Cochettes of open ruimtes?
- Dieselfreak
Cochettes of open ruimtes?
In het topic "Uw meest geliefde rijtuig?!" discussieerden sommige leden over wat ze het liefst hebben: kleine compartimentjes, zoals de couchettes van de I6, of grote, open ruimtes. Daarom kwam ik op het idee hierover een peiling te starten. Waarin zit jij het liefst? Ik ben een fan van het kleine, zoals de couchettes in de I6 en de eerste klasse van de Beneluxtrein, en het kleine compartimentje in de AM96. Met een beetje geluk heb je zo'n ruimte voor je alleen, je hebt dan lekker veel privacy, wordt niet gestoord.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Cochettes of open ruimtes?
Véél maakt het me eigenlijk niet uit ... maar als ik echt zou moeten kiezen kies ik toch voor een gewoon open rijtuig.
Greetz 2302
Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
Ik voel meer voor de 'open' opstelling, zolang die niet te heel groot is. De 1e klascoupés in een break vind ik ideaal. De oude opstelling met de bagagerekken boven de zetels gaf ook al iets meer privacy. Ergens spijtig dat ze dat niet meer doen.
Kleinere ruimtes want dan heb je veel minder last van lawaai. Als in een I11 iemand lawaai maakt heeft het ganse rijtuig er last van. Ook heb ik liever hogere zetes of banken (zoals M2 en klassiek) dan in M6 bvb tegenwoordig.
Hoge zetels zijn inderdaad wel een belangrijke plus. Zeker bij een coachopstelling.
Té klein vind ik niet leuk, ideaal is de grootte van de compartimenten in een M4B of break 

Ik ga voor cochettes, maar wel op voorwaarde dat ze voor bepaalde types reizigers gaan gelden.
Wat mij betreft in 3 categoriën:
- Mensen die willen werken of rusten. Zowel praten als MP3-spelers en telefoons zijn verboden.
- Mensen die normaal willen praten, matige rust. MP3-spelers en telefoons zijn verboden.
- Mensen die lawaai willen maken, bellen, MP3-spelers aan.
En dan ook streng handhaven met fikse boetes. In België is het namelijk al net zo erg als in Nederland met lawaai aso's.
Wat mij betreft in 3 categoriën:
- Mensen die willen werken of rusten. Zowel praten als MP3-spelers en telefoons zijn verboden.
- Mensen die normaal willen praten, matige rust. MP3-spelers en telefoons zijn verboden.
- Mensen die lawaai willen maken, bellen, MP3-spelers aan.
En dan ook streng handhaven met fikse boetes. In België is het namelijk al net zo erg als in Nederland met lawaai aso's.
Ik ben daar dus geen voorstander van, van die soorten coupés of rijtuigen. Mensen moeten gewoon accepteren dat ze in rust de trein moeten nemen en respect hebben voor een ander. Door opdelingen te maken geef je aan dat het eigenlijk wel acceptabel is. En als je zelf rustig wilt zitten maar de stiltecoupés zitten vol wens ik u veel plezier tussen de lawaaimakers, die natuurlijk "in hun recht" zullen zijn met hun MP3-spelers en consoorten.
Daarnaast dus ook de organisatorische problemen... vooral met de meeste nieuwere rijtuigen en stellen waar je quasi geen coupés meer hebt (bvb in MS96, toen roken nog mocht bestond de opdeling enkel uit twee glazen wanden).
Daarnaast dus ook de organisatorische problemen... vooral met de meeste nieuwere rijtuigen en stellen waar je quasi geen coupés meer hebt (bvb in MS96, toen roken nog mocht bestond de opdeling enkel uit twee glazen wanden).
Ik vind een verbod op lawaai maken ook prima, als er stevig wordt opgetreden. Daar ontbreekt het aan. Apparatuur ontwikkelt zich in hoog tempo. Tien jaar geleden moest je het nog doen met een CD-speler die na 1,5 uur stopte door lege batterijen, tegenwoordig heb je telefoons met flinke luidsprekers, waardoor veel aso's het gebruik van oordopjes zelfs overbodig vinden. Maar ook oordopjes zijn geen garantie, meestal zijn ze hoorbaar. Regels zijn hier nooit op aangepast. Er moet dus opgetreden worden. Dan kun je het inderdaad met minder soorten coupees doen.Dietrich schreef:Ik ben daar dus geen voorstander van, van die soorten coupés of rijtuigen. Mensen moeten gewoon accepteren dat ze in rust de trein moeten nemen en respect hebben voor een ander. Door opdelingen te maken geef je aan dat het eigenlijk wel acceptabel is. En als je zelf rustig wilt zitten maar de stiltecoupés zitten vol wens ik u veel plezier tussen de lawaaimakers, die natuurlijk "in hun recht" zullen zijn met hun MP3-spelers en consoorten.
Wel vind ik een absolute stiltecoupé een goed idee. Praten kun je niet verbieden, maar er zijn mensen die behoefte hebben aan volledige stilte. De mensen die willen praten of kinderen bij zich hebben, zullen uiteraard uit de stiltecoupe weg moeten blijven. Een prima concept, alleen in Nederland werkt het niet omdat er niet wordt gehandhaafd.
-
Mij maakt het niet echt uit, soms verkies ik alleen te zitten in een kleine coupé, maar zit ook wel graag in de open ruimtes, wel niet al te rumoerig
-
- Contacteer:
als ik geen trek heb in een sigaret liefst een gesloten ruimte. anders prefereer ik open ruimtes:p
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html