Treinen in de EU moeten stiller

Bartjedj

Treinen in de EU moeten stiller

Bericht door Bartjedj »

Uitgegeven: 8 juli 2008 18:08
Laatst gewijzigd: 8 juli 2008 18:12

STRAATSBURG - Treinen in Nederland en andere EU-landen mogen minder piepen en krassen. De Europese Commissie komt dit najaar met een voorstel dat het treinenlawaai met de helft moet verminderen.

Het voorstel moet ertoe leiden dat 16 miljoen inwoners van de EU tegen 2014 aanmerkelijk minder hinder ondervinden van spoorweglawaai.

Tajani

Op dit moment zijn oude wagons de belangrijkste bron van geluidshinder, meldde de nieuwe Italiaanse EU-commissaris Antonio Tajani (Verkeer) dinsdag.
Zijn idee is dat spoorwegmaatschappijen met veel herriemakende wagons de overheid meer geld moeten betalen voor het gebruik van de rails. Dat prikkelt de bedrijven om stillere treinen te kopen.

Remmen

Sinds december 2005 heeft de EU al stillere remmen verplicht op nieuwe wagons en locomotieven. Maar het duurt tot 2020 voordat de helft van de wagons zo is vernieuwd.
Veel remmen van treinen zijn nog gemaakt van gietijzer. Door veelvuldig gebruik raken de remmen beschadigd en ontstaat er meer herrie.
Tegenwoordig zijn er echter remmen van andere, duurdere materialen die stiller zijn. De Nederlandse Spoorwegen hebben daar inmiddels proeven mee gedaan.

Nederland

De Nederlandse regering heeft in februari besloten om grenzen te stellen aan het lawaai langs de rails en snelwegen.
In juli vorig jaar moest ProRail het goederenvervoer op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden stopzetten, omdat de langsdenderende treinen te veel herrie maakten. De VROM-Inspectie had een dwangsom van 10.000 euro per week opgelegd.
Eind 2006 moesten treinen tussen Roosendaal en Vlissingen langzamer rijden om de herrie voor omwonenden te beperken.

(c) ANP
Laatst gewijzigd door Bartjedj op 11 jul 2008, 01:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Vank

Re: Treinen in de EU moeten stiller

Bericht door Vank »

Weer 5 mensen die klaagden van overlast zeker?

Ik ging naar school die vlak naast het station lag, ik at in het station (met vrienden, bij de sporen) en had dus om het halfuur zo'n 50 jaar oude trein die lawaai maakte.
Ok, het is even irritant maar dat duurt al bij al max. 5 seconden.

Tegen 2014 zijn er heus al veel van die treinen verdwenen hoor.
melle

Bericht door melle »

kuch maar houdt de EU zich DAARMEE bezig???
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Vank schreef:Weer 5 mensen die klaagden van overlast zeker?

Ik ging naar school die vlak naast het station lag, ik at in het station (met vrienden, bij de sporen) en had dus om het halfuur zo'n 50 jaar oude trein die lawaai maakte.
Ok, het is even irritant maar dat duurt al bij al max. 5 seconden.

Tegen 2014 zijn er heus al veel van die treinen verdwenen hoor.
Volledig mee eens. Een snelweg naast de deur met 24/7 onafgebroken lawaai, dáár kunnen ze tegen. Een spoorweg in de achtertuin met 2 keer per uur 10 seconden lawaai, en ze roepen moord en brand. Wat een wanverhouding.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

melle schreef:kuch maar houdt de EU zich DAARMEE bezig???
Bah, ze moeten toch IETS doen om hun mega-salarissen, hun belastingvoordelen en hun kantoorpaleizen te verantwoorden? Bah!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Marianne

Bericht door Marianne »

Het baanvak Roosendaal- Vlissingen, waar in het artikel over gesproken wordt, hebben ze toen helemaal vernieuwd, om het geluid te dempen. Blijkbaar niet goed genoeg, want er werd toch weer met boetes gedreigd dit jaar.

Ik woon zelf niet langs het spoor, maar ik kan de treinen wel horen, zeker in de avond als het raam open staat. Zeker cargo's maken inderdaad behoorlijk wat herrie, maar ik stoor me er niet aan.
Kennissen die wel langs het spoor wonen, moesten er in het begin aan wennen, maar nu horen ze de treinen amper meer. Ze wonen liever langs het spoor, dan langs de snelweg of een andere drukke weg.

Dus waarom men zich er Europees druk om maakt is mij ook een raadsel. Misschien wonen er een paar ministers langs het spoor of hebben ze aandelen in bedrijven die materieel leveren? :wink:

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Waarom ze zich daarmee bezig houden? Omdat het stiller kan. Maar als dat niet verplicht wordt, dan verandert er niets.
Voor alle duidelijkheid, ik stoor me ook niet aan een trein elk uur, ik heb zelf lang genoeg langs een spoorlijn gewoond (lijn 75), maar ik kan me voorstellen dat het een heel ander verhaal wordt wanneer er elke 5 minuten of vaker een trein passeert.
Kortom, waarom toch die hatelijke opmerkingen over Europa?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Het probleem is dat je het geluid van een snelweg eigenlijk wel continu hoort en je er zo redelijk snel aan went. Een spoorweg is anders belast, je hoort zelfs met volle belasting slechts onderbroken treingeluiden. Het is een stuk lastiger voor omwonenden om daaraan gewend te raken.

Al hoor ik tegenwoordig niks meer van de spoorlijn Breda - Tilburg waar ik toch wel redelijk dichtbij in de buurt woon (in de buurt van station Breda).
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:Het probleem is dat je het geluid van een snelweg eigenlijk wel continu hoort en je er zo redelijk snel aan went. Een spoorweg is anders belast, je hoort zelfs met volle belasting slechts onderbroken treingeluiden. Het is een stuk lastiger voor omwonenden om daaraan gewend te raken.
Ik heb 6 jaar langs een drukke weg gewoond (geen snelweg, maar gewoon een verkeersader), en ik ben nooit echt aan dat lawaai gewend geraakt. Dan liever een spoorweg, zelfs al wordt die druk bereden. Zijn er tenminste nog flinke pauzes.

Volgens mij zit het verschil meer in de brón van het lawaai. De meeste mensen rijden immers wél auto, maar niet iedereen maakt gebruik van de trein. Daarom hebben auto's wel, maar treinen niet het recht mensen te hinderen met lawaai.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LHOON

Bericht door LHOON »

groentje schreef: Kortom, waarom toch die hatelijke opmerkingen over Europa?
Niet over "Europa" (een werelddeel), maar wel over de regelneverij van de commissiebureaucraten....
groentje

Bericht door groentje »

Tja, die regels zouden anders van de federale, de regionale of de plaatselijke overheden komen. Nu zijn de normen tenminste een beetje hetzelfde in heel de EU en erbuiten. Ik ben dus geen tegenstander van die 'regelneverij', als die de burgers van de EU ten goede komen.
Asterix

Bericht door Asterix »

De vraag is natuurlijk of het normaal is dat men in de marge aanrommelt en dergelijke regels uitvaardigt terwijl hete hangijzers als fiscale fraude doorheen de Unie, een mangelende samenwerking op het vlak van justitie en een weinig coherent buitenlands beleid eerder aan de orde zijn...
groentje

Bericht door groentje »

Ja, maar wie is daar verantwoordelijk voor? De Europese Unie, of de lidstaten die niet graag in de eigen keuken laten kijken, tenzij als het maar wat 'gerommel in de marge' is? Want je hebt gelijk, meer juridische, politionele samenwerking is nodig, ook en vooral bij fiscale fraude, maar de Europese Unie heeft maar de bevoegdheden die men haar toekent bij verdrag, en behalve BTW is er fiscaal niets Europees geregeld. En zelfs bij de BTW laat men nog veel vrijheid.
Ook dat ene, Europese buitenlandse beleid is er nog lang niet, omdat de nationale regeringen liever geen bemoeials wil op hun terrein. Het ligt ook geweldig gevoelig, veel mensen willen niet dat de Europese eenmaking zover gaat. Reken er dus maar niet op dat er snel grote stappen zullen worden gezet op dat vlak.
De Europese Unie is (nog?) geen natie, geen land, maar een multilaterale organisatie van onafhankelijke lidstaten.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Stillere cargowagons bij B-cargo (de wagons van DLC enz. zijn een pak stiller dan van B-cargo ...)

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:Ja, maar wie is daar verantwoordelijk voor? De Europese Unie, of de lidstaten die niet graag in de eigen keuken laten kijken, tenzij als het maar wat 'gerommel in de marge' is? Want je hebt gelijk, meer juridische, politionele samenwerking is nodig, ook en vooral bij fiscale fraude, maar de Europese Unie heeft maar de bevoegdheden die men haar toekent bij verdrag, en behalve BTW is er fiscaal niets Europees geregeld. En zelfs bij de BTW laat men nog veel vrijheid.
Ook dat ene, Europese buitenlandse beleid is er nog lang niet, omdat de nationale regeringen liever geen bemoeials wil op hun terrein. Het ligt ook geweldig gevoelig, veel mensen willen niet dat de Europese eenmaking zover gaat. Reken er dus maar niet op dat er snel grote stappen zullen worden gezet op dat vlak.
De Europese Unie is (nog?) geen natie, geen land, maar een multilaterale organisatie van onafhankelijke lidstaten.
Daar hebt ge helemaal gelijk, natuurlijk, maar precies dat is zo frustrerend: die duurbetaalde instellingen hebben niks in de pap te brokken waar het er echt op aankomt, en dus liggen ze maar, bij gebrek aan beter, keizerkoster te spelen in pietluttigheden. Als ze eerlijk waren zetten ze zichzelf op non-actief zolang ze niks te betekenen hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie