Als de stellen geleverd worden en de exploitatie overgeschakeld wordt naar level 2 zal Thalys 300 rijden en de Fyra 250.Neen, integendeel, zoals ik hierboven al heb uitgelegd hebben die stellen van AnsaldoBreda (als ze er ooit komen) een maximum snelheid van 250 km/h en geen 300 km/h. Dat is bij de bestelling bewust zo gekozen (zie uitleg hierboven).
Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Vandaag.be
Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.
Door deze fout zaten honderden reizigers gisteren bijna drie uur vast in een ijskoude trein, zonder verwarming.
"Als twee treinen tegelijk over de grens komen, zorgt een Nederlands alarm ervoor dat de trein naar Amsterdam stilvalt", verklaart Bram De Saedeleer van spoorwegbeheerder Infrabel in Het Laatste Nieuws. "Onze ingenieurs gaan het probleem zo snel mogelijk oplossen."
"IJskoud"
"We zaten bijna drie uur vast in die ijskoude trein", vertelt een Vlaamse reiziger, die gisteren op de stilgevallen Thalys zat. "Alle stroom was uitgevallen, de verwarming werkte niet meer en de toiletten waren aan het overlopen. Uiteindelijk kregen de monteurs de trein aan de praat en konden we tegen 40 km/u verder rijden."
De Thalys kwam uiteindelijk met 170 minuten vertraging aan in Amsterdam.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Fantastisch die ETCS.
Soms vraag je je toch af met wat men daar eigenlijk bezig is.
En dan durven ze nog spreken van kinderziektes.
Enig idee hoeveel die testen met de Thalys alleen al, al gekost hebben ?
Resultaat: nul komma nul.
Soms vraag je je toch af met wat men daar eigenlijk bezig is.
Kinderziektes ? Hoeveel jaar is men daar nu al testen aan het doen ?VRT nieuws:
Volgens spoorwegbeheerder Infrabel gaat het om kinderziektes. "Wij gaan er op dit moment van uit dat er een probleem met de signalisatie in Nederland", zegt Christine Berckmans. "Treinen die de grens naderen, krijgen automatisch de opdracht te vertragen, als de de grens oversteken, komen ze automatisch tot stilstand."
En dan durven ze nog spreken van kinderziektes.
Enig idee hoeveel die testen met de Thalys alleen al, al gekost hebben ?
Resultaat: nul komma nul.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Hoe zegt men dat? Antwerpen-Amsterdam in 1 u 10?
Laat me niet lachen, inplaats van vlugger is die trein nog trager dan de Benelux
Bovendien moet men ikweetniethoeveel betalen voor zo'n dergelijke service voor in de plaats
te krijgen: 3 uren aan een stuk vastzitten zonder verwarming en in de donker
Normaal zou men moeten de treinticketten terugbetalen met nog een schadevergoeding
erbovenop door het feit dat men 3 uur vastzit in de koude en in de duisternis plus als men
dan aankomt dan tot de vaststelling komt dat het de moeite niet meer is om Amsterdam
nog te bezoeken en men van armoe huiswaarts terugkeren
Allee, het begint al goed, die nieuwe lijn rijdt nog maar en het is al miserie
Ik heb dan nog liever de Benelux-trein die om de haverklap afgeschaft wordt, maar dan weten
we tenminste waar we staan en bovendien goedkoper reizen
Laat me niet lachen, inplaats van vlugger is die trein nog trager dan de Benelux
Bovendien moet men ikweetniethoeveel betalen voor zo'n dergelijke service voor in de plaats
te krijgen: 3 uren aan een stuk vastzitten zonder verwarming en in de donker
Normaal zou men moeten de treinticketten terugbetalen met nog een schadevergoeding
erbovenop door het feit dat men 3 uur vastzit in de koude en in de duisternis plus als men
dan aankomt dan tot de vaststelling komt dat het de moeite niet meer is om Amsterdam
nog te bezoeken en men van armoe huiswaarts terugkeren
Allee, het begint al goed, die nieuwe lijn rijdt nog maar en het is al miserie
Ik heb dan nog liever de Benelux-trein die om de haverklap afgeschaft wordt, maar dan weten
we tenminste waar we staan en bovendien goedkoper reizen
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Het is gewoonweg ongelofelijk dat dít niet is getest. Twee kruisende treinen op een grensbaanvak is niet zo'n rare gedachte, dacht ik? Men had al zoveel ellende met ETCS omdat er naast een grenswisseling ook een Control Block Centre-wisseling is... dat was zelfs zo erg dat men aanvankelijk voorstelde om de grensovergang aan 160 km/h te laten plaatsvinden. Dat was echter niet acceptabel (goh) dus moest er een oplossing komen door Siemens en Alcatel (dacht ik).
Waar is men helemaal mee bezig... prutsers.
Waar is men helemaal mee bezig... prutsers.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Goede vraag... dit is de derde dag op rij dat ik flink vertraagde Thalyssen op de actuele vertrektijdenpagina van Rotterdam zie staan. Ook op RailTime zie ik vaak flink vertraagde Thalyssen, helaas.
Er moet een oplossing komen... of dit nou terug naar de vorige route (L12 / Schiphollijn) is of niet, dit is niet acceptabel en gaat Thalys alleen maar veel reizigers kosten. De 51 minuten tijdwinst die werd beloofd wordt omgezet in tijdsverlies, flink veel tijdsverlies. Dat een enkele trein later aankomt, kan gebeuren. Twee? Misschien ook nog wel. Maar we zijn nu 3 dagen bezig en het is al 3 dagen niets anders dan doffe ellende. Uitschieters naar +60 zijn helaas geen uitzondering.
Wie heeft dit ooit goedgekeurd?
Er moet een oplossing komen... of dit nou terug naar de vorige route (L12 / Schiphollijn) is of niet, dit is niet acceptabel en gaat Thalys alleen maar veel reizigers kosten. De 51 minuten tijdwinst die werd beloofd wordt omgezet in tijdsverlies, flink veel tijdsverlies. Dat een enkele trein later aankomt, kan gebeuren. Twee? Misschien ook nog wel. Maar we zijn nu 3 dagen bezig en het is al 3 dagen niets anders dan doffe ellende. Uitschieters naar +60 zijn helaas geen uitzondering.
Wie heeft dit ooit goedgekeurd?
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
De verkeersinformatie pagina van Thalys staat al de hele dag vol met problemen en vertragingen tot 90 minuten.
Dit is schandalig gewoon.
Ik vraag me ook af wie dit heeft goedgekeurd en waarvoor dan die maandenlange testen hebben gediend.
Wat heeft men daar dan getest ?
Nu begrijp ik best dat Nederland niet was opgezet met die inhuldigingsrit.
Dit is schandalig gewoon.
Ik vraag me ook af wie dit heeft goedgekeurd en waarvoor dan die maandenlange testen hebben gediend.
Wat heeft men daar dan getest ?
Nu begrijp ik best dat Nederland niet was opgezet met die inhuldigingsrit.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Hm en dan betaal je nog meer om met die vertraagde trein mee te gaan.
Nu schenen er vandaag ook problemen bij Antwerpen te zijn geweest vernam ik, dus misschien heeft dat ook meegespeeld.
Hebben ze die treinen dan niet grensoverschrijdend getest? Omdat het blijkbaar vooral daar mis gaat.
Dat Nederland niet bij die inhuldiging aanwezig was vind ik toch wel een beetje vreemd. Het is toch een gezamenlijk project, of heb ik dat verkeerd begrepen? Maar er is ook nog natuurlijk die kwestie over een extra trein die Belgie nog moet bestellen...
Groeten,
Marianne
Nu schenen er vandaag ook problemen bij Antwerpen te zijn geweest vernam ik, dus misschien heeft dat ook meegespeeld.
Hebben ze die treinen dan niet grensoverschrijdend getest? Omdat het blijkbaar vooral daar mis gaat.
Dat Nederland niet bij die inhuldiging aanwezig was vind ik toch wel een beetje vreemd. Het is toch een gezamenlijk project, of heb ik dat verkeerd begrepen? Maar er is ook nog natuurlijk die kwestie over een extra trein die Belgie nog moet bestellen...
Groeten,
Marianne



Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
De huidige problemen bewijzen dat de testritten er alleen maar waren als bezigheidstherapie voor enkele dik betaalde ambtenaren en ingenieurs.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Zoals ik al meerdere malen op dit forum schreef:
Als een normaal privé bedrijf zo'n belabberde service levert rollen er koppen. Men begint met de verantwoordelijke managers die de "GO" gegeven hebben en eindigt met al wie laten zien heeft dat hij onbekwaam is.
Maar bij deze staatsbedrijven moet men daar geen schrik van hebben, want anders is het weeral staking.
Laat het belastinggeld maar komen, bij de spoorwegen krijgen ze het vanzelf opgebrand, en als iets niet wil werken, dan prutst men wel verder.
Fall-back scenario's en noodplannen heeft men niet van gehoord, neen ze gingen eens laten zien dat ze treinen sneller konden doen rijden. Misschien eerst proberen om de treinen tegen de bestaande snelheid laten rijden over de nieuwe lijn (met een bijna prototype signalisatie) en daarna kon men eventueel proberen om de snelheid op te voeren, zodat ze zich niet hopeloos belachelijk zouden maken.
Echt prutswerk van de eerste orde daar op de HSL's.
Als een normaal privé bedrijf zo'n belabberde service levert rollen er koppen. Men begint met de verantwoordelijke managers die de "GO" gegeven hebben en eindigt met al wie laten zien heeft dat hij onbekwaam is.
Maar bij deze staatsbedrijven moet men daar geen schrik van hebben, want anders is het weeral staking.
Laat het belastinggeld maar komen, bij de spoorwegen krijgen ze het vanzelf opgebrand, en als iets niet wil werken, dan prutst men wel verder.
Fall-back scenario's en noodplannen heeft men niet van gehoord, neen ze gingen eens laten zien dat ze treinen sneller konden doen rijden. Misschien eerst proberen om de treinen tegen de bestaande snelheid laten rijden over de nieuwe lijn (met een bijna prototype signalisatie) en daarna kon men eventueel proberen om de snelheid op te voeren, zodat ze zich niet hopeloos belachelijk zouden maken.
Echt prutswerk van de eerste orde daar op de HSL's.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
De grensovergang was van in het begin van de testen al een delicaat punt. Het gaat hier wel degelijk om een grond probleem en niet om een trein probleem.
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Grondprobleem, treinprobleem of ander probleem, er is geen enkele manier om dit goed praten.Jules schreef:De grensovergang was van in het begin van de testen al een delicaat punt. Het gaat hier wel degelijk om een grond probleem en niet om een trein probleem.
Men heeft maandenlang testen gedaan, uiteindelijk verleden week met veel trompetgeschal en bomenplanten gezegd dat men van start kon gaan en de eerste week loopt al alles in het honderd.
Zoals hier boven al gezegd, prutswerk van het hoogste niveau.
Als er werkelijk nog zo een problemen waren, had men nooit nu al mogen starten.
Wie heeft dat allemaal goedgekeurd als er nog zo een problemen waren ?
Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Nu weten we dus waarom de inhuldigingsrit is gestopt in Meer om een boompje te planten... de trein is gewoon stilgevallen 

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam
Overigens, de reden dat er vanuit Nederland niemand bij was lijkt me redelijk evident: er valt niks te vieren voor ons:
- Het heeft veel meer gekost dan oorspronkelijk geraamd
- Het is jaren te laat opgeleverd
- Er zijn nog steeds problemen
- De bestelde treinen zíjn er nog niet, met jaren vertraagd
- De inkomstenbron is uiterst onzeker... om die veel te dure concessie ooit terug te betalen moet er genoeg geld binnenkomen, wat alleen kan met hoge prijzen wat juist geen reizigers lokt
En tot overmaat van ramp zit HSA regelmatig in de problemen (financiële dus) waardoor het uiterst onzeker is of HSA nog wel bestaat tegen de levering van de laatste Albatros. Daarnaast zal het ook wel een stukje wrang zijn: 'jullie' rijden eerder over het spoor dat 'wij' betaald hebben (Brechtshuttle) dan dat wij dat zelf kunnen.
Petje af voor de Belgen, ze hebben het slim gespeeld. Een nieuwe spoorlijn aan laten leggen mede op kosten van de Nederlanders. Een hele regio een treinverbinding bieden nog voordat er ook maar één hogesnelheidstrein overheen heeft gedenderd. Goed werk
- Het heeft veel meer gekost dan oorspronkelijk geraamd
- Het is jaren te laat opgeleverd
- Er zijn nog steeds problemen
- De bestelde treinen zíjn er nog niet, met jaren vertraagd
- De inkomstenbron is uiterst onzeker... om die veel te dure concessie ooit terug te betalen moet er genoeg geld binnenkomen, wat alleen kan met hoge prijzen wat juist geen reizigers lokt
En tot overmaat van ramp zit HSA regelmatig in de problemen (financiële dus) waardoor het uiterst onzeker is of HSA nog wel bestaat tegen de levering van de laatste Albatros. Daarnaast zal het ook wel een stukje wrang zijn: 'jullie' rijden eerder over het spoor dat 'wij' betaald hebben (Brechtshuttle) dan dat wij dat zelf kunnen.
Petje af voor de Belgen, ze hebben het slim gespeeld. Een nieuwe spoorlijn aan laten leggen mede op kosten van de Nederlanders. Een hele regio een treinverbinding bieden nog voordat er ook maar één hogesnelheidstrein overheen heeft gedenderd. Goed werk
