Klopt, gisteren reed deze trein ook zo in deze combinatiesteved schreef:Deze morgen zag ik in Brussel Zuid 'n gekoppeld M6 stel waarbij de 2 stuurstandrijtuigen neus-neus gekoppeld waren. Gaat dat dan ook op die manier? Ik dacht dat het de IC uit Liers/Dinant was...
gr, Steve
Dubbeldektreinen
Re: Dubbeldektreinen
Dat werkt in alle richtingen hoor die koppeling. Twee locs of twee stuurrijtuigen of loc en stuurrijtuig kunnen met elkaar koppelen.
dan heb ik iets van : was het dan wel nodig om die loc's van zo'n stormram te voorzien? Als het zonder blijkbaar ook kan door 2 stuurstanden te koppelen?
gr, Steve
gr, Steve
Je wil toch gelijk welke combinatie kunnen koppelen?steved schreef:dan heb ik iets van : was het dan wel nodig om die loc's van zo'n stormram te voorzien? Als het zonder blijkbaar ook kan door 2 stuurstanden te koppelen?
gr, Steve
Lijkt me sowieso goed voor de rij-eigenschappen als je de stuurstanden koppelt, omdat je dan voor het gezamenlijk deel van het traject trek-trek treinen krijgt.
Dit begrijp ik niet: men heeft dan toch een machine aan kop en staart, waarbij de laatste duwt?giuseppe schreef:Lijkt me sowieso goed voor de rij-eigenschappen als je de stuurstanden koppelt, omdat je dan voor het gezamenlijk deel van het traject trek-trek treinen krijgt.
inderdaad de voorste zal trekken waar de achterste zal duwen.LHOON schreef:Dit begrijp ik niet: men heeft dan toch een machine aan kop en staart, waarbij de laatste duwt?giuseppe schreef:Lijkt me sowieso goed voor de rij-eigenschappen als je de stuurstanden koppelt, omdat je dan voor het gezamenlijk deel van het traject trek-trek treinen krijgt.
-
Dag,
Het recentste Spoorwegjournaal gaat uit van nog een andere variant, nl. stammen waarbij een HLE 27 in het midden gepositioneerd is, met aan beide uiteinden een stuurstandrijtuig. Dat zou dus betekenen dat er voor een gekoppelde trein 4 stuurstanden vereist zijn (vooraan, achteraan, en twee gekoppelde exemplaren in het midden). Zo'n samenstelling zou, nog steeds volgens het SJ, vanaf december op de IR i verschijnen.
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in, als het ook kan hoe men het hier op het forum beschrijft. In beide situaties kan je immers een HLE 27 zonder GF-koppeling gebruiken.
Groeten,
Het recentste Spoorwegjournaal gaat uit van nog een andere variant, nl. stammen waarbij een HLE 27 in het midden gepositioneerd is, met aan beide uiteinden een stuurstandrijtuig. Dat zou dus betekenen dat er voor een gekoppelde trein 4 stuurstanden vereist zijn (vooraan, achteraan, en twee gekoppelde exemplaren in het midden). Zo'n samenstelling zou, nog steeds volgens het SJ, vanaf december op de IR i verschijnen.
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in, als het ook kan hoe men het hier op het forum beschrijft. In beide situaties kan je immers een HLE 27 zonder GF-koppeling gebruiken.
Groeten,
Ik was in de veronderstelling dat maar een loc dienst doet op het moment dat er gekoppeld gereden wordt.Steven schreef:inderdaad de voorste zal trekken waar de achterste zal duwen.LHOON schreef:Dit begrijp ik niet: men heeft dan toch een machine aan kop en staart, waarbij de laatste duwt?giuseppe schreef:Lijkt me sowieso goed voor de rij-eigenschappen als je de stuurstanden koppelt, omdat je dan voor het gezamenlijk deel van het traject trek-trek treinen krijgt.
neen de beide locs moeten in dienst zijn aangezien elke loc aan zijn deel de nodige energie zal leveren voor verlichting/verluchting, ...
Al die aanpassingen en verschillende (idiote) samenstellingen waarbij locs en stuurstanden worden verkwist, uitgerust met dure onnodige uitrusting (Gf koppelingen).. gewoon om een pineut aan personeel uit te sparen.
Mijn inziens hadden ze de 27's beter met de gewone koppeling gelaten om zo treinen te vormen met 1 loc en 1 stuurstand. Op die manier kon men ook een ruimer en/of beter gespreid aanbod aan diensten aanbieden aan de reizigers.
Het enige waar het gewoon om gaat is een machinist uitsparen door ritten te gaan koppelen, dit terwijl het amper enige winst zal opleveren gezien de dure kosten voor het aanpassen van de loc, het verminderen van de mogelijkheden van de 27's, en in hoofdzaak het ongenoegen dat ze toebrengen aan de reizigers door afgeschafte/vertraagde treinen!
Mijn inziens hadden ze de 27's beter met de gewone koppeling gelaten om zo treinen te vormen met 1 loc en 1 stuurstand. Op die manier kon men ook een ruimer en/of beter gespreid aanbod aan diensten aanbieden aan de reizigers.
Het enige waar het gewoon om gaat is een machinist uitsparen door ritten te gaan koppelen, dit terwijl het amper enige winst zal opleveren gezien de dure kosten voor het aanpassen van de loc, het verminderen van de mogelijkheden van de 27's, en in hoofdzaak het ongenoegen dat ze toebrengen aan de reizigers door afgeschafte/vertraagde treinen!
automatische koppelingen hebben vooral als doel stationspersoneel uit te sparen.
Das toch een grapje mag ik veronderstellen? Als ik 10 keer de IC-E neem in Brugge mag er 8/10 keer 1) ne stationchef komen om de vertraging of aansluiting te regelen met de andere treinen 2) iemand van de rangeerders of wat ze ook mogen voorstellen in hun geel pakske, omdat er problemen zijn bij het koppelenSteven schreef:automatische koppelingen hebben vooral als doel stationspersoneel uit te sparen.

Dus heb toch wel wat men twijfels bij die besparingsmaatregel. Bovendien als ze zoals ik hierboven al zei, treinen samenstellen uit 1 loc en 1 stuurijtuig (met gewone koppelingen) zal er helemaal géén stationspersoneel nodig zijn. Mijn inziens nog de rendabelste oplossing, gezien de toch nog wel regelmatige problemen met onze fameuze miskoop van M6'n

Dat is geen grap, dat is gewoon het algemeen doel van een snelkoppeling anders hadden alle breaks, sprinters, ms96 deze koppeling nooit moeten krijgen. Het is niet omdat het bij 1 type niet echt wil vlotten dat een koppeling totaal niets waard is.
Ik wou het dan ook niet veralgemenen naar de motorstellen, Steven. De snelkoppelingen van de motorstellen zijn mijn inziens zelfs een goed systeem, voornamelijk dan nog de am96 die ondanks het een motorstel is toch nog een degelijke doorgang biedt tussen de verschillende stellen.Steven schreef:Dat is geen grap, dat is gewoon het algemeen doel van een snelkoppeling anders hadden alle breaks, sprinters, ms96 deze koppeling nooit moeten krijgen. Het is niet omdat het bij 1 type niet echt wil vlotten dat een koppeling totaal niets waard is.
Was enkel bezig over de m6'n, daar gaat dit topic toch over he