Er was toen ook een plan om als koelmiddel water te gebruiken ipv. freon zou dat gebeurd zijn ?nighttrain schreef: Jammer voor die mensen die de voordrach betaald hebben voor die ingenieursvereneging! De autos aan boord van de treinen zitten in een geklimatiseerde omgeving,dus die temperatuur is redelijk konstant aan boord. De vrachtwagens staan "buiten" maar zullen geen schommelingen meemaken hoger dan wat buiten zou kunnen gebeuren tussen Spanje en Frankrijk.
De twee koelinstalaties werken, maar de lucht verwarmd niet zo hoog als dat het berekend was door de "ingenieurs". 10 km van de beide uitgangen is het gezellig warm aan 20 graden. Maar als bv een cross over openstaat gedurende werken kan het toch onaangenaam "tochten" tot op 10 à 15 km van de deur....daar een natuurlijke ventilatie is en het verschil van luchtdruk buiten in Folkestoen en Coquelles ook speelt! raar maar waar.
In de buis in de tunnel zal wel water zitten maar in de koelmachines ??
Ik moet toegeven dat veel mensen naderhand (aan de bar) ijverig discuteerden of Eurotunnel "gerold" werd of niet.
Koelinstallatie zal dan ook wel stukken te groot zijn, maar ja als je de thermostaat iets hoger zet hoeft dat niet zoveel te kosten...
Van die tocht en het luchtdrukverschil is natuurlijk "logisch".
Of het drukverschil nu van de ventilatoren komt of van het klimaatverschil dat weet die lucht ook niet...

