Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
ik heb een blauw vermoeden dat ook brussel centraal zal sneuvelen eens de nieuwe stellen in gebruiken zijn.
Dat kan door de frequentie te verhogen, maar waar het in jeroen zijn eerste post over ging was een verschuiving, een verschuiving in de dienstregeling is totaal iets anders dan de frequentie bespreken.bw494674 schreef:Beste Vic,Zolang de aanpak van onze openbare vervoersmaatschappijen van dit uitgangspunt vertrekt zal er nog veel met de auto gereden worden.overweg13 schreef:Als je het openbaar vervoer neemt - ook als je geen gepensioneerde-met-hopen-tijd bent, want ik neem trein en bus al van toen jij nog niet eens een stamcel was - dan moet je:
- ofwel je eigen dagindeling schikken naar de dienstregelingen van trein, tram en bus;
- ofwel (als het eerste niet kan, wat wel eens wil gebeuren, natuurlijk) je aanpassen aan de dienstregeling van trein, tram en bus.
Nochtans horen we zowel de politieke verantwoordelijken als de bazen van de maatschappijen steeds verkondigen dat ze meer mensen uit de auto willen krijgen.
Wat is het nu ?
Groeten,
Als je twee of drie treinen per uur hebt en ze verschuiven ze allemaal tien minuten kan je zeker zijn dat er mensen benadeeld zijn en andere er voordeel zullen van plukken, jeroen heeft nadelen ondervonden (zoals we hier tot vervelens toe herhaald hebben). Dat het nooit voor iedereen goed kan zijn moet toch duidelijk zijn. Het is gewoon utopisch denken dat je voor een hele bevolking de meest ideale oplossing uit de bus kan toveren.
Moest er tussen Brussel en Antwerpen in het weekend echter een derde rechtstreekse trein rijden zou dit veel verbeteren. Maar die is er dus niet. Men heeft om praktische redenen een paar verbindingen moeten verschuiven. De gevolgen voor 1 persoon werden hier uitvoerig besproken.
Hallo,
Groeten,
Of een tweede trein tussen Mechelen en Leuven ? Toch twee belangrijke steden met onderweg nog het niet onbelangrijke Haacht ?Steven schreef: Moest er tussen Brussel en Antwerpen in het weekend echter een derde rechtstreekse trein rijden zou dit veel verbeteren. Maar die is er dus niet. Men heeft om praktische redenen een paar verbindingen moeten verschuiven. De gevolgen voor 1 persoon werden hier uitvoerig besproken.
Groeten,
Wat er gaat gebeuren, staat al jarenlang vast: Mechelen gaat nog sneuvelen. Brussel-Centraal blijft:Steven schreef:ik heb een blauw vermoeden dat ook brussel centraal zal sneuvelen eens de nieuwe stellen in gebruiken zijn.
http://treintrambus.be/images/stories/b ... l-zuid.png
Groetjes,
Rian
Ik denk dat ze daar zelfs nog niet 100% zeker van zijn hoor. Soms beslissen ze op de laatste moment over dergelijke zaken en krijg je alsnog een ander resultaat dan wat er eerst was aangekondigd.
Dertig jaar geleden was je van Antwerpen naar Brussel minder lang onderweg dan nu...overweg13 schreef: Én je gelukkig prijzen dat je in deze tijden gebruik maakt van het OV, want dertig jaar geleden was van veel frequente verbindingen die nu bestaan, nog niet eens sprake. Tenzij je een ritje in een stoptrein tussen Antwerpen en Leuven in aftandse M1-rijtuigen natuurlijk verkiest boven de toestand van vandaag.
Wat het treinaanbod betreft wordt er absoluut en uiteraard getracht om alle treinen zo optimaal mogelijk te spreiden. De hoeveelheid treinen (tijdens het weekend dan) wordt vooral bepaald door technische en personeelsbeperkingen en als je dan met treinen met verschillende karakteristieken zit is optimaal spreiden nog eens minder evident, zeker als alles (ik spreek nu over Antwerpen-Mechelen) over één lijn moet, dus zowel Thalys, Benelux, IC, IR en L
IC en IR rijden gespreid, Thalys en Benelux zitten ertussen zonder spelingsmogelijkheid (voor NMBS-Mobility, zijnde NMBS-NATIONAAL dus)
Tijdens de week hebben we de spreiding wel goed gekregen:
2 L op 30', 2 IR op 30' en 2 IC op 30'. Ideaal hadden we IR en IC op 15'-spreiding moeten brengen, maar dat kan omwille van IC-B en Thalys niet.
Wat betreft Benelux en welke stops: er is soms een verschil tussen logica en politiek.
Wat betreft tellingen op de IR tussen Antwerpen en Brussel. Ook hier weer een verschil tussen beloofde materieelcapaciteit en wat er werkelijk rijdt. Indien nodig wordt er bijgestuurd. Dat moet blijken uit tellingsgegevens van de TBG. Indien reizigers roepen (klachten via de reguliere weg of zelfs hier) zullen we een en ander wel eens nakijken en als blijkt dat de opm. terecht is (zelf als er maar één reiziger is die de moeite doet om een klacht te zenden) doen wij het nodige aan onze kant.
Op basis van eerdere berichten hier heb ik eens gegevens laten opvragen, en het bleek dat de overbezettingen beperkt waren tot enkele treinen, waarbij deels materieelomwisselingen aan de basis lagen. Dit is ook deels een punctueel probleem wegens shoppingperiode, Samson&Gert,... waarvoor versterkingen werden gevraagd (maar niet altijd verkregen). Indien overbezettingen als structureel bevestigd worden zal hier uiteraard ingegrepen worden. Helaas kunnen wij niet proactief een verwachtte structurele overbezetting aanpakken.
IC en IR rijden gespreid, Thalys en Benelux zitten ertussen zonder spelingsmogelijkheid (voor NMBS-Mobility, zijnde NMBS-NATIONAAL dus)
Tijdens de week hebben we de spreiding wel goed gekregen:
2 L op 30', 2 IR op 30' en 2 IC op 30'. Ideaal hadden we IR en IC op 15'-spreiding moeten brengen, maar dat kan omwille van IC-B en Thalys niet.
Wat betreft Benelux en welke stops: er is soms een verschil tussen logica en politiek.
Wat betreft tellingen op de IR tussen Antwerpen en Brussel. Ook hier weer een verschil tussen beloofde materieelcapaciteit en wat er werkelijk rijdt. Indien nodig wordt er bijgestuurd. Dat moet blijken uit tellingsgegevens van de TBG. Indien reizigers roepen (klachten via de reguliere weg of zelfs hier) zullen we een en ander wel eens nakijken en als blijkt dat de opm. terecht is (zelf als er maar één reiziger is die de moeite doet om een klacht te zenden) doen wij het nodige aan onze kant.
Op basis van eerdere berichten hier heb ik eens gegevens laten opvragen, en het bleek dat de overbezettingen beperkt waren tot enkele treinen, waarbij deels materieelomwisselingen aan de basis lagen. Dit is ook deels een punctueel probleem wegens shoppingperiode, Samson&Gert,... waarvoor versterkingen werden gevraagd (maar niet altijd verkregen). Indien overbezettingen als structureel bevestigd worden zal hier uiteraard ingegrepen worden. Helaas kunnen wij niet proactief een verwachtte structurele overbezetting aanpakken.
spoorwegrealist
^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Einde 2012 is de geplande datum, nog minstens 3 jaar dus.giuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
spoorwegrealist
In het spoorboekje van 1978/1979 vind ik nochtans een mooi voorbeeld van zo'n redelijk strakke kwartierdienst. Ook al vertrekt er niet elk kwartier een trein in Antwerpen-Centraal, bij aankomst in Brussel-Noord zit er ongeveer een kwartier tussen.stefanic schreef:Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Ter informatie: de treinen met een omcirkeld kruisje reden op zaterdag en zondag; die met het hamertje in het vierkant van maandag tot vrijdag.
De treinreeks 100 is de Benelux (deels met Nederlandse of Belgische hondenkoppen, deels met trek- en duwstellen met reeks 25.5. De reeks 500 is wat we vandaag de IC Antwerpen - Charleroi zouden noemen. Verder rijden er 2 treinen van een reeks 2500, wat vandaag IR's Antwerpen - Brussel zouden zijn. En de reeks 5500 betreft stoptreinen Antwerpen - Nijvel.
Per uur had je dus overdag 2 IC's, 2 IR's en 2 stoptreinen die bovendien goede aansluitingen gaven in Mechelen. Al deze treinen reden over lijn 25.
In mijn herinnering was lijn 25 een lijn waar stipt gereden werd, toch in vergelijking met andere, minder drukke lijnen, en dat ondanks de koppeling van een directe trein en 2 stoptreinen aan de lijn 124. Ik moet wel toegeven dat de Benelux in die tijd zeker geen zorgenkind was.
Wie zich afvraagt wat die 284 deed: dat is een internationale trein Amsterdam - Parijs. Die ging over het volledige traject over lijn 27, net zoals alle goederentreinen.
Kijk ook even onderaan de pagina: dat was pas luxe, het spoorboekje en de bijvoegsels thuis besteld!

Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Was er ook een tabel voor lijn 27? Of werden die twee gecombineerd, zoals ik vermoed, en zoals nu het geval is?
knap, maar:overweg13 schreef:In het spoorboekje van 1978/1979 vind ik nochtans een mooi voorbeeld van zo'n redelijk strakke kwartierdienst. Ook al vertrekt er niet elk kwartier een trein in Antwerpen-Centraal, bij aankomst in Brussel-Noord zit er ongeveer een kwartier tussen.stefanic schreef:Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Ter informatie: de treinen met een omcirkeld kruisje reden op zaterdag en zondag; die met het hamertje in het vierkant van maandag tot vrijdag.
De treinreeks 100 is de Benelux (deels met Nederlandse of Belgische hondenkoppen, deels met trek- en duwstellen met reeks 25.5. De reeks 500 is wat we vandaag de IC Antwerpen - Charleroi zouden noemen. Verder rijden er 2 treinen van een reeks 2500, wat vandaag IR's Antwerpen - Brussel zouden zijn. En de reeks 5500 betreft stoptreinen Antwerpen - Nijvel.
Per uur had je dus overdag 2 IC's, 2 IR's en 2 stoptreinen die bovendien goede aansluitingen gaven in Mechelen. Al deze treinen reden over lijn 25.
In mijn herinnering was lijn 25 een lijn waar stipt gereden werd, toch in vergelijking met andere, minder drukke lijnen, en dat ondanks de koppeling van een directe trein en 2 stoptreinen aan de lijn 124. Ik moet wel toegeven dat de Benelux in die tijd zeker geen zorgenkind was.
Wie zich afvraagt wat die 284 deed: dat is een internationale trein Amsterdam - Parijs. Die ging over het volledige traject over lijn 27, net zoals alle goederentreinen.
Kijk ook even onderaan de pagina: dat was pas luxe, het spoorboekje en de bijvoegsels thuis besteld!
2 IC, waarvan één de Benelux is, vandaag 2 IC EN Benelux EN Thalys
de 2 l-treinen rijden met passage van de IC in Mechelen, net zoals vandaag
en dan 2x IR, ook zoals vandaag. Helaas moet het IR-paar vandaag wat opschuiven, om plaats te maken voor de internationals.
Met onze 6 snelle treinen (2ic, 2ir en 2int) kan je een 10-min dienst doen, als je ook de IC-R vergeet, maar helaas zijn Thalys en Benelux tegenwoordig door reservatie of beperkte stops geen gewilde alternatieven meer, dus zit je met een gat van 20 min waarmee je niks doet (hoewel daar wel een trein zit)
spoorwegrealist
Dat is helemaal niet het probleem, Steven. Niettegenstaande ik het hier tot vervelens toe heb zitten herhalen, begrijpt men het blijkbaar nog steeds niet. Het gaat niet over het verschuiven van alle treinen in een tijdsvak van een uur, het gaat om het verschuiven van één trein en het behouden van de rest waardoor er een heel tijdsvak geen enkele trein rijdt en dan op korte tijd twee. We zouden op termijn moeten komen tot het gezegde "La régularité est plus importante que la ponctualité" of te: een reiziger mag een station binnenstappen wanneer hij wil, er zal binnen afzienbare tijd wel een trein rijden naar zijn bestemming. Die denkwijze wordt blijkbaar nog steeds niet toegepast door de NMBS en heel wat NMBS'ers schijnen het ook niet te kunnen/willen begrijpen, blijkt hier nog maar eens. En nee, het interesseert mij niet hoe het in den tijd van den Oorlog was of in den boes-boes of in het spoorboekje van 25 jaar geleden, ik praat over 2009 met een jonge bevolking die assertiever is en meer verwacht van het OV dan in jeezekestijd.Steven schreef:Dat kan door de frequentie te verhogen, maar waar het in jeroen zijn eerste post over ging was een verschuiving, een verschuiving in de dienstregeling is totaal iets anders dan de frequentie bespreken.
Als je twee of drie treinen per uur hebt en ze verschuiven ze allemaal tien minuten kan je zeker zijn dat er mensen benadeeld zijn en andere er voordeel zullen van plukken
1. Ik denk dat veruit de meeste reizigers stipte treinen meer appreciëren dan de door jou zo geprezen spreiding: aan dat tweede kun je je aanpassen (enfin, mijn generatie kon dat toch...), aan het eerste niet. Als een combinatie van beide mogelijk is, graag, maar alleen in de hoofden van jongeren is alles mogelijk. (Tot ze er zelf iets moeten van bakken...)Jeroen schreef: We zouden op termijn moeten komen tot het gezegde "La régularité est plus importante que la ponctualité" of te: een reiziger mag een station binnenstappen wanneer hij wil, er zal binnen afzienbare tijd wel een trein rijden naar zijn bestemming. Die denkwijze wordt blijkbaar nog steeds niet toegepast door de NMBS en heel wat NMBS'ers schijnen het ook niet te kunnen/willen begrijpen, blijkt hier nog maar eens. En nee, het interesseert mij niet hoe het in den tijd van den Oorlog was of in den boes-boes of in het spoorboekje van 25 jaar geleden, ik praat over 2009 met een jonge bevolking die assertiever is en meer verwacht van het OV dan in jeezekestijd.
2. Het fragment uit het oude spoorboekje had helemaal niks te maken met jouw tussenkomsten, maar met de mededeling van Stefanic dat we nog niet meteen aan een strakke kwartierdienst moesten denken. Je reactie is dan ook buitensporig en misplaatst (in alle betekenissen).
3. Assertiviteit is een vlag die vele ladingen dekt. (Omdat ik de hele discussie al lang beu ben, zal ik niet in de details treden.) Je vergeet er nog bij te zeggen dat de jonge bevolking (hoeveel % van de hele bevolkign is dat eigenlijk) ook nog opdraait voor de gepensioneerden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13