Wat betekent dat ze dus effectief evenveel leveren als een conventionele centrale van 1 MW (productiefactor 20%). Er zijn er zes. Vandaar mijn vergelijking met een 13...Adler schreef:Zie ook even dit topic.pietje schreef: een 13 is toch maar 5 MW, de 6 windmolens in Laakdal (bij Nike) leveren elk tot 1.5 MW, totaal dus 9 MW.
Zijn die op zee dan maar 1MW ? een gemiste kans volgens mij.
Men is er dus wel mee bezig bij Infrabel.
De windmolens op de Thorntonbank zijn overigens 5 MW windmolens.
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
De energie die bij het remmen teruggevoerd wordt in de bovenleiding is een gedeelte van de energie die daarvoor is opgenomen om de trein in beweging te brengen.Shrek schreef: Hoogstens bij het remmen, maar dat systeem bestaat al lang.
Men maakt hier dus ook geen nieuwe energie maar geeft een deel van de reeds opgenomen energie terug, in plaats van die om te zetten in warmte.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
samwitse schreef:Als je de trein magnetisch maakt, en in een tunnel of een brug een grote spoel maakt waar de trein door rijd, dan maak je stroom. Hoeveel weet ik niet, maar volgens mij moetne de universiteiten dat toch onderzoeken! Stel u voor zoveel treinen er rijden, die allemaal stroom leveren!
Zet vooral ook een zonnepaneel naast uw verstand! Zo'n groot licht dat daar in zit, dat zal pas vonken geven! };-)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Inderdaad. De verhouding is ongeveer 1/3. Op de Gotthard leveren drie dalende treinen genoeg energie om een stijgende trein aan te drijven.Adler schreef:De energie die bij het remmen teruggevoerd wordt in de bovenleiding is een gedeelte van de energie die daarvoor is opgenomen om de trein in beweging te brengen.Shrek schreef: Hoogstens bij het remmen, maar dat systeem bestaat al lang.
Men maakt hier dus ook geen nieuwe energie maar geeft een deel van de reeds opgenomen energie terug, in plaats van die om te zetten in warmte.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Hallo
Nu we het toch hebben over duurzame energie: op deze site las ik dat prorail geïnteresseerd is in windturbines boven de sporen. Is inderdaad wel haalbaarder dan zonnepanelen :d
http://www.energieportal.nl/Nieuws/Wind ... -6308.html
grtn
Nu we het toch hebben over duurzame energie: op deze site las ik dat prorail geïnteresseerd is in windturbines boven de sporen. Is inderdaad wel haalbaarder dan zonnepanelen :d
http://www.energieportal.nl/Nieuws/Wind ... -6308.html
grtn