Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze



Uit 'Het Nieuwsblad ' :
RONSE - De lang verhoopte heropening van de spoorverbinding tussen Ronse en Leuze is definitief van de baan. Infrabel heeft aangekondigd dat het de overwegen op het 18 kilometer lange traject zal verwijderen en er de straatniveaus zal effenen. Over het laatste Waalse overblijfsel van de roemruchtige spoorlijn Gent-Blaton is het doek gevallen. Op 31 december 2005 reed de laatste trein op lijn 86bis.
Vorig jaar, tijdens de feesten ter gelegenheid van 170 jaar spoor in Ronse, zei Jannie Haeck, topman van de NMBS-holding, nog dat de heropening van de lijn naar Leuze een goede zaak kon zijn voor de regio. ‘De gronden van het tracé worden niet verkocht en blijven toekomstgerichte eigendom van de NMBS', reageerde Infrabel-woordvoerster Fanny Parmentier.
RARE TOEKOMSTGERICHTE KRONKELS VAN DE N.M.B.S. : die lijn is met moeite 5 jaar uit gebruik
Het kan blijkbaar niet rap genoeg gaan : openbaar vervoer naar onze waalse buren STOPT TE RONSE ( de TEC bussen zijn maar een ersatz-bedrogmiddel , vooral in het WE )
"Ronse-Renaix terminus = alleman uitstappen , tout le monde descend et tirez votre plan !!! "

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze
Nja, laat alle treinen maar omrijden ... het ging enorm voordelig geweest zijn voor de cargo.
Jammer.
Greetz 2302.
Jammer.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze
De meeste cargo gaat niet meer naar Henegouwen, spijtig genoeg, en de lijn is ook volledig ongeëlektrificeerd. Cargo is niet zo vanzelfsprekend, dus.
Niettemin, spijtig nieuws. Zelfs al is het niet zo moeilijk om die lijn ooit toch nog te heropenen, als de bedding, zoals beloofd in handen blijft van de NMBS. De lijn mag dan nog maar 5 jaar geleden gesloten zijn, zo goed als alles zou ondertussen wel terug mogen herdaan worden.
Niettemin, spijtig nieuws. Zelfs al is het niet zo moeilijk om die lijn ooit toch nog te heropenen, als de bedding, zoals beloofd in handen blijft van de NMBS. De lijn mag dan nog maar 5 jaar geleden gesloten zijn, zo goed als alles zou ondertussen wel terug mogen herdaan worden.
Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze
Vergeet uiteraard niet dat ze bij haar officiële sluiting in 2005 al toe was aan vernieuwing.groentje schreef:De meeste cargo gaat niet meer naar Henegouwen, spijtig genoeg, en de lijn is ook volledig ongeëlektrificeerd. Cargo is niet zo vanzelfsprekend, dus.
Niettemin, spijtig nieuws. Zelfs al is het niet zo moeilijk om die lijn ooit toch nog te heropenen, als de bedding, zoals beloofd in handen blijft van de NMBS. De lijn mag dan nog maar 5 jaar geleden gesloten zijn, zo goed als alles zou ondertussen wel terug mogen herdaan worden.
Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze
Lijn 86bis definitief van de spoorkaart
Bron +reacties : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9600
Bron +reacties : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9600