http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Prorail zou dit onderzoeken, maar ik vind nergens nieuwe info erover? vind dit nochtans een zeer goed idee
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanele ... poorlijnen
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanele ... poorlijnen
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
2800 km spoor, 3 12 m. Aan een gemiddeld vermogen van 5W/m2 levert dat 168MW op. Daar kan je inderdaad een paar locs op laten rijden (een loc trekt tot 6 MW), maar het hele net? 168MW is ongeveer een achste van wat een moderne kerncentrale oplevert. En daar moet je dus het hele spoorwegnet voor overdekken. En ik vermoed dat het hele net overdekken nog wel wat meer nadelen zal hebben.bobke schreef:Prorail zou dit onderzoeken, maar ik vind nergens nieuwe info erover? vind dit nochtans een zeer goed idee
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanele ... poorlijnen
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Als je van zonnepanelen treinen wil laten rijden heb je ingewikkelde componenten en regelsystemen nodig, en dat maakt het systeem nog een pak duurder.
Het energieverbruik van een trein (pieken met zeer veel vermogen) komt ook helemaal niet overeen met wat zonnepanelen leveren (klein, constant vermogen). De huidige onderstations en hoogspanningslijnen blijven dus evenzeer nodig.
Het zou kunnen, maar ik denk dat de zonnepanelen beter gebruikt kunnen worden. Op verlichtingspalen of verkeerslichten bijvoorbeeld, dat kan heel eenvoudig en maakt bepaalde stroomkabels overbodig.
Het energieverbruik van een trein (pieken met zeer veel vermogen) komt ook helemaal niet overeen met wat zonnepanelen leveren (klein, constant vermogen). De huidige onderstations en hoogspanningslijnen blijven dus evenzeer nodig.
Het zou kunnen, maar ik denk dat de zonnepanelen beter gebruikt kunnen worden. Op verlichtingspalen of verkeerslichten bijvoorbeeld, dat kan heel eenvoudig en maakt bepaalde stroomkabels overbodig.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Een rijtuig van (ongeveer) 3 meter breed en 25 meter lang levert dat 75m2 zonnepaneel op, en dat produceert dan gemiddeld 325W. Daar kan je mischien nog net de verlichting mee van stroom voorzien.Joris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Waarom herinnert me dit aan de Ier die de Nobelprijs won voor zijn uitvinding van de "floodlit sundial"*?K V B schreef:Een rijtuig van (ongeveer) 3 meter breed en 25 meter lang levert dat 75m2 zonnepaneel op, en dat produceert dan gemiddeld 325W. Daar kan je mischien nog net de verlichting mee van stroom voorzien.
Zonnepanelen geven vooral energie op het moment dat er het minste verlichting nodig is...
*ik kan het niet beter vertalen dan "zonnewijzer met achtergrondverlichting"
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voedenJoris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol

Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Batterij op peil houden als de trein stilstaat is inderdaad een toepassing die mischien wel te verdedigen is...Shrek schreef:Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voedenJoris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Ja, maar danK V B schreef:Batterij op peil houden als de trein stilstaat is inderdaad een toepassing die mischien wel te verdedigen is...
niet als het gesneeuwd heeft
amper als het regent
amper in de winter
amper in een overdekt station
niet in een tunnel**
....
Nee, dit lijkt mij geen verantwoorde investering. Zeker omdat er nooit meer dan een druppel op een hete plaat kan geproduceerd worden, zoals reeds aangegeven.
**of een of andere slimmerik moest electrische verlichting willen installeren in alle tunnels om de zonnepanelen te bedienen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Typisch fantasieproject dat op het eerste zich een fantastisch idee lijkt maar bij nader inzien gewoon onrealistisch is.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Voor treinen is het misschien niet afdoende, maar het is wel een oplossing voor het probleem 'horizonvervuiling'. Spoorlijnen liggen vaak in the middle of nowhere (weilanden e.d.) en dan kun je dit mooi combineren.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan. Zonnepanelen worden pas de moeite om te plaatsen door de subsidies die de overheid geeft. Zonder deze subsidies zou het nooit de moeite zijn door de kleine hoeveelheid elektriciteit dat ze leveren t.o.v. de dure investering. Verder kan je je nog afvragen hoeveel "CO2" er niet vrijkomt bij de productie van al die zonnepanelen, installatie en de massa staal die er nodig is om het hele spoorwegnet te overdekken. Volgens mij niet realistisch.Shrek schreef:Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voedenJoris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
De grote besparing bij het plaatsen van zonnepanelen op een trein is juist dat er geen net aan te pas komt. Ook de ingewikkelde omvormers enzo blijven dan achterwegetomdg schreef: Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan. Zonnepanelen worden pas de moeite om te plaatsen door de subsidies die de overheid geeft. Zonder deze subsidies zou het nooit de moeite zijn door de kleine hoeveelheid elektriciteit dat ze leveren t.o.v. de dure investering. Verder kan je je nog afvragen hoeveel "CO2" er niet vrijkomt bij de productie van al die zonnepanelen, installatie en de massa staal die er nodig is om het hele spoorwegnet te overdekken. Volgens mij niet realistisch.

Misschien moet je de hele topic nog eens herlezen

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Ik heb het idee dat het met die horizonvervuiling dan net erger wordt. Zonnepanelen zijn algemeen gesproken weinig esthetisch.AlexNL schreef:Voor treinen is het misschien niet afdoende, maar het is wel een oplossing voor het probleem 'horizonvervuiling'. Spoorlijnen liggen vaak in the middle of nowhere (weilanden e.d.) en dan kun je dit mooi combineren.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Er komt inderdaad geen batterij bij kijken als je aan het net hangt, en nog niet teveel mensen zonnepanelen hebben. Maar het net als buffer gebruiken betekent eigenlijk dat je de stroom gewoon weggooit. De hele regeling zoals die nu in België bestaat is eigenlijk gewoon een schaamlapje, dat er verder voortal dient om geld van de portemonaie van de belastingbetaler naar die van de zonnepaneelproducenten te verplaatsen...tomdg schreef: Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan.