation onbruikbaar en ook één spoor op de noord-zuidverbinding.

'Op de noord-zuidas zijn de vertragingen in de twee richtingen vrij groot en bedragen ze ongeveer twintig minuten. Vier treinen zijn al afgeschaft en er dreigen er nog te volgen', waarschuwde de woordvoerster. 'We raden de reizigers aan indien mogelijk een trein later op de avond te nemen. De mensen die hun reis niet kunnen uitstellen, kunnen best de website www.railtime.be raadplegen om na te gaan of hun trein niet afgeschaft is.'

De defecte trein moest om 7 uur nog weggehaald worden en dat kon meer dan een uur duren.
Robin

Bericht door Robin »

het lijkt me niet zo eenvoudig om in volle avondspits een trein te gaan slepen in die tunnel. Het zit al vol treinen en dan nog is onverwachts een lok daar heen sturen en vervolgens wegslepen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
eagleheart
Contacteer:

Robin schreef:het lijkt me niet zo eenvoudig om in volle avondspits een trein te gaan slepen in die tunnel. Het zit al vol treinen en dan nog is onverwachts een lok daar heen sturen en vervolgens wegslepen.

inderdaad. alleen snap ik niet dat het alweer een m6 was. die treinen hebben toch wel enorm veel problemen hoor:)
260689

Bericht door 260689 »

Het was trein 2216 met 8 M6 rijtuigen. den ram heeft daar 1u stilgestaan.
sislowie

Bericht door sislowie »

Was idd de 2216.
Trein had problemen met de remmen, ze waren namelijk met geen middels los te krijgen. Niks hielp blijkbaar.
Heb dat probleem nog geweten met M6-en.
Mij is verteld dat hij daar 2u gestaan heeft, maar 1u is ook ruim voldoende om de avondspits om zeep te krijgen.
eagleheart
Contacteer:

De mededeling op railtime is pas weggegaan rond half acht. ik denk da hij er inderdaad toch wel langer dan een uur heeft gestaan:)
en misschien moeten ze die treinen toch maar eens terugsturen naar bombardier want het lijstje met problemen wordt ondertussen toch al vrij lang.
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Zelf was ik rond 17u25 in FBC op P8402 (13 met M4) gestapt. We zijn ongeveer tot halverwege Congres geraakt, daar hebben we ruim een uur stilgestaan. Toen werden we door een 73 naar de Midi gesleept, zonder stop op Centraal. Uiteindelijk +120 in Leuven geraakt. Deze IC-K had ook de reizigers van de gestrande trein van 17.18 van Noord mee. Communicatie aan boord was goed.
Dat laatste, mijn beste, is quatsch. Ik kan het weten, want ik heb [in de P8402] zowat de hele tijd bij de TBGs vertoefd, in het 'voorste' eersteklasrijtuig. Het relaas: na ongeveer 20 minuten, en zonder enige informatie, riep de TBG een eerste keer om dat we vermoedelijk met minstens 20 minuten vertraging zouden toekomen in FBN. Idem op het halfuur. Pas na zowat tien telefoontjes heen en weer, ook met de loc ("ils ne savent toujours rien") en bijna 40 minuten wist men dat er twee treinen voor ons een trein de sporen blokkeerde - dus logischerwijs stond P8095 nog tussen ons en de IC. Dit werd dan ook wel 'meteen' omgeroepen, na 18u was dat. Enfin, nog eens een kwartier later werd via gsm duidelijk dat we naar FBMZ zouden gesleept worden en dat de TB naar de andere kant zou moeten gaan; ook dat werd nog omgeroepen, rond 18u20. Om de zaken nog te bemoeilijken kon de dispatching de TB niet bereiken, dus deze communicatie werd in eerste instantie gerelayeerd door een TBG, tot de TB opnieuw bereikbaar was. Verder wist men echter niks: zou de trein afgeschaft worden, doorrijden, leeg rijden, dat wist niemand. Daarop schakelde de TB de loc uit, wat de communicatie in de trein serieus bemoeilijkte. De sleper is om ongeveer 18u40 - we zijn inmiddels meer dan 1u15 verder - aangekomen en is ons rond 19u beginnen slepen, met aankomst in FBMZ rond 19u10. Daar waren de exacte woorden van de onderchef: "d'où venez vous?". Ik ben ondertussen een fotootje gaan maken van de rangeerloc, dat was de 8264. In FBMZ werd - gelukkig - al na een paar minuten duidelijk dat we onze reis normaal zouden vervolgen, wat we hebben gedaan na ongeveer 10 minuten, dus met vertrek rond 19u28. De TBGs waren niet op de hoogte van een stilstand in FBCL, die ze toch maar hebben gedaan. In FBN - en daar heb ik spijtig genoeg geen foto van - stonden we zelfs nog steeds als P 17u24 op de borden, zonder vertraging. Dat was om 19u40. Bij mijn aankomst in Leuven bedroeg de totale vertraging 2u13.

Kortom: die jongens hebben hun best gedaan, maar zij noch de TB kregen snel enige informatie, laat staan informatie. Die begon pas binnen te sijpelen na 40 minuten. Straf, bedroevend, hallucinant.

mvg
JJN
peejee2

Bericht door peejee2 »

Volgens ik kan zien stond er ook nog een 9443 bij tussen
De 2216 is blijkbaar rond 19u00 aan het perron in FBN aangekomen. Toen waren de reizigers wel al geëvacueerd
eagleheart
Contacteer:

zijn die rijtuigen al ondertussen terug in gebruik?
Plaats reactie