Eigenaardige tariefberekening
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Eigenaardige tariefberekening
Dag,
In dit topic zou ik een paar vreemde berekeningen van het aantal tarifaire kilometers willen aankaarten.
Enerzijds merk ik dat een traject over bepaalde verbindingsbochten genegeerd wordt, zelfs al is dat het kortste traject. Een paar voorbeelden: voor een biljet Diest - Brussel betaal je een tarief dat overeenkomt met een reisweg via Leuven, terwijl er op weekdagen treinen door de kortere bocht van Leuven rijden; voor een biljet Diest - Lier betaal je dan weer een omweg via station Aarschot, zelfs al zit je in die ene P-trein door de bocht van Aarschot.
Anderzijds is een biljet Lier - Mechelen in het weekend niet duurder dan op weekdagen, al wordt de kortste reisweg (via lijn 13) dan niet door reizigerstreinen bediend.
Dit is toch een eigenaardige vaststelling: in de eerste groep voorbeelden betaal je meer kilometers dan je werkelijk aflegt, terwijl je in het tweede voorbeeld een te goedkoop tarief toebedeeld krijgt. Als ik die lijn doortrek, concludeer ik dat een biljet Diest - Brussel altijd (week of weekend) berekend zou moeten zijn volgens het aantal kilometers door de verbindingsbocht en krijgt de reiziger die tarifaire omweg via Leuven dus onterecht aangesmeerd.
Hebben de tariefspecialisten hier een verklaring voor?
Groeten,
In dit topic zou ik een paar vreemde berekeningen van het aantal tarifaire kilometers willen aankaarten.
Enerzijds merk ik dat een traject over bepaalde verbindingsbochten genegeerd wordt, zelfs al is dat het kortste traject. Een paar voorbeelden: voor een biljet Diest - Brussel betaal je een tarief dat overeenkomt met een reisweg via Leuven, terwijl er op weekdagen treinen door de kortere bocht van Leuven rijden; voor een biljet Diest - Lier betaal je dan weer een omweg via station Aarschot, zelfs al zit je in die ene P-trein door de bocht van Aarschot.
Anderzijds is een biljet Lier - Mechelen in het weekend niet duurder dan op weekdagen, al wordt de kortste reisweg (via lijn 13) dan niet door reizigerstreinen bediend.
Dit is toch een eigenaardige vaststelling: in de eerste groep voorbeelden betaal je meer kilometers dan je werkelijk aflegt, terwijl je in het tweede voorbeeld een te goedkoop tarief toebedeeld krijgt. Als ik die lijn doortrek, concludeer ik dat een biljet Diest - Brussel altijd (week of weekend) berekend zou moeten zijn volgens het aantal kilometers door de verbindingsbocht en krijgt de reiziger die tarifaire omweg via Leuven dus onterecht aangesmeerd.
Hebben de tariefspecialisten hier een verklaring voor?
Groeten,
Re: Eigenaardige tariefberekening
Art. 2.2.1.2 §1. van de Bijzondere voorwaarden zegt het volgende:
Aangerekende reisweg: de prijs van de biljetten wordt berekend volgens de kortste reisweg tussen het vertrek- en het bestemmingsstation.
Aangerekende reisweg: de prijs van de biljetten wordt berekend volgens de kortste reisweg tussen het vertrek- en het bestemmingsstation.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Eigenaardige tariefberekening
Dag,
Dat staaft toch inderdaad mijn verbazing over de eerste groep voorbeelden?
Groeten,
Dat staaft toch inderdaad mijn verbazing over de eerste groep voorbeelden?
Groeten,
Re: Eigenaardige tariefberekening
Als je in het weekend van Mechelen naar Antwerpen moet kan je beter een ticket naar Lier kopen want je moet toch altijd langs Berchem. Als je de benelux neemt moet je zelfs overstappen in Antwerpen-Centraal.Anderzijds is een biljet Lier - Mechelen in het weekend niet duurder dan op weekdagen, al wordt de kortste reisweg (via lijn 13) dan niet door reizigerstreinen bediend
Toen ik een abonnement Lier - Mechelen had gebruikte ik dit om van Lier naar Antwerpen te gaan. In de week zorgde ik er wel voor dat ik een trein nam die in Berchem aansluiting had met een trein naar Mechelen.
Re: Eigenaardige tariefberekening
Inderdaad.Molenbruch Y. schreef:Dag,
Dat staaft toch inderdaad mijn verbazing over de eerste groep voorbeelden?
Groeten,
En er zijn zeker nog wel meer voorbeelden te vinden.
Toen de tunnel in Antwerpen in gebruik is genomen, is ook de reisweg tussen de stations ten noorden van Antwerpen en Antwerpen-Centraal (en dus de rest van het net) aanzienlijk korter geworden.
Voor zover ik me kan herinneren is er toen ook geen aanpassing geweest van de prijs van de biljetten.
Nu is het wel zo dat de tabel van de prijzen, vanaf een zeker aantal kilometers, in stappen van 5 km omhoog gaat.
Als het verschil in afstand dus binnen zo een interval van 5 km valt, kan het dus wel zijn dat de prijs dezelfde blijft.
Re: Eigenaardige tariefberekening
Toen de boog van Nossegem in dienst ging (2005), is de prijs van een ticket Leuven - Luchthaven wel verlaagd. Voordien werd die prijs berekend via Schaarbeek.
Re: Eigenaardige tariefberekening
Publiceert de NMBS ergens een officiële lijst van alle tariefafstanden op het net?
Re: Eigenaardige tariefberekening
Nog nergens gezien, maar dat zou ook een enorm grote matrix zijn.Paul schreef:Publiceert de NMBS ergens een officiële lijst van alle tariefafstanden op het net?
Re: Eigenaardige tariefberekening
Dat toont eingelijk ook weer aan dat op kilometers gebaseerde tarieven eigenlijk niet altijd zo handig zijn. Diest - Brussel via de bocht bij Leuven is een "beter" product dan met overstap of keren in Leuven. Moest de NMBS hier meer voor mogen vragen dan zouden er al lang elk uur treinen over die bocht gaan...Molenbruch Y. schreef: Enerzijds merk ik dat een traject over bepaalde verbindingsbochten genegeerd wordt, zelfs al is dat het kortste traject. Een paar voorbeelden: voor een biljet Diest - Brussel betaal je een tarief dat overeenkomt met een reisweg via Leuven, terwijl er op weekdagen treinen door de kortere bocht van Leuven rijden;
Re: Eigenaardige tariefberekening
Het bestond destijds, onder het formaat van een stevig uit de kluiten egwassen wandkaart. Of het nu nog bestaat weet ik niet.Paul schreef:Publiceert de NMBS ergens een officiële lijst van alle tariefafstanden op het net?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Eigenaardige tariefberekening
Ik zou het zelfs nog sterker stellen, het ontmoedigt zulke investeringen, want het kan ervoor zorgen dat er na de investering minder verdiend wordt, namelijk bij hetzelfde aantal reizigers met minder kilometers.K V B schreef:Dat toont eingelijk ook weer aan dat op kilometers gebaseerde tarieven eigenlijk niet altijd zo handig zijn. Diest - Brussel via de bocht bij Leuven is een "beter" product dan met overstap of keren in Leuven. Moest de NMBS hier meer voor mogen vragen dan zouden er al lang elk uur treinen over die bocht gaan...Molenbruch Y. schreef: Enerzijds merk ik dat een traject over bepaalde verbindingsbochten genegeerd wordt, zelfs al is dat het kortste traject. Een paar voorbeelden: voor een biljet Diest - Brussel betaal je een tarief dat overeenkomt met een reisweg via Leuven, terwijl er op weekdagen treinen door de kortere bocht van Leuven rijden;
Dit is natuurlijk theoretisch, maar het zal er zeker mee te maken hebben dat men zulke investeringen uitstelt, gewoon om geen "nodeloos" risico te lopen
Re: Eigenaardige tariefberekening
Een betere dienst levert doorgaans wel meer reizigers op. En bij een kortere reistijd gaan ook de exploitatiekosten naar beneden. Ik zie daarom niet direct waarom er minder verdiend zou worden.pietje schreef:Ik zou het zelfs nog sterker stellen, het ontmoedigt zulke investeringen, want het kan ervoor zorgen dat er na de investering minder verdiend wordt, namelijk bij hetzelfde aantal reizigers met minder kilometers.K V B schreef:Dat toont eingelijk ook weer aan dat op kilometers gebaseerde tarieven eigenlijk niet altijd zo handig zijn. Diest - Brussel via de bocht bij Leuven is een "beter" product dan met overstap of keren in Leuven. Moest de NMBS hier meer voor mogen vragen dan zouden er al lang elk uur treinen over die bocht gaan...
Dit is natuurlijk theoretisch, maar het zal er zeker mee te maken hebben dat men zulke investeringen uitstelt, gewoon om geen "nodeloos" risico te lopen
Groetjes,
Rian
Re: Eigenaardige tariefberekening
In de lijst van de lijnen in het spoorboekje staan afstanden in km. Ik neem aan dat dat tariefkilometers zijn. Daarmee kan men min of meer een berekening maken. Minder duidelijk wordt het in zones, waar voor alle stations in de zone hetzelfde tarief geldt. Welk tariefpunt neemt men daar als uitgangspunt? Ook is het niet duidelijk hoe er berekend wordt voor trajecten via een verbindingsboog (Aarschot, Leuven, Nossegem enz.). Of voor treinen die in Antwerpen door de nieuwe tunnel rijden. Op de tabel van lijn 12 staan alleen de afstanden via het ringspoor.Paul schreef:Publiceert de NMBS ergens een officiële lijst van alle tariefafstanden op het net?
Op het valideringsbiljet van een treinkaart staat aangegeven hoeveel tariefkm in rekening worden gebracht. Op een gewoon biljet staat die informatie niet. Ook als men via de NMBS-website de prijs van een biljet opvraagt, komt men niet te weten hoeveel tariefkm in rekening worden gebracht. Of vergis ik mij, en is die info toch ergens beschikbaar?
Re: Eigenaardige tariefberekening
De tariefberekening werd wel aangepast na het in dienst nemen van de tunnel in Antwerpen.Paul schreef:Of voor treinen die in Antwerpen door de nieuwe tunnel rijden. Op de tabel van lijn 12 staan alleen de afstanden via het ringspoor.
Op het valideringsbiljet van een treinkaart staat aangegeven hoeveel tariefkm in rekening worden gebracht. Op een gewoon biljet staat die informatie niet. Ook als men via de NMBS-website de prijs van een biljet opvraagt, komt men niet te weten hoeveel tariefkm in rekening worden gebracht. Of vergis ik mij, en is die info toch ergens beschikbaar?
Je kunt de afstand wel degelijk vinden op de website: ga naar Tarieven > hoeveel kost je reis? > prijzen binnenlands verkeer > resultaat.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Eigenaardige tariefberekening
Je hebt gelijk, Vic, ik had er stomweg overheen gekeken, sorry.overweg13 schreef:Je kunt de afstand wel degelijk vinden op de website: ga naar Tarieven > hoeveel kost je reis? > prijzen binnenlands verkeer > resultaat.
Aan de hand van die module kan men constateren dat rekening wordt gehouden met de boog van Nossegem voor tariefberekening van bv. Leuven - Luchthaven, enz.