Avondspits verstoord door defecte seininrichting Linkebeek
Avondspits verstoord door defecte seininrichting Linkebeek
Vreemd dat er vandaag niets gepost werd over de verstoorde avondspits.
Het was chaos in Bxl-centraal. Vele treinen afgeschaft en bijna allemaal met een pak vertraging.
Er werd omgeroepen dat de oorzaak een probleem was met de seininrichting.
Normaliter neem ik lijn 26 voor het woon-werkverkeer, maar dat was vanavond geen optie aangezien alle verkeer op die lijn opgeschort was.
Het was chaos in Bxl-centraal. Vele treinen afgeschaft en bijna allemaal met een pak vertraging.
Er werd omgeroepen dat de oorzaak een probleem was met de seininrichting.
Normaliter neem ik lijn 26 voor het woon-werkverkeer, maar dat was vanavond geen optie aangezien alle verkeer op die lijn opgeschort was.
Re: Avondspits verstoord door defecte seininrichting Linkebeek
In Brussel-Noord was het ook geen perfecte situatie, maar ik zou het er geen chaos durven noemen.
Wel had men een doorrijdende Benelux beter wat sneller aangekondigd langs het spoor dat ik stond want dat perron stond helemaal vol mensen (gelukkig ging hij totaal niet snel). De aankondiging ervan verscheen pas toen hij aan het voorbijrijden was
Voor de rest had ik er niet veel last van.
Greetings,
Glodenox
Wel had men een doorrijdende Benelux beter wat sneller aangekondigd langs het spoor dat ik stond want dat perron stond helemaal vol mensen (gelukkig ging hij totaal niet snel). De aankondiging ervan verscheen pas toen hij aan het voorbijrijden was

Voor de rest had ik er niet veel last van.
Greetings,
Glodenox
-
In Merode riepen ze om dat er een probleem was met de stroomvoorziening? Mij klonk dat alsof er ergens een bovenleiding verongelukt was, of een cabine uitgevallen. Maar inderdaad wel direct duidelijk dat het menens was, dus ook ik maar met de metro naar Centraal waar het inderdaad een mierennest was.Pendelaar schreef:Er werd omgeroepen dat de oorzaak een probleem was met de seininrichting.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ook nu rijden volgens railtime veel treinen in Bxl-Centraal nog met vertraging, komt dat nog door de gebeurtenissen van gisteren?
Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains (waar je ook een hallucinant verslag kunt lezen van een reiziger op CR2186 Aalst - Braine-l'Alleud die drie uur heeft stilgestaan in de buurt van Linkebeek) was de stroomvoorziening (voor de seininrichting?) in het seinhuis van Linkebeek onderbroken wegens een door een kraan afgerukte of doorgesneden kabel...
Paul
Paul
-
Dank voor de info. Wel hemeltergend om te vernemen dat de eerste de beste bouwvakker de kans krijgt om zoveel ellende te veroorzaken. Als ik dan zie hoeveel geld men uitgeeft (terecht!) om de informatica te vrijwaren van "single points of failure" dan begrijp ik niet dat een seinhuis zozeer afhankelijk kan zijn van een enkele kabel. Misschien was er al eerder een en ander buiten dienst?Paul schreef:Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains (waar je ook een hallucinant verslag kunt lezen van een reiziger op CR2186 Aalst - Braine-l'Alleud die drie uur heeft stilgestaan in de buurt van Linkebeek) was de stroomvoorziening (voor de seininrichting?) in het seinhuis van Linkebeek onderbroken wegens een door een kraan afgerukte of doorgesneden kabel...
Paul
het is niet de eerste en laatste aannemer die voor brokken zorgt. zowel aan het spoor als op de openbare weg is er geregeld wel een aannemer die iets of wat schade zal aanrichten bij werken (elektriciteit, gas, communicatiekabels zijn dan de slachtoffers).
Is hier op lijn 12 ook gebeurd op de dag dat de seininrichting omgeschakeld werd naar Berchem.....testen bijna klaar...boem niks meer in Essen en Wildert... Kleine vergissing bij de opruimingswerkenPaul schreef:Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains (waar je ook een hallucinant verslag kunt lezen van een reiziger op CR2186 Aalst - Braine-l'Alleud die drie uur heeft stilgestaan in de buurt van Linkebeek) was de stroomvoorziening (voor de seininrichting?) in het seinhuis van Linkebeek onderbroken wegens een door een kraan afgerukte of doorgesneden kabel...
Paul

De voeding ligt aan één kant van de lijn maar bediend beide sporen dus bij een storing steeds beide lijnen eruit... nogal kwetsbaar

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Even verder op inpikken:
Mijn collega, die op lijn 26 in de laatst rijdende trein zat, heeft vrij lang moeten wachten op een oplossing. De communicatie was ook niet bepaald een hoogvlieger te noemen, maar daar valt nog begrip voor op te brengen.
Op een bepaald moment werd er besloten om terug te rijden naar station Etterbeek
Zij hadden geluk, want hun trein was nog tot in St-Job station geraakt. Net voordat de TB naar de andere kant liep van de trein om terug te rijden, reed er een omgeleide trein op het andere spoor richting Halle en die stopte per uitzondering in St Job.
Hij beweerde ook een trein gezien te hebben die wat verder richting Halle tussen twee stations stil stond, waarschijnlijk die waar de mensen 3 uur hebben zitten wachten op enige vooruitgang.
Kan er dan niet gereden worden op zicht indien de seinen niet werken, of lag de hele stroomvoorziening plat ? Blijkbaar was er toch verkeer mogelijk op het tegenspoor.
In het bedrijf waar ik werk, bestaat er zoiets als een disaster recovery plan. Alle kritieke systemen zijn minstens dubbel uitgevoerd en geografisch gescheiden. Stof tot nadenken !
Mijn collega, die op lijn 26 in de laatst rijdende trein zat, heeft vrij lang moeten wachten op een oplossing. De communicatie was ook niet bepaald een hoogvlieger te noemen, maar daar valt nog begrip voor op te brengen.
Op een bepaald moment werd er besloten om terug te rijden naar station Etterbeek
Zij hadden geluk, want hun trein was nog tot in St-Job station geraakt. Net voordat de TB naar de andere kant liep van de trein om terug te rijden, reed er een omgeleide trein op het andere spoor richting Halle en die stopte per uitzondering in St Job.
Hij beweerde ook een trein gezien te hebben die wat verder richting Halle tussen twee stations stil stond, waarschijnlijk die waar de mensen 3 uur hebben zitten wachten op enige vooruitgang.
Kan er dan niet gereden worden op zicht indien de seinen niet werken, of lag de hele stroomvoorziening plat ? Blijkbaar was er toch verkeer mogelijk op het tegenspoor.
In het bedrijf waar ik werk, bestaat er zoiets als een disaster recovery plan. Alle kritieke systemen zijn minstens dubbel uitgevoerd en geografisch gescheiden. Stof tot nadenken !
-
Jamaar ge moet lezen wat er staat he Steven. Natuurlijk is het onvermijdelijk dat er af en toe ene een accidentje doet, al vind ik dat er wel veel zo'n accidentjes voorkomen. Maar precies omdat het altijd wel kan gebeuren vind ik het hemeltergend dat het materiaal er niet beter tegen beveiligd is, dubbele voeding is toch een bekende en volop toegepaste techniek bij Infrabel, waarom niet voor dit seinhuis?Steven schreef:het is niet de eerste en laatste aannemer die voor brokken zorgt. zowel aan het spoor als op de openbare weg is er geregeld wel een aannemer die iets of wat schade zal aanrichten bij werken (elektriciteit, gas, communicatiekabels zijn dan de slachtoffers).
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 nov 2009, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Minstens voor de informatica van NMBS is dat zeker het geval: kritische systemen zijn ontdubbeld tussen de twee grote computerzalen Frankrijkstraat (blok K, -2) en Atrium (ook -2). Dat is ook geen overbodige luxe want vooral de zaal in de Frankrijkstraat is nogal storinggevoelig, op 7 jaar tijd heb ik minstens 2 keer meegemaakt dat de hele zaal eruitlag.Pendelaar schreef:In het bedrijf waar ik werk, bestaat er zoiets als een disaster recovery plan. Alle kritieke systemen zijn minstens dubbel uitgevoerd en geografisch gescheiden. Stof tot nadenken !
Dat is niet normaal. Voor de seininrichting wordt de voeding normaal langs 2 onafhankelijke wegen aangevoerd om het probleem van een totale onderbreking bij een enkele fout te vermijden.dentheo schreef:Is hier op lijn 12 ook gebeurd op de dag dat de seininrichting omgeschakeld werd naar Berchem.....testen bijna klaar...boem niks meer in Essen en Wildert... Kleine vergissing bij de opruimingswerkenPaul schreef:Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains (waar je ook een hallucinant verslag kunt lezen van een reiziger op CR2186 Aalst - Braine-l'Alleud die drie uur heeft stilgestaan in de buurt van Linkebeek) was de stroomvoorziening (voor de seininrichting?) in het seinhuis van Linkebeek onderbroken wegens een door een kraan afgerukte of doorgesneden kabel...
Paul![]()
![]()
De voeding ligt aan één kant van de lijn maar bediend beide sporen dus bij een storing steeds beide lijnen eruit... nogal kwetsbaar![]()
peejee2 schreef:
Dat is niet normaal. Voor de seininrichting wordt de voeding normaal langs 2 onafhankelijke wegen aangevoerd om het probleem van een totale onderbreking bij een enkele fout te vermijden.
En staan die beide dicht ? Gebeurd op ??? 400 V ? 1000 V ?? of gewoon driefasig ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide