Gratis OV de lijn in Hasselt
Gratis OV de lijn in Hasselt
Hallo,
Omdat er toch wat onenigheid is besluit ik dit topic te openen.
Verduidelijk je keuze met argumenten pro-contra naargelang je keuze in de poll.
Ik koos er dan toch voor dat iedereen dan eigenlijk recht op gratis OV moeten hebben in een bepaalde stad naar keuze.
Omdat er toch wat onenigheid is besluit ik dit topic te openen.
Verduidelijk je keuze met argumenten pro-contra naargelang je keuze in de poll.
Ik koos er dan toch voor dat iedereen dan eigenlijk recht op gratis OV moeten hebben in een bepaalde stad naar keuze.
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Hoewel de laatste optie nogal polemisch is opgesteld, en ik het zeker niet zo scherp zou formuleren, heb ik er toch voor gekozen. Laat ik het maar bekennen, ik ben geen voorstander van gratis OV. Koken kost geld, en daar mag de gebruiker ook iets voor betalen, het moet niet allemaal via de belastingen komen.
Bovendien legt het m.i. de prioriteiten verkeerd. Hoewel tarifering doorzichtig en eerlijk moet zijn en gebruik niet moet ontmoedigen, moet openbaar vervoer aantrekkelijk zijn door het aanbod en de dienstverlening te verbeteren. Met het geld voor het geld dat nu naar de betaling van het 'gratis' OV gaat, kan men het OV-net al een heel stuk beter uitbouwen.
Ik ben ook sceptisch over het succes van gratis OV. Heeft die niet vooral de fietser en voetganger op de bus gekregen, in plaats van de automobilist, die toch het voornaamste doelwit zou moeten zijn? Geef toe, hoe zou je een automobilist overtuigen om zijn knusse auto te wisselen voor een (over)volle bus die er een stuk trager over doet?
Bovendien legt het m.i. de prioriteiten verkeerd. Hoewel tarifering doorzichtig en eerlijk moet zijn en gebruik niet moet ontmoedigen, moet openbaar vervoer aantrekkelijk zijn door het aanbod en de dienstverlening te verbeteren. Met het geld voor het geld dat nu naar de betaling van het 'gratis' OV gaat, kan men het OV-net al een heel stuk beter uitbouwen.
Ik ben ook sceptisch over het succes van gratis OV. Heeft die niet vooral de fietser en voetganger op de bus gekregen, in plaats van de automobilist, die toch het voornaamste doelwit zou moeten zijn? Geef toe, hoe zou je een automobilist overtuigen om zijn knusse auto te wisselen voor een (over)volle bus die er een stuk trager over doet?
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
er is weinig discriminatie aan, het is de stad Hasselt die met zijn belastingsinkomen een som aan De Lijn betaalt om de bussen "gratis" te laten rijden
wil je dat in eigen stad of gemeente ook graag, wel dan zal je de lokale politici moeten overtuigen
het OV op zich in Vlaanderen is al spotgoedkoop, de ticketprijs voor +3 zones kan al tegen 1,60 euro, dat is geen geld
(we zwijgen wél over het deel belastingen die onrechtstreeks dat ticket meebetalen, maar goed)
voorbeeld: Antwerpen-Centraal <-> Turnhout kost met de trein heen-terug 14 euro, met de bus is dat 3,20 euro
wil je dat in eigen stad of gemeente ook graag, wel dan zal je de lokale politici moeten overtuigen
het OV op zich in Vlaanderen is al spotgoedkoop, de ticketprijs voor +3 zones kan al tegen 1,60 euro, dat is geen geld
(we zwijgen wél over het deel belastingen die onrechtstreeks dat ticket meebetalen, maar goed)
voorbeeld: Antwerpen-Centraal <-> Turnhout kost met de trein heen-terug 14 euro, met de bus is dat 3,20 euro
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Ik denk dat het zelfs maar 1,50 euro is voor +3 zones.Kristofke schreef:
het OV op zich in Vlaanderen is al spotgoedkoop, de ticketprijs voor +3 zones kan al tegen 1,60 euro, dat is geen geld
(we zwijgen wél over het deel belastingen die onrechtstreeks dat ticket meebetalen, maar goed)
voorbeeld: Antwerpen-Centraal <-> Turnhout kost met de trein heen-terug 14 euro, met de bus is dat 3,20 euro
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
ik weet het niet exact want heb zelf drie jaar gratis een abonnement in ruil voor mijn nummerplaat 

Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
1,50 met een Lijnkaart in VVK. 3,20 voor een ticketje bij de chauffeur.
Oneerlijk is het inderdaad niet, er wordt voor betaald door de (lokale) overheid. Ik vind het alleen geen correct gebruik van middelen. Alle tarieven bij De Lijn zouden wat mij betreft gerust een beetje 'realistischer' mogen, lees: verhoogd worden. Ter illustratie: ik betaal in Brussel bijna het dubbele voor een netabbonnement MTB als voor een netabonnement De Lijn. Hier zit toch duidelijk iets scheef, of niet?
Oneerlijk is het inderdaad niet, er wordt voor betaald door de (lokale) overheid. Ik vind het alleen geen correct gebruik van middelen. Alle tarieven bij De Lijn zouden wat mij betreft gerust een beetje 'realistischer' mogen, lees: verhoogd worden. Ter illustratie: ik betaal in Brussel bijna het dubbele voor een netabbonnement MTB als voor een netabonnement De Lijn. Hier zit toch duidelijk iets scheef, of niet?
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
wat mij eigenlijk gewoon het meeste stoort hé is dat je in dit land zoveel verschillende OV vervoersmaatschappijen hebt ook al is deze sector nog niet eens geliberaliseerd! (laat staan wat het gaat worden als het dat wél is!)
je moet maar in de rand rond Brussel wonen dicht bij de Waalse grens, je maakt er gebruik van drie busmaatschappijen en van een nationale spoormaatschappij
daar vrij willen reizen met abonnementen lijkt mij een dikke soep , én vooral een héél dure zaak
je moet maar in de rand rond Brussel wonen dicht bij de Waalse grens, je maakt er gebruik van drie busmaatschappijen en van een nationale spoormaatschappij
daar vrij willen reizen met abonnementen lijkt mij een dikke soep , én vooral een héél dure zaak
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Ja het is eerlijk,
Hasselt heeft ervoor gekozen en Hasselt betaalt er ook voor.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het een goed idee is, maar het is wel eerlijk naar de andere steden en gemeenten toe
Hasselt heeft ervoor gekozen en Hasselt betaalt er ook voor.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het een goed idee is, maar het is wel eerlijk naar de andere steden en gemeenten toe

Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Het OV-systeem in België is verre van ideaal, ik vind bijvoorbeeld het gebrek aan samenwerking op dienstregelings- en tariefvlak tussen de verschillende maatschappijen spijtig. Met tariefunies, zoals bijvoorbeeld JUMP er een is in Brussel, maar er vooral in het buitenland talloze voorbeelden te vinden zijn, zou het aantal maatschappijen (dat goed meevalt in België) helemaal niet meer uitmaken voor de meeste mensen.
Ter info trouwens eens de prijs van een Generalabonnement in Zwitserland: 3100 CHF (=€ 2052,64)/jaar voor een volwassene, zonder reducties. Bruikbaar op nagenoeg alle Zwitserse OV-maatschappijen, zonder beperkingen.
Ter info trouwens eens de prijs van een Generalabonnement in Zwitserland: 3100 CHF (=€ 2052,64)/jaar voor een volwassene, zonder reducties. Bruikbaar op nagenoeg alle Zwitserse OV-maatschappijen, zonder beperkingen.
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Ik heb ook de eerste optie gekozen.
Het is de stad Hasselt die de bussen betaald zij doen met hun belastingsgeld wat ze willen.
Blijkbaar zijn de Hasselaren, die daar belastingen betalen, er gelukkig mee.
Bocholt komt ook een stukje tegemoet bij de lijn.
Ze leggen ondermeer bij aan de buzzy-pass van de kinderen.
Wat de belbus betreft:
Een ritje met de Bocholter belbus (lijn 746) kost je slechts € 0,50. De rest van de kosten van het ticket wordt betaald door het gemeentebestuur van Bocholt! (Dit laatste klopt wel niet, het is Bocholt dat betaald en niet het gemeentebestuur
Alle Bocholter 60-plussers kunnen gratis gebruik maken van de belbus, op vertoon van hun abonnementspasje.
Het is de stad Hasselt die de bussen betaald zij doen met hun belastingsgeld wat ze willen.
Blijkbaar zijn de Hasselaren, die daar belastingen betalen, er gelukkig mee.
Bocholt komt ook een stukje tegemoet bij de lijn.
Ze leggen ondermeer bij aan de buzzy-pass van de kinderen.
Wat de belbus betreft:
Een ritje met de Bocholter belbus (lijn 746) kost je slechts € 0,50. De rest van de kosten van het ticket wordt betaald door het gemeentebestuur van Bocholt! (Dit laatste klopt wel niet, het is Bocholt dat betaald en niet het gemeentebestuur

Alle Bocholter 60-plussers kunnen gratis gebruik maken van de belbus, op vertoon van hun abonnementspasje.
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Even de huidige situatie in Vlaanderen schetsen:
Iedere Vlaamse gemeente heeft dus de mogelijkheid om hetzelfde systeem als Hasselt toe te passen. Je moet dus je eigen gemeente- of stadsbestuur vragen om dit ook te doen en dus niet Hasselt afschilderen als stad die voorgetrokken wordt. Integendeel Hasselt neemt zelf het voortouw. En zoals bovenstaand citaat vermeld: iedereen kan in Hasselt gratis de bus nemen in de binnenstad. Jij dus ook. Als je zin hebt, kom lekker een dagje naar Hasselt en zet je een dagje lekker warm en gratis op de boulevardpendel of de centrumpendel.
voetnoot: ikzelf ben niet van Hasselt
en ik kom er ook maar zelden.
Niet eerlijk?Vlaanderen
Sinds 1 juli 1997 is in Hasselt de stadsbus gratis voor iedereen en de streekbus gratis voor Hasselaren binnen de stadsgrenzen. Toenmalig burgemeester Steve Stevaert heeft de lage kostendekkingsgraad van 9% afgekocht. Het aantal reizigers in de doorgaans bijna lege stadsbussen in Hasselt verachtvoudigde.
Inmiddels heeft vervoerbedrijf De Lijn een vaste formule ontwikkeld zodat Belgische gemeenten op makkelijke wijze gratis of goedkoop (dat wil zeggen met goedkope abonnementen) openbaar vervoer voor hun burgers kunnen inkopen. Daardoor is in verschillende gemeenten het openbaar vervoer voor de inwoners gratis of erg goedkoop.
Volgens critici is de term gratis misleidend. Een betere term is inkomensherverdeling, waardoor we de kosten van de gratis dienst terug herverdelen via andere heffingen. In Vlaanderen wordt gratis of goedkoop openbaar vervoer daarom ook 'derdebetalersysteem' genoemd. Daarmee wordt bedoeld dat derden (gemeenten, scholen of werkgevers) (een deel van) de vervoerkosten voor hun rekening nemen.
Ouderen
Zowel in Vlaanderen (De Lijn) als in Wallonië rijden ouderen gratis. Daartoe ontvangen mensen ouder dan 65 in Vlaanderen een "Omnipas 65+", in Wallonië dient de "carte 65+" aangevraagd worden. Beide kaarten gelden op alle bussen in België, en deze kaarten zorgen ook voor dat treinritten goedkoper worden (€3 per enkele rit).
Iedere Vlaamse gemeente heeft dus de mogelijkheid om hetzelfde systeem als Hasselt toe te passen. Je moet dus je eigen gemeente- of stadsbestuur vragen om dit ook te doen en dus niet Hasselt afschilderen als stad die voorgetrokken wordt. Integendeel Hasselt neemt zelf het voortouw. En zoals bovenstaand citaat vermeld: iedereen kan in Hasselt gratis de bus nemen in de binnenstad. Jij dus ook. Als je zin hebt, kom lekker een dagje naar Hasselt en zet je een dagje lekker warm en gratis op de boulevardpendel of de centrumpendel.
voetnoot: ikzelf ben niet van Hasselt

Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Zolang Hasselt er en eerlijke prijs voor betaalt, voor mij geen probleem.
Omdat ze het hebben afgekocht op en kostendekking van 9% betalen ze dus minder dan een tiende van de kost en wij de rest...netjes.
Omdat ze het hebben afgekocht op en kostendekking van 9% betalen ze dus minder dan een tiende van de kost en wij de rest...netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
maar 91% van de kost betaal jij ook voor een bus in antwerpen of een tram in blankenberge hoordentheo schreef:Omdat ze het hebben afgekocht op en kostendekking van 9% betalen ze dus minder dan een tiende van de kost en wij de rest...netjes.

Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Theo, die 9% werd indertijd overeengekomen maar er zijn herberekenignen geweest. Wat en hoe weet ik niet meer maar dat is aangehaald geweest in o.a. HBvL.dentheo schreef:Zolang Hasselt er en eerlijke prijs voor betaalt, voor mij geen probleem.
Omdat ze het hebben afgekocht op en kostendekking van 9% betalen ze dus minder dan een tiende van de kost en wij de rest...netjes.
Re: Gratis OV de lijn in Hasselt
Nee, want de kostendekking door de lijn is 15- 18 %, dus ik en gij betalen minder voor iemand, die ergens anders rijdt dan in Hasselt, zeer eigenaardig.Shrek schreef:maar 91% van de kost betaal jij ook voor een bus in antwerpen of een tram in Blankenberge hoordentheo schreef: Omdat ze het hebben afgekocht op en kostendekking van 9% betalen ze dus minder dan een tiende van de kost en wij de rest...netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide