Tractieverdeler

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Iris

Tractieverdeler

Bericht door Iris »

Ik ben voor mn eindwerk nog een paar tekstjes aan het doorworstelen en stootte daarbij op de term 'tractieverdeler of -regelaar'. Heb eigenlijk geen idee wat dat inhoudt. Kan/wil iemand voor enige opheldering zorgen?

Alvast wreed bedankt...
Wover

Bericht door Wover »

tractieregelaar zal wel gewoon de hendel of het stuur zijn waarmee je de trekkracht van de trein regelt. In feite regel je de stroom die je trein pakt, hoe hoger de stroom, hoe hoger het gebruikte vermogen, hoe groter de trekkracht.

Bij oudere treinen is dit meestal een stuur met bv 14 standen, waarvoor 1 staat voor 10 kph, 2 - 20 tot 14 -> 140kph.

Daarnaast heb je dan een krachtbol waarmee je de "standaard" trekkracht kan opdrijven. In modernere treinen en motorstellen is het gewoon een hendel, hoe meer je die naar voor duwt, hoe sneller de trein zal optrekken.
TBbart

Bericht door TBbart »

bij oude treinen verschakel je gewoon je motoren van serie naar parallel en dan serieparallel... ook weerstanden... die hendel(bol) is dat niet dat je een shunt bijplaatst ofzo?
Iris

Bericht door Iris »

Aj, my mistake. Ben precies een beetje te wazig geweest. Ik kwam het tegen in een tekst over personeelsplanning en het gaat over een functie die door een persoon ingevuld wordt.

Ik vraag me af... jullie diensttabellen worden door een 3X8 permanentie op de voet gevolgd, zou dit een equivalent zijn om materieel in real time te volgen misschien? Zou het dan wel een vreemd gekozen naam vinden, maar zie niet in wat het anders kan zijn.
Slos

Bericht door Slos »

De tractieverdeler is - dacht ik - de persoon op het depot die een loc of stel toewijst aan de machinist tijdens z'n dienst.
Je zal op de machinisten onder ons moeten wachten voor het defenitieve antwoord.

Edit: nog iets gevonden,
Regelaar locomotieven (tractieregelaar)
De regelaar locomotieven houdt zich voornamelijk bezig met het volgen van de locomotieven op regionaal vlak. Op ieder ogenblik moet hij van alle locomotieven weten welke trein ze slepen, waar ze zich bevinden, of ze ritvaardig zijn en welke reserves er voorhanden zijn. Verder moet hij:
· sleepelementen, gevraagd door zijn collega regelaar goederentreinen, opzoeken en aanduiden;
· de regionale verkeersleiding helpen bij het zoeken naar rationele combinaties van een maximale locomotiefbenuttiging bij afschaffing van treinen of bij grote vertragingen;
· defecten aan de centrale verdeler van het materieel doorgeven.
Om dit alles goed te kunnen uitvoeren moet hij steeds over exacte gegevens beschikken. Hij gebruikt hiervoor grafische voorstellingen van de geplande dienstregelingen van de locomotieven. Hij houdt bestendig de toestand van de locomotieven bij en beschikt over een terminal waardoor hij alle gegevens, nuttig voor een optimaal beheer, kan opvragen.
Komt hier uit. (PDF)
Iris

Bericht door Iris »

Aha, dus concreet... worden er diagrammen opgesteld waar het materieel reeds opstaat. Dat verschijnt dan ook op de dienstfiche van de bestuurders en het opvolgen (wijzigingen door defecten ofzo) wordt dan door die tractieverdeler aangepast.

Wreed bedankt voor de - trouwens snelle - reactie. Dacht dat ik dat hele planningsding al een beetje doorzag, maar kom dus nog steeds nieuwe dingen tegen blijkbaar :? .

De edit: na bijlezen is het volkomen duidelijk. Thanx!
Steven

Bericht door Steven »

Slos schreef:De tractieverdeler is - dacht ik - de persoon op het depot die een loc of stel toewijst aan de machinist tijdens z'n dienst.
Je zal op de machinisten onder ons moeten wachten voor het defenitieve antwoord.

Edit: nog iets gevonden,
Regelaar locomotieven (tractieregelaar)
De regelaar locomotieven houdt zich voornamelijk bezig met het volgen van de locomotieven op regionaal vlak. Op ieder ogenblik moet hij van alle locomotieven weten welke trein ze slepen, waar ze zich bevinden, of ze ritvaardig zijn en welke reserves er voorhanden zijn. Verder moet hij:
· sleepelementen, gevraagd door zijn collega regelaar goederentreinen, opzoeken en aanduiden;
· de regionale verkeersleiding helpen bij het zoeken naar rationele combinaties van een maximale locomotiefbenuttiging bij afschaffing van treinen of bij grote vertragingen;
· defecten aan de centrale verdeler van het materieel doorgeven.
Om dit alles goed te kunnen uitvoeren moet hij steeds over exacte gegevens beschikken. Hij gebruikt hiervoor grafische voorstellingen van de geplande dienstregelingen van de locomotieven. Hij houdt bestendig de toestand van de locomotieven bij en beschikt over een terminal waardoor hij alle gegevens, nuttig voor een optimaal beheer, kan opvragen.
Komt hier uit. (PDF)
volledig juist :-)
Plaats reactie