
Uw meest geliefde rijtuig?!
Dag,
Het samen plaatsen van M1, M2 en M3 is inderdaad godslasterlijk. Het zijn 3 totaal verschillende types rijtuigen, met de M2 als eenzaam hoogtepunt. Natuurlijk moet je elk van die rijtuigen in hun periode zien, en de M1 waren revolutionair (automatische deuren o.a.), maar ze waren bijzonder oncomfortabel, zowel wat zitcomfort (in 2de en eigenlijk ook in 1ste klasse) als wat rijcomfort betreft.
De M2 waren dan ook een echte verademing eind jaren 50; Ze waren niet voor niets de trots van de NMBs op Expo '58. M3 waren dan weer het resultaat van een soort noodoplossing, afgeleid van de rijtuigen uit de mw van de latere reeks 40. Ze waren stukken lichter dan de M2, en daardoor minder stabiel bij het rijden, en vooral de 1ste klasse was inferieur ten opzichte van de M2.
Je zou eigenlijk elk van deze rijtuigen in normale dienst moeten hebben meegemaakt, en dan zou je ze zeker niet als een groep behandelen. De stap van M1 naar M2, is m.i. groter dan die van M2 naar M4, of van M4 naar I11.
Het samen plaatsen van M1, M2 en M3 is inderdaad godslasterlijk. Het zijn 3 totaal verschillende types rijtuigen, met de M2 als eenzaam hoogtepunt. Natuurlijk moet je elk van die rijtuigen in hun periode zien, en de M1 waren revolutionair (automatische deuren o.a.), maar ze waren bijzonder oncomfortabel, zowel wat zitcomfort (in 2de en eigenlijk ook in 1ste klasse) als wat rijcomfort betreft.
De M2 waren dan ook een echte verademing eind jaren 50; Ze waren niet voor niets de trots van de NMBs op Expo '58. M3 waren dan weer het resultaat van een soort noodoplossing, afgeleid van de rijtuigen uit de mw van de latere reeks 40. Ze waren stukken lichter dan de M2, en daardoor minder stabiel bij het rijden, en vooral de 1ste klasse was inferieur ten opzichte van de M2.
Je zou eigenlijk elk van deze rijtuigen in normale dienst moeten hebben meegemaakt, en dan zou je ze zeker niet als een groep behandelen. De stap van M1 naar M2, is m.i. groter dan die van M2 naar M4, of van M4 naar I11.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
De I6-rijtuigen? Zijn dat die rijtuigen met die minicompartimentjes met een gang naast, die vooral als P-trein worden/werden ingezet, en oranje waren/zijn? Daar heb ik vaak rond de eeuwwisseling ingezeten, toen ik per trein naar school ging. Vond dat wel gezellig, die "kotjes", en met een beetje geluk had ik heel de "kamer" voor mij alleen! Zijn die momenteel nog in gebruik?Trainspotterke schreef:Maar geef me vooral geen I6-rijtuigen!Zo opgesloten zitten in een klein kotje, is toch niets voor mij, hoor! Ik heb liever overzicht over de gehele wagon!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dat is misschien in theorie zo, maar in praktijk zie ik toch enkel stammen van enkel I10-rijtuigen. En eentje van enkel I6-rijtuigen tussen Aalst en Brussel. Maar P-treinen waar ze tegenwoordig nog gemengd zijn?Steven schreef:de I6 rijtuigen met coupé indeling zijn zeker nog in gebruik, ze zijn te vinden in verschillende P treinen die dan gemixt i6 en i10 rijden, de i10 rijtuigen hebben coach-opstelling
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
De niet-gemoderniseerde M4, definitely.
Al kan de I11 me natuurlijk ook aardig bekoren.
Al kan de I11 me natuurlijk ook aardig bekoren.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
Rijden er vandaag soms nog I6-en tussen Kortrijk en Gent? Zo'n tien jaar geleden waren die regelmatig op die lijn te zien als P-trein 's morgens vroeg.
Precies, dat is ook de reden dat ik tegenwoordig vaak in eerste klasse reis als ik met de Benelux ga, de eerste klasse heeft couchettes, de tweede niet. Er is een hemelsbreed verschil tussen in een couchette met plaats genoeg zitten of moeten rechtstaan in een overvolle tweede klasse.overweg13 schreef:Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over. In de eersteklasserijtuigen van de Beneluxtrein moet je er als de kippen bij zijn om in de coupétjes te kunnen zitten.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 14 feb 2010, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
Ik denk dat het meestal I10-en zijn, tegenwoordig. Al hou ik die niet altijd uit elkaar, van ver.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
In 2de klas vind ik de M4 dan weer vreselijk. Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank waardoor je bij het minste dooreengeschud wordt. Om nog te zwijgen van die driezits, die vermijd ik kost wat kost. Links en rechts tegen elkaar geplakt, dat gevecht met die benen, neen dank u.Dieselfreak schreef:Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Uw meest geliefde rijtuig?!
Dat is toch zo bij elk materieel dat vóór de jaren '90 in dienst kwam?Kalimero schreef:Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.