GEEL - Als het goederenspoor de IJzeren Rijn straks wordt gereactiveerd, ziet het stadsbestuur van Geel de trein het liefst onder de grond verdwijnen.
De tientallen bijkomende goederentreinen zullen er immers voor zorgen dat de overwegen dagelijks urenlang gesloten zijn waardoor de rest van het verkeer stilstaat. Een aanslag op de mobiliteit die voor het Geelse bestuur onaanvaardbaar is.
Er wordt gedacht aan verzakking van de spoorweg vanaf Geel-West ter hoogte van de Ring tot aan de kruising van de spoorweg met Retieseweg-Logen. Dat betekent dat de spoorweg in Geel-Centrum ondergronds zou lopen waardoor de kruising van de spoorweg gelijkgronds zou kunnen gebeuren zonder enige hinder. Dat zou het geval zijn voor de overweg Valkenborch-Groenstraat, een nieuwe overweg in plaats van de overweg ter hoogte van Rauwelkoven en de overwegen in de Dr. Van De Perrestraat, de Technische Schoolstraat, Galven en Logen.
Voor de stationsomgeving denkt het stadsbestuur aan een stedelijk plateau als een soort overdekking van de spoorweg. Ook het in- en uitstappen gebeurt dan uiteraard op het niveau -1. Verder wil het stadsbestuur de reductie van de trillingshinder en de toegelaten geluidsnormen verder laten onderzoeken. Ook vraagt men aandacht voor de optimalisatie van het personenvervoer per trein. Niet onbelangrijke nuance, de omkaderende maatregelen die ongetwijfeld tientallen miljoenen euro gaan kosten, moeten betaald worden door de spoorwegbeheerder. In hoeverre de verzuchtingen van de gemeenten hierin kunnen gevolgd worden, zal nog voor pittige discussies zorgen.
Geel wil tunnel voor treinverkeer
Geel wil tunnel voor treinverkeer
Nieuwsblad
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer

Zo ondertunneling is hier zeker wel nodig... xD
Waar halen ze het toch...

Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Wie gaat dat betaaaalen? 
Als het zover komt: de belastingbetaler (wij dus). En ze zeggen ook niet voor niets 'het zijn weer de zottekes van Geel'...
Echt absurd...

Als het zover komt: de belastingbetaler (wij dus). En ze zeggen ook niet voor niets 'het zijn weer de zottekes van Geel'...
Echt absurd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Bon, dat er maatregelen moeten getroffen worden om de overlast te verminderen, zowel in België als in Nederland, daar ben ik het wel mee eens. Maar een paar goed geplaatste geluidsschermen en voldoende wegbruggen of -tunnels zullen moeten volstaan, hoor.
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Zo absurd is het niet hoor...LML schreef:Wie gaat dat betaaaalen?
Als het zover komt: de belastingbetaler (wij dus). En ze zeggen ook niet voor niets 'het zijn weer de zottekes van Geel'...
Echt absurd...
In Halle, dat even groot is als Geel, heeft men het ook gedaan. Infrabel (toen nog de nmbs) voerde er sowieso een groot project uit, de stad moest alleen bijleggen voor de extra kosten van een ondertunneling. Sinds de werken gedaan zijn is iedereen zeer tevreden over het resultaat. De lawaaierige treinen zijn uit het straatbeeld en de overwegen zijn verdwenen.
In Geel is het niet helemaal hetzelfde, maar een parallel valt zeker te trekken.
Het is ook een mooie timing van de stad Geel om daar nu mee af te komen. Als men dit project kan ingepland krijgen als 'noodzakelijk voor de Ijzeren Rijn' zijn Vlaamse of zelfs Europese subsidies mogelijk

Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
natuurlijk, geel wil een tunneltje en ik wil liefst sporen tot voor mijn deur (inclusief perron)


Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Het aantal sporen in Halle is ook wel wat meer dan wat men in Geel en Mol wil. Vanaf 4 sporen probeert men inderdaad de overwegen af te schaffen, en terecht, je geraakt quasi nooit over zo'n overweg. Maar in de meeste plaatsen hebben ze geluidswanden geplaatst, geen tunnels gegraven...
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Ik ben ook eerder te vinden voor geluidswanden, afschaffing van overwegen (lees: een brug of tunneltje in de plaats), maar heel L15 op het grondgebied van Geel onder de grond steken...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Ik denk wel dat het meer een gracht zou worden waar de sporen in komen, en waar bruggen over komen dan.
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Tja, zie jij al een overweg op een hogesnelheidslijn liggen? Het was vooraf voorzien dat Halle een nieuw station kreeg, Tuc Rail en Eurostation hebben dan voor het ontwerp van een verzonken station gekozen.Shrek schreef:Zo absurd is het niet hoor...LML schreef:Wie gaat dat betaaaalen?
Als het zover komt: de belastingbetaler (wij dus). En ze zeggen ook niet voor niets 'het zijn weer de zottekes van Geel'...
Echt absurd...
In Halle, dat even groot is als Geel, heeft men het ook gedaan. Infrabel (toen nog de nmbs) voerde er sowieso een groot project uit, de stad moest alleen bijleggen voor de extra kosten van een ondertunneling. Sinds de werken gedaan zijn is iedereen zeer tevreden over het resultaat. De lawaaierige treinen zijn uit het straatbeeld en de overwegen zijn verdwenen.
In Geel is het niet helemaal hetzelfde, maar een parallel valt zeker te trekken.
Het is ook een mooie timing van de stad Geel om daar nu mee af te komen. Als men dit project kan ingepland krijgen als 'noodzakelijk voor de Ijzeren Rijn' zijn Vlaamse of zelfs Europese subsidies mogelijk
En Geel is Halle nu ook niet he.
Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Haha!
Ik geef toe dat die mensen daar een goed gevoel voor humor hebben.
Ik geef toe dat die mensen daar een goed gevoel voor humor hebben.

Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Er is in feite maar 1 overweg in Geel waar veel volk passert en dat is die aan het station, voor die andere moeten ze het echt niet doen 

Re: Geel wil tunnel voor treinverkeer
Inderdaad, maar één overweg waar het echt nodig is(station)melle schreef:Er is in feite maar 1 overweg in Geel waar veel volk passert en dat is die aan het station, voor die andere moeten ze het echt niet doen