Beste,
Kan er mij iemand soms een lijst geven van de actuele operatoren die op ons Belgisch net rijden?
er is een lijst te vinden op http://www.infrabel.be/portal/page/port ... os_clients maar die is volgens mij niet meer actueel.
Ik ben namelijk een eindwerk aan het schrijven ivm het goederenvervoer per spoor in België...
Alvast bedankt
Pieter Lievens
MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Top da ge u daarvoor interesseert
De lijst is min of meer actueel maar er zijn een paar opmerkingen die je eventueel kan toevoegen.
volgende operatoren hebben een vergunning:
- NMBS (goederenvervoer: B-cargo)
- CROSSRAIL BENELUX (voormalig Dillen & Lejeune Cargo (DLC))
- SNCF FRET (Deze vergunning is in handen van de FRanse dochter van SNCF GEODIS)
- VEOLIA CARGO NEDERLAND ( Heeft het Duitse Rail4Chem (R4C) overgenomen en dus ook haar vergunning)
- SNCF FRET BENELUX (SNCF FRET en EUROTUNNEL hebben VEOLIA CARGO overgenomen en onder mekaar verdeelt.
SNCF FRET BENELUX (SFB) en VEOLIA CARGO (en ITL BENELUX en de vormalige R4C BENELUX-activiteiten) zijn gefuseerd en geconcentreerd in Antwerpen. Sinds 1 februari ook hernoemd in CAPTRAIN BENELUX.
- CAPTRAIN: zie SFB
- ERS RAILWAYS (Nederlanse vervoerder heeft alle papieren maar laat het vervoer in Belgie voornamelijk door SFB/CAPTRAIN uitvoeren).
- ROTTERDAM RAIL FEEDING (Nederlanse vervoerder, maakt plannen om actief te worden)
- CFL CARGO (Luxemburgse vervoerder, werkt voornamelijk samen met B-Cargo in België.
- TRAINSPORT Belgische goederenvervoerder uit RAEREN
- s.a. C.M.I. - Traction: nooit actief geworden (finaciële problemen van het moederbedrijf???)
- RAILTRAXX (BVBA): heeft pas zijn vergunning, nog niet actief, verder geen info...
links:
http://www.rail4chem.com/index.php?id=20&L=2
http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm
http://www.railfaneurope.net/list_frameset.html
Verder vraag maar raak

De lijst is min of meer actueel maar er zijn een paar opmerkingen die je eventueel kan toevoegen.
volgende operatoren hebben een vergunning:
- NMBS (goederenvervoer: B-cargo)
- CROSSRAIL BENELUX (voormalig Dillen & Lejeune Cargo (DLC))
- SNCF FRET (Deze vergunning is in handen van de FRanse dochter van SNCF GEODIS)
- VEOLIA CARGO NEDERLAND ( Heeft het Duitse Rail4Chem (R4C) overgenomen en dus ook haar vergunning)
- SNCF FRET BENELUX (SNCF FRET en EUROTUNNEL hebben VEOLIA CARGO overgenomen en onder mekaar verdeelt.
SNCF FRET BENELUX (SFB) en VEOLIA CARGO (en ITL BENELUX en de vormalige R4C BENELUX-activiteiten) zijn gefuseerd en geconcentreerd in Antwerpen. Sinds 1 februari ook hernoemd in CAPTRAIN BENELUX.
- CAPTRAIN: zie SFB
- ERS RAILWAYS (Nederlanse vervoerder heeft alle papieren maar laat het vervoer in Belgie voornamelijk door SFB/CAPTRAIN uitvoeren).
- ROTTERDAM RAIL FEEDING (Nederlanse vervoerder, maakt plannen om actief te worden)
- CFL CARGO (Luxemburgse vervoerder, werkt voornamelijk samen met B-Cargo in België.
- TRAINSPORT Belgische goederenvervoerder uit RAEREN
- s.a. C.M.I. - Traction: nooit actief geworden (finaciële problemen van het moederbedrijf???)
- RAILTRAXX (BVBA): heeft pas zijn vergunning, nog niet actief, verder geen info...
links:
http://www.rail4chem.com/index.php?id=20&L=2
http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm
http://www.railfaneurope.net/list_frameset.html
Verder vraag maar raak

Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Hey,
Bedankt voor dit snelle antwoord!
Wat is dan juist het verschil tussen SNCF FRET en SNCF FRET Benelux(SFB)?
En Captrain benelux omvat dus alle SFB, vroegere Veolia Cargo Nederland, vroegere ITL Benelux R4C activiteiten?
Ik zie ook op de site van ERS railways (http://www.ersrail.com/timetables/timetables.html) dat ze geen lijn meer hebben met België, rijden ze dan niet meer op het Belgisch net of laten ze al hun vervoer over aan Captrain?
Bedankt, dit helpt me al een stukje verder..
Het is de bedoeling dat ik een overzichtslijst maak met wat algemene informatie
oa.
- frequentie van rijden
- voornaamste transport
- marktaandeel (ik veronderstel dat b-cargo, crossail en captrain nu de grootste spelers zijn op de Belgische spoorwegmarkt) maar het is moeilijk om hier cijfers van te vinden
- cijfers van enkele jaren
- hoe ze opgebouwd zijn
- ....
Moest je hier nog wat informatie over weten staan mag je me die altijd doorsturen
Ik zit in mijn masterjaar handelswetenschappen op de hogeschool-universiteit Brussel.
lievens.pieter-at-pandora.be
Alvast bedankt
Pieter
Bedankt voor dit snelle antwoord!
Wat is dan juist het verschil tussen SNCF FRET en SNCF FRET Benelux(SFB)?
En Captrain benelux omvat dus alle SFB, vroegere Veolia Cargo Nederland, vroegere ITL Benelux R4C activiteiten?
Ik zie ook op de site van ERS railways (http://www.ersrail.com/timetables/timetables.html) dat ze geen lijn meer hebben met België, rijden ze dan niet meer op het Belgisch net of laten ze al hun vervoer over aan Captrain?
Bedankt, dit helpt me al een stukje verder..
Het is de bedoeling dat ik een overzichtslijst maak met wat algemene informatie
oa.
- frequentie van rijden
- voornaamste transport
- marktaandeel (ik veronderstel dat b-cargo, crossail en captrain nu de grootste spelers zijn op de Belgische spoorwegmarkt) maar het is moeilijk om hier cijfers van te vinden
- cijfers van enkele jaren
- hoe ze opgebouwd zijn
- ....
Moest je hier nog wat informatie over weten staan mag je me die altijd doorsturen

Ik zit in mijn masterjaar handelswetenschappen op de hogeschool-universiteit Brussel.
lievens.pieter-at-pandora.be
Alvast bedankt

Pieter
Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Ik raad je aan om de laatste Spoorwegjournaal te kopen, daar staat een artikel in over de privé operatoren wat je misschien kan helpen.
Midden 2009 zag de markt er ongeveer zo uit: B-Cargo 85%, Crossrail 8% en SFB 5%. De overige operatoren waren samen goed voor 2% marktaandeel.
Midden 2009 zag de markt er ongeveer zo uit: B-Cargo 85%, Crossrail 8% en SFB 5%. De overige operatoren waren samen goed voor 2% marktaandeel.
Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Bedankt! Enig idee waar dit te koop is?
Groetjes
Pieter
Groetjes
Pieter
Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
krantenwinkel, het kan wel zijn dat ze ze moeten bestellen




Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
de krantenwinkels in de grootste stations hebben ze meestal wel, grotere lokale krantenwinkels verkopen ze ook wel.
Re: MAsterproef: goederenvervoer per spoor in België
Wat ik er van weet, is niet zo heel veel, maar even ter aanvulling.
Captrain is de nieuwe naam voor de SNCF goederenvervoerders buiten Frankrijk.
Hieruit komt voort dat:
ITL Benelux nu CapTrain Benelux heet
SNCF Fret Benelux nu CapTrain Belgium heet
In Nederland Veolia Cargo Nederland nu CapTrain Netherlands heet en Veolia Cargo Belgie (wist niet dat die daar reed) als aparte naam vervalt.
R4C in dit geval als naam en bedrijf ook vervalt. Deze was al overgenomen door Veolia Cargo.
TrainSport is de Belgische tak van Rurtalbahn.
Wat ik ook nog weet is dat sommige vervoerders geen toestemming hebben om in bijvoorbeeld Belgie te rijden en dat ze dat dan doen onder de vlag van een andere vervoerder. Dit is misschien met ERS het geval?
Ik hoop dat ik het allemaal juist heb. Anders zijn er hier vast nog wel die me willen verbeteren/ aanvullen.
Groeten,
Marianne
Captrain is de nieuwe naam voor de SNCF goederenvervoerders buiten Frankrijk.
Hieruit komt voort dat:
ITL Benelux nu CapTrain Benelux heet
SNCF Fret Benelux nu CapTrain Belgium heet
In Nederland Veolia Cargo Nederland nu CapTrain Netherlands heet en Veolia Cargo Belgie (wist niet dat die daar reed) als aparte naam vervalt.
R4C in dit geval als naam en bedrijf ook vervalt. Deze was al overgenomen door Veolia Cargo.
TrainSport is de Belgische tak van Rurtalbahn.
Wat ik ook nog weet is dat sommige vervoerders geen toestemming hebben om in bijvoorbeeld Belgie te rijden en dat ze dat dan doen onder de vlag van een andere vervoerder. Dit is misschien met ERS het geval?
Ik hoop dat ik het allemaal juist heb. Anders zijn er hier vast nog wel die me willen verbeteren/ aanvullen.
Groeten,
Marianne


