Vraagje aan de treinbestuurders:
Ik neem aan dat het voor een nieuwe treinbestuurder na een tijdje een automatisme wordt om het dodemanspedaal, tegen dat het daartoe bijna tijd is, even los te laten en weer in te drukken.
Maar hoe gaat dat in het begin, als je de eerste keren met de trein rijdt? Heb je dan de neiging om veel te dikwijls het pedaal los te laten en weer in te drukken? Of gebeurt het dan geregeld dat je dat pas doet als je het desbetreffende geluidssignaal hoort?
Leidt de aandacht die je aan het dodemanspedaal moet besteden, je in het begin niet al te veel af van je andere activiteiten?
Dodemanspedaal
Re: Dodemanspedaal
Het enige waar ik kan op antwoorden is dat er verschillende types pedalen zijn, 3 stand pedalen & 2 stand pedalen.seppl schreef: even los te laten en weer in te drukken.
Bij de 2 stand pedalen: is het de bedoeling de pedaal constant in te duwen en om de minuut eens los te laten en herin te duwen, bij traxx is dit om de 30 seconden.
Deze soort pedalen komen voor op alle rangeermachines, en de traxx. (Ook het nieuwe matrieel zoals type 18 zou 2 stand pedaal zijn.)
Bij de 3 stand pedalen: is het de bedoeling de pedaal in de midden stand te houden, om de minuut door te duwen en de pedaal terug naar de middenstand te brengen.
deze soort pedalen zit zowat in al het matrieel van de NMBS, met uitzondering van de rangeerlocs en de traxx.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Na een dag of drie - vier ben je dat al gewoon hoor. Na een paar jaar bedien je de pedaal zelfs in je slaap.
Had ik hier niet een foto gepost + stonden er niet 2 posts meer ? xD
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Van die foto heb ik nog gezien, meer posts weet ik niet zo precies. Er zit hier een spook van een vergane loc aan een wiel te draaien.HLE 2302 schreef:Had ik hier niet een foto gepost + stonden er niet 2 posts meer ? xD
Over het topic kan ik vertellen dat ik na een kwartiertje ofzo er al serieus aan gewend was, wat veel meer afleidde waren de palen langs de kant van de weg, het mooie volk op het perron,... Maar goed ik heb nog maar kort daar mogen zitten en mijn handjes werden goed vastgehouden door de vakman. Ik vind het voetenwerk in de auto in ieder geval een stuk ingewikkelder (dan heb ik het enkel over voeten auto vs. voeten trein, en voor geen van beiden heb ik een brevet/rijbewijs).
Dat klopt. Zeker als je dan met een Lada rijdt, en ook nog een vierde pedaal hebt om de airbag op te pompen.kika schreef:Ik vind het voetenwerk in de auto in ieder geval een stuk ingewikkelder

Bovendien moet een treinbestuurder zijn trein niet in de gewenste richting sturen.