Uitvallen van trein in volle rit

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Kristofke

Uitvallen van trein in volle rit

Bericht door Kristofke »

Ik zat daarnet op de 4918 van Turnhout naar Antwerpen en tussen het station van Herentals en Lier begonnen ineens de lichten te doven (niet plots uitvallen, maar in twee seconden of zo doven), en begon de trein hevig te schokken en kwam deze na enkele schokken tot stilstand midden op een spooroverweg.

Na enkele minuten vertrok de trein terug en even later ging het licht terug aan, en was er zogezegd niets meer aan de hand (er is ook niets omgeroepen geweest achteraf).

Het waren M6'en, maar die lijken mij zelf weinig fout te kunnen doen om zulks te veroorzaken.

Is dit een "veelvoorkomend" probleem? Was er een storing met de pantograaf die het contact verliest met de bovenleiding misschien?
poyaud

Re: Uitvallen van trein in volle rit

Bericht door poyaud »

Pantograaf hoeft niet tegen de bovenleiding te staan om in de M6 rijtuigen verlichting te hebben .
Afbeelding
OMC

Bericht door OMC »

M6 = problemen. Zelf genoeg ondervonden :D
TennisClub

Bericht door TennisClub »

als de verlichting dooft is er meestal een probleem met de locomotief (uitschakeling) dacht ik
en na eventjes depaneren heeft de bestuurder blijkbaar het euvel kunnen herstellen (goede bestuurder :!: )

want laten we eerlijk zijn echt veel bestuurders zijn er niet meer die hun trein kunnen depaneren
hoe dit komt weet ik niet zal wel iets met opleiding te maken hebben vermoed ik
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Staan er geen boetes op het niet zelf herstellen van problemen waar in principe geen interventie voor nodig is?
dentheo

Bericht door dentheo »

TennisClub schreef:als de verlichting dooft is er meestal een probleem met de locomotief (uitschakeling) dacht ik
en na eventjes depaneren heeft de bestuurder blijkbaar het euvel kunnen herstellen (goede bestuurder :!: )

want laten we eerlijk zijn echt veel bestuurders zijn er niet meer die hun trein kunnen depaneren
hoe dit komt weet ik niet zal wel iets met opleiding te maken hebben vermoed ik
Ik denk dat de chauffeur van de baron de limousine ook niet meer-hersteld zoals 100 jaar geleden, en de buschauffeur van de lijn ook niet....
Theo
Groeten vanop de Heide
TennisClub

Bericht door TennisClub »

dentheo schreef:
Ik denk dat de chauffeur van de baron de limousine ook niet meer-hersteld zoals 100 jaar geleden, en de buschauffeur van de lijn ook niet....

bij het nieuwere/nieuwste materieel kan een bestuurder in principe niet veel doen om te depaneren
bij een Traxx bvb wordt depanage door de boordcomputer zelf gedaan

maar bij het oude materieel als klassiekjes, sprinters, breaks hangt toch veel af van de bestuurder zijn kennis en die van de tractieverdeler (indien die werd ingelicht wat spijtig genoeg niet altijd gebeurd)

ook is het voor een trein toch wel iets belangrijker dat er snel gedepanneerd kan worden vermits een taxi en een bus nogalijd kunnen uitwijken naar de zijkant van de baan
je kan moeilijk even aan een trein vragen om zich op kant te zetten :P
dentheo

Bericht door dentheo »

TennisClub schreef: ook is het voor een trein toch wel iets belangrijker dat er snel gedepanneerd kan worden vermits een taxi en een bus nogalijd kunnen uitwijken naar de zijkant van de baan
je kan moeilijk even aan een trein vragen om zich op kant te zetten :P
Ho daarom dat piloten ook zelf hun vliegtuig herstellen ??? :wink: :wink: :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Enige technische kennis van het materieel en eerdere technische opleiding is toch wel welkom. Ja een chauffeur moet zijn lijnbus waarschijnlijk niet kunnen depanneren maar een lijnbus is dan ook geen voertuig dat op sporen staat en waar andere voertuigen omheen kunnen rijden. Als je ergens op de lijn in panne staat en je kan dit door zelf te depanneren redelijk snel oplossen dan is er veel miserie gespaard voor de achteropliggende treinen.
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

Dietrich schreef:Enige technische kennis van het materieel en eerdere technische opleiding is toch wel welkom. Ja een chauffeur moet zijn lijnbus waarschijnlijk niet kunnen depanneren maar een lijnbus is dan ook geen voertuig dat op sporen staat en waar andere voertuigen omheen kunnen rijden. Als je ergens op de lijn in panne staat en je kan dit door zelf te depanneren redelijk snel oplossen dan is er veel miserie gespaard voor de achteropliggende treinen.
vroeger kreeg je als treinbestuurder wel de tijd voor een panne op te lossen.
sinds een paar jaren vraagt traffic control al redelijk snel voor je in nood te verklaren.
in nood verklaren = niet meer verder rijden+ wachten op hulpelementen
groentje

Bericht door groentje »

Dat klopt niet helemaal. TC moet wachten vooraleer een trein zich in nood heeft verklaart vooraleer we de hulpelementen mogen versturen. Zolang de bestuurder van de trein in nood zich niet officieel in nood heeft verklaart, kunnen we dus weinig voorbereidingen treffen. Maar er is geen reden waarom de bestuurder van de trein in nood daarna niet nog verder mag proberen zichzelf te depanneren. Een toelating tot vertrek is snel gegeven, hoor.
Plaats reactie