Basis vragen over fotografie

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
SvMp

Basis vragen over fotografie

Bericht door SvMp »

Ik maak graag foto's van stations, maar loop tegen een aantal problemen aan. Daarom een aantal vragen, waarvan de meesten denk ik vrij simpel zijn. Ik post ze op dit forum omdat ik veel zeer fraaie foto's voorbij zie komen dus zijn er vast mensen die er verstand van hebben.

1. Ik heb een camera van 4 jaar oud. 3 megapixels. Ik ben tevreden over de resolutie. Heeft het zin om een camera te kopen met een hoger aantal megapixels? Ik weet dat je dan hogere resoluties kunt krijgen, maar worden foto's met dezelfde resolutie dan scherper?

2. Moet een lens ook schoongemaakt worden? Soms maak ik de lens schoon met een doekje. Er zitten kleine ongeregeldheden op (krasjes?) die ik er niet af krijg. Toch zie ik er niks van op de foto's. Is dat normaal? Moet je gewoon van een lens afblijven of moet je wel reinigen om foto's scherp te houden?

2. Ik merk dat ik veel last heb van de zon. Bewolkte dagen geven de mooiste foto's, maar vaak ook regen en dat is dan weer niet handig.
Hieronder twee voorbeelden van foto's. Beide vanaf dezelfde positie genomen. Wel iets gedraaid met de camera. De zon schijnt met de camera mee, ik heb dus niet tegen het zonlicht in gefotografeerd.
Probleem: Bij de ene foto zie je het gebouw mooi maar verdwijnt het perron, spoor en omgeving in een zee van licht. Niet mooi. Bij de andere foto verdwijnt het gebouw boven in de duisternis, terwijl je links spoor en omgeving wel goed ziet. Met beide foto's ben ik niet tevreden. Met mijn eigen ogen kon ik alles goed zien. Hoe kan ik zo'n foto voortaan beter krijgen? Ik weet dat sommige camera's lichtgevoeligheid kunnen instellen, maar op geen van beide foto's is alles te donker of te licht, het gaat steeds om een deel. Wat kan ik hier aan verbeteren?
Bijlagen
voorbeeld 2.jpg
voorbeeld 1.jpg
Steve

Re: Basis vragen over fotografie

Bericht door Steve »

1) 3 megapixel is niet bijster veel. Als je steeds de volledige foto neemt en verkleind publiceert zal deze resolutie volstaan, maar zodra je een beetje wilt gaan "spelen" (een deel van een foto uitknippen, foto's op een zeker formaat afdrukken enzovoort) wordt de resolutie al snel te krap. Moderne compacte digicams hebben een resolutie van 5 tot 10+ MP. Staar je echter niet blind op het aantal megapixels: andere aspecten zijn véél belangrijker. Een digicam met een resolutie van 6 MP kan veel beter zijn dan een van 10 MP.

2) Aan de lens kom je best niet elke dag, temeer daar vrijwel elke digicam een of andere afdekking heeft. Moet de lens toch schoongemaakt worden, dan gebruik je best een eenvoudig brillendoekje. Stof op de lens kun je met een blazertje of kwast verwijderen. Kleine krasjes en stofdeeltjes zie je echter amper op de foto, doordat het brandpunt veel verder ligt. Als je heel dicht tegen een vuile of bekraste ruit staat en naar een ver voorwerp kijkt, zul je de oneffenheden op de ruit amper opmerken.

3) Ons menselijke oog is de beste camera die je je kunt voorstellen. Wij mensen hebben dus weinig moeite in situaties met veranderend licht (zoals zon/schaduw), maar beeldsensors in camera's kunnen hier nu eenmaal minder goed mee om. Er is gewoon een gigantisch verschil tussen de hoeveelheid licht naast het perron (in de volle zon, die eigenlijk een fenomenale lichtbron is) en op het perron zelf (in de schaduw).

Om aanvaardbare foto's te maken in een omgeving met zo'n sterk verschillend licht is er maar één mogelijkheid: zelf wat met de instellingen van de camera spelen. In de P-modus van de meeste camera's kun je al heel wat instellen, bijvoorbeeld hoe de camera het licht opmeet en zo de instellingen voor de opname bepaalt. In de automatische modus neemt de camera meestal een gemiddelde van de hele foto, dus kan hij nogal donker zijn als er ergens een stuk met veel zon is. Je kunt vaak ook deelmeting instellen, waarbij je camera slechts een deel (midden) van het beeld neemt om de opname-instellingen te bepalen.

Andere mogelijkheid is te spelen met de belichtingscompensatie (meestal afgekort als "EV"). Je kunt meestal waarden tussen -2 en +2 instellen. Daarbij zeg je dus aan de camera dat je de foto minder (-) of meer (+) belicht wilt dan wat hij uit zichzelf zou instellen. Bij het voorbeeld van foto 1 zou je bijvoorbeeld +1 kunnen instellen. De hele foto zal lichter zijn: het perron zal min of meer correct belicht zijn, maar het gedeelte met de zon zal dan weer erg licht zijn (bijna wit).

Als je een handig bent met Photoshop of andere pakketten kun je ook dezelfde foto twee keer maken, een keer met onderbelichting (om het lichte gedeelte goed te hebben) en een keer met overbelichting (voor het donkere gedeelte), en daarna beide samenvoegen.
hansc

Bericht door hansc »

SvMp schreef:Ik maak graag foto's van stations, maar loop tegen een aantal problemen aan. Daarom een aantal vragen, waarvan de meesten denk ik vrij simpel zijn. Ik post ze op dit forum omdat ik veel zeer fraaie foto's voorbij zie komen dus zijn er vast mensen die er verstand van hebben.
Ik sluit me volledig aan bij de antwoorden van MIVB-reiziger. Wil alleen nog verder ingaan op de laatste opmerking. Voor een foto zoals in de openingspost opgenomen is komt elke camera te kort bij zonnig weer. Je sensor kan zo'n verschil in licht onder het perron en in de lucht niet aan. Beste is dat je dan idd met een statief meerdere foto's neemt van exact hetzelfde beeld maar met een andere belichting (die -/+ 1, 2) en deze later met een programma naar keuze samenvoegt. Google op HDR en je zal programma's genoeg vinden waarvoor je niet eens hoeft te begrijpen hoe het precies in zijn werk gaat. Let wel op met beweging, daarom ook het statief. Als er dan mensen voor je lens lopen zullen die bij elke foto op een andere plaats staan en krijg je bij het samenvoegen van de foto's dus dubbel beeld van alles wat beweegt.
q149

Bericht door q149 »

Over vraag 3: Als je er wat voor over hebt en het Engels een beetje machtig bent, koop dan zeker dit boek eens: ""Understanding exposure" van Bryan Peterson. Goedkoop te vinden bij Amazon of te bestellen bij de boekhandel.

Dit boek legt op een aangename en leerrijke manier een aantal fundamentele zaken over belichting uit. Ik heb hier zeer veel uit geleerd. Ik geloof trouwens dat er op het internet een aantal workshop filmpjes van Bryan Peterson te vinden zijn. Deze geven al een voorsmaakje. De links er naar toe heb ik niet zo direct bij de hand.
hansc

Bericht door hansc »

q149 schreef:Over vraag 3: Als je er wat voor over hebt en het Engels een beetje machtig bent, koop dan zeker dit boek eens: ""Understanding exposure" van Bryan Peterson. Goedkoop te vinden bij Amazon of te bestellen bij de boekhandel.

Dit boek legt op een aangename en leerrijke manier een aantal fundamentele zaken over belichting uit. Ik heb hier zeer veel uit geleerd. Ik geloof trouwens dat er op het internet een aantal workshop filmpjes van Bryan Peterson te vinden zijn. Deze geven al een voorsmaakje. De links er naar toe heb ik niet zo direct bij de hand.
Of volg een workshop basiskennis fotografie zoals ik die geef :P
Plaats reactie