23-11-2009 Montage tunnelboormachine voor Liefkenshoekspoorverbinding van start
Geen tunnelboormachine zonder boorschild en snijrad.
Afgelopen dinsdag 17/11 zijn de laatste onderdelen van de tunnelboormachine (TBM) aangekomen. De TBM zal de Liefkenshoekspoorverbinding mogelijk maken.
Spoorinfrastructuur beter in haven van Antwerpen
Momenteel wordt er zo’n 8% van het aantal containers in de haven van Antwerpen per spoor vervoerd. Tegen 2020 moet dit aantal met 7% gestegen zijn. Dat is de algemene doelstelling van de Liefkenshoekspoorverbinding.
Concreet houdt die in dat er twee tunnels zullen geboord worden onder de Schelde. Zij zullen een nieuwe rechtstreekse verbinding vormen voor het goederenverkeer tussen beide oevers van de stad Antwerpen. De tunnels zullen zich op 40 meter onder het waterniveau van de Schelde bevinden. Hierdoor ontstaat er geen hinder voor het scheepvaartverkeer.
Eerst monteren, dan boren
Infrabel gaf de opdracht aan LOCORAIL NV om de tunnelboring uit te voeren.
Deze tunnels worden evenals de DIABOLO-tunnel geboord met behulp van een tunnelboormachine. De verschillende onderdelen om deze 102 meter lange boormachine samen te stellen kwamen aan op dinsdag 17/11 in Antwerpen. Maar liefst twee schepen waren er nodig om het boorschild en alle onderdelen te vervoeren. Beide schepen voeren vanuit Duitsland, over de Rijn en de Schelde, tot in ons land.
Van zodra de TBM gemonteerd is, kan men starten met het boren van de eerste van twee enkelsporige tunnelkokers (+/- 6 km). Dit staat op de agenda voor midden januari 2010. Met een gemiddelde snelheid van 20 meter per dag bedraagt de totale duur van beide boringen ongeveer 1,5 jaar.
Voor gedetailleerde info:
• Lees het persbericht over de aankomst van het boorschild (Word - 255 Kb) en de bijlage met cijfers over de tunnel (Word - 606 Kb).
• Bekijk de fotogalerij over de Liefkenshoekspoorverbinding
Bron: http://www.infrabel.be/portal/page/port ... _pgid=1411