Neen - maar dat bewijst wel dat concurrentie in de luchtvaartsector veel efficienter werkt. Het systeem van concessies is een goed idee, onder voorwaarde dat die voor lange termijn worden toegekend, en dat aangevuld wordt met stevige concurrentie van de zgn 'open access operators' die gelijk waar mogen rijden (net zoals luchtvaartmaatschappijen zelf bepalen welke routes er gevlogen worden). Alleen dan krijg je efficiente prijsconcurrentie.bw494674 schreef:Hallo,Ehm...Vind je het normaal dat een reis van Cornwall naar Schotland aan £1000 wordt geprijsd, terwijl je voor £30 doorheen gans Europa vliegt? Waarom kan dat in de vliegtuigwereld wel, en met de trein niet? Is dat geen bewijs van het falen van privatisering en concurrentie?![]()
Die vliegtickets van £30 worden verkocht door low-cost maatschappijen zoals Easy Jet en Ryanair...
Dat zijn toch niet bepaald staatsbedrijven, of wel ?
Groeten,
Bart W.
York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
Ok, ik had het mis.eaw458 schreef: Niet correct - GNER gaf zijn franchise op nadat de holding Sea Containers in slechte papieren kwam te zitten. De overheid heeft geen contractbreuk gepleegd. GNER en National Express hebben allebei hun vingers verbrand aan de concessie.
Hier in Zwitserland doet het verhaal de ronde dat men de SBB benaderd had om de Southeast Franchise over te nemen. De SBB antwoorde dat ze dat maar in overweging zouden nemen als de franchise voor minstens 30 jaar was.Concessies zouden idd veel langer moeten zijn. De overheid zou moeten verwachten dat de prive een langetermijn engagement kan aangaan, en niet voor een jaar of vijf in de boot stapt om de citroen eens flink te komen uitknijpen.
Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar het klopt wel dat als je lange termijn denken wil dan je ook lange termijn perspectieven moet bieden...
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
Het lange termijn denken ligt in het Britse model niet bij de vervoerder maar bij de overheid en zijn agentschappen. Die investeren ook in infra, bepalen op hoofdlijnen de verbindingen en de dienstregeling en sturen de investeringen in materieel, en de overdracht daarvan aan het einde van concessies.K V B schreef: Hier in Zwitserland doet het verhaal de ronde dat men de SBB benaderd had om de Southeast Franchise over te nemen. De SBB antwoorde dat ze dat maar in overweging zouden nemen als de franchise voor minstens 30 jaar was.
Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar het klopt wel dat als je lange termijn denken wil dan je ook lange termijn perspectieven moet bieden...
Van de commerciële exploitant wordt geen meedenken op de lange termijn verwacht, van hem wordt juist succes op de korte termijn verwacht. En dat zie je ook in het tempo waarmee nieuwe concessiehouders de commercieel noodzakelijke veranderingen doorvoeren.
Dat de Zwitsers een concessie van minstens dertig jaar willen hebben (als dat verhaal al juist is) past bij de bedrijfsfilosofie van de SBB. Maar die filosofie past totaal niet bij het feitelijk zeer succesvolle, maar wel heel commercieel georganiseerde model volgens welke het Britse spoorwegen zijn georganiseerd.
Wim
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
1. Overal in Europa groeit het aantal treinreizigers.K V B schreef:Dit land heeft ook zowat de hoogste groei in treinreizigers van heel de EU. Is dat ook de "schuld" van de privatisatie?eaw458 schreef: Kan best zijn, maar het is wel zo dat de privemaatschappijen lekijk huis gehouden hebben met de niet-gereglementeerde tarieven. Zelfs na de hervorming van de verschillende types reservaties, zijn er nog nooit zoveel verschillende tarieven geweest voor dezelfde plaatsen. En die tarieven zijn steeds flink boven inflatie verhoogd, jaar op jaar. Dit land heeft de tweede hoogste tarieven van de EU en dat is wel de schuld van de privatisatie.
2. Ze komen van erg ver. Dat is deels te verklaren door de complete (politieke) desinteresse in het vervoersmiddel 'trein' tot enkele jaren geleden.
Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?
Het is nog maar de vraag of de politieke belangstelling in het VK voor de spoorwegen dan zoveel is toegenomen, maar zelfs als dat het geval is, toont het nog niet aan dat een liberalisering negatief zou zijn voor de klanten-reizigers. Wel integendeel, als een overheidsbedrijf ben je een pak afhankelijker van de politiek en de bakens die de politici uitzetten. De privémaatschappijen die zorgen voor de uitbating van de Britse spoorwegen zijn zeker geen wilde weldoeners, maar het is wel hun verdienste om in een politiek ongeïnteresseerd klimaat toch te (hebben) willen investeren in de Britse spoorwegen.