ma 14.12.09
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
ma 14.12.09
Dag,
De nieuwe dienstregeling is amper een dag oud, maar toch kriebelt het al om de uitwerking ervan eens in de praktijk te beleven. Ik heb een originele rondrit voorzien, die voor de gelegenheid na een busrit begint in Neerpelt.
3232 Neerpelt 11:34 – Lier 12:31
3433 Lier 12:39 – Mechelen 12:55
4134 Mechelen 13:23 – Gent-Sint-Pieters 14:07
1864 Gent-Sint-Pieters 14:11 – Geraardsbergen 15:03
1786 Geraardsbergen 15:37 – Denderleeuw 16:04
2086 Denderleeuw 16:15 – Brussel-Noord 16:49
8306 Brussel-Noord 17:15 – Hasselt 18:05
8300 Hasselt 18:10 – Genk 18:25
Ik waag het erop om met de wagen tot het station van Genk te rijden, maar zoals verwacht weigert de loketbediende me een parkeerticket te geven omdat mijn treinmarathon vanuit een ander station start. In de reizigersvoorschriften heb ik over deze kwestie geen uitsluitsel kunnen vinden, en dus ontsteek ik liever geen discussie. Ik leg haar wel uit dat ik straks per trein naar Genk terugkeer, maar daar heeft ze geen boodschap aan. Geen parkeertoelating dus, maar blijkbaar heb ik wel recht op een gratis initiatie in onbeschoftheid. Jammer dat enkelingen op die manier het imago van de NMBS schade berokkenen; in mijn thuisbasis Bilzen valt er zelden te klagen over onvriendelijk personeel.
Ik schiet dus alvast maar een eindje op met de wagen, tot op de parking aan de kerk van As. Daar kan ik alsnog op bus 8 (As Kerk 10:16 – Neerpelt Station 11:13) stappen, verzekerd door een Jonckheere Transit 2000 (4571). Ook de bus ontsnapt jammer genoeg niet aan een omleiding door werkzaamheden, maar de 4 minuutjes oponthoud die daaruit voortvloeien zijn bij aankomst in Neerpelt al lang weggewerkt.
Daar is het betrekkelijk rustig in de stationsomgeving. Op meer dan een tiental medeopstappers moet je hier op dit uur niet rekenen. Dat moet Traffic Control ook wel in de gaten hebben, want iets over half twaalf galmt een onaangenaam bericht door de speakers: onze trein heeft op de heenrit ruim een half uur vertraging opgelopen, en om de keertijden en aansluitingen niet onnodig in het gedrang te brengen zal hij niet tot Neerpelt doorrijden. Geen verdere verklaring, noch excuses. ‘Bestemming beter’, zo luidt dat tegenwoordig. Een uurtje wachten op de krakende houten banken van de lokettenzaal volstaat om een aangepast traject uit te stippelen: ik besluit de omweg via Gent te laten vallen. Als ik onderstaande overstap van 4 minuten in Brussel haal, dan zit ik vanaf Geraardsbergen weer keurig op schema.
3233 Neerpelt 12:34 – Lier 13:31
3434 Lier 13:39 – Brussel-Noord 14:13
1585 Brussel-Noord 14:17 – Geraardsbergen 15:09
Ook de volgende trein, IR e 3233 (Neerpelt 12:34 – Lier 13:31), komt met een lichte vertraging binnengereden, maar we zijn wel op tijd weg. Met nogal wat scholieren aan boord, volstaat de capaciteit van AR 4130 maar net. Van de protestactie tegen de nieuwe dienstregeling in Mol is niets meer te merken; de koppeling verloopt bovendien zonder problemen. In Nijlen worden de perrons onder handen genomen, maar de reservetijd tussen Herentals en Lier is natuurlijk wel op wat meer voorzien.
Ook IC R 3434 (Lier 13:39 – Brussel-Noord 14:13) komt enkele minuutjes te vroeg binnengereden, in de hoedanigheid van amper 1 AM B (382). Het lijkt wel alsof er in de nieuwe dienstregeling nog meer daltreinen in een minimale samenstelling rijden. De bestuurder is van het vlotte type, zodat de hele rit stipt verloopt. Tijdens de laatste kilometers maakt de vrouwelijke TBG zelfs nog een kwinkslag naar het fameuze ‘spoor 13’, waarop men niet gauw treinliefhebbers zal aantreffen.
CR 1585 (Brussel-Noord 14:17 – Geraardsbergen 15:09) staat al aan het perron, maar de overstap komt nooit in gevaar. Ik heb de keuze tussen een enerzijds een wijnrood stel, en anderzijds een met graffiti bekladderde soortgenoot die er ooit als de gerenoveerde 629 moet hebben uitgezien. De verwarming werkt echter wel voortreffelijk, wat op een dag als vandaag de doorslag geeft. De bezetting is erg mager. Misschien moet een frequentieverhoging niet de enige prioriteit van het GEN zijn. Op lijn 94 gaat het nogal langzaam; mogelijk zitten de uitgelopen werkzaamheden van vorige nacht daar voor iets tussen. Voorbij Edingen lopen we onze vertraging moeiteloos in. Dat we Geraardsbergen toch nog een minuutje te laat bereiken, is louter te wijten aan een korte stilstand in de stationsinrit. De rangeerder staat al klaar om 3 extra stellen aan te koppelen, kwestie van straks de avondspits te trotseren.
Tijd voor de aangenamere verrassing van de dag: op spoor 5 staat me een voormalig Sabenastel (597) op te wachten als L 1786 (Geraardsbergen 15:37 – Denderleeuw 16:06). En geloof het of niet, maar dat is me in al die jaren nog nooit gegund geweest. Qua interieur en zetelopstelling wijkt deze reeks grondig af van de traditionele klassiekjes. Wie kon hier z’n koffers niet kwijt? Opvallend is ook het ruime eerste klas compartiment. Zodra de rit start, valt de nadruk op hoe versleten dit materieel eigenlijk wel is. De motor knarst, de kast schuurt onophoudelijk en de zetelbekleding is dringend aan vervanging toe. Vaart maken lukt echter nog zonder problemen. De TBG geneert zich zelfs niet om in de kleine stopplaatsen tot anderhalve minuut te vroeg het vertreksein te geven.
Aangekomen in Denderleeuw wordt CR 2086 (Denderleeuw 16:15 – Brussel-Noord 16:49) met 15 minuten vertraging aangekondigd wegens een acuut materieeltekort in Aalst. Ook alle treinen richting Gent staan in het rood; blijkbaar heeft zich aan de afrit van lijn 50a een persoonsongeluk voorgedaan waarbij een IR h betrokken was. Mijn trein, die uiteindelijk 21 minuten te laat komt opdagen, ondervindt daar geen verdere hinder van. Meerdere stopplaatsen op lijn 50 zijn intussen volgens de nieuwe huisstijl opgeknapt. Geleidelijk aan lopen de 4 klassieke stellen vol (waaronder mijn 654). Er zit ook een CityRailstel in de samenstelling, maar het automatisch omroepsysteem werkt niet. Tussen Bockstael en Brussel-Noord staan we nog een poosje stil. Als we uiteindelijk op 25 minuten vertraging afklokken, komt mijn aansluiting natuurlijk danig in gevaar.
Ik trek dus een spurtje naar spoor 6, met succes. P 8306 (Brussel-Noord 17:15 – Hasselt 18:05) heeft er niet alleen een elfde M4-rijtuig bijgekregen, maar wordt voortaan ook door twee locs gesleept. Vandaag zijn de HLE’s 2310 en 2335 van dienst. Je ziet het goed: deze rit rijdt voortaan door koker 2 van de NZV, wat het niet makkelijker maakt om op lijn 36N te raken. Blijkbaar rijden we niet eerst langs de klassieke lijn tot Diegem, maar voegen we nog voor Schaarbeek in om alsnog het viaduct te nemen. Voor er een gaatje vrij is, moeten we wel eerst een tijdje stilstaan. Onnodig te vermelden dat de nieuwe, verkorte rittijd veel te krap is. Een negental minuten vertraging bij aankomst is Hasselt zijn het gevolg. Of er ook een TBG aan boord was, zal wel voor altijd een vraag blijven.
In tegenstelling tot bepaalde onheilspellende berichten in de media, blijken alle aansluitingen te wachten. Voor mijn P 8300 (Hasselt 18:10 – Genk 18:25) is dat zelfs niet nodig, want hij heeft zelf al een ruime vertraging opgelopen in Sint-Truiden. Ook in de nieuwe dienstregeling sleept HLE 2750 nog steeds een koddige mengeling van 3 I10- en 6 gerenoveerde M5-rijtuigen. De ruimere 2/1-zetelspreiding op de bovenverdieping is toch al een hele vooruitgang qua comfort, maar de ingebouwde displays zijn voorlopig nog werkloos. Na wat geslenter bereiken we Genk ruim 17 minuten te laat.
En zo eindigt de dag zoals hij begon: in bus 8 (Genk Station 19:02 – As Kerk 19:16), weeral verzekerd door een Jonckheere Transit 2000 (440629). Dit voertuig heeft een vervelend afwijkende zetelopstelling, maar met amper 4 reizigers heb je daar natuurlijk geen last van. We krijgen via AriBus een viertal minuten wachttijd opgelegd (omdat IC K 2216 zo’n 14 minuten te laat arriveert), en dezelfde werkzaamheden als vanochtend voegen daar nog eens de helft aan toe.
Kort samengevat: één afgelasting, een moeilijke spits, maar geen verbroken aansluitingen. De combinatie van een nieuwe dienstregeling, sociale acties en een eerste winterprik had misschien nog erger kunnen uitdraaien.
Groeten,
De nieuwe dienstregeling is amper een dag oud, maar toch kriebelt het al om de uitwerking ervan eens in de praktijk te beleven. Ik heb een originele rondrit voorzien, die voor de gelegenheid na een busrit begint in Neerpelt.
3232 Neerpelt 11:34 – Lier 12:31
3433 Lier 12:39 – Mechelen 12:55
4134 Mechelen 13:23 – Gent-Sint-Pieters 14:07
1864 Gent-Sint-Pieters 14:11 – Geraardsbergen 15:03
1786 Geraardsbergen 15:37 – Denderleeuw 16:04
2086 Denderleeuw 16:15 – Brussel-Noord 16:49
8306 Brussel-Noord 17:15 – Hasselt 18:05
8300 Hasselt 18:10 – Genk 18:25
Ik waag het erop om met de wagen tot het station van Genk te rijden, maar zoals verwacht weigert de loketbediende me een parkeerticket te geven omdat mijn treinmarathon vanuit een ander station start. In de reizigersvoorschriften heb ik over deze kwestie geen uitsluitsel kunnen vinden, en dus ontsteek ik liever geen discussie. Ik leg haar wel uit dat ik straks per trein naar Genk terugkeer, maar daar heeft ze geen boodschap aan. Geen parkeertoelating dus, maar blijkbaar heb ik wel recht op een gratis initiatie in onbeschoftheid. Jammer dat enkelingen op die manier het imago van de NMBS schade berokkenen; in mijn thuisbasis Bilzen valt er zelden te klagen over onvriendelijk personeel.
Ik schiet dus alvast maar een eindje op met de wagen, tot op de parking aan de kerk van As. Daar kan ik alsnog op bus 8 (As Kerk 10:16 – Neerpelt Station 11:13) stappen, verzekerd door een Jonckheere Transit 2000 (4571). Ook de bus ontsnapt jammer genoeg niet aan een omleiding door werkzaamheden, maar de 4 minuutjes oponthoud die daaruit voortvloeien zijn bij aankomst in Neerpelt al lang weggewerkt.
Daar is het betrekkelijk rustig in de stationsomgeving. Op meer dan een tiental medeopstappers moet je hier op dit uur niet rekenen. Dat moet Traffic Control ook wel in de gaten hebben, want iets over half twaalf galmt een onaangenaam bericht door de speakers: onze trein heeft op de heenrit ruim een half uur vertraging opgelopen, en om de keertijden en aansluitingen niet onnodig in het gedrang te brengen zal hij niet tot Neerpelt doorrijden. Geen verdere verklaring, noch excuses. ‘Bestemming beter’, zo luidt dat tegenwoordig. Een uurtje wachten op de krakende houten banken van de lokettenzaal volstaat om een aangepast traject uit te stippelen: ik besluit de omweg via Gent te laten vallen. Als ik onderstaande overstap van 4 minuten in Brussel haal, dan zit ik vanaf Geraardsbergen weer keurig op schema.
3233 Neerpelt 12:34 – Lier 13:31
3434 Lier 13:39 – Brussel-Noord 14:13
1585 Brussel-Noord 14:17 – Geraardsbergen 15:09
Ook de volgende trein, IR e 3233 (Neerpelt 12:34 – Lier 13:31), komt met een lichte vertraging binnengereden, maar we zijn wel op tijd weg. Met nogal wat scholieren aan boord, volstaat de capaciteit van AR 4130 maar net. Van de protestactie tegen de nieuwe dienstregeling in Mol is niets meer te merken; de koppeling verloopt bovendien zonder problemen. In Nijlen worden de perrons onder handen genomen, maar de reservetijd tussen Herentals en Lier is natuurlijk wel op wat meer voorzien.
Ook IC R 3434 (Lier 13:39 – Brussel-Noord 14:13) komt enkele minuutjes te vroeg binnengereden, in de hoedanigheid van amper 1 AM B (382). Het lijkt wel alsof er in de nieuwe dienstregeling nog meer daltreinen in een minimale samenstelling rijden. De bestuurder is van het vlotte type, zodat de hele rit stipt verloopt. Tijdens de laatste kilometers maakt de vrouwelijke TBG zelfs nog een kwinkslag naar het fameuze ‘spoor 13’, waarop men niet gauw treinliefhebbers zal aantreffen.
CR 1585 (Brussel-Noord 14:17 – Geraardsbergen 15:09) staat al aan het perron, maar de overstap komt nooit in gevaar. Ik heb de keuze tussen een enerzijds een wijnrood stel, en anderzijds een met graffiti bekladderde soortgenoot die er ooit als de gerenoveerde 629 moet hebben uitgezien. De verwarming werkt echter wel voortreffelijk, wat op een dag als vandaag de doorslag geeft. De bezetting is erg mager. Misschien moet een frequentieverhoging niet de enige prioriteit van het GEN zijn. Op lijn 94 gaat het nogal langzaam; mogelijk zitten de uitgelopen werkzaamheden van vorige nacht daar voor iets tussen. Voorbij Edingen lopen we onze vertraging moeiteloos in. Dat we Geraardsbergen toch nog een minuutje te laat bereiken, is louter te wijten aan een korte stilstand in de stationsinrit. De rangeerder staat al klaar om 3 extra stellen aan te koppelen, kwestie van straks de avondspits te trotseren.
Tijd voor de aangenamere verrassing van de dag: op spoor 5 staat me een voormalig Sabenastel (597) op te wachten als L 1786 (Geraardsbergen 15:37 – Denderleeuw 16:06). En geloof het of niet, maar dat is me in al die jaren nog nooit gegund geweest. Qua interieur en zetelopstelling wijkt deze reeks grondig af van de traditionele klassiekjes. Wie kon hier z’n koffers niet kwijt? Opvallend is ook het ruime eerste klas compartiment. Zodra de rit start, valt de nadruk op hoe versleten dit materieel eigenlijk wel is. De motor knarst, de kast schuurt onophoudelijk en de zetelbekleding is dringend aan vervanging toe. Vaart maken lukt echter nog zonder problemen. De TBG geneert zich zelfs niet om in de kleine stopplaatsen tot anderhalve minuut te vroeg het vertreksein te geven.
Aangekomen in Denderleeuw wordt CR 2086 (Denderleeuw 16:15 – Brussel-Noord 16:49) met 15 minuten vertraging aangekondigd wegens een acuut materieeltekort in Aalst. Ook alle treinen richting Gent staan in het rood; blijkbaar heeft zich aan de afrit van lijn 50a een persoonsongeluk voorgedaan waarbij een IR h betrokken was. Mijn trein, die uiteindelijk 21 minuten te laat komt opdagen, ondervindt daar geen verdere hinder van. Meerdere stopplaatsen op lijn 50 zijn intussen volgens de nieuwe huisstijl opgeknapt. Geleidelijk aan lopen de 4 klassieke stellen vol (waaronder mijn 654). Er zit ook een CityRailstel in de samenstelling, maar het automatisch omroepsysteem werkt niet. Tussen Bockstael en Brussel-Noord staan we nog een poosje stil. Als we uiteindelijk op 25 minuten vertraging afklokken, komt mijn aansluiting natuurlijk danig in gevaar.
Ik trek dus een spurtje naar spoor 6, met succes. P 8306 (Brussel-Noord 17:15 – Hasselt 18:05) heeft er niet alleen een elfde M4-rijtuig bijgekregen, maar wordt voortaan ook door twee locs gesleept. Vandaag zijn de HLE’s 2310 en 2335 van dienst. Je ziet het goed: deze rit rijdt voortaan door koker 2 van de NZV, wat het niet makkelijker maakt om op lijn 36N te raken. Blijkbaar rijden we niet eerst langs de klassieke lijn tot Diegem, maar voegen we nog voor Schaarbeek in om alsnog het viaduct te nemen. Voor er een gaatje vrij is, moeten we wel eerst een tijdje stilstaan. Onnodig te vermelden dat de nieuwe, verkorte rittijd veel te krap is. Een negental minuten vertraging bij aankomst is Hasselt zijn het gevolg. Of er ook een TBG aan boord was, zal wel voor altijd een vraag blijven.
In tegenstelling tot bepaalde onheilspellende berichten in de media, blijken alle aansluitingen te wachten. Voor mijn P 8300 (Hasselt 18:10 – Genk 18:25) is dat zelfs niet nodig, want hij heeft zelf al een ruime vertraging opgelopen in Sint-Truiden. Ook in de nieuwe dienstregeling sleept HLE 2750 nog steeds een koddige mengeling van 3 I10- en 6 gerenoveerde M5-rijtuigen. De ruimere 2/1-zetelspreiding op de bovenverdieping is toch al een hele vooruitgang qua comfort, maar de ingebouwde displays zijn voorlopig nog werkloos. Na wat geslenter bereiken we Genk ruim 17 minuten te laat.
En zo eindigt de dag zoals hij begon: in bus 8 (Genk Station 19:02 – As Kerk 19:16), weeral verzekerd door een Jonckheere Transit 2000 (440629). Dit voertuig heeft een vervelend afwijkende zetelopstelling, maar met amper 4 reizigers heb je daar natuurlijk geen last van. We krijgen via AriBus een viertal minuten wachttijd opgelegd (omdat IC K 2216 zo’n 14 minuten te laat arriveert), en dezelfde werkzaamheden als vanochtend voegen daar nog eens de helft aan toe.
Kort samengevat: één afgelasting, een moeilijke spits, maar geen verbroken aansluitingen. De combinatie van een nieuwe dienstregeling, sociale acties en een eerste winterprik had misschien nog erger kunnen uitdraaien.
Groeten,
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: ma 14.12.09
Het interieur van het Sabenastel.
Re: ma 14.12.09
Héé,... rijden ze die L-dienst nu met klassieke 2-tjes i.p.v. varkenssnuiten (reeks 800)?
En over het interieur van het Sabena-stelleke: ik vind het leuke zitplaatsen. Alleen spijtig dat er geen hoofdsteunen zijn...
En over het interieur van het Sabena-stelleke: ik vind het leuke zitplaatsen. Alleen spijtig dat er geen hoofdsteunen zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: ma 14.12.09
Inderdaad. De AM Q's zijn blijkbaar massaal verhuisd richting Sint-Niklaas om daar een aantal P-treinen erbij te nemen.Héé,... rijden ze die L-dienst nu met klassieke 2-tjes i.p.v. varkenssnuiten (reeks 800)?
De andere L-trein (Antwerpen - Herentals) bestond uit 2 breaks.
Groeten,
Re: ma 14.12.09
Ik zal deze week nog wel eens gaan kijken in FSN naar de 800's.Molenbruch Y. schreef:Inderdaad. De AM Q's zijn blijkbaar massaal verhuisd richting Sint-Niklaas om daar een aantal P-treinen erbij te nemen.Héé,... rijden ze die L-dienst nu met klassieke 2-tjes i.p.v. varkenssnuiten (reeks 800)?
De andere L-trein (Antwerpen - Herentals) bestond uit 2 breaks.
Groeten,




Re: ma 14.12.09
Daluren zal je altijd hebben, GEN of geen GEN. (liefst geen, maar dat is mijn eigen gedacht). De werknemers en studenten die zo vroeg al kunnen naar huis sporen zijn dun gezaaid hoor... Al eens de IC 2031 genomen van Antwerpen naar Brussel (V. 10.23 uur te Berchem bvb) ? Daar zit ook nauwelijks volk op. Uiteraard vergelijk ik de lijn Antwerpen - Charleroi-Sud niet met Dendermonde - Geraardsbergen maar je hebt altijd en overal daluurtreinen. Als de NMBS deze treinen kan vullen is dat wel een succes (korting bvb ?).Molenbruch Y. schreef:CR 1585 (Brussel-Noord 14:17 – Geraardsbergen 15:09) staat al aan het perron, maar de overstap komt nooit in gevaar. De bezetting is erg mager. Misschien moet een frequentieverhoging niet de enige prioriteit van het GEN zijn.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: ma 14.12.09
Nog een vraagje over de materieelinzet: kan het dat ik IC I 2013 (FCR 13:07 - FN 14:43) heb zien rondrijden met 8 M4-rijtuigen, geduwd door een HLE 21? Deze trein passeerde ons in de andere richting ter hoogte van Buda, maar ik kon hem anders niet thuisbrengen.
Groeten,
Groeten,
Re: ma 14.12.09
Geweldige dingen. Dat materieel schreeuwt maar 1 woord: BEENRUIMTELML schreef:En over het interieur van het Sabena-stelleke: ik vind het leuke zitplaatsen. Alleen spijtig dat er geen hoofdsteunen zijn...

Zit er recentelijk ook eentje in de weekendse stopper Maastricht-Luik (de 598)
