Pendelaars moeten vrieskou blijven trotseren
- trainfreak
Pendelaars moeten vrieskou blijven trotseren
Door renovatie station is er nauwelijks beschutting tegen het gure weer
WETTEREN - De duizenden mensen die dagelijks de trein nemen in Wetteren zien af. Door renovatiewerken kunnen de pendelaars nergens beschutting vinden tegen de barre kou. Een oplossing lijkt niet voor morgen. Peter Dirix
Na de vroege winterprik in december, steeg het kwik in januari ook nog maar zelden boven nul. Weerdeskundigen voorspellen nog meer vriesdagen en sneeuwbuien. Dat is sneu voor mensen die de trein nemen in Wetteren, want zij blijven letterlijk elke dag in de koude staan. De renovatie van het station zal pas rond pasen van dit jaar rond zijn, dus het gebouw is niet toegankelijk. Ook de luifel op perron 1 is afgebroken. Het kleine wachthuisje op perron2, richting Gent, is omringd door nadarhekkens, dus ook daar kunnen de reizigers geen beschutting zoeken.
Noodloket
‘'t Is echt al weken bibberen', zucht een pendelaar die elke dag richting Brussel moet. ‘Zelfs al ben je warm ingeduffeld, buiten stilstaan bij vijf graden onder nul is vreselijk. Door het noodweer hebben heel wat treinen ook veel vertraging, soms een half uur of meer. Schuilen kan je hier nergens, tenzij in de voetgangerstunnels. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het noodloket is een kleine verwarmde container, maar daar kan geen tien man binnen. Onder het luifeltje kan je ook niet terecht. Is er echt geen oplossing om de reizigers toch enig comfort of warmte te bieden? Want ons abonnement blijft altijd even duur.'
Enkel glas
Hetzelfde geluid op perron twee richting Gent, waar een jonge vrouw, haar dikste sjaal en muts ten spijt, staat te rillen van de koude. ‘Mijn trein had hier al meer dan een kwartier moeten zijn', zucht ze. ‘Waar moet ik gaan staan? Meer keuze dan het perron is er niet. Gelukkig werd er al gestrooid, want een paar dagen geleden lag het er hier nog spekglad bij. Kan men geen noodoplossing bedenken? Een verwarmde container tijdens de winter, dat kan toch niet zo'n groot probleem zijn? Het station Wetteren is klein, maar wel één dat druk wordt gebruikt. Het nieuwe station zal wel mooi zijn, maar we wachten er toch al heel lang op. En zal het daar warm zijn? Er wordt enkel glas geïnstalleerd onder druk van Monumentenzorg. Dat is toch absurd, anno 2010. Was die discussie er niet geweest, het station was al af.'
Wachthuisje verwarmd
Geert Dierckx van de NMBS-Holding snapt de klaagzang van de pendelaars perfect, maar ziet op korte termijn geen echte oplossing. ‘Een verwarmde container plaatsen op beide perrons is een optie, maar zeker niet zo eenvoudig als het klinkt', zegt hij. ‘Er zijn vergunningen nodig en er moet veel geregeld worden om zo'n container van verwarming te voorzien. Ik zal het probleem zeker intern voorleggen en kijken wat er gedaan kan worden.'
‘Wat de enkele beglazing van het nieuwe station betreft: wij zijn ook niet gelukkig met de eis van Monumentenzorg. Het kostte ons niet alleen veel tijd, maar ook een pak geld. Enkele beglazing is haast niet meer te verkrijgen, we moesten dat speciaal bestellen. Het zal echter geen effect hebben op de stookkosten in het stationsgebouw. Het enkele glas bevat een thermische laag die dezelfde isolatiecapaciteit heeft als dubbel glas. Ook het wachthuisje op perron twee zal in de toekomst verwarmd worden', besluit Dierckx.
Het Nieuwsblad
Ik kan er enkel nog aan toevoegen dat het zeer lang aansleept, die werken zijn al meer dan een jaar bezig en je ziet geen verandering.
Ook vorige winter moesten de mensen in de kou op de trein staan wachten.
WETTEREN - De duizenden mensen die dagelijks de trein nemen in Wetteren zien af. Door renovatiewerken kunnen de pendelaars nergens beschutting vinden tegen de barre kou. Een oplossing lijkt niet voor morgen. Peter Dirix
Na de vroege winterprik in december, steeg het kwik in januari ook nog maar zelden boven nul. Weerdeskundigen voorspellen nog meer vriesdagen en sneeuwbuien. Dat is sneu voor mensen die de trein nemen in Wetteren, want zij blijven letterlijk elke dag in de koude staan. De renovatie van het station zal pas rond pasen van dit jaar rond zijn, dus het gebouw is niet toegankelijk. Ook de luifel op perron 1 is afgebroken. Het kleine wachthuisje op perron2, richting Gent, is omringd door nadarhekkens, dus ook daar kunnen de reizigers geen beschutting zoeken.
Noodloket
‘'t Is echt al weken bibberen', zucht een pendelaar die elke dag richting Brussel moet. ‘Zelfs al ben je warm ingeduffeld, buiten stilstaan bij vijf graden onder nul is vreselijk. Door het noodweer hebben heel wat treinen ook veel vertraging, soms een half uur of meer. Schuilen kan je hier nergens, tenzij in de voetgangerstunnels. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het noodloket is een kleine verwarmde container, maar daar kan geen tien man binnen. Onder het luifeltje kan je ook niet terecht. Is er echt geen oplossing om de reizigers toch enig comfort of warmte te bieden? Want ons abonnement blijft altijd even duur.'
Enkel glas
Hetzelfde geluid op perron twee richting Gent, waar een jonge vrouw, haar dikste sjaal en muts ten spijt, staat te rillen van de koude. ‘Mijn trein had hier al meer dan een kwartier moeten zijn', zucht ze. ‘Waar moet ik gaan staan? Meer keuze dan het perron is er niet. Gelukkig werd er al gestrooid, want een paar dagen geleden lag het er hier nog spekglad bij. Kan men geen noodoplossing bedenken? Een verwarmde container tijdens de winter, dat kan toch niet zo'n groot probleem zijn? Het station Wetteren is klein, maar wel één dat druk wordt gebruikt. Het nieuwe station zal wel mooi zijn, maar we wachten er toch al heel lang op. En zal het daar warm zijn? Er wordt enkel glas geïnstalleerd onder druk van Monumentenzorg. Dat is toch absurd, anno 2010. Was die discussie er niet geweest, het station was al af.'
Wachthuisje verwarmd
Geert Dierckx van de NMBS-Holding snapt de klaagzang van de pendelaars perfect, maar ziet op korte termijn geen echte oplossing. ‘Een verwarmde container plaatsen op beide perrons is een optie, maar zeker niet zo eenvoudig als het klinkt', zegt hij. ‘Er zijn vergunningen nodig en er moet veel geregeld worden om zo'n container van verwarming te voorzien. Ik zal het probleem zeker intern voorleggen en kijken wat er gedaan kan worden.'
‘Wat de enkele beglazing van het nieuwe station betreft: wij zijn ook niet gelukkig met de eis van Monumentenzorg. Het kostte ons niet alleen veel tijd, maar ook een pak geld. Enkele beglazing is haast niet meer te verkrijgen, we moesten dat speciaal bestellen. Het zal echter geen effect hebben op de stookkosten in het stationsgebouw. Het enkele glas bevat een thermische laag die dezelfde isolatiecapaciteit heeft als dubbel glas. Ook het wachthuisje op perron twee zal in de toekomst verwarmd worden', besluit Dierckx.
Het Nieuwsblad
Ik kan er enkel nog aan toevoegen dat het zeer lang aansleept, die werken zijn al meer dan een jaar bezig en je ziet geen verandering.
Ook vorige winter moesten de mensen in de kou op de trein staan wachten.
Re: Pendelaars moeten vrieskou blijven trotseren
Pfff waar begint men nu weer over... je kan geen verwarmde ruimtes voorzien voor echt iedereen die de trein neemt. In veel andere stations is het niet beter. In Gent-Sint-Pieters kan ook niet iedereen binnen in het station en in die tunnel is het ook fris.
Zet in Wetteren een container die verwarmd is en het wordt daar dan drummen en trekken voor 2 min in de warmte te staan, en buiten te komen en juist nog meer last te hebben van de koude.
Zet in Wetteren een container die verwarmd is en het wordt daar dan drummen en trekken voor 2 min in de warmte te staan, en buiten te komen en juist nog meer last te hebben van de koude.
En wat met al die kleine stationnetjes met enkel een klein schuilhokje? Of enkel met een klein afdakje...

- trainfreak
Ken jij er zo met >2000 opstappenden per dag?Stef schreef:En wat met al die kleine stationnetjes met enkel een klein schuilhokje? Of enkel met een klein afdakje...
Naar mijn gevoel gaat het eerder over heit feit dat het nu al zo lang duurt.
Het afgelopen half jaar heb ik geen verandering gezien aan het station.
Het wachthuisje op spoor 2 is nu ook al niet meer toegankelijk.
???Stef schreef:Ik vermoed dat Beveren-Waas zo'n station is.
Beveren heeft een loket dat dagelijks open is en een prima stationshal om in te wachten.
Je kunt er zelfs tegen de radiator leunen om je op te warmen

Het station van Mechelen is al niet veel beter.trainfreak schreef:Ken jij er zo met >2000 opstappenden per dag?
De onverwarmde wachthokjes op de perrons zijn zo koud, vervallen en smerig dat je er nog geen hond zou laten wachten.
Ook in de onderdoorgang is het ijzig koud om te wachten.
Enkel in de lokettenzaal is het nog een beetje verwarmd als je veel geluk hebt.
Ik heb daar al vaak staan wachten, en ik moet zeggen dat het schandalig is voor zo'n groot station dat je zo'n kou moet lijden ...Adler schreef:Het station van Mechelen is al niet veel beter.trainfreak schreef:Ken jij er zo met >2000 opstappenden per dag?
De onverwarmde wachthokjes op de perrons zijn zo koud, vervallen en smerig dat je er nog geen hond zou laten wachten.
Ook in de onderdoorgang is het ijzig koud om te wachten.
Enkel in de lokettenzaal is het nog een beetje verwarmd als je veel geluk hebt.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Brussel zuid, heeft twee kleine (in verhouding tov het aantal mensen) verwarmde wachtruimte ter hoogte van de thalys terminal voor de rest bibber je overal.trainfreak schreef: Ken jij er zo met >2000 opstappenden per dag?
Brussel Noord, er is 1 verwarmde (relatief want dat lokaal is niet afgesloten met een deur) kleine wachtruimte. Dus kortweg er zijn echt wel stations met meer passagiers die amper geen of weinig verwarmde ruimtes.
En dan vinden ze het ook nog nodig om bij deze koude de verwarming in de trein extra open te draaien. Gevolg: van de vrieskou in een bloedhete trein, en even later weer andersom. Gezond is anders. Geen wonder dat ik voortdurend met een snotneus rondloop.
-
De lokettenhal, railtour (en de eurostar wachtruimte voor de check in) en de winkelgang tussen de westonderdoorgang en de hoofdonderdoorganggang (bij de eurostar aankomst) zijn toch ook verwarmd?Brussel zuid, heeft twee kleine (in verhouding tov het aantal mensen) verwarmde wachtruimte ter hoogte van de thalys terminal voor de rest bibber je overal.

de winkelgang tel ik niet mee, die is iets of wat warmer maar je kan er de aankondigingen nauwelijks horen.
De loketruimte gebruiken als wachtruimte?? goed bezig die is overdag al volzet met mensen die een ticket willen kopen.
De loketruimte gebruiken als wachtruimte?? goed bezig die is overdag al volzet met mensen die een ticket willen kopen.
Iedereen die nu ergens buiten moet wachten heeft kou.
Een 'verwarmd' lokaal is een tegemoedkoming maar geen vereiste.
Mensen die enkel een 'halte' hebben, hebben nooit die luxe van verwarming.
Hoewel ze evenwaardige klanten zijn.
Een 'verwarmd' lokaal is een tegemoedkoming maar geen vereiste.
Mensen die enkel een 'halte' hebben, hebben nooit die luxe van verwarming.
Hoewel ze evenwaardige klanten zijn.
Het is ook een feit dat mensen in een groot station sneller denken iets meer recht te hebben op warmte, terwijl zoiets eerder een algemeen recht is.
Bij het nieuwste matriaal (bv. ms 96 enz.) kan je de klimatisatie tot op +-2 graden bij regelen aan het begin van ieder compartiment ... bij oude klassiekjes is het bij de verwarming echter alles of niets, dus dat is zeker niet van nodig vinden om de verwarming extra hard te zetten, ik vind het trouwens leuk als het lekker warm is.Kalimero schreef:En dan vinden ze het ook nog nodig om bij deze koude de verwarming in de trein extra open te draaien. Gevolg: van de vrieskou in een bloedhete trein, en even later weer andersom. Gezond is anders. Geen wonder dat ik voortdurend met een snotneus rondloop.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...