Foto's

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
puzzle

Foto's

Bericht door puzzle »

Hoi. Ik ben nieuw hier op 't forum, maar ik ben hier al vaker op "bezoek" geweest, maar toen had ik nog geen account. Wat ik nu dus net heb aangemaakt.
Ik heb al een lange tijd interesse in treinen, al van jongs af aan eigenlijk. En zou net als men vader, treinbestuurder willen worden. Maar ik denk dat het er niet van zal komen.. :?

Een tijd geleden heb ik een zelfgemaakte pinhole camera gemaakt, en ben ik dus enkele treinen gaan trekken. Het zijn er niet veel, nu nog niet althans. Maar ik wil dit in verloop van tijd toch gaan vermeerderen. Maar wel op mijn manier, zonder enig digitaal gebruik, gewoon op gevoel met mijn pinhole camera. Verwacht dus ook geen superdeluxe kwaliteit foto's zoals op de rest van dit forum. Maar dit effect van foto's heeft ook iets speciaal. Er moet nog aan geschaafd worden om het beter te maken. Maar zoals het nu is ben ik toch al min of meer tevreden.

Nu tijd voor enkele foto's:

Het station Hoboken Polder, in de vroege avond met een zondsondergang. Hij is niet zo heel goed gelukt jammer genoeg. Afbeelding Trein te Hoboken Polder Afbeelding Trein te Hoboken Polder 2 Afbeelding Deze foto is genomen op een voetgangers brugje over de sporen. Hier heb ik een "double exposure" gedaan. Het zijn dus 2foto's door elkaar genomen. Toch één van men favorieten vind ik. Afbeelding Zo, dit waren er al enkele. Hopelijk vinden jullie het wat, zoniet, vertel het me en ga ik proberen het allemaal wat te verbeteren.
Groetjes. Jan
HLE 2302

Re: Foto's

Bericht door HLE 2302 »

hallo,
ik vind het fout te zeggen dat het al min of meer ok is ... want dat is het eigenlijk niet.
de perfecte foto bestaat niet.
je eerste foto's zullen natuurlijk zo goed niet zijn ... alles moet geleerd worden

+ de zon die wel meezat

- verschrikkelijk wazig
- strepen in de foto
- veel te klein gepost (650 - 800px is best)
- electriciteits portalen zijn afgeknakt
- het stel is slecht afgesneden door het gebouw

ik denk eerder aan een photoshop poging ... maar ik vind ze dus niet geslaagt

leer met bovenstaande tips :wink:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
puzzle

Bericht door puzzle »

Ja oke. een foto kan niet perfect zijn, klopt wel ergens ja.

De wazigheid heeft te maken met het onstabiele cameratje, want erg klein is en niet erg simpel om een foto te nemen. Het is dan ook maar men eerste die ik geprobeert heb te maken. De volgende zal mindere wazigheid hebben omdat ik die anders ga maken. Maar die wazige schijn gaat bij dit er zoiezo altijd een beetje zijn.
Hoe de strepen er in komen, heb ik geen verklaring voor. Maar zal hoe dan oko iets of tewel met het filmpje/ontwikkelen/nemen van de foto te maken hebben. Waar ik dan niet veel aan kan doen.
Als ik ze groter zou posten de foto's, dan gaan ze onduidelijker zijn dan ze nu al zijn. Het moet ergens nog wel beetje zichtbaar zijn. Maar oke ik kan ze nog altijd vergroten.
Wat je met de laatste 2 dingen bedoeld. Weet ik niet echt... dus verduidelijk het mij even als je kan. :)

En nee dit is geen photoshop poging, ik heb de films hier naast me liggen, als je wil neem ik er zo een foto van en post ik ze. Hier zit 0% photoshop in.
Toch bedankt voor je eerlijke commentaar, apprecieer ik! :D
Steven

Bericht door Steven »

met de laatste twee punten wil hij enkel zeggen dat je op uw kader moet letten. Je duidelijk moet bepalen wat wel en niet in beeld zal komen. Een portiek van de bovenleiding trachten de meeste mensen volledig in beeld te krijgen, als je een stukje mist knak je het af om het zo te zeggen. Ook treinen tracht je zo volledig mogelijk in beeld te laten.
puzzle

Bericht door puzzle »

Oh okey ja. Maar het is nu niet zo simpel om met die fotoapperaatje te zien, wat er nu juist wel helemaal op staat of juist niet. Dat zijn dingen die ik pas achteraf zie na het ontwikkelen. Maar ik zal met dat soort zaken zo goed mogelijk rekening proberen te houden!

+ ik zal de .Tiff bestanden proberen up te loaden, die foto's zijn van betere kwaliteit op grote resolutie, dus ook iets beter.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Waarom eigenlijk een pinholecamera? Die dingetjes en de foto's die ze afleveren zijn wel speciaal maar naar mijn mening niet echt mooi. Digitale camera's zijn tegenwoordig niet zo duur meer.
puzzle

Bericht door puzzle »

Omdat ik het eens wou proberen te doen en het wel een leuk effect geeft vind ik zelf. Het was trouwens de eerste keer dat ik het zelf had gemaakt
Trammist

Bericht door Trammist »

Da's zeker zo'n schoendoos met een gaatje in de voorkant ? :lol:
puzzle

Bericht door puzzle »

Neeh is geen schoendoos :D
is gewoon een klein lucifer doosje met langs beide kante een fotorolletje, langs de ene kant met een film ,andere kant een leeg om de film dan om te kunne rollen, en op 't laatste draai ik het dan terug naar het andere filmpje dan, zit het terug goed
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ah wel cool dat je het zo probeert! :D Alleen euh, voor treinen fotograferen zou ik toch een echte camera gebruiken. :P Maar dat neemt nog niet weg dat het wel ontzettend leuk vind dat je op zo'n manier foto's maakt!
kapitein

Bericht door kapitein »

Leuke foto's, en originele manier gemaakt , je zou ze in sepia of in zwart wit moeten zetten, geeft ook iets. nu lijken ze in de jaren 60 gemaakt te zijn ook leuk
Plaats reactie