Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS
Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS
Een technische storing is snel gebeurd hoor, een deur die een beetje kuren verkoopt (bij ms800 is dat een ware reputatie) is voldoende om vertraging te hebben. Er komen per dag wel meer dan een dozijn technische storingen voor. ook zoals stefanic komt te melden is dat vermindering in samenstelling op zich ook oorzaak kan zijn van vertraging. Dit doordat er onvoldoende capaciteit is en er daardoor onvoldoende doorstroming is voor de mensen. Als je hier in grote stations een min verliest dan kan dit al gevolg hebben voor een volgende kruising en het domino-effect kan starten. Laat dit soort toestanden net de zwakte zijn van de lijnen 25/27 en 36, tevens de drukste lijnen van het land.
Volgens mij is 72 x 134 zitplaatsen = 9648Presario schreef:www.standaard.be schreef: Vanaf april komen er 72 nieuwe M6-rijtuigen op het net, met 10.000 zitplaatsen.
Afronden naar boven of beneden doen ze wel is meer in persartikels dat is op zich geen rariteit.
Klinknagelteller van beroep zeker?ronny schreef:Volgens mij is 72 x 134 zitplaatsen = 9648Presario schreef:www.standaard.be schreef: Vanaf april komen er 72 nieuwe M6-rijtuigen op het net, met 10.000 zitplaatsen.
Als 't allemaal stuurstandrijtuigen zouden zijn dan zijn 't inderdaad 9648pl.
Als 't allemaal B-rijtuigen zijn 10080...
De waarheid zal wel ergens tussenin liggen zeker?
spoorwegrealist
Is het enkel een indruk, of zou er dan toch iets van waarheid inzitten? Telkens ik een interview of artikel lees, waarin staat dat de spoorwegen het niet goed doen kom ik het woord m6 tegen (en meestal nog als oplossing!
)
Is dat de nieuwe filosofie van de NMBS ofzo?
Precies of m6 gaat alle problemen oplossen. Het enige probleem die ze er zullen mee oplossen is volgens mij niet dat van de stipheid, of het confort van de reiziger .. maar eerder de tewerkstelling bij bombardier of de werkplaatsen, voor die stootkarren te blijven oplappen

Is dat de nieuwe filosofie van de NMBS ofzo?
Precies of m6 gaat alle problemen oplossen. Het enige probleem die ze er zullen mee oplossen is volgens mij niet dat van de stipheid, of het confort van de reiziger .. maar eerder de tewerkstelling bij bombardier of de werkplaatsen, voor die stootkarren te blijven oplappen

Het betekent dat het aantal goede eersteklas-plaatsen procentueel zal zakken, zeker als de rode klassiekjes verdwijnen. 

Niet enkel de roodjes.. De renovatie van de breaks brengt al hetzelfde bedroevende verhaal als het rotjaar van de NMBS ..Dietrich schreef:Het betekent dat het aantal goede eersteklas-plaatsen procentueel zal zakken, zeker als de rode klassiekjes verdwijnen.

Ik ben het eens met het feit dat het zitcomfort in 1e klas niet te overtreffen is als je vergelijkt met de niet gemoderniseerde tweetjes of zeker de M4. Maar ik snap toch niet goed wat er hier allemaal gekankerd wordt over het comfort in de M6: allemaal individuele zetels, ook in 2e klas, en met een redelijk goed zitcomfort.
Vinden jullie de I11/AM96 dan beter? Ik vind die zetels persoonlijk qua zitcomfort een absolute miskleun (toch voor mijn 1m70). De rug is voor mij volledig verkeerd gevormd. Je hebt meer ruimte per zitplaats, maar dat wordt dan weer stevig terugbetaald dor het feit dat het aantal zitplaatsen in een trein met dergelijk materieel erg beperkt is, zeker op piekuren. Er moest dus wel materieel gebouwd worden dat massatransport aanbiedt, en dan is naar mijn mening met de M6 een zeer goed evenwicht gevonden tussen capaciteit en comfort.
Vinden jullie de I11/AM96 dan beter? Ik vind die zetels persoonlijk qua zitcomfort een absolute miskleun (toch voor mijn 1m70). De rug is voor mij volledig verkeerd gevormd. Je hebt meer ruimte per zitplaats, maar dat wordt dan weer stevig terugbetaald dor het feit dat het aantal zitplaatsen in een trein met dergelijk materieel erg beperkt is, zeker op piekuren. Er moest dus wel materieel gebouwd worden dat massatransport aanbiedt, en dan is naar mijn mening met de M6 een zeer goed evenwicht gevonden tussen capaciteit en comfort.
spoorwegrealist
Over het comfort van de zetels in de verschillende rijtuigen is hier al een afzonderlijk topic zelfs met poll.
Kunnen we nu bij het onderwerp van het rotjaar blijven aub ?
De opmerking van Beesty over de M6-rijtuigen had trouwens geen betrekking op het comfort van die rijtuigen, hij geeft zelfs aan dat ze comfortabel zijn.
Wat wel een invloed heeft op het rotjaar zijn de vele technische problemen met de M6-rijtuigen.
Als je zo een reuzebestelling plaatst, dan zou je toch tenminste verwachten van de koper dat hij van de leverancier ook eist dat die kwaliteit levert.
Kunnen we nu bij het onderwerp van het rotjaar blijven aub ?
De opmerking van Beesty over de M6-rijtuigen had trouwens geen betrekking op het comfort van die rijtuigen, hij geeft zelfs aan dat ze comfortabel zijn.
Wat wel een invloed heeft op het rotjaar zijn de vele technische problemen met de M6-rijtuigen.
Als je zo een reuzebestelling plaatst, dan zou je toch tenminste verwachten van de koper dat hij van de leverancier ook eist dat die kwaliteit levert.
Het verlies voor 2009 bedroeg 258 miljoen euro.
Voor 2010 verwacht men een verlies van 158 miljoen euro waarvan 103 miljoen euro in het nationale reizigersverkeer.
De NMBS wijt het grote verlies van 2009 aan de daling van de abonnementen en het succes van de goedkopere formules.
Voor 2010 verwacht men een verlies van 158 miljoen euro waarvan 103 miljoen euro in het nationale reizigersverkeer.
De NMBS wijt het grote verlies van 2009 aan de daling van de abonnementen en het succes van de goedkopere formules.
Minister Vervotte kreeg gisteren in de Kamer verschillende vragen over het verlies van 258 miljoen euro in 2009 voor de NMBS en de oorzaken daarvan.
Het antwoord van de minister vond ik toch wel wat merkwaardig.
Ze begon met op te merken dat men het verlies van de NMBS moet relativeren en moet kijken naar de NMBS-groep in zijn geheel.
Infrabel heeft een winst gemaakt van 43 miljoen euro en de Holding 111 miljoen euro.
Als een van de oorzaken van het grote verlies van NMBS noemde ze de hoge kostprijs van de rijpaden maar eigenlijk was dat niet belangrijk want elke euro die NMBS daarvoor betaalt komt toch bij Infrabel en blijft dus in dezelfde pot van de NMBS-groep.
Ik vind dat toch een zeer eigenaardige manier om te zaken te bekijken en ook volledig in tegenstrijd met de redenen waarom NMBS en Infrabel zijn gescheiden enkele jaren geleden.
Ik lees in de missie van Infrabel onder andere: "Infrabel wil de operatoren een competitieve spoorweginfrastructuur aanbieden die aangepast is aan de huidige en toekomstige vraag".
Als ik het antwoord van de minister goed begrijp dan is die hele splitsing slechts een poppenkast omdat het nu eenmaal moest voor Europa en telt voor de Belgische staat enkel het resultaat van de NMBS-groep als geheel.
Het antwoord van de minister vond ik toch wel wat merkwaardig.
Ze begon met op te merken dat men het verlies van de NMBS moet relativeren en moet kijken naar de NMBS-groep in zijn geheel.
Infrabel heeft een winst gemaakt van 43 miljoen euro en de Holding 111 miljoen euro.
Als een van de oorzaken van het grote verlies van NMBS noemde ze de hoge kostprijs van de rijpaden maar eigenlijk was dat niet belangrijk want elke euro die NMBS daarvoor betaalt komt toch bij Infrabel en blijft dus in dezelfde pot van de NMBS-groep.
Ik vind dat toch een zeer eigenaardige manier om te zaken te bekijken en ook volledig in tegenstrijd met de redenen waarom NMBS en Infrabel zijn gescheiden enkele jaren geleden.
Ik lees in de missie van Infrabel onder andere: "Infrabel wil de operatoren een competitieve spoorweginfrastructuur aanbieden die aangepast is aan de huidige en toekomstige vraag".
Als ik het antwoord van de minister goed begrijp dan is die hele splitsing slechts een poppenkast omdat het nu eenmaal moest voor Europa en telt voor de Belgische staat enkel het resultaat van de NMBS-groep als geheel.
Minister Vervotte heeft blijkbaar weinig notie van de Europese richtlijn en de scheiding tussen IB en SO en de spelregels die onze overheid zelf bepaald heeft. Ik heb trouwens al gemerkt dat haar antwoorden op parlementaire vragen ingefluisterd worden door medewerkers (met een spoorwegverleden) en vaak naast de kwestie zijn. Je moet maar eens gaan kijken op de www van Kamer en Senaat (Vragen en antwoorden).
Inderdaad. Dit antwoord is compleet naast de kwestie, en onjuist bovendien. Parlementsleden, mag ik een kritischer houding vragen omtrent de antwoorden die de minister geeft?
Ik vraag me af of deze reactie cynisch is, of naïef (en dan ben ik weer cynischgroentje schreef:Parlementsleden, mag ik een kritischer houding vragen omtrent de antwoorden die de minister geeft?