Dat is zowieso niet mogelijk, want de sneltramlijnen in Limburg worden in normaalspoor gebouwd. Dus voor Limburg zal men hoe dan ook een ander type kopen. Is maar goed ook, want in een Hermelijn van Hasselt naar Maastricht?Shrek schreef:Maar de lijn wou dan weer maar 1 type tram kopen dat overal inzetbaar is, ook in stadscentra en premetrotunnelsK V B schreef: Maar men kan natuurlijk iets zoals een Talent of een GTW gebruiken. Die voldoen gewoon aan de TSI normen en dan hoeft operationele scheiding niet.
Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
De bedoeling is dat er twee aparte lijnen komen, één voor de goederen en één voor de tram.
Een probleem daarbij is dat vanop het geoderenspoor ook nog een aansluiting moet gemaakt worden naar de andere kant van het tramspoor. Hierbij daalt het tramspoor in de richting van NL terwijl de aansluiting stijgt. De kruising die hier ontstaat is niet echt evident.
Qua planning zou het goederenspoor tegen de zomer in dienst moeten kunnen gaan als alles goed verloopt met de nodige werken
Volgens mijn info wil de lijn een ETCS Level 1 als beveiliging voor de tramlijn
Een probleem daarbij is dat vanop het geoderenspoor ook nog een aansluiting moet gemaakt worden naar de andere kant van het tramspoor. Hierbij daalt het tramspoor in de richting van NL terwijl de aansluiting stijgt. De kruising die hier ontstaat is niet echt evident.
Qua planning zou het goederenspoor tegen de zomer in dienst moeten kunnen gaan als alles goed verloopt met de nodige werken
Volgens mijn info wil de lijn een ETCS Level 1 als beveiliging voor de tramlijn
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Dat dacht ik al, maar weet jij of dat dan met een fly-over moet gebeuren, of een soort wissel waarbij je alleen maar rechtdoor kan gaan?peejee2 schreef:De bedoeling is dat er twee aparte lijnen komen, één voor de goederen en één voor de tram.
Een probleem daarbij is dat vanop het geoderenspoor ook nog een aansluiting moet gemaakt worden naar de andere kant van het tramspoor. Hierbij daalt het tramspoor in de richting van NL terwijl de aansluiting stijgt. De kruising die hier ontstaat is niet echt evident.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Oei moeten die dan naast elkaar over het huidige brugske over het kanaal? Lijkt mij een lastige oefening...?peejee2 schreef:De bedoeling is dat er twee aparte lijnen komen, één voor de goederen en één voor de tram.
Moet ik hieruit opmaken dat het tramspoor noordelijk van het treinspoor zou komen? Waar moet dan die aansluiting voor dienen? Of komt het tramspoor ten zuiden van de trein, en doelt ge op de aansluiting naar het gemeentelijk goederenstation?peejee2 schreef: Een probleem daarbij is dat vanop het geoderenspoor ook nog een aansluiting moet gemaakt worden naar de andere kant van het tramspoor.
NB mijn weinig onderbouwde opener was wel aanleiding tot leerrijke gedachtenwisseling, allen bedankt!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Het goederenspoor loopt enkel van maastricht tot lanakenjan_olieslagers schreef: Oei moeten die dan naast elkaar over het huidige brugske over het kanaal? Lijkt mij een lastige oefening...?

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Dat dacht ik eerst ook, maar die papierfabriek ligt toch westelijk van het kanaal? En met de papierfabriek was het toch allemaal begonnen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
^^ Klopt, er is ook een aansluiting getekend in het kaartje op de project-site.
Ik weet niet precies hoe het aan Belgische zijde zit, maar op Nederlands grondgebied is dubbelspoor nergens een probleem, alle landhoofden zijn er op voorzien.
http://www.spoorlanakenmaastricht.be/
Ik weet niet precies hoe het aan Belgische zijde zit, maar op Nederlands grondgebied is dubbelspoor nergens een probleem, alle landhoofden zijn er op voorzien.

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Momenteel is voorzien om een kruising te leggen (= een wissel waarbij je alleen rechtdoor kan rijden), maar de eisen van de lijn hebben al wel eens de wenkbrouwen doen fronsen met als gevolg de vraag of men nu eigenlijk niet aan het bewijzen was dat men een brug moest bouwengiuseppe schreef:Dat dacht ik al, maar weet jij of dat dan met een fly-over moet gebeuren, of een soort wissel waarbij je alleen maar rechtdoor kan gaan?peejee2 schreef:De bedoeling is dat er twee aparte lijnen komen, één voor de goederen en één voor de tram.
Een probleem daarbij is dat vanop het geoderenspoor ook nog een aansluiting moet gemaakt worden naar de andere kant van het tramspoor. Hierbij daalt het tramspoor in de richting van NL terwijl de aansluiting stijgt. De kruising die hier ontstaat is niet echt evident.
Het kwam er op neer dat ze om de 10 minuten een tram wilden laten passeren die dan ook altijd voorrang moest krijgen. Het goederenverkeer dat over die kruising moet zou dan echter misschien moeten opgeduwd worden (bergop ook nog). Dat allemaal op 10 minuten af te haspelen lijkt me niet evident, zeker als de volgende tram dan ook geen hinder mag ondervinden, lees: seinen lang genoeg open om niet te moeten afremmen.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
De werken aan Belgische zijde zijn inmiddels gestart. Maar meer dan wat grondwerkzaamheden is er nog niet te zien.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Inmiddels zijn er ook al wat foto's van de werkzaamheden te vinden
Nog meer foto's: http://www.viev.nl/Page/OV_MH_Werkfoto's.htm


Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Mooie foto's op Wallorail van een trein naar Lanaken:
http://www.wallorail.be/actu/0210/13.htm

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Vandaag effe gaan rondrijden en heb enkele foto's genomen in Lanaken tussen het kanaal en de grens.
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 20Lanaken/
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 20Lanaken/
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
hbvl.be schreef:Sneltram naar Maastricht tien keer duurder dan trein
Het is onverantwoord om 250 miljoen euro uit te geven voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht, als er een trein kan rijden met een investering van 25 miljoen euro." Dit zegt comité Lijn 20, een werkgroep van spoorwegdeskundigen die ijvert voor de heropening van gesloten spoorwegverbindingen in Limburg.
In het kader van het Spartacusplan moet er tegen 2012 een sneltram rijden tussen Hasselt en Maastricht. Maar Lijn 20 pleit voor een trein en vraagt daarvoor de reactivering van de spoorlijn 20 Hasselt-Maastricht. Die werd in de jaren 50 gesloten voor reizigersvervoer en in 1992 werd ook de goederenlijn afgeschaft.
Volgens de werkgroep zou de reactivering van Lijn 20 maar 25 miljoen euro kosten, tegenover 250 miljoen euro voor de sneltram. Over een treinspoor kan men bovendien reizigers en goederen internationaal vervoeren.
Nog volgens de werkgroep gaat het niet meer om een sneltram maar om een 'gewone tram' die alleen al in Hasselt drie keer zal stoppen.
http://www.hbvl.be/limburg/sneltram-naa ... ein-2.aspx
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Whoa, sudden outbreak of common sense!
Het is natuurlijk onmogelijk om op een half uur 3 keer in Hasselt te stoppen, langs de kleine ringweg te rijden, ook te stoppen aan het universitair centrum in Diepenbeek en in Maastricht aan te komen.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat die drie haltes in Hasselt al erg goed bediend worden door de gratis bussen.
Daarenboven is het van de gekke om voor het hele traject nieuwe sporen aan te leggen terwijl de oude er op het merendeel nog op de oude bedding liggen.
Wat er dus misschien kan bijkomen is een extra halte tussen de stations van Diepenbeek en Hasselt om de studenten te bedienen, en dan krijg je de afstand misschien nog gedaan op 25 minuten.
Het is natuurlijk onmogelijk om op een half uur 3 keer in Hasselt te stoppen, langs de kleine ringweg te rijden, ook te stoppen aan het universitair centrum in Diepenbeek en in Maastricht aan te komen.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat die drie haltes in Hasselt al erg goed bediend worden door de gratis bussen.
Daarenboven is het van de gekke om voor het hele traject nieuwe sporen aan te leggen terwijl de oude er op het merendeel nog op de oude bedding liggen.
Wat er dus misschien kan bijkomen is een extra halte tussen de stations van Diepenbeek en Hasselt om de studenten te bedienen, en dan krijg je de afstand misschien nog gedaan op 25 minuten.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Hmm, die kwestie is in 2007 al in het Vlaams Parlement aan de orde geweest. Bleek dat de voorstanders van de heavyrail alleen de kosten van infra hadden berekend, terwijl bij de light rail alles (incl aanschaf lichte treinstellen) inbegrepen is.
Normaal gezien zou ik ook voorstander van heavy rail zijn, maar in dit geval heeft het tracé van de light rail een aantal duidelijke voordelen: het centrum van Hasselt en de universiteit worden veel beter bediend. De rittijd tussen het station van Hasselt en de halte Lanaken wordt 27 minuten.
Het tracé is te vinden in http://www.mervlaanderen.be/uploads/merkennis605.zip
Normaal gezien zou ik ook voorstander van heavy rail zijn, maar in dit geval heeft het tracé van de light rail een aantal duidelijke voordelen: het centrum van Hasselt en de universiteit worden veel beter bediend. De rittijd tussen het station van Hasselt en de halte Lanaken wordt 27 minuten.
Het tracé is te vinden in http://www.mervlaanderen.be/uploads/merkennis605.zip