Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Brussel - De Brusselse vervoersmaatschappij neemt vrijdag haar oudste trams uit dienst. Het gaat om 24 modellen van het type 7000 uit de vroege jaren 1950. De oude trams zullen over enkele maanden tot schroot herleid worden.
De eerste tram 7000 trad in dienst in 1951. De laatste exemplaren verdwijnen nu vrijdag van het net. De laatste jaren reden ze voornamelijk op de lijnen 39 (Montgomery - Ban Eik) en 44 (Montgomery - Tervuren).
"De MIVB kan die trams uit dienst nemen omdat er om de twee weken een nieuwe tram geleverd wordt door Bombardier," zegt woordvoerster An Van hamme. "Tot juni blijven de oude trams wel nog in de stelplaats van Haren zodat ze kunnen uitrukken in geval van nood. Daarna hebben we ze ook daarvoor niet meer nodig en worden ze herleid tot schroot."
Bron: www.brusselnieuws.be
De eerste tram 7000 trad in dienst in 1951. De laatste exemplaren verdwijnen nu vrijdag van het net. De laatste jaren reden ze voornamelijk op de lijnen 39 (Montgomery - Ban Eik) en 44 (Montgomery - Tervuren).
"De MIVB kan die trams uit dienst nemen omdat er om de twee weken een nieuwe tram geleverd wordt door Bombardier," zegt woordvoerster An Van hamme. "Tot juni blijven de oude trams wel nog in de stelplaats van Haren zodat ze kunnen uitrukken in geval van nood. Daarna hebben we ze ook daarvoor niet meer nodig en worden ze herleid tot schroot."
Bron: www.brusselnieuws.be
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Zijn die trams werkelijk tot op de draad versleten?
Ze kunnen dus niet meer als tweedehands verkocht worden aan de armere landen?
Ze kunnen dus niet meer als tweedehands verkocht worden aan de armere landen?
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Het is natuurlijk te zien wat men verstaat onder "tot op de draad versleten".
De meeste 7000'tjes hadden nog het interieur van hun beginjaren, en dat was inderdaad tot op de draad versleten. De zandreservoirs die niet meer afgesloten waren waardoor de hele vloer vol zand lag (vrij proper bij hevig regenweer
). Voor de rest zijn deze trams nog steeds betrouwbaar. Een PCC is bijna onverwoestbaar. In Antwerpen rijden er op lijn 12 ook nog vaak PCC's in de "oerversie".
De meeste 7000'tjes hadden nog het interieur van hun beginjaren, en dat was inderdaad tot op de draad versleten. De zandreservoirs die niet meer afgesloten waren waardoor de hele vloer vol zand lag (vrij proper bij hevig regenweer

Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Niet alleen op lijn 12Deef32 schreef:In Antwerpen rijden er op lijn 12 ook nog vaak PCC's in de "oerversie".

Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Nee, totaal niet. De eendelige (reeks 7000/7100) zijn uit de actieve dienst, al blijft er een heel pak bij het museum actief en blijven er nog een paar exemplaren tijdelijk als reserve.sncf-sncb schreef:Zijn dan echt ALLE PCC's weg uit BXL? (Dus zowel de eendelige als driedelige?)
Maar daarnaast blijven er nog 127 tweedelige trams (reeks 7700/7800), die nog langere jaren zal rijden (ook al wordt een deel over afzienbare tijd ook gedeklasseerd) en 61 driedelige trams (reeks 7900), waarvan er de komende jaren zeker geen enkel exemplaar weggaat.
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Ze zijn 60 jaar oud en ze zitten vol met asbest, ze hebben hun beste tijd wel gehad.apestaart schreef:Zijn die trams werkelijk tot op de draad versleten?
Ze kunnen dus niet meer als tweedehands verkocht worden aan de armere landen?
Er was even het plan om een trambedrijf uit te bouwen in Kinshasa met deze trams, maar omwille van het asbest en een constant tekort aan elektriciteit, is dat dus niet doorgegaan...
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Als ze vol asbest zitten, dan kan ik het begrijpen dat men de 7000'tjes naar de schroothoop leidt.
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Rond welke tijd zullen die trams de remise gaan opzoeken en komen er gaan er nog meer mensen van hier die kant op?
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Hopelijk worden de 7000'tjes morgen ook op lijnen 92 en 94 ingezet. Dan kunnen ze een laatste keer door de Regentschapsstraat denderen
.

Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Is niet voorzien. Al zullen ze wel op dit traject rijden tijdens hun laatste rit, van de remise Elsene naar de remise Haren, in principe hun "laatste rustplaats". Daarbij volgen ze het traject van de lijnen 94, 92 en 55.Deef32 schreef:Hopelijk worden de 7000'tjes morgen ook op lijnen 92 en 94 ingezet. Dan kunnen ze een laatste keer door de Regentschapsstraat denderen.
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Er staat een rubriekje op de website van http://www.brusselnieuws.be nav het afscheid van de trams van de PCC-reeks 7000 van de MIVB :
http://www.brusselnieuws.be/artikels/mu ... -van-t7000
http://www.brusselnieuws.be/artikels/mu ... -van-t7000
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Dus ondanks het asbest zijn ze 60 jaar in dienst gebleven in België, en dit zou de reden zijn dat ze niet in Congo gaan rijden?rail s schreef: Ze zijn 60 jaar oud en ze zitten vol met asbest, ze hebben hun beste tijd wel gehad.
Er was even het plan om een trambedrijf uit te bouwen in Kinshasa met deze trams, maar omwille van het asbest en een constant tekort aan elektriciteit, is dat dus niet doorgegaan...
Lijkt mij sterk.
Dan zijn ze ginder verstandiger dan hier...
Re: Brusselse PCC 7000's verdwijnen binnenkort
Ze gavan geen moderne indruk meer en ze zijn oud, oud maar wel zeer betrouwbaar. Met deze trams hadden ze op gewoon onderhoud na geen problemen, ze reden tot op het laats oa nog op express lijn 44 en daar werd het tractie pedaal regelmatig tot op de vloer ingetrapt waar ze nog best mooie prestaties neerzetten.apestaart schreef:Zijn die trams werkelijk tot op de draad versleten?
Ze kunnen dus niet meer als tweedehands verkocht worden aan de armere landen?
Een heel deel 7000 staat al gewoon buiten geparkeerd op de straatstenen in een busdepot.