Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Klassiekjes in het weekend op de lijn Antwerpen Charleroi heb ik nog niet gezien, wel doordeweeks op het middaguur.
Er is de afgelopen dagen sinds de sneeuwval véél materiaal wissel aan de gang.
Je ziet zo veel klassiekjes en varkensneuzen rondrijden op verbindingen waar je ze zelden of nooit ziet.
De M6 was de grote afwezige de afgelopen dagen.
Je krijgt zo nog de indruk dat materiaal uit de goeie ouwe tijd wel tegen wat sneeuw kan.
Er is de afgelopen dagen sinds de sneeuwval véél materiaal wissel aan de gang.
Je ziet zo veel klassiekjes en varkensneuzen rondrijden op verbindingen waar je ze zelden of nooit ziet.
De M6 was de grote afwezige de afgelopen dagen.
Je krijgt zo nog de indruk dat materiaal uit de goeie ouwe tijd wel tegen wat sneeuw kan.
Ja, daar twijfel je toch niet aan. Eigenlijk maken we gewone wintertoestanden mee, maar we lijken daar minder goed mee om te kunnen dan pakweg 20 jaar geleden. Het materieel is natuurlijk een heel stuk kwetsbaarder geworden (is dat ook zo bij auto's?), maar de ravage lijkt me toch wel véél groter dan vroeger. Misschien moet men bij de bouw van treinen toch wel eens wat meer aandacht besteden aan extreme (die zijn er nog niet) omstandigheden, en ook lessen trekken uit het verleden. Neem nu het geval Eurostar. Die stellen rijden toch al 15 jaar en de problemen die men nu heeft zijn niet nieuw. Nu komt men vertellen dat men de stellen zal aanpassen (blijkbaar op een paar dagen tijd) om die problemen te vermijden. Is dat nog ernstig? Soms vraag ik me af of die ingenieurs en constructeurs wel beseffen dat treinen af en toe ook in de regen, de sneeuw, hagel, vriesweer, hitte rondrijden.Kristofke schreef:
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
sinds de nieuwe dienstregelingen hebben de Thalys treinen vertragingen tot 3u. problemen op de L1 en L4 + het winterweer.
dat is allemaal puurweg te doen om kostenoverweg13 schreef:Ja, daar twijfel je toch niet aan. Eigenlijk maken we gewone wintertoestanden mee, maar we lijken daar minder goed mee om te kunnen dan pakweg 20 jaar geleden. Het materieel is natuurlijk een heel stuk kwetsbaarder geworden (is dat ook zo bij auto's?), maar de ravage lijkt me toch wel véél groter dan vroeger. Misschien moet men bij de bouw van treinen toch wel eens wat meer aandacht besteden aan extreme (die zijn er nog niet) omstandigheden, en ook lessen trekken uit het verleden. Neem nu het geval Eurostar. Die stellen rijden toch al 15 jaar en de problemen die men nu heeft zijn niet nieuw. Nu komt men vertellen dat men de stellen zal aanpassen (blijkbaar op een paar dagen tijd) om die problemen te vermijden. Is dat nog ernstig? Soms vraag ik me af of die ingenieurs en constructeurs wel beseffen dat treinen af en toe ook in de regen, de sneeuw, hagel, vriesweer, hitte rondrijden.Kristofke schreef:
afwegen wat kost mij die voorzorgsmaatregelen bij aankoop, wat is de kans dat er iets mee misloopt
tuurlijk kan men wintervaste treinen bouwen, maar dat zal wat centjes kosten
echter wat Eurostar dezer dagen meemaakt kost meer centjes dan dat ze hun treinen van in het begin waterdicht hadden gemaakt tegen zulke temperatuurschommelingen
en bij het spoor hebben ze dan nog het "voordeel" dat men deze investeringen kan laten vallen zonder te raken aan de veiligheid
een vliegtuig bouwen daarentegen moet men wél voorzien in al deze maatregelen, je hebt nu eenmaal niet graag dat die bij aankomst op 10 km hoogte naar beneden vallen wegens te koud of zo
En ondertussen rijdt men op zondag tussen Charleroi en Erquelinnes met DRIE klassiekjes !Duikbril AM86 schreef:
Gisteren ben ik naar Antwerpen geweest ik nam in Brussel-Noord de ICI (2014) ook op gebied van capaciteit in het weekend op lijn 25
is de NMBS eens slechte leerling, die trein kwam toe met 2 klassiekjes (namelijk één gemoderniseerd en één bordeaux klassiekje).
Trein overbezet en vertragingen door het moeilijk in- en uitstappen.
Tijdens mijn terugrit deze middag nam ik de IRn naar Brussel hier kwam de NMBS vrolijk aandraven met slecht één break.
Een deftig capaciteit bieden op de belangrijkste spoorlijn van het land, is ook niet voor de NMBS, wij zullen weer de zagende reizigers zijn zeker??
gr, Steve
Hoi
Op de lijnen 12-25-124 rijden in de week klassieke tweetjes (2x2) op volgende vertrekken
(vanuit Antwerpen) 11:17 naar Essen, 12:45 naar Charleroi, 22:17 naar Charleroi
Een varkensneus(AM 800) op volgende vertrekken vanuit Antwerpen 12:17 naar Essen,
13:45 naar Charleroi, 21:17 naar Essen en 22:43 aankomst uit Essen.
Vermoedelijk ook 5:45 naar Charleroi
In het weekend ook al klassieke tweetjes gezien
Waarom worden in We M5 niet gebruikt(staan nu werkloos)
f
Op de lijnen 12-25-124 rijden in de week klassieke tweetjes (2x2) op volgende vertrekken
(vanuit Antwerpen) 11:17 naar Essen, 12:45 naar Charleroi, 22:17 naar Charleroi
Een varkensneus(AM 800) op volgende vertrekken vanuit Antwerpen 12:17 naar Essen,
13:45 naar Charleroi, 21:17 naar Essen en 22:43 aankomst uit Essen.
Vermoedelijk ook 5:45 naar Charleroi
In het weekend ook al klassieke tweetjes gezien
Waarom worden in We M5 niet gebruikt(staan nu werkloos)
f
Gisteren IC4509 Charleroi-Essen samengesteld uit 1 klassiekje ! (=2 rijtuigen).ferry schreef:
Op de lijnen 12-25-124 rijden in de week klassieke tweetjes (2x2)
Natuurlijk bomvol tot Antwerpen.
Schandalig gewoonweg, nu er ook nog eens veel meer mensen de trein nemen door het slechte weer.
Wie neemt er eigenlijk dergelijke idiote beslissingen om een IC op een zeer drukke lijn te gaan samenstellen uit 1 klassiekje ?
Beslissing? Vermoedelijk is het alternatief 0 (nul) rijtuigen. Wat is dan beter?Adler schreef:Gisteren IC4509 Charleroi-Essen samengesteld uit 1 klassiekje ! (=2 rijtuigen).ferry schreef:
Schandalig gewoonweg, nu er ook nog eens veel meer mensen de trein nemen door het slechte weer.
Wie neemt er eigenlijk dergelijke idiote beslissingen om een IC op een zeer drukke lijn te gaan samenstellen uit 1 klassiekje ?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Bureacraten die nooit niet de trein nemen zeker?
Vooral dat zo een toestanden in het weekend voorkomen als er 50% minder treinen rijden, en er heel wat ongebruikt materiaal in de bundels blijft staan is niet te begrijpen.
Bovendien zijn er nu heel wat P-treinen 2 weken afgeschaft in de plaats van 1 week, dus is er ook extra materiaal beschikbaar!!!
Waar blijven die door mijnheer Descheemaecker heilig verklaarde M6 dubbeldekkers met dit weer?
Die M6en gaan volgens Mijnheer Descheemaecker alle vertragingen wegwerken en zijn toch betrouwbaarder?
Vooral dat zo een toestanden in het weekend voorkomen als er 50% minder treinen rijden, en er heel wat ongebruikt materiaal in de bundels blijft staan is niet te begrijpen.
Bovendien zijn er nu heel wat P-treinen 2 weken afgeschaft in de plaats van 1 week, dus is er ook extra materiaal beschikbaar!!!
Waar blijven die door mijnheer Descheemaecker heilig verklaarde M6 dubbeldekkers met dit weer?
Die M6en gaan volgens Mijnheer Descheemaecker alle vertragingen wegwerken en zijn toch betrouwbaarder?
Sorry maar je gaat mij niet vertellen dat er op het middaguur maar 1 klassiek stel beschikbaar is op de lijn Charleroi-Essen.overweg13 schreef:Beslissing? Vermoedelijk is het alternatief 0 (nul) rijtuigen. Wat is dan beter?Adler schreef:Gisteren IC4509 Charleroi-Essen samengesteld uit 1 klassiekje ! (=2 rijtuigen).ferry schreef:
Heb je al eens de toestanden meegemaakt in een IC op een drukke lijn, samengesteld uit 2 rijtuigen, op een dag dat iedereen de trein wil nemen ?
Ja, al probeer ik die momenten te vermijden. En misschien kan men wel een trein in elkaar toveren om die IC te rijden (en de volgende ritten van dat materieel), maar dan komt ongetwijfeld een andere trein in het gedrang. Men slaagt er niet eens in om reservematerieel te vinden in de beste omstandigheden, hoe zou dat nu kunnen in dit winterweer?Adler schreef: Sorry maar je gaat mij niet vertellen dat er op het middaguur maar 1 klassiek stel beschikbaar is op de lijn Charleroi-Essen.
Heb je al eens de toestanden meegemaakt in een IC op een drukke lijn, samengesteld uit 2 rijtuigen, op een dag dat iedereen de trein wil nemen ?
Wat niet betekent dat ik dit goedpraat. Het wordt tijd dat men eens leert inzien dat het ook in 2010 (en later) nog kan vriezen tot -10°, dat er 10 à 20 cm sneeuw kan vallen (gelukkig komen die beide zaken zelden tegelijk voor). Ik vind dat men daar te weinig rekening mee houdt bij het ontwerpen van treinen, bij ons althans. Maar zolang men treinen ontwerpt die alleen goed functioneren bij temperaturen tussen 5 en 22°, bij een relatieve vochtigheid tussen 50 en 80 %, zal het blijven verkeerd lopen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Volledig met u eens, maar ik betwijfel of in dit geval het weer er wel iets mee te maken heeft.overweg13 schreef:Maar zolang men treinen ontwerpt die alleen goed functioneren bij temperaturen tussen 5 en 22°, bij een relatieve vochtigheid tussen 50 en 80 %, zal het blijven verkeerd lopen.
M6-rijtuigen vallen ook bij goed weer om de haverklap in panne.
Ga dan zelf is verdeler spelen in dat dominospel. Je moet een defecte trein vervangen, je hebt twee treinen in reserve staan. Een klassiek stel dat je 5u kan missen en een dubbeldekker die maar een uurtje vrij is. Wat kies je? Als je de dubbeldekker kiest weet je dat je heel uwe domino mag gaan doorschuiven en hopen dat daarin totaal NIETS verkeerd mag gaan. Dan moet je nog rekening houden met het feit dat dit niet de enige factoren zijn waarmee je rekening moet houden om dit materieel de baan op te sturen.Adler schreef:Sorry maar je gaat mij niet vertellen dat er op het middaguur maar 1 klassiek stel beschikbaar is op de lijn Charleroi-Essen.overweg13 schreef:
Beslissing? Vermoedelijk is het alternatief 0 (nul) rijtuigen. Wat is dan beter?
Volgens verschillende treinbegeleiders die met M6 rijden zeggen dat een M6 zeker niet tegen de dooi kan en dat er verschillende problemen voorkomen in de rijtuigen zelf.
Ik ga juist niets spelen.Steven schreef:Ga dan zelf is verdeler spelen in dat dominospel.
Als je altijd maar meer reizigers wil vervoeren, zoals die heren van het bestuur altijd beloven, zorg er dan eerst voor dat je voldoende materieel hebt dat niet bij het minste defekt gaat.