Speedy schreef:i11 schreef:
Waarom lukt het in de luchtvaart wel. Gisteren is de nieuwe Boeing 787 opgestegen en gewoon veilig geland. Waren het spoorwegfabrikanten geweest dan was het toestel na een paar minuten neergestort (als het al van de grond was gekomen)
.
De Boeing 787 'Dreamliner' heeft inderdaad z'n 1e vlucht gemaakt....maar wel 2j later dan voorzien !
Ok, 2 jaar later dan voorzien, maar hij doet het wel. De spoorwegbouwers zijn ook later en dan leveren ze iets op dat niet werkt.
Maar ik denk dat het weer de NL'ers zijn die weer voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Ze moesten zo nodig weer het wiel uitvinden (nee, geen TVM430 of TBL2 want dat was van die verdraaide Fransen en Belgen, zelf experimeteren is zoveel leuker

). Enfin, er moest en zou ERTMS komen op hun 1e HSL-lijn en
goedkoop ook. Gelukkig waren de Belgen zo slim om TVM430 op hun 1e HSL-lijn door de Fransen, die al veel ervaring hadden, aan te laten leggen. Zo leerden de Belgen de techniek en legden zelf TBL2 aan op L2 naar Luik (wat werkt, ik reisde er namelijk wekelijks mee gedurende mijn studietijd in Leuven).
Nu ik als NL'er in Holland bij een ingenieursbureau werk zie ik echt het verschil tussen België en Nederland. In België werken technische realisaties omdat er niet zoveel gezever is over centen en allerlei prietpraat dan in Holland, terwijl het land staatsrechterlijk een stuk gecompliceerder is dan NL. Het is beschamend om van dichtbij mee te maken hoe ze een metro zijn aan het aanleggen in Amsterdam. Alsof ze in een zandbak aan het spelen zijn. Maar goedkoop was het wel bij het ondertekenen van de contracten.... . Brussel heeft zoiets 25 jaar geleden al gerealiseerd.
Soms verlang ik zo terug naar het schone zuiden...