Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Eindelijk eens positief nieuws !!!!! Bron, "HET NIEUWSBLAD"
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, heeft beslist op vraag van de Toeristische Spoorverenigingen én het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding. Met de prijsdaling wil Infrabel haar bijdrage leveren om het spoorpatrimonium veilig te stellen
Tot nu betaalden de Toeristische Spoorverenigingen dezelfde commerciële tarieven als het reizigers- en goederenverkeer op het Infrabel-spoorwegnet. Vanaf het toeristische seizoen 2010 verandert dit. Dan zal Infrabel een uniek tarief van 1 euro per treinkilometer invoeren; een daling van ongeveer 70 tot 90% afhankelijk van spoorvereniging tot spoorvereniging. Zo maakt Infrabel het voor de Toeristische Spoorverenigingen en het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding een stuk eenvoudiger om het spoorpatrimonium in stand te houden en toeristische treinritten aan redelijke prijzen te kunnen blijven aanbieden.
Naast het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding genieten alle Toeristische Spoorverenigingen van deze tariefaanpassing:
- Toeristisch Spoorweg Patrimonium (TSP)
- Centre Ferroviaire Vapeur - Trois Vallées
- Stoomcentrum Maldegem
- Vzw Stoomtrein Dendermonde
- Kolenspoor VZW
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, heeft beslist op vraag van de Toeristische Spoorverenigingen én het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding. Met de prijsdaling wil Infrabel haar bijdrage leveren om het spoorpatrimonium veilig te stellen
Tot nu betaalden de Toeristische Spoorverenigingen dezelfde commerciële tarieven als het reizigers- en goederenverkeer op het Infrabel-spoorwegnet. Vanaf het toeristische seizoen 2010 verandert dit. Dan zal Infrabel een uniek tarief van 1 euro per treinkilometer invoeren; een daling van ongeveer 70 tot 90% afhankelijk van spoorvereniging tot spoorvereniging. Zo maakt Infrabel het voor de Toeristische Spoorverenigingen en het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding een stuk eenvoudiger om het spoorpatrimonium in stand te houden en toeristische treinritten aan redelijke prijzen te kunnen blijven aanbieden.
Naast het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding genieten alle Toeristische Spoorverenigingen van deze tariefaanpassing:
- Toeristisch Spoorweg Patrimonium (TSP)
- Centre Ferroviaire Vapeur - Trois Vallées
- Stoomcentrum Maldegem
- Vzw Stoomtrein Dendermonde
- Kolenspoor VZW
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Het werd tijd dat dit eigenlijk rechtgezet werd want bij het uitblijven van maatregelen zijn toeristische spoorverenigingen ten dode opgeschreven.
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Tot op heden betaalde men €3,33 tot €10,00 per kilometer??HLD5531 schreef:Dan zal Infrabel een uniek tarief van 1 euro per treinkilometer invoeren; een daling van ongeveer 70 tot 90% afhankelijk van spoorvereniging tot spoorvereniging.


Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
De prijs varieert zowel in Nederland als in België en je kunt die zelf uitrekenen m.b.v. de netverklaringen. De basisprijzen in Nederland en België ontlopen elkaar niet zoveel, maar in België is wel stoppen op stations heel duur; de stationsprijzen zijn ca. 10 keer zo hoog als in Nederland. Maar ook dan is 10 euro per km onwaarschijnlijk.Fles schreef:Tot op heden betaalde men €3,33 tot €10,00 per kilometer??HLD5531 schreef:Dan zal Infrabel een uniek tarief van 1 euro per treinkilometer invoeren; een daling van ongeveer 70 tot 90% afhankelijk van spoorvereniging tot spoorvereniging.Ik geloof er niks van. In Nederland btaalt iedere vervoerder, inclusief museumspoorclubs, €2,00 per km. Dan had die boel in België allang over de kop moeten zijn. Alle goederenvervoerders incluis. Dus: Hoe zit dit ECHT?
Groetjes,
Rian
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Waar ligt zoiets aan dan?rvdborgt schreef: in België is wel stoppen op stations heel duur; de stationsprijzen zijn ca. 10 keer zo hoog als in Nederland.

Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Infrabel krijgt als opdracht een bepaald opbrengstdoel en tegelijk dat het niet te duur mag zijn voor het goederenvervoer. Een tijdje geleden zelfs dat ze meer inkomsten moesten genereren, maar dat het voor het goederenvervoer niet duurder mocht worden. Dat kun je eigenlijk alleen voor elkaar krijgen door dingen voor reizigerstreinen duurder te maken.Fles schreef:Waar ligt zoiets aan dan?rvdborgt schreef: in België is wel stoppen op stations heel duur; de stationsprijzen zijn ca. 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het spreekt voor zich dat dit alles compleet in tegenspraak is met richtlijn 2001/14/EG: de prijs voor het gebruik van de infrastructuur moet gebaseerd zijn op de kosten die direct veroorzaakt worden door dat gebruik (de marginale kosten dus). Iedere toeslag daarbovenop kan slechts onder bepaalde voorwaarden.
Het lijkt me sterk dat de marginale kosten van een halte type Kijkuit een tarief van ruim 5 euro per stop rechtvaardigen, om maar eens iets te noemen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Inderdaad , héééél goed nieuws !!! Amai , het werd wel eens tijd in ons landje waar reeds 175 jaar gespoord wordtHLD5531 schreef:Eindelijk eens positief nieuws !!!!! Bron, "HET NIEUWSBLAD"
Naast het Historisch Patrimonium van NMBS-Holding genieten alle Toeristische Spoorverenigingen van deze tariefaanpassing:
- Toeristisch Spoorweg Patrimonium (TSP)
- Centre Ferroviaire Vapeur - Trois Vallées
- Stoomcentrum Maldegem
- Vzw Stoomtrein Dendermonde
- Kolenspoor VZW


Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Enige realiteitszin is weer ver te zoeken bij onze reeds 175 jaar sporende vrienden merk ik welrvdborgt schreef:Infrabel krijgt als opdracht een bepaald opbrengstdoel en tegelijk dat het niet te duur mag zijn voor het goederenvervoer. Een tijdje geleden zelfs dat ze meer inkomsten moesten genereren, maar dat het voor het goederenvervoer niet duurder mocht worden. Dat kun je eigenlijk alleen voor elkaar krijgen door dingen voor reizigerstreinen duurder te maken.
Het spreekt voor zich dat dit alles compleet in tegenspraak is met richtlijn 2001/14/EG: de prijs voor het gebruik van de infrastructuur moet gebaseerd zijn op de kosten die direct veroorzaakt worden door dat gebruik (de marginale kosten dus).

Maar dank voor je toelichting!

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Vergeet niet dat ProRail geen stations onderhoud (dat doet een divisie van de NS), in België is Infrabel verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de meeste haltes.
Dat zal misschien ook een reden zijn waarom halteren in een station in België veel duurder is dan in Nederland.
Dat zal misschien ook een reden zijn waarom halteren in een station in België veel duurder is dan in Nederland.
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Je vraagt je toch beleefd af waar al dat geld dan blijft...
Er zijn van de 600 stations in België er maar een paar de moeite van het aanzien waard, laten we eerlijk zijn. De rest is één grote pauperbende.

Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Het antwoord is heel simpel:Fles schreef:Je vraagt je toch beleefd af waar al dat geld dan blijft...Er zijn van de 600 stations in België er maar een paar de moeite van het aanzien waard, laten we eerlijk zijn. De rest is één grote pauperbende.
NMBS: verlies in 2009 : 258 miljoen euro.
Infrabel: winst in 2009: 43 miljoen euro.
Holding: winst in 2009: 111 miljoen euro.
Re: Infrabel verlaagt tarieven voor toeristische spoorvereniging
Dat kan niet de reden zijn. Het maakt niet uit wie een station onderhoudt, want die organisatie kan de stops in rekening brengen.Hogersluys schreef:Vergeet niet dat ProRail geen stations onderhoud (dat doet een divisie van de NS), in België is Infrabel verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de meeste haltes.
Dat zal misschien ook een reden zijn waarom halteren in een station in België veel duurder is dan in Nederland.
Bovendien is het in Nederland zo dat ProRail verantwoordelijk is voor de "vervoersfunctie" van een station, dus die delen die noodzakelijk zijn voor het laten stoppen van treinen: de perrons, tunnels enz. De stationgebouwen zijn inderdaad vaak van NS Poort, die ze met winst exploiteert.
Groetjes,
Rian